کد خبر 1413570
تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۶
ابراز نگرانی چین از گسترش حضور داعش در افغانستان

«ژانگ ژون» نماینده چین در سازمان ملل متحد نسبت به رشد گروه تروریستی داعش در افغانستان ابراز نگرانی کرد.

به گزارش مشرق از خبرگزاری جمهور افغانستان؛ ژون که در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد افغانستان صحبت می‌کرد، گفت: آمریکا و متحدانش تحت عنوان مبارزه با تروریسم ۲۰ سال در افغانستان حضور داشتند اما گروه‌های تروریستی را نابود نکردند.

وی افزود: فعالیت‌های تروریستی در افغانستان بیشتر شده و گروه‌های تروریستی مانند داعش همچنان در حال رشد هستند.

به گفته این دیپلمات چینی، جنگ ۲۰ ساله در افغانستان، نه تنها صلح، ثبات و رفاه به ارمغان نیاورده، بلکه کشوری از هم پاشیده و متلاشی‌شده را پشت سر گذاشته است.

نماینده چین در سازمان ملل تصریح کرد، اگرچه نیروهای خارجی عقب‌نشینی کرده‌اند، اما تأثیر جنگ همچنان ادامه دارد و مردم افغانستان همچنان از پیامدهای مختلف آن رنج می‌برند.

ژانگ جون گفت: شکست آمریکا و متحدانش بار دیگر ثابت کرد که مداخله نظامی و سیاسی، راه درستی نیست و «مدل‌های خارجی و تحولات دموکراتیک نمی‌تواند قلب و ذهن مردم را بدست آورد.»

وی افزود: چین همواره تأکید کرده که خروج نیروهای خارجی پایان مسئولیت نیست، بلکه آغاز تأمل و اصلاح است. کشورهای درگیر جنگ افغانستان به‌جای اصلاح اشتباهات خود، از مسئولیت‌ هایشان شانه خالی می‌کنند.

ژون تاکید کرد: متأسفانه، کشورهای مربوطه به‌جای انجام مسئولیت‌های خود، کمک‌های انسانی را قطع کرده‌اند، دارایی‌های افغانستان را مسدود کرده و انزوای سیاسی و محاصره را اعمال کرده‌اند. با خروج نیروهای خارجی، مردم افغانستان این فرصت را دارند که به‌طور واقعی بر سرنوشت خود مسلط شوند.

نماینده چین در سازمان ملل همچنین از دولت طالبان خواست تا سیاست‌های داخلی و خارجی سالم و فراگیر را دنبال و قاطعانه‌ با تروریسم مبارزه کند.

وی در ادامه تأکید کرد جامعه بین‌المللی باید تعامل خود را با دولت موقت افغانستان به شیوه‌ای منطقی و عملی افزایش دهد.

ژانگ ژون از عدم تمدید معافیت سفر مقام‌های طالبان انتقاد کرد و گفت: پایان دادن به معافیت تنها درهای گفت‌وگو را می‌بندد و تضاد و تفرقه را تشدید می‌کند.

این دیپلمات چینی در پایان، وضعیت بشردوستانه در افغانستان را وخیم خواند و تأکید کرد دارایی‌های مسدودشده افغانستان باید آزاد شود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • GB ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    0 0
    خیلی خوبه که چین افغانستان رو تصرف کنه. اولا با مردم افغانستان هم نژادند. ثانیا چین می تونه طالبان و داعش رو حذف کنه و از شر آفرینی های بعدی ایغورها و حضور دوباره آمریکا جلوگیری کنه. و در نهایت با ایران هم مرز بشه و توطئه های هند و پاکستان علیه هر دو کشور ایران و چین خنثی بشه و برای مردم افغانستان هم امکان زندگی و کار و رفاه تا حد زیادی ایجاد بشه.
  • IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    0 0
    هدف آمریکای لعنتی بجای حاکمیت دولت قانونی همه شمول و توانا سیطره فقر و نا آرامی در افغانستان بمنظور سرباز گیری برای تروریست ها بمنظور نا امنی در مرزها و همچنین اعزام از جمله به اوکراین است
    • IR ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
      0 0
      درود بر شما ، دقیقا" همینطوره ! آمریکایی ها خواهان یک افغانستان توانا ، آرام و امن نیستند !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس