1

آمریکایی‌ها در آستانه زمستان بدون گاز در اروپا با یک واسطه در گروه بحران حاضر به پیشکش کردن بازار انرژی به ایران شدند.

سرویس سیاست مشرق- «زمانی که ترامپ می‌خواست از توافق خارج شود، دنیا منتظر بود که ایران یک تهدید سنگین بکند. اگر دولت روحانی آن زمان بازرسان را گفته بود که یک هفته بروند مرخصی، بعید بود ترامپ به این آسانی خارج شود.» این جمله جالب‌توجه را سیروس ناصری در یک جلسه اینترنتی شبانه بر زبان آورده است؛ اشاره مشاور تیم هسته‌ای دولت اصلاحات به‌روزهایی است که حسن روحانی رئیس‌جمهور وقت خودش را به آب‌وآتش می‌زد تا در حاشیه نشست سازمان ملل با ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا دیدار کرده و مسئله هسته‌ای میان تهران و واشنگتن را برای همیشه حل‌وفصل کند.

در آن زمان برخی در مرکز مطالعات استراتژیک ریاست جمهوری مدام زیر گوش رئیس‌جمهور می‌خوانند که باید کار ناتمام در دوران اوباما را تمام کرد و با یک دیدار تاریخی با ترامپ برجام را به اهداف اصلی خود رساند، آن روزها تحلیل مشاوران دولت آن بود که ترامپ عاشق گرفتن عکس یادگاری با ایرانی‌ها است، کافی است فقط یک تماس با تلفن قرمز میان دو طرف برقرار شود تا رئیس‌جمهور آمریکا سراسیمه به دیدار روحانی آمده و کلاف سردرگم چهل‌ساله باز شود.

پالس‌های مثبت میان دو طرف نیز آغازشده بود، ترامپ طرف ایرانی را به‌سوی گفتگوی مستقیم دعوت می‌کرد و آن‌سوتر یکی از روزنامه‌های تندرو و نزدیک به اصلاح‌طلبان نوشته بود که کافی است آنچه در سوریه و عراق به دست آورده‌ایم رنگ و جلا بدهیم و با قیمت بالا به آمریکایی‌ها بفروشیم! این روزنامه در سرمقاله خود گفته بود که گاهی لازم است یک رزمنده (اشاره به ایران) اسلحه خود را روی دوش انداخته پشت میز مذاکره نشسته و یک توافق را امضا کند، پس از هر جنگی حتماً توافقی وجود دارد.

ماجرای  گفتگو مستقیم یمان روحانی و ترامپ در میان اصلاح‌طلبان ولوله انداخت. بهزاد نبوی در واکنش به این دیدار گفته بود که با ترتیب دادن یک ضیافت میان روحانی با ترامپ در نیویورک موافق بوده و باید سیاست منطقه‌ای را سروسامان داد تا برجام را حفظ شود، در سوی مقابل سعید حجاریان دیدار میان مقامات ارشد ایران و آمریکا در آن برهه را بی‌نتیجه خوانده و گفته بود این نمایش سیاسی برای ترامپ آورده داشته اما به دولت روحانی چیزی اضافه نمی‌کند، حجاریان گفته بود که شرط حفظ برجام، موشکی است و نه هسته‌ای!

آن روزها روزنامه رسالت با تشریح وقایع روز در یادداشتی نوشت که اختلاف چپ و راست جبهه اصلاحات نه حفظ منافع ایران در مذاکرات بلکه رقابت بر سردادن امتیاز بیشتر به دشمن است.

پشت‌پرده پیغام یک دلال نفتی به ایران!/ چرا در زمستان سخت نباید به اروپا سوخت رساند؟

پشت‌پرده پیغام یک دلال نفتی به ایران!/ چرا در زمستان سخت نباید به اروپا سوخت رساند؟

زمینه سازی رسانه های اصلاح طلب برای مذاکره مستقیم ایران و آمریکای ترامپ!

رونمایی از طرح گلدبرگ برای مهار ایران

در حالی که قرار بود با استفاده از طرح «فشار حداکثری» ایران زیر بار زمستان سخت ترامپ از درون متلاشی شود، حالا با قطع شدن لوله گاز نورد استریم به‌سوی اروپا، آخرین پیام تهران برای رسیدن به توافق به بروکسل ارسال‌شده است.

ایران از طرف غربی خواسته است که برای عبور از زمستان سخت به «توافق خوب» روی آورده تا در ظرف کمتر از یک هفته نشست وزرای خارجه در وین تشکیل‌شده و برجام احیا گردد. این اتفاق می‌تواند دسترسی اروپا به بازار انرژی را افزایش داده و تعادل قیمت فراهم گردد.

تهران به طرف اروپایی گفته است که با رعایت سه شرط حاضر است، پای توافق را امضا کند. رفع ابهام از برداشتن تحریم‌ها، تضمین‌های طرف آمریکایی و بسته شدن مسائل پادمانی قبل از روز اجرا ازجمله مواردی است که وزارت خارجه در آخرین پیام آن را به اروپا مخابره کرده است.

گفته‌شده است که طرف آمریکایی تصمیم گرفته است که به هر قیمتی که شده توافق را به نتیجه رسانده و نگرانی اروپا در جنگ با اوکراین را برطرف کند. برگزاری جلسه محرمانه میان رابرت مالی با اعضای کنگره را باید در همین خط ارزیابی کرد.

اما هم‌زمان با تکاپوی غرب برای حل بحران انرژی توجه به محتوای پیش‌نویس اروپایی از اهمیت بالایی برخوردار است، به نظر می‌رسد طرف آمریکایی با ترغیب ایران به‌سوی بهره‌برداری از شرایط ویژه در اروپا سعی دارد؛ متن ۳۵ صفحه‌ای بورل را به‌صورت احساسی به‌سوی اهداف پنهان خود هدایت کند.

چراغ سبز آمریکایی‌ها برای ورود ایران به مسیر بدون تحریم فروش انرژی درواقع نه یک‌طرح از جانب اروپا برای رهایی از زمستان سخت، بلکه یک طرح پیچیده برای اجرای سناریو افزایش فشار آمریکایی‌ها به ایران است.

سال ۲۰۲۰ و درست هشت هفته قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا ایلان گلدبرگ در موسسه امنیت آمریکای نوین به سراغ جیک سالیوان در ستاد تبلیغاتی بایدن رفته و یک متن ۱۰ هزارکلمه‌ای را به او می‌دهد. گلدبرگ در آن دیدار به افسر ارشد آمریکایی می‌گوید که اطمینان دارد که ترامپ در انتخابات از بایدن شکست خواهد خورد؛ ازاین‌رو علاقه دارد طرح مهار ایران را به دموکرات‌ها ارائه دهد!

این برنامه درواقع دستورالعملی بود که در آن سیاست خارجه آمریکا در دوران اوباما و ترامپ در برابر ایران را آسیب‌شناسی کرده بود؛ در این جزوه آمده بود که حل معمای ایران (هسته‌ای، منطقه‌ای و موشکی) چه به‌صورت مرحله‌بندی شده (اوباما) و چه به‌صورت یکپارچه (مدل ترامپی) فاقد مطلوبیت‌های لازم برای منافع ملی آمریکا بود. در هر دو استراتژی نوعی ساده‌انگاری معمای درباره ایران مشاهده می‌شد.

 یعنی در دولت اوباما تلاش شد حل پرونده ایران از فوری‌ترین مسئله یعنی هسته‌ای آغاز شود؛ اما به این امید که همکاری در این حوزه در آینده نزدیک به سایر حوزه‌ها نیز اشاعه یابد. در دولت ترامپ نیز تصور شد می‌توان با استفاده حداکثری از اهرم کم‌هزینه فشار تحریم‌ها کل قطعات و جزئیات مرتبط با ایران را به‌طور یکپارچه و در قالب یک معامله بزرگ حل کرد؛ اما مسائل بسیار پیچیده‌تر از آن بود که اوباما و ترامپ فکر می‌کردند و به همین دلیل استراتژی آن‌ها در حد یک ایده ناممکن باقی ماند و به دلیل همین ناواقع‌گرایی، اسبابی فراهم شد تا در مه سال ۲۰۱۸ زمینه برای فروپاشی برجام فراهم شود؛ چراکه این توافق نتوانسته بود زمینه‌ساز همکاری ایران و آمریکا در سایر حوزه‌ها شود.

گلدبرگ به بایدن توصیه کرده بود که از هر دو استراتژی اوباما و ترامپ عبور کرده و روش جدیدی به کار ببرد؛ موسسه امنیت آمریکای نوین به دموکرات‌ها پیشنهاد داده بود که از راه‌حل ترکیبی استفاده کند. به این معنا که پرونده ایران را به‌صورت مرحله‌ای اما یکجا حل‌وفصل کند. برای همین بود که وقتی بار دیگر مذاکرات میان ایران و غرب در وین در آخرین روزهای دولت روحانی آغاز شد طرف آمریکایی اعلام کرد که اگر ایران بیشتر می‌خواهد باید بیشتر بدهد.

پشت‌پرده پیغام یک دلال نفتی به ایران!/ چرا در زمستان سخت نباید به اروپا سوخت رساند؟

پشت‌پرده پیغام یک دلال نفتی به ایران!/ چرا در زمستان سخت نباید به اروپا سوخت رساند؟

تحلیل غلط مشاوران و همفکران دولت روحانی از گفتگو با آمریکا پس از عبور فشار حداکثری

 در آن زمان روحانی در یک سخنرانی اعلام کرد که اگر نظام به عراقچی اختیار عمل بدهد، برجام اجرایی می‌شود. منظور رئیس‌جمهور وقت از واژه «اختیار عمل» تمدید بندهای غروب آفتاب در برجام درازای دسترسی ایران به یوترن با تمرکز به مسیر دوم بود که در آن چارچوب کاری برای مذاکرات چندجانبه منطقه‌ای ایجاد شود، به‌گونه‌ای که هم شرایط گفتگوی منطقه‌ای فراهم شود و هم کشورهای حوزه خلیج‌فارس معاهداتی از قبیل منع استفاده از سلاح‌های کشتارجمعی، عدم‌ مداخله در امور داخلی یکدیگر و همچنین منع یا محدودسازی استفاده از موشک‌های بالستیک را به امضا کنند.

این همان مسیری بود که روحانی قرار بود به‌صورت یکجا در سال ۹۸ با ترامپ در نیویورک امضا کرده و اصلاح‌طلبان رادیکال آن را ناکافی خوانده و گفته بودند نظام باید بین گفتگوی مستقیم و بدون قید و شرط با آمریکا یا استعفای دست‌جمعی در دولت یکی را انتخاب کند! طرف آمریکایی از این خواسته خود به‌طور رسمی در دور چهارم مذاکرات رونمایی کرد.

پشت‌پرده پیغام یک دلال نفتی به ایران!/ چرا در زمستان سخت نباید به اروپا سوخت رساند؟

پشت‌پرده پیغام یک دلال نفتی به ایران!/ چرا در زمستان سخت نباید به اروپا سوخت رساند؟

سرنوشت خط فروش نفتی در جنگ لیبی

 واشنگتن از پایان دور چهارم تا به امروز سعی کرده است تهران را به سمت «دومینوی توافقات» هدایت کند و یک توافق را منوط به توافق بعدی کند. درحالی‌که وزارت خارجه کشورمان با حسن نیت کامل بازگشت به توافق سال ۲۰۱۵ یک مسیر تک توافقی و محدود به هسته‌ای را پیشنهاد می‌دهد در مقابل آمریکا یک اتوبان چند توافقی و فراتر از هسته‌ای را طلب می‌کنند

پس از سفر منطقه‌ای بایدن از این محور استراتژیک به‌خوبی رونمایی شده و معلوم شد در طرح چند توافقی آمریکایی‌ها حاضر نیستند تگ تحریمی سپاه پاسداران (FTO) را برداشته و آن را وعده به مذاکرات بیشتر و فرابرجامی دادند.

البته در آن زمان مقاومت تیم هسته‌ای ایران در برابر این طرح باعث عقب‌نشینی تاکتیکی رابرت مالی از اجرای این پلن شد. آمریکا در آن زمان متوجه شد که پافشاری بیش‌ازحد روی «مذاکره چندمرحله‌ای» باعث پس‌زده شدن توافق در داخل ایران می‌شود ازاین‌رو فرم جدیدی روی میز گذاشته و به‌اصطلاح عقب‌نشینی راهبردی کرد.

 در آن روزها ایران با راه انداختن چند آبشار از نسل جدید سانتریفیوژها و افزایش سطح غنی‌سازی برای رقیب خط‌ونشان جدی کشید؛ واشنگتن نیز مجبور شد از راهبرد خود به‌صورت مقطعی دست برداشته و به امید اجرای طرح در آینده چند سنگر عقب برود. وعده ارائه دستورالعمل اوفک برای شرکت‌های همکار با سپاه و نیز دادن بازه زمانی ۲ و نیم ساله برای خروج شرکت‌های غیر آمریکایی از ایران پس از خروج از برجام ازجمله آفرهایی بود که غرب در آخرین پیش‌نویس به ایران ارائه داده است.

پیشکش کردن بازار انرژی اروپا در جنگ اوکراین به‌سوی ایران را نیز باید در همین خط ارزیابی و تحلیل کرد. از نگاه آمریکایی‌ها اگر ایران تنها یک توافق با غرب را امضا کند در یک معادله کور گرفتارشده و مجبور است تا آخر این جاده ناپیدا را ادامه دهد. درحالی‌که ظرف غربی می‌تواند با دادن یک لایسنس ۹۰ روزه مسئله بحران انرژی در اروپا را حل کند؛ به دنبال راه‌حل پیچیده‌تری می‌گردد که با توسل به آن فروش نفت ایران را به صورت کامل مسدود کند.

پشت‌پرده پیغام یک دلال نفتی به ایران!/ چرا در زمستان سخت نباید به اروپا سوخت رساند؟

پشت‌پرده پیغام یک دلال نفتی به ایران!/ چرا در زمستان سخت نباید به اروپا سوخت رساند؟

علی واعظ دلال نفتی و مهره نزدیک به سازمان سیا در حالی حضور ایران در بازار را بی‌اهمیت می‌داند که تهران تا ۲۰ درصد روی قیمت‌ها اثر مستقیم دارد!

نباید فراموش کنیم که وقتی جنگ در لیبی شروع شد؛ اروپایی‌ها به یک میدان نفتی ایران که در حال همکاری با چینی‌ها بود معافیت دادند، در آن زمان طرف چینی همکاری خود را قطع کرده و غربی‌ها نیز پس از پایان جنگ از ادامه خرید انصراف دادند، آن رفع نیاز مقطعی از جانب اروپا باعث قطع همکاری با طرف چینی شد.

خطای راهبردی درفروش نفت مقطعی را در برابر سرمایه‌گذاری بلندمدت منطقه‌ای و استراتژیک در راستای منافع ملی را نباید به‌سادگی تکرار کرد. این اقدام نیاز به صبر و بازی درخشان دارد، این روزها آمریکایی‌ها برای ایجاد خطای راهبردی در تصمیم سازی‌های کلان در داخل حتی روی افرادی چون رئیس شبکه نفوذی‌ها درکیش اوربیتال (باند سیروس ناصری) نیز حساب ویژه بازکرده‌اند!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 91
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 14
  • علی IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    39 8
    سلام حالاست که ایران به اروپا سوخت نده نفت در برابر غذا و دارو هلاری کلینتون یادتونه ندین تمام مطالبات به علاوه خسارات مالی و معوقه ها رو بگیرید بعد با اروپا وارد معامله بشین
    • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
      26 16
      حالا فرمانده ستکام و آمریکا باید برای یه لیتر بنزین تعظیم کنه و التماس کنه شاید دولت انقلابی دلش به رحم بیاد.
    • IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
      11 11
      فرمانده نظامی امریکا چرا باید بیاد برای اروپایی ها التماس کنه؟ چی میگی؟
    • IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
      44 4
      به نظرتون، اگر ایران و اروپا جاشون برعکس بود، اروپا به ایران نفت میداد؟؟؟ ما در این سال ها هیچ کاریشون نکردیم اون ها به قصد کشت ما رو تحریم کردند! هواپیما و موشک و... به صدام دادند، از منافقین حمایت علنی کردند، دانشمندامون رو ترور کردند، از اسرائیل و جنایت هاش حمایت کردند. «اشدّاء علی الکفار» دستور قرآن هست.
    • IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
      4 17
      ازین خبرا نیست امریکا نفت و گاز رو واسه همین روزا ذخیره کرده.اروپا گازش رو از این همه جا میتونه تامین کنه نیازی به ایران نداره.خلاصه شتر در خواب بیند پنبه دانه.
    • IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
      14 0
      علی واعظ چرا اینقدر نگران زمستان و و سردی اروپاست به اون چه ربطی داره
    • IQ ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
      1 5
      ماها چقدر ساده ایم این تحلیلهای آبکی را باور میکنیم مردم توانایی ساده ترین مایحتاج زندگی را ندارند. شما دلخوش به یخ بستن اروپا بسته ای عراقم داره از دست میره،معلوم نیست ما کی دست از این توهمات بر میداریم
    • حاجی ازجوبشور قم IR ۰۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
      0 7
      دل خوش نباشید آمریکا اروپا مشکلشون رو حل میکنن ولی این مردم ما هستن که از دو طرف ضربه میخورن
    • علی ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
      0 0
      آمریکا داره نفتشو استفاده میکنه و ته تهش برای خودش زیر ۵ سال بهش کار بده درضمن اروپا از کجا میتونه تامین کنه؟ به نظرت چرا وابستگی به روسیه رو از سیاستشون بر نداشتن اینا که میدونستن قراره اینطور جنگ بشه و نیاز انرژی پیدا کنن.آمریکا داره گاز خودش چین و اروپا رو میده اما خیلی کمتر از اون چیزیه که فکرشو بکنی.مگر اینکه یه باز خیلی زیاد بدن و توی سرعت کمتر از یک سال ۵ تا لوله مثل نورد استریم بزنن از قطر و امارات و عربستان تا اروپا.
  • از شهرستان سراب IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    13 42
    ترامپ خارج شد چون ایران متحد و دوستی بنام روسیه داشت که سریعا تحریم نفت ایران رو با افزایش نفت خود جبران میکرد و اساسا بخاطر تحریمهای امریکا و فشارهای روسیه گاز ایران نیز سهمی بسیار ناچیز در معادلات جهانی دارد الان بهترین فرصت هست ایران از غرب امتیالز بگیره و پوزه روسیه رو به خاک بماله البته با اعتدال
    • IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
      16 1
      کمتر تحلیل های پرت و پلای سعودی عنترنشنال و شبکه ملکه عجوزه انگل لیس رو نگاه کن
    • ایرانی IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
      9 0
      جناب بیسواد! مجبور نیستی با تحلیلهای کوچه بازاری سر مردم رو دردبیاری!!! اولاً هر پالایشگاه نیاز به یک گرید نفتی اختصاصی داره واگه سواد داشتی میفهمیدی که نفت ایران و روسیه متفاوت هستند پس نمی تونن جایگزین هم بشن، در حالیکه بیسوادهای متوهمی مثل تو در حال چرندبافی بودید آمریکائیها برای تحریم ایران در سرتاسر دنیا نفت مشابه نفت ایران رو پیدا کرده و با تهدید پالایشگاهها آنها را مجبور به جایگزینی با نفت ایران کردند و برای امثال تو هم خوراک تبلیغی درست کردند تا مبادا سمت روسیه و چین بریم الحق که راست گفتن دشمن دانا که غم جان بود بهتر از آن دوست که نادان بود!
    • IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
      9 0
      سرابی خیلی نادان و بیسوادی، بنابراین اظهار نظر نکن.
    • IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
      4 0
      به قول نیچه دشمنی با دشمنِ دشمن چند گام فراتر از حماقت است! مگر آن که یانکیستان را دشمن ایران ندانیم که این عین حماقت، بلاهت، سفاهت و جهالت خواهد بود!!!!
    • IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
      14 0
      ایران با کمک چین و روسیه تحریمهای ظالمانه امریکا و اروپا را خنثی و بی اثر کرده الان باید از امریکا و اروپا که ما را تحریم کردند انتقام بگیریم.
  • محمد IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    9 26
    اومدیم این زمستون رفت و اروپا وابستگیش به انرژی فسیلی طی ۲ الی ۳ سال کاهش داد اونوقت نه اهرمی میمونه نه پولی در بساط در حالی که الجزایر متحد نزدیک روسیه قول افرایش صادرات به اروپا رو داده
    • IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
      5 0
      وابستگی ما هم بعد از چند یال به اقلام تحریمی برطرف شده ولی آیا اروپا و آمریکا دست از تحریم برداشته که ما الان بهشان نفت بدهیم ؟ بگذارید از سرما همه شان بمیرند به درک . البته غرب گدا ها از درد اربابان انگلسکسون شان دردشان می گیرد که آن هم به درک .
    • وحید IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
      4 0
      البته شما راست میگی! اما اونها شیخ بهایی ندارند که با شمع حمامشون رو گرم کند.ضمناً زرق و برق پوشالی غرب بر پایه مصنوعات پلاستیکی ایجاد شده!
    • ع IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
      1 0
      الجزایر چهره دیگه فرانسه هست نه متحدروسی
    • IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
      3 0
      مسئله نفت فقط مربوط به انرژی نیست که اروپا بخواد انرژی دیگری به جاش استفاده کنه و از بحران عبور کنه.امروزه بخش عظیمی از صنعت و فناوری غرب وابسته به پتروشیمی و مشتقات و میعانات نفتی و گازیه که با کمبود نفت وگاز، این صنایع تا حد زیادی کاهش تولید و بعضا تعطیل می شوند.
    • علی ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
      0 0
      خخخ‌جوک میگی.افزایش صادرات ته تهش برای ۱ میلیون بشکه در ۶ ماهه.چون باید ظرفیت تولیدو ببرن بالا.درضمن اروپا نزدیک ۱ میلیارد جمعیت و ده ها کشوره.فقط یک میلیون بشکه؟🤣🤣عربستان که کاهش داده نفت روسیه و ایرانم تو بازار نیست.برید خدا روزیتونو جای دیگه بده زمستونتونم گنجیشک نداره نمیخواد بشمارید
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    3 8
    وزیر راه درمورد بازداشت مشاور عالی خود: تحقیق درباره اتهامات یکی از مشاورانم موجب تخریب جوانان انقلابی وزارتخانه شده
    • IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
      6 2
      جای اشتباهی نوشتی
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    9 5
    متاسفانه آمریکایی ها برای پیاده سازی اهدافشان هنوز به مدیران باقی مانده از دولت روحانی در این دولت امیدوار هستند مثلا چرا بعد از گذشت یکسال از عمر دولت انقلابی معاون زنگنه هنوز رئیس دانشگاه صنعت نفت است! مگر رئیس جمهور بارها نگفتند عاملین وضع موجود باید برکنار شوند؟
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    13 9
    ما که این همه مدت صبر کردیم این چند ماه هم صبر کنیم در اروپا که شورش شود این حرکت مانند دومینو به امریکا و بقیه کشورهای غربی هم سرایت خواهد کرد.
    • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
      9 16
      چه رویای شیرین و محالی!
    • IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
      7 0
      علت اصلی سقوط هیتلر: «روس‌ها که حالت تدافعی داشتند، با چنگ و دندان از مسکو حفاظت می‌کردند. به سرعت پاییز فرا رسید و با اولین موج سرما، آلمانی‌ها فهمیدند که فاقد تجهیزات لازم برای تثبیت خود در منطقه و جلوگیری از مرگ سربازانشان در جبهه روسیه هستند. به این ترتیب، ظرف چندماه، ورق برگشت و در ۶ دسامبر سال ۱۹۴۱، ۱۵ آذر ۱۳۲۰ (۸۱ سال قبل) بالاخره ارتش آلمان یخ زد و نیرو‌های شوروی از حالت دفاعی، وارد حالت هجومی شدند؛ این عملیات، سرآغاز شکست‌های بعدی هیتلر و درنهایت سقوط او بود.»
    • IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
      2 0
      شکست هیتلر از روس ها، وقتی از اوکراین به روسیه حمله کرد: «هیتلر برای به زانو درآوردن روس‌ها، نیرو‌هایی را که قصد داشت از طریق اوکراین به سمت قفقاز بفرستد، به محاصره مسکو اعزام کرد؛ این اشتباه اول و آخر او در عملیات اشغال روسیه، موسوم به «بارباروسا» بود...»
    • IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
      7 1
      وقتی مردم اروپا زمستان را با پهن گاو خانه هایشان گرم کردند تظاهرات شروع خواهد شد و آغاز سقوط رژیمهای استعماری خواهد بود. کریم پوست کلفت استعمارگر هم به زباله دان خواهد پیوست
    • IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
      2 0
      اتفاقأ محال نیست جیگر، شروع شده!!
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    21 5
    در این مقطع، نه تنها نباید زیر بغل اروپا عصا بذاریم بلکه باید اواسط پاییز عربستان را به واسطه یمن گوشمالی بدهیم و صادرات نفتش را یکبار دیگر نصف کنیم. با کشورهای وقیح اروپایی فقط باید از موضع قدرت مذاکره کرد و بس، وگرنه بعد از رفع نیازشون یکبار دیگه به ما می خندن که البته در اون زمان ما مصداق این مَثََل خواهیم شد: " تَکرار یک اشتباه، دیگر یک اشتباه نیست، بلکه یک انتخاب است" یعنی در صورت رحم کردن به اروپایی ها، این ما هستیم که انتخاب کردیم به ریش ما بخندند.
    • IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
      8 2
      احسنت ، فکر خیلی خوبیه!!
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    22 5
    دو تا چیز پایان ندارد خریت اصلاح طلبان و حماقت اصلاح طلبان .
    • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
      6 2
      و تهمت زدن اصلاحات به انقلابی ها
    • IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
      12 0
      بحث حماقت و خریّت است، یا بحث خیانت ، مزدوری و یهود مخفی بودن؟!!!
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    13 8
    آخه ایران خودش تو زمستان با کمبود گاز مواجه چه گازی می خاد صادر کنه حتی چند روز پیش یکی از مسولان گفت با مصرفه بی رویه گاز تو سالها اینده ایران وارد کننده گاز خواهد بود نیاز به سرمایه گذاری کلان تو زیر ساخت های نفت و گاز هست روسیه تو سفر به ایران قولشو داده ولی اجرا کنه یا نه خدا می دونه چون خود روسیه رقیب انرژی ایران تو بازاره
    • محمد IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
      5 1
      وزیر نفت حرف از تولید یک میلیارد متر مکعب زده این یعنی نزدیک به صد میلیارد مازاد داریم اون دولت سابق بود که تمام شد
  • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    14 8
    نباید گذاشت انرژی به غرب برسد تا اروپا به عصر حجرش برگردد.
  • محسن FI ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    6 22
    بابا زرنگ باشید، به اروپا گاز بدهید اما به شرط بستن قرارداد 20 ساله و طولانی مدت و با قیمت شناور.
    • قریشی IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
      21 2
      روی قراداد با اروپا نمیتوان حساب کرد، مگر شرکتهای پژو و امثالهم قراداد نداشتند و راحت قید قراداد رو زدند و رفتند؟!
    • ایرانی IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
      1 16
      خلاصه یه روز انها مارو دارن تحریم میکنن یه روزم مسئولین خودمون مارو با خود تحریمی ، تحریم مکنن !!!! به هر حال تحریم انندر تحریمیم فرقی نمیکنه هم از طرف دشمن هم ازطرف دوست در حال تحریم قرار داریم و عمرمان درحال باطل شدن و هر رفتن است در این برهه از تاریخ ایران
    • IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
      4 4
      آقا محسن اگر قرار بود اروپا گول این به اصطلاح زرنگ بازی های ما را که فرمودید بخورد که مسئله قبلا حل شده بود و برجام احیا شده بود .
    • IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
      6 4
      خاک هم کف دست اروپا نباید بندازیم. فقط بمب اتم. بعدش روند بازی کاملا متفاوت میشه
    • IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
      13 1
      قرارداد با عهدشکن وحشی وقیح؟!!!!!!!!!!!
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    6 5
    خب همین نمودار آقای واعظ هم مشخصه که ایران در ۵۰ درصد موارد دارای نقش و اثرگذاریست. مثلا اوپک پلاس یا روابط تحریمی ایران با روسیه
  • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    8 8
    مشکل اینجاست مسئولین کشور ما به دنبال پرکردن جیبشان هستن و غیرت سرشون نمیشه
    • IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
      1 1
      درود به شرفت كه تنها حرف درست را شما زدى ، مصيبت ما ايرانى ها اينه كه مسؤلين شرافتمندى نداريم، اكثر قريب باتفاق شون به فكر پر كردن جيب خود و هفت نسل بعدى اند ، حروم لقمه ها چنان به خزانه دستبرد ميزنند و غارت ميكنند كه چيزى تهش نمى مونه و اگر هم بمونه قابل استفاده نيست ! عينهو موش و ملخ يا مغول كه وقتى به انبان ميزنند همه چيز را يكجا يا ميدزدند و يا نابود ميكنند ، بزرگترين مصييت ما ايرانى ها همين حرص و ولع ها و حروم لقمگى هاست اگه مديران قانع و درستكارى ميداشتيم هيچ قدرتى نميتونست ما رو شكست بده لذا بيچارگى ما اينه كه خودمون دشمن خودمونيم !
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    5 2
    بفروشی پول فروش نفت ۲ سال رو پیش پیش طلب کنید
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    4 3
    ونزوئلا و چند کشوری مثل عراق نفت و گاز نفروشن پدر امریکا در میاد کمی زحمت تا یکعمر راحتی بدون امریکا
    • IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
      0 2
      پدر بزرگ جان! به روز کن خودت را. امریکا در حال حاضر بزرگترین تولید کننده گاز و یکی از بزرگترین تولید کنندگان نفت جهان است!!!
    • IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
      2 0
      خب اینجوری که پدر بقیه مردم جهان در میاد فکر کردین چرا نفت الان بالای 100 دلار چون خود شیطان بزرگ آمریکای جنایتکار بزرگترین تولید کننده و صادر کننده نفت جهان هست و تمام سودش توو جیب خودش باید بره
  • مجتبی IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    3 0
    فقط صحبت از فروش نفت است. یک بار هم که شده دولت دست انحصار خود را از تولیدکننده بردارد تا تولید رونق بگیرد و تولیدکننده بتواند نفس بکشد. مواد اولیه تولید چه وارداتی و چه محصول داخلی بگذارید راحت به دست تولید کننده برسد. تولیدکننده نباید مواد لازم در تولید را از بازار سیاه تهیه کند و یا دولت آن را با قیمت گزاف به تولیدکننده بفروشد.
  • IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    5 12
    بالاخره جنگ روسیه اوکراین یک روزی تمام میشه و خرید گاز اروپا از روسیه از سر گرفته میشه چه ما الان گاز بفروشیم چه نفروشیم. پس تا اونموقع بفروشیم و حتی پیش فروش کنیم.
    • صادق IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
      3 0
      اونوقت اونا زمستان رو که گذروندن به بهانه تحریمها پولهای ما رو بلوکه کنند و به ریش ما بخندند!!! یعنی ۸سال زمان کافی برای فهمیدن بی ارزش بودن توهمات شیخ بنفش نبود!! یعنی ۴۳ سال زمان کافی برای فهمیدن اوج خباثت و دشمنی غرب با ایران نیست؟!! تا کی باید بواسطه ساده لوحی عده ای و خیانت و فرصت طلبی عده ای دیگر ملت هم هزینه بدهند هم تحقیر شوند!!!!
  • IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    4 0
    یک بازی پیچیده و چند لایه پیش بینی شده غرب با یک امضا و حاصلات ابتدا کسب نفت ذخیره شده و ماه های سرد زمستان و دوباره درگیری ایران با معضلات که سعی نموده طی سالیان گذشته بدلی برای پیشبرد اهداف خود در حوزه های مختلف و خروج از تنگناها ارائه دهد و در ابعاد داخلی و خارجی پیش بگیرد همه بخصوص غرب ضمانت سفت و سخت و با ارزش بدهند و بخشی از ضمانت که همان توان فعلی هسته ای میباشد نزد خود و تحت نظارت آژانس نگه دارد این حداقل ضمانت است در هر صورت بخصوص به آمریکا اعتبار و اعتمادی نیست
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    4 5
    این کار خداست،که مردم ما ۱۵ سال زیر تیغ تحریم های ناجوانمردانه آمریکا و اروپا رفتن،تحمیل کردیم حالا که اروپا نیاز به سوخت شد ،دارن لتماس ما میکنن،نامردها،این جواب هر عمل عکس العملی دارد.عکس العمل تحریم ما فروپاشی آمریکاست حالا ببینید،این اول راهه.
    • US ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
      1 1
      مگه تحریم ها نعمت نبود؟؟!!
  • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    5 3
    به خاطر چند ماه نفت بیشتر فروختن که با کاهش قیمت نفت در اون شرایط، احتمالا حتی درآمد نفتی ایران رو هم افزایش نمیده باج ندید به غرب. با قدرت غنی سازی رو ادامه بدید. به امید خروج از NPT و در نهایت اون اتفاق اصلی هسته ای که همه میدونیم
  • IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    3 0
    ضمانت برجام قرارداد نفتی و گازی است ،در که پول کل سرمایه‌گذاری شرکت های اروپای باید به یکجا واریز بشه،که اگر دوباره تحریم شدیم سرمایشون دست ما باشه.
  • IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    3 0
    این سیاست , سیاست دلالیه که حالا امروز با اروپایی ها کار کنیم 2 ماه دیگه با شرقی ها !! نمی شه این فرمول فقط باعث از دست رفتن اعتماد کشورهایی می شه که امروز دارن با ما کار کنن یعنی ما اگر این کار را انجام بدیم بعد نباید از روسیه و چین شاکی بشیم که چرا دنبال روابط عمیق با ما نمی رن چون ما دیگر حزب باد خواهیم بود و طبیعتا کشوری نمی تونه روی ما حساب کنه ضمنا همه چیز پول نیست ما این کار را انجام دهیم موضع روس ها را تضعیف کردیم روسیه ضعیف بشه ناتو پیشروی کنه کی ضرر می کنه ؟ ما یعنی نفت فروختیم جای تهدید امنیت ملی شدیم ! درواقع این تکنیک کهنه غربه که اینجوری با شوک دادن ها و ول کن گرفتن ها , تمام مسیر , استراتژی و ایده های یک کشور را بهم می ریزند نباید برای بار nام از یک سوراخ نیش بخوریم اگر غرب می آد یک توافقنامه برد برد جامع با لحاظ کردن شرایط ما و احترام گذاشتن به ما بگذاره روی میز که ضمانت محکمی داشته باشد و صحت سنجی طولانی مدت بشه اکی ولی غیر از این باشد بازنده خواهیم بود که چیزی که غرب نشون می ده این دست اون دست کردنش , این ها نشان می ده غرب همان غرب سابق است و دنبال برد برد نیست .
  • IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    5 4
    اگه کسی می دونه توضیح بده که نفت ایران چطور قراره مشکل گاز اروپا رو حل کنه؟
    • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
      2 5
      آلبانی سوخت چه گاز و چه نفت رو میکنن تو موشک یکم تو تیرانا درس بخون.
    • مهدی DE ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
      0 0
      به تو چه جیگر
  • IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    0 0
    حالم از این افساد طلبان به هم میخوره خرفتن خاعنن احمقن بی عرضها دروغگو
  • IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    1 1
    مقاله بلند بالای شما در آخر به یک سوال جواب نداد. اجتناب از دادن انرژی به اروپا توسط ایران در نهایت چطور به نفع ایران تمام خواهد شد؟ بالاخره با هر سختی زمستان تمام می شود. قرار است اتفاق خواستی بیفتد در پایان زمستان که ف ورق به نفع ایران برگردد؟
  • IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    0 0
    فکر نمی‌کنم بازگشت ب برجام چیزی جز ضرر برای ایران داشته باشد. اما فروش نفت و یا گاز مقطعی با گرفتن امتیاز از اروپا، بروشی که روسیه عمل می‌کند، کنترل خوبی بدست ایران می‌دهد. آمریکا و اروپا باید قبول کنند که ایران و روسیه چسبیده بهم و جداشدنی از یکدیگر نیستند، همین طور باچین. مراودات تجاری ایران پس از ارتباط ریلی و زمینی در قاره آسیا بسیار مشکل گشا خواهد بود هم برای ایران و هم برای روسیه. گفته شده دوستان محتاج دوستان واقعی یکدیگر هستند. این رابطه بین ایران و روسیه مشهود است. روسیه در محاصره غرب و شرق( ژاپن) قرار دارد و اتصال آن کشور ب خلیج فارس برایش حیاطی است. چین هم احتیاج ب سوخت دارد که از منابع مطمن مثل ایران و روسیه باید استفاده کند.
  • IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    0 0
    از کتاب بدون دود، آتش و خون روحانی چه خبر؟ روحانی در حالی این عنوان را بر کتاب خاطرات و ناگفته هایش گذاشته که دو رخداد حوادث دی ۹۶ و آبان ۹۸ به وقوع پیوست و پر از دود و آتش و خون بود نه بدون دود و آتش و خون!!!
  • IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    2 0
    کفار به مسلمانان رحم نمیکنند.
  • IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    0 0
    هر دم از این باغ بری میرسد ۰۰۰ قابل توجه یاران مدیران مسئولان هوادان منتسبان این شیخ که تبعات خروجی عملکرد آنان به اسم اسلام شیعه نوشته شده
  • ناصر IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    1 0
    چون اروپایی ها با نامردی همراه آمریکا در تحریمها بودند ایران نباید بانها سوخت بدهد شرط دادن سوخت باید رفع کامل تحریمها و بسته شدن پرونده ایران در آژانس باشد یک فرصت برای ایران است
  • Amir NL ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    0 1
    پروپاگاندا پشت پروپاگاندا اولا روسیه هنوز به طور کامل صادرات گاز خودش رو به اروپا قطع نکرده بلکه فعلا میزان صادرات گاز رو کم کرده دوما مردم اروپا برای برای گرم خودشون حتما نیاز به بخاری و شوفاژ ندارند یه سرچ توو اینترنت بزنید یا چند تا کتاب بخونیم به اندازه ی مو های سر آدم راه برای گرم کردن خونه و تن و بدن اون هم بدون استفاده از سیستم های گرمایشی وجود داره که خود این راه حل ها هم باعث صرف جویی در مصرف گاز شده و در ادامه آن بخش از صنعت که محتاج گاز می باشد نیز با مشکل کمتری برخورد خواهد کرد سوما شاید اروپا برای این زمستون نتونه جایگزینی برای گاز روسیه پیدا بکنه اما این مشکل فقط برای کوتاه مدت می باشد و با وجود کشور هایی همچون آمریکا یا کشور های آفریقایی همچون نیجریه در بلند مدت ورق بر می گرده
  • IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    1 0
    سلام شما سیروس ناصری را که یکی از مهره های نفوذی غرب در تیم هسته ای روحانی بود که بعد ازخوش خدمتی به انها بعنوان مشاور یکی از بزرگترین شرکتهای چند ملیتی نفتی غرب در امده وفعلا هنوزدست ما در حنای ایشان دارد رنگ میگیرد و شماصحبت اورا بعنوان سند گفتارتان قید میکنید واقعا متاسف هستم حتما قرار است نویسنده سند همکاری در فروش نفت توسط ایشان انشائ شود
  • IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    2 0
    اگر با شرایط ایران هم موافقت کردند ایران نباید نفت به انهابدهد چون انها دارو ندادند ..ترورکردند .... چند سال اقتصاد ایران را به گروکان کرفته بودند. مگر غرامت سنگینی که بر ایران گتحمیل کردند بپردازند
  • IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    1 0
    نباید در این زمستان به اروپا گاز داد تا حساب کتاب بیاد دستش. البته دادن گاز در ازای دریافت خسارت و فروش چند برابری قیمت شاید
  • IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    0 0
    اگر بدون ب جام بمانیم، خود اروپا اجازه خرید نفت و گاز را از آمریکا خواهد گرفت. اگر بدون برجام باشیم نفت و گاز را ب اروپا ب ریال خواهیم فروخت و رئال ارزش پیدا می‌کند. هشت ماه در اروپا سرد است. امتیاز های زیادی مثل آزادی اسرای ایرانی، تسویه حساب های سوخته، تسویه پول های بلوکه شده و غیره در دستور کار قرار می‌گیرند.
  • IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    1 0
    این غربیها خصلتشون اینطوریه وقتی همه چیز را(علی الخصوص نفت وگاز ارزان) با انواع روشها غارت میکنندوبه چنگ میآورندوبیشتر پیشرفت،سرمایه دار وهار میشوند(مثل این۳۵۰سال اخیرکه شرقیها را غارت،اش۱اا ونابود کردنند)ولی وقتی زورشان نرسد،ازطریق اشک تمساح وتروایی وارد میشوند
  • IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    1 0
    یک تعدادخودی ،نجومیبگیرو خائن شیفته نوکر ووابسته به غرب برای بدست آوردن ارز نفت وگاز هرکار میکننو
  • IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    1 0
    اینها اینقدر زرنگ هستند که حاضرنیستند کل تحریمهای کشورهای شرقی را بدون قید وشرط بردارند تا نفت وگاز که بقول خودشان خیلی حیاتی را بدست آورند
  • IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    0 0
    چرا در زمستان سخت باید به اروپا سوخت رساند؟ برای اینکه پول به دست بیاوریم و مجبور به زدن جیب مردم در بورس نشویم
  • IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    0 0
    بشرطی نفت وگازتان را کشورهای شرقی میدهند۱-تمام تحریمهای کشورهای شرقی را بردارید-۲-گورتان را بطور کامل بهمراه نوکران اشغالگران غارتگران ووابستگانتان ...ازمنطقه شرق گم کنید
  • صالح IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    1 0
    بازی باید اینجوری پیش بره: در حالی که زمستان داره فرا میرسه ما روی خواسته هامون به شدت پافشاری کنیم از اون طرف یمن ژالایشگاهای عربستان رو میزنه...خب جنگه به هر حال. ونزوئلا هم که نفت و گاز نمیفورشه به اینا تو خط ماست...خودشون دم تکون میدن مثل بچه ادم میان دست به سینه پای میز مذاکره و امضا میکنن
  • IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    2 0
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    1 0
    اولا روشن است که اروپایی ها با خوی استعمارگریشون منتظرن که نفت را به طور مفتی از ایران بگیرن و با عنوان تحریم پولش بلوکه کنن و پول ندن یعنی خرید نفت مجانی، دوما نوبت ما است که خواب تابستان داغ اروپا و آمریکا که شعارش برای ایران دادن تبدیل به زمستان سرد و سوزان کنیم، البته نقشه تابستان داغ شکست خورد اما می توانیم با زمستان سرد ما پیروز شویم.
  • IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    4 0
    سیروس ناصدی حسین موسوی جواد ظریف واعظ نمازی و دهها کوفت زهرماری تیشه به ریشه این مملکت می زنند وعجا که در این مملکت درهای باز توبخوان بی در بهشت این نفوذی ها شده عجبا وا عجبا
  • IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    1 0
    یه قطره هم بهشون ندین
  • IR ۰۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    1 0
    انگلیس احتمالا یک مسلمان را بفرسته روسیه و بهش پول و تابعیت بده که پوتین را راضی کند گاز بفروشه ولی نباید مسلمان خود فروخته و خیانتکار و جاسوس باشد و الان وقتشه که جنایت برجام را تلافی کند و ۵۰ درصد اروپا با سرما بمیرند حتی اگر زن و بچه و اموالش انجا باشد
  • IR ۰۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    1 0
    هرچی غرب،صدمه بیشتر ببینه،مردمان جهان،بیشتر و ازاد تر میشود و گناه روی زمین کمتر خواهد شد! کسانی که میخوان به غرب کمک کنن،مطمعا یا خائن یا خیلی کودن ..(یعنی هیچ بهره ای مغزی ندارن!)
  • علی ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    0 0
    خوشم میاد فکر میکنید اروپا و آمریکا خدای روی زمینن البته اگر خدایی رو قبول داشته باشید یارو تو میسی سی پی آب نداره.اروپا خشک سالی اومده.تامین برق رو نمیتونن همینطور گاز و آب.حتی نفت و بنزین و گازوئیل.کمبود غذا و گرونی خدمات فقط تو ایرلند یه قبض برق ۱۰ هزار یورویی برای کافش توی ۲ ماه اومده.درامدش ۱۰۰ هزار یورو هم باشه تقسیم ۱۲ منهای ۴۰ درصد مالیات ۵۰۰۰ یورو کم داره.غیر اجاره بها و هزینه خونه زندگی غذا و قبض برق خونش شما بخوابید که هیچ وقت بیدار نمیشید.لج میکنید و با عقاید قاجاریتون مانع پیشرفت مردم میشید فقط
  • IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    1 0
    اف بر اکبر رفسنجانی . عکس رفسنجانی چه مناسبتی با این گزارش دارد ؟
  • IR ۰۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    0 0
    ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴ عاخه پروفسور! همین الانشم اروپاییها با اجازه اربابشون آمریکا دارند علیه روسیه، تحریم وضع میکنن...یه بده بستونه دیگه! چرا نمیفهمی؟ مگه آمریکا خداست که فکر کنی قدرتش وابستگی نداره!؟
  • IR ۰۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    0 0
    ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵ اشتباهی مثبت زدم. متوهم فعلا کسی هست که فکر کنه اونها آدم عادی نیستند! اونها جمعیت ندارند...اونها به فکر گرانی نیستند و...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس