توئیت

بحران انرژی درحال تبدیل شدن به جدی‌ترین و حیاتی‌ترین بحران اروپا است. تحریم روسیه از یک ‌سو و تحریم‌های سابق ایران از سوی دیگر و مشکلات ناشی از جنگ‌ یمن و عربستان در ضلع دیگر این بحران قرار گرفته است.

به گزارش مشرق، «بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده ضلع اروپایی مذاکرات وین طی مصاحبه‌ای با روزنامه «کرونن» اتریش در پاسخ به این سوال که «بحران کرونا بزرگتر است یا بحران انرژی؟»» گفت: «این (بحران انرژی) بزرگترین بحرانی است که اروپا تا به حال داشته است.»

مدیرعامل آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) نیز گفت: «جهان در حال تجربه اولین بحران انرژی واقعی در تاریخ است.» خبرگزاری CNN آمریکا نیز تیتر زد: «بحران انرژی در انگلیس بزرگتر از بحران پاندمی کروناست».

اتحادیه اروپا تا قبل از جنگ اوکراین مقصد نیمی از صادرات نفت خام روسیه بود امّا پس از آغاز جنگ در اسفند ۱۴۰۰ واردات نفت خام و محصولات نفتی روسیه را ممنوع کرد. آمارهای آژانس بین المللی انرژی (IEA) نشان می‌دهد که اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۱ روزانه ۲.۲ میلیون بشکه نفت خام وارد کرده است.

آلمان با واردات روزانه ۶۸۷ هزار بشکه بزرگترین واردکننده از روسیه در اروپا بود. هلند با واردات ۴۱۴ هزار بشکه در جایگاه دوم قرار دارد.  لهستان (۳۷۲ هزار بشکه)، فنلاند (۲۰۱ هزار بشکه) یونان (۱۹۱ هزار بشکه) بلژیک (۱۸۳ هزار بشکه)، ایتالیا (۱۸۰ هزار بشکه)، لیختن‌ اشتاین (۱۷۳ هزار بشکه)، ترکیه (۱۴۱ هزار بشکه) و اسپانیا (۱۳۴ هزار بشکه) نیز در رده‌های بعدی قرار گرفته بودند. نمودار زیر میزان واردات نفت خام (قرمز) و نفت پالایش شده (نارنجی) روسیه توسط اعضای اتحادیه اروپا را نشان می‌دهد.

 بحران انرژی بزرگتر از بحران کرونا برای اروپایی‌ها/ ارتباط زمستان سرد اروپا با ایران و یمن چیست؟

لیتوانی (۸۳%)، فنلاند (۸۰%)، اسلواکی (۷۴%)، لهستان (۵۸%)، مجارستان (۴۳%) تا قبل از جنگ اوکراین بیشترین وابستگی را به منابع نفت خام روسیه داشتند و کشورهای استونی، آلمان، یونان، نروژ و لتونی در رده‌های بعدی بودند.

جایگزین؟

ده کشور ونزوئلا، سعودی، ایران، عراق، کویت، امارات، روسیه، آمریکا، لیبی و نیجریه به ترتیب دارنده بالاترین ذخایر نفتی شناسایی شده جهان هستند. عربستان، امارات، عراق و کویت با حداکثر توان تولید در حال استخراج هستند. توان تولید نفت کویت در صورت فعال بودن تمامی چاه‌ها به ۲.۹ میلیون بشکه در روز است.  لیبی نیز درگیر جنگ است. آمریکا (بایدن) نیز در پی نفت به سعودی آمد که به در بسته خورد. روسیه هم که خود یک طرف منازعه است.

 بحران انرژی بزرگتر از بحران کرونا برای اروپایی‌ها/ ارتباط زمستان سرد اروپا با ایران و یمن چیست؟


کشورهای دارنده بالاترین ذخایر نفتی شناسایی شده جهان| *اعداد: میلیون بشکه

ایران و ونزوئلا جمعاً صاحب یک-سوم از  ۱.۵۵ تریلیون بشکه نفت شناسایی شده جهان هستند.دو کشور روابط نزدیکی با یکدیگر دارند و تحریم‌های آمریکا نقطه اشتراک اصلی آنان است.

رئیس جمهور فرانسه خواهان بازگشت تهران و کاراکاس به بازار نفت شد امّا ونزوئلا با وجود اینکه دارنده بیشترین ذخایر نفتی شناسایی شده جهان است، به دلیل ضعف در زیرساخت‌های نفتی توان افزایش تولید در حجم بالا را تا آینده نزدیک ندارد. ونزوئلا در سال ۲۰۲۱ با کمک ایران توانست به تولید روزانه ۷۵۵ هزار بشکه در روز دست پیدا کند.

بلومبرگ (bloomberg) روز ۳۰ مرداد در گزارشی نوشت که ایران قریب به ۱۰۰ میلیون بشکه نفت و میعانات گازی در اطراف سواحل خود ذخیره کرده است که به محض توافق می‌تواند روانه بازارهای جهانی کند.[۵] فایننشنال تایمز (FT) انگلیس نوشت که توافق هسته‌ای می‌تواند ۱.۳ میلیون بشکه صادرات روزانه نفت ایران را احیا کند.[۶] شبکه سی‌.جی‌.تی‌.ان (CGTN) چین برآورد کرده است که ایران می‌تواند حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار بشکه در روز تولید اضافی به بازارهای جهانی صادر کند.

ارتباط زمستان سرد اروپا با جنگ یمن چیست؟

چهار کشور یونان، ایتالیا، آلمان و فرانسه را در نظر بگیرید. آمار ذیل به نقل از اداره آمار اتحادیه اروپا (Eurostat) و مربوط به سال ۲۰۲۰ است و درصدها "در سال منتهی به جنگ اوکراین" دارای نوساناتی بوده است.

یونان: این کشور از روسیه ۱۷.۷ درصد و از قراقستان  ۱۷.۳ درصد نفت خام مورد نیاز خود را وارد کرده است. از طرفی ۴۳.۵ درصد از کیک واردات نفت خام این کشور از غرب آسیا و دو کشور عراق و عربستان است.

ایتالیا:‌ این کشور از روسیه ۱۱.۱ درصد و از قراقستان ۶.۹ درصد نفت خام مورد نیاز خود را وارد کرده است. از طرفی ۳۰.۵ درصد از کیک واردات نفت خام این کشور از غرب آسیا و دو کشور عراق و عربستان است.

آلمان: این کشور از روسیه ۳۴ درصد و از قراقستان ۹ درصد نفت خام مورد نیاز خود را وارد کرد. از طرفی ۵.۴ درصد از کیک واردات نفت خام این کشور از غرب آسیا و دو کشور عراق و عربستان است.

فرانسه: این کشور از روسیه ۸.۸ درصد و از قراقستان ۱۶.۲ درصد نفت خام مورد نیاز خود را وارد کرده است. از طرفی ۱۴.۷ درصد از کیک واردات نفت خام این کشور از غرب آسیا و دو کشور عراق و عربستان است.

 بحران انرژی بزرگتر از بحران کرونا برای اروپایی‌ها/ ارتباط زمستان سرد اروپا با ایران و یمن چیست؟


واردات نفت خام یونان، ایتالیا، آلمان و فرانسه به تفکیک کشورها |منبع: ‌Eurostat

قزاقستان تحریم نیست امّا برای صادرات بخش عمده‌ای از نفت خود به شبکه روسیه متکی است. اگر مسکو مانع ایجاد کند و یا به دلیل تحریم بنادر روسیه نتواند به نحو مطلوب نفت صادر کند،‌ صادرات حداقل دو-سوم نفت قزاقستان با اخلال مواجه خواهد شد.

نکته فوق به این معناست که ۳۵% منبع واردات یونان، ۱۸% منبع واردات ایتالیا،‌ ۴۳% درصد منبع واردات آلمان و ۲۵% منبع واردات فرانسه در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. این نکته برای تمام کشورهای اروپایی طرف قرارداد با قزاقستان صادق است.

به اعداد و ارقام مذکور، نفتی که از غرب آسیا صادر می‌شود را نیز اضافه کنید. فرض را بر این می‌گیریم که عراق و جمهوری آذربایجان بدون مشکل نفت خود را صادر کنند. فقط عربستان را مدنظر قرار می‌دهیم.

اکنون در آستانه سالگرد بزرگترین حمله زیرساخت‌های نفتی در تاریخ جهان هستیم. شهریور ۱۳۹۸ بود که یمن در پاسخ به جنایات ائتلاف سعودی به تاسیسات بزرگترین شرکت نفتی جهان (آرامکو) حمله ترکیبی انجام داد و صادرات نفت سعودی را در یک ثانیه به نصف کاهش داد. اکنون بین دولت صنعا و رژیم سعودی یک آتش بس متزلزل حکمفرماست. با ادامه روند کارشکنی ریاض در توقیف کشتی‌های سوخت اعزامی به بنادر یمن و نقض آتش بس، دور نیست که مجاهدان انصارالله پاسخ جدی به حکام سعودی بدهند.

«محمد علی الحوثی» رئیس کمیته عالی انقلاب یمن روز ۵ شهریور گفت: «اگر محاصره و حملات ادامه یابد، آتش‌بس ارزشی ندارد و یمنی‌ها دست بسته نخواهند ماند.» وی در ادامه گفت که دولت یمن سلاح‌هایی در اختیار دارد که می‌تواند موازنه بازدارندگی برقرار و پیروزی نزدیک در جنگ را محقق کند.

پاسخ سخت یمن به عربستان حداقل ۲ اثر بین‌المللی خواهد داشت: اول؛ کاهش صادرات سعودی. دوم؛ افزایش قیمت نفت. هر دو برای اروپایی‌ها مرگبار خواهد بود.

بلوک غرب برای کاهش درد ناشی از خلاء نفت روسیه روی شیوخ حاشیه خلیج فارس حساب باز کرده است. اگر جهان غرب با «عدم توافق با تهران» و «عدم اتمام جنگ یمن» درصدد دور زدن محور مقاومت برآیند، پاسخ آن را دریافت خواهد کرد. پاسخ مقاومت زمستان سرد اروپا را به زمستان یخ‌بندان منجر خواهد کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 34
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • سید IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    29 2
    چون این است آیین چرخ درشت / گهی پشت به زین و گهی زین به پشت!
    • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      10 0
      «جهان در حال تجربه اولین بحران انرژی واقعی در تاریخ است.» اروپای مغرور و خود بزرگ بین و از خود متشکر بازم مشگل خودش را که با نادانی خودش بر سر خودش آورده مشگل جهان اعلام میکند
    • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      12 0
      هر چی سر شان بیاد حقشان است اروپای مغرور و از خود راضی!.وقتی دستشان زیر ساتور انرژی روسیه است چرا اینقدر رجز می خوانند آمریکا هم که آنها را به چیزش هم حساب نمی کنه و بموقع ذبح شان می کند . با این شرایط (تلاش برای آوردن اکراین به ناتو و جنگ)و این تصمیها (تحریم روسیه ای که به آن محتاجند )ومثلا دوستان (آمریکا بی رحم و دوشنده) و نفهمی خودشان و خود بزرگ بینی اشان باید بروند و بمیرند.
    • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      1 8
      حدیثی چیزی می آوردی چرا اشعار فارسی آوردی
    • IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      3 4
      ایران فقط یک درصد انرژی جهان را تامین می کند الان هم نیم درصدش داره انجام میشه.حالا به نظرتون اون نیم درصد باقیمانده می تونه چه تاثیر خاصی داشته باشه؟! هدف اروپا عدم دستیابی ایران به بمب اتمی است نه تامین انرژی
    • شهاب IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      0 0
      در این درگه که گَه گَه کُه کَه و کَه کُه شود ناگه...
    • IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      3 1
      اون ابلهی که گفته اروپا به انرژی ایران احتیاج نداره. باشه ما هم نفت و گاز بهشون نمی فروشیم ببینم زمستان چه اتفاقی براشون می افته. و البته این خائن های وطن فروش رو آدم نمی دونم چی بگه. نکته دیگه اینکه امیدوارم نیمی از انگل‌ستان سقط بشوند که در جنگ جهانی اول نیمی از مردم مظلوم ما را کشتند.
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    4 21
    اروپا از این بدترش را تجربه کرده است و ازش رد شده است
    • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      11 1
      اما هزینه های زیادی برای رد شدن داده!
    • ایرانی IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      12 1
      آره راست میگی البته با چپاول منابع کشورهای دیگر و فریب آنها به کمک بَزک کننده های باجیره و بی جیره مواجبی مثل شما!!! نمونه بارزش سواستفاده از مردم هند،آفریقا وایران در جنگ دوم جهانی برای پیروزی بر متفقین و بعد از گذشتن پلشون از خر دوباره کشتار و غارت همونایی که کمکشون کردند!!! تُف به شرف نداشته بزک کنندگان وحشیهای غربی که اگه نبودند مردم بارها وبارها از این حرامیها نارو نمیخوردند.
    • IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      5 0
      احتمالا راست بگی البته با چپاول منابع کشورهای دیگر. مثل نفت ایران در زمان قاجار که باعث شد در مقابل هیتلر بتوانند بایستند وگرنه الان ملکه خانم باید آلمانی اصیل صحبت می کرد.
  • DE ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    8 1
    فَٱللَّهُ خَيْرٌ حَٰفِظًا ۖ وَهُوَ أَرْحَمُ ٱلرَّٰحِمِينَ
    • محمد IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      4 1
      شاید هم اینطوری باشه: اولئک اصحاب النار هم فیها خالدون
    • DE ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      1 0
      إِنَّ رَحْمَتِي سَبَقَتْ غَضَبِي
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    5 1
    اخه جنگ اوکراینم تموم نمیکنن یه بازبرای همیشه بایدبه این اتیش درست کردنهای کاخ سفیدصهیونیست زده پایان بدن وگرنه اوضاعشون وخیم ترمیشه که بهترنمیشه یه پیام مهم هم اینه که هرگونه نگاه مغرضانه به کشورهای مقاومت برای سزقت بخاطرکسری وقحطی راباکشتن مجریان این عملیات باموشک ونفوذی وهم دینهاجلوگیری میکنیم
  • TR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    1 10
    جنگ یمن رو مذهب گرایان افراطی راه انداختند مسبب ربختن خون هزاران بی گناه هستند
    • IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      3 1
      تمام اسکله ها محاصره ی دارویی ومورد سرقت سوخته وبمباران مناط مسکونی وکودکان اسکلت شده تقصیرمذهبی های افراطی نیست تقصیرغارتگرانی است که مقاومت نگذاشت داراییشان به تاراج رود وبامذهبیان افراطی که ازکفرتغذیه میکنند سلاخی بشن
    • IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      4 0
      ده میلیون ایرانی که در جنگ جهانی اول کشته شدند را کی کشت؟ یک میلیون کودک عراقی که بعد از صدام به دامان مرگ افتادند به دست چه کسی بود؟ خودت احمقی. مذهب واقعی نجات دهنده بشریت است.
  • IQ ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    1 5
    چنان میگید زمستان که انگار مثل زمستان 100 پیش هوا سرد میشه و برف میاد، الان زمستان هم مثل بهار شده، هوا کره زمین کلا رو به گرمی هست !
  • کیوان GB ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    0 6
    بیشتر مناطق اروپا همیشه سردسیر بوده و هست و خواهد بود . ۵۰۰ سال پیش یا بیشتر اینا که نفت و گاز نداشتن چه جوری زنده موندن‌ بنظرتون ؟ عین این میمونه مثلا بگن عربستان با گرما امسال چیکار میکنه ؟ خوب مرد مومن عربستان همیشه از قدیم گرم بوده و عادت دارن به این موضوع ، اروپا هم همینطور ، مگه شوروی چه جوری آلمان رو شکست داد ؟ همون سرما ، تازه شوروی ( روسیه) خیلی خیلی سرماش بیشتر هست نسبت به اروپا ، یا مثلا کشور های اسکاندیناوی مثل نروژ و ایسلند و فنلاند و … که کلا روی برف و یخ بنا شدن چی ؟ اگه اینطور بود که تا الان باید منقرض میشدن ؟ نه برادر من بحث عادته ، حالا چرا این زمستون براتون مهم شده ؟😁
    • صادق IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      7 1
      اگه حرف نزنی کسی نمیگه لالی!! آخه نادان این چه استدلال ضایعیه میکنی الان ده روز برق خونتو قطع کنن ببینم چه جور زندگی میکنی؟!!! خوب مگه ۵۰۰ سال پیش برق بوده زندگی کن دیگه🤣🤣🤪🤪 موندم با این همه استعداد چطور تا حالا ندزدیدنت🤣🤣
    • IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      3 0
      جناب قدیم ساختار خونه ها با الان فرق داشت میشد با شومینه خونه رو گرم کرد الان کدوم آپارتمانی شومینه داره از نوع زغال سوز؟؟؟؟؟ اگه بفرض هم تهیه کنند بعد یک روز کل خونه بخاطر دود زغال سیاه میشه چون رنگ خونه ها همه مایل به سفید هست . اوضاع شیر تو شیری میشه این سال توی اروپا. خدایا شکرت. آه ۴۰ سال عذاب تحریم ایران و ملتهای مظلوم گرفته .
  • حسن DE ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    2 7
    اروپا دچار بحران انرژی نخواهد شد. از روسیه بزرگتر شوروی بود که زیر هیتلر داشت له میشد همین آمریکا نجاتش داد. فقط کافیه آمریکا مستقیما وارد جنگ بشه توی یک ماه روسیه تسلیم خواهد شد و کل گازشو به عنوان غرامت جنگی در اختیار غرب خواهد گذاشت
    • شسم IR ۰۴:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      0 0
      ياسين به گوش نخون حسن جون ! اين جماعت دوهزارى خيال ميكنند مركز عالمند ! خودشيفتگى و توهم پدر صاحب بچه رو درآورده ! نادون ها در هپروت زندگى ميكنند !
    • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      0 0
      کار یانکی‌های گاوچرون تروریست با نوکرای اروپاییشون تمومه ، بیخودی پاچه خواریشونو نکن به پی‌سی میفتی!! خخخخخخخخخ
  • محمد GB ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    3 2
    صادق جون میگم که فکر وقتی نمیکنی وضعت میشه این : جنگ جهانی ۵۰۰ سال پیش بود ؟😂😂 بپا ندزدنت ارشمیدس
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    3 1
    ربطش اینه که تا چند وقت دیگر میتوان رژیم جنایتکار موقت صهیونیستی را وجه المصالحه قرار داد تا نفت و گاز و ... از ما بگیرند.
  • پدرام GB ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    0 4
    خطاب به صادق : یه جوری میگی زمستون سخت انگار ۲۰۰ سال پیش هست😂 ؛ الان دود ماشین و کارخانجات اینقدر هوا رو گرم کرده که اون برف وحشتناکی که فکر میکنی خبری نیست بعدش اینجور که میگی اروپا بدبخت شده یاد کشور هایی مثل اریتره و … افتادم اروپا آب ندارد - غذا ندارد - برق ندارد - گاز ندارد اصلا هیچی ندارد فقط موندم چه جوری هست که ماشالا ورزشگاه و لیگ هاشون تا ته پر شده و بیشتر رویداد های ورزشی مهم دنیا توش داره برگزار میشه؟
    • صادق IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      2 0
      فقط موندم تو کَف روی این غربگداهای عزیز، عزیز دل به خبرهای خود قبله آمالت مراجعه کن و اظهار نظر شهردار لندن و مقامات آلمان و انگلیس و فرانسه رو بخون تا اوج وخامت اوضاع رو بدونی! در ضمن ما عجله ای نداریم و منتظر می مونیم تا ببینیم این اربابان شما چطور از این مخمصه نجات پیدا میکنن فعلاً که ابر سیاهی بنام سرما و تاریکی و البه کمبود غذا اروپا رو دربر گرفته😮😮 حلال میگی نه؟ باشه شاهنامه آخرش خوشه😋😋
  • وحید IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    1 0
    ای ول و دیگر هیچ!
  • IR ۰۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    0 0
    باید جلوی دستبرد به ثروات ملی یمنی ها گرفته شود
  • IR ۰۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    0 0
    اتفاقات جهانی تاثیر گذار بر وضعیت سوخت و انرژی و تاثیر پذیری اروپا هم کمبود و بعد گرانی ممکنه بازی کثیف استکبار برای رضایت و حمایت از تشدید و شروع جنگ ها با عنوان و مقصود فراوانی و ارزانی باشد
  • AT ۰۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    0 0
    تو رو خدا سخنان و پیشگویی دقیق مقام معظم رهبری رو که فکر کنم سال ۹۲ در باره تحریم کردن گازی نفتی اروپا توسط ایران انجام صد رو روی سایت تون قرار بدید. چرا ما اینقدر در رسانه ضعیف عمل میکنیم؟ پیشگویی حضرت آقا در اوج تحریم ها علیه ما ۹ سال پیش واقعا شگفت انگیز است.
  • AT ۰۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    0 0
    غربی ها دارند بالاخره چوب استکبار و برتری طلبی شون رو می‌خورند. در صحنه شطرنج به میگن آچمز شدن که نه راه پس داری نه راه پیش! چوب خدا صدا ندارد یادمان باشد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس