جان بولتون و مریم رجوی - نمایه

بولتون که به جنگ‌طلبی شهرت دارد و بارها صراحتاً خواهان حمله نظامی و بمباران ایران شده، بالأخره دست ته جیب ترفندهایش برد و راه‌حل دیپلماتیکی هم برای مقابله با جمهوری اسلامی پیدا کرد.

سرویس جهان مشرق - بعد از آن‌که توافق هسته‌ای میان ایران و آمریکا (و بقیه‌ی ۱+۵) بهانه‌ی هسته‌ای غربی‌ها را در مسیر برطرف شدن قرار داد، خروج یک‌جانبه‌ی آمریکا از توافق دوباره بحران جدیدی خلق کرد که آتش آن هنوز هم دامن برجام را گرفته است. یکی از آتش‌بیارهای این معرکه شخص «جان بولتون» بود؛ نشان به این نشان که کم‌تر از یک ماه بعد از روی کار آمدن او به عنوان مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، دولت ترامپ از برجام خارج شد.

ابوعطاخوانی قورباغه: وقتی جان بولتون از دیپلماسی با ایران می‌نویسد

به اذعان خود «جان بولتون» (راست)، مشاور امنیت ملی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا، بسیاری از تصمیمات افراطی ترامپ، نتیجه‌ی اصرار او بودند. از جمله‌ی این تصمیم‌ها خروج از توافق هسته‌ای با ایران و ترور شهید سلیمانی بود. (+)

اعلام خروج آمریکا از برجام توسط «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور وقت این کشور، در ماه می سال ۲۰۱۸ [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› کارشناس آمریکایی: هر کس مشاور امنیت ملی ترامپ شود از بولتون بهتر است

›› کارشناس آمریکایی: بولتون غده سرطانی کاخ سفید بود

بولتون همیشه به عنوان یک سیاستمدار تندرو و جنگ‌طلب مشهور بوده و به طور خاص، بارها خواستار حمله‌ی نظامی به ایران شده است[۱]. بنابراین، این‌که اخیراً در یادداشتی برای روزنامه‌ی آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال تحت عنوان «چگونه عزم اروپا را بعد از توافق هسته‌ای ایران جزم کنیم[۲]» به دولت بایدن پیشنهادات دیپلماتیک برای حل مسئله‌ی هسته‌ای را داده، بسیار جای تعجب دارد. اگرچه بولتون قطعاً هنوز هم دلش می‌خواهد ایران را بمباران کند، اما می‌نویسد اکنون که دولت بایدن به دنبال دیپلماسی است، باید هیأتی عبری-عربی به اروپا بفرستد تا موضع آن‌ها را در قبال ایران سخت‌گیرانه‌تر کند. آن‌چه در ادامه می‌خوانید، متن یادداشت بولتون در وال‌استریت‌ژورنال است.

ابوعطاخوانی قورباغه: وقتی جان بولتون از دیپلماسی با ایران می‌نویسد

بمباران برای صلح؛ طرح نیویورک‌تایمز برای مقاله‌ی جنجالی‌ای که «جان بولتون» سال ۲۰۱۵ تحت عنوان «برای جلوگیری از بمبِ ایران، ایران را بمباران کنید» در این روزنامه‌ی آمریکایی منتشر کرده بود. (+)

اظهارات «جان بولتون» درباره‌ی ایران و لزوم خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با تهران [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› «سگ هار» سیاست خارجی ترامپ کیست؟


لازم به ذکر است که مشرق صرفاً جهت اطلاع نخبگان و تصمیم‌گیران عرصه سیاسی کشور از رویکردها و دیدگاه‌های محافل رسانه‌ای-اندیشکده‌ای بین‌المللی این گزارش را منتشر می‌کند و دیدگاه‌ها، ادعاها و القائات این گزارش‌ لزوماً مورد تأیید مشرق نیست.


پرزیدنت بایدن اخیراً اعتراف کرد تلاش‌های طولانی‌مدتش برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران سرانجام به پایان [بی‌نتیجه‌ی] خود نزدیک شده‌اند[۳]: «منتظر پاسخ آن‌ها هستیم. نمی‌دانم چه زمانی این اتفاق خواهد افتاد. اما قرار نیست برای همیشه منتظر بمانیم.» این حرف‌ها را از دسامبر ۲۰۲۱ داریم می‌شنویم؛ حتی از اروپایی‌ها که مخلص‌ترین حامیان این توافق هستند.

بایدن: تخریب برجام کار ترامپ بود، اما احیای آن وظیفه‌ی ایران است [دانلود]

فهرست بلند امتیازات اعطایی کاخ سفید در طول مذاکرات، وقت اضافی ایران برای پیشبرد برنامه‌های تسلیحات هسته‌ای و موشک‌های بالستیکش، و مسامحه در اجرای تحریم‌ها، آیت‌الله‌های تهران را به‌شدت جسور کرده. اگرچه اوضاع مبهم فعلی با ایده‌آل آن‌ها فاصله‌ی زیادی دارد، اما احتمال زیادی هم دارد به زندگی با همین اوضاع تا اطلاع ثانوی رضایت بدهند.

رئیس‌جمهور «بزدل»؛ بایدن «نمی‌تواند» یا «نمی‌خواهد» برجام را احیا کند؟ +فیلم

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، اگر «بخواهد» می‌تواند با یک امضا، تحریم‌های ضدایرانی را لغو و برجام را احیا کند و هیچ مانعی پیش پایش وجود ندارد؛ همان‌طور که هیچ مانعی سر راه خروج دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، از توافق هسته‌ای فقط با یک امضا وجود نداشت (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› از سفر پوتین به تهران تا ارسال پهپاد به روسیه/ ایران در کانون توجه «انجمن امنیتی اسپن»

با این حال، واشینگتن نباید به این اوضاع قناعت کند. آمریکا باید با تدوین راهبردهای دیپلماتیک، سایر طرف‌های غربیِ توافق اولیه (فرانسه، آلمان و بریتانیا) را با اسرائیل و کشورهای عربی، که هدف بیش‌ترین تهدید از جانب ایران هستند، همسو کند. دو دهه است متحدان خاورمیانه‌ای و اروپایی آمریکا دیدگاه‌های متضادی درباره‌ی بهترین روش برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ایِ قابل‌استفاده دارند. این شکاف، گاهی علنی بوده، گاهی نبوده، و سیاست‌های ترجیحی دو طرف نیز بعضاً تغییر کرده‌اند، اما به طور کلی اروپایی‌ها بر مذاکره تأکید کرده‌اند، در حالی که متحدان منطقه‌ای ما رویکرد سخت‌گیرانه‌تری را در پیش گرفته‌اند. جای تعجب نیست که با توجه به اختلاف‌نظرها میان دو گروه از متحدان آمریکا که بیش‌ترین نگرانی را در این زمینه دارند، ایران توانسته از این آب گل‌آلود ماهی بگیرد و هرچه بیش‌تر به ساخت سلاح‌های هسته‌ای قابل‌استفاده نزدیک شود. حل این مشکل یکی از بالاترین اولویت‌هاست.

ابوعطاخوانی قورباغه: وقتی جان بولتون از دیپلماسی با ایران می‌نویسد

(از چپ) «جان بولتون» مشاور امنیت ملی وقت، «مایک پمپئو» وزیر خارجه‌ی جدید آمریکا، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور وقت، و «مایک پنس» معاون اول وقت ترامپ، در ساختمان وزارت خارجه‌ی آمریکا در واشینگتن در تاریخ ۲ می ۲۰۱۸، پیش از برگزاری مراسم تحلیف پمپئو و شش روز قبل از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران (+)

توضیحاتی درباره‌ی کتاب «جان بولتون» مشاور امنیت ملی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا، تحت عنوان «اتاقی که اتفاق آن‌جا افتاد». بخش عمده‌ای از محتوای این کتاب علیه ترامپ است. [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› بولتون یک نومحافظه‌کار جنگ‌طلب است که اعتقادی به قوانین بین‌المللی ندارد

از آن‌جایی که مذاکرات مکرراً با شکست مواجه شده‌اند، هدف اصلی دیپلماتیک آقای بایدن باید این باشد که اروپایی‌ها را متقاعد کند موضع اقتصادی و سیاسی سخت‌گیرانه‌تری اتخاذ کنند و بپذیرند که اقدامات نظامی مخفیانه‌ی اسرائیل و دیگران علیه برنامه‌ی هسته‌ای ایران پیشاپیش آغاز شده‌اند. ممکن است حتی اقداماتِ از این‌شدیدتری نیز لازم باشد. اگر اروپایی‌ها با آمریکا موافق هستند که هسته‌ای شدن ایران غیرقابل‌قبول است، باید آمادگی آن را داشته باشند که در راستای این عقیده، دست به عمل بزنند.

صحبت‌های رهبر ایران در دیدار با اعضای دولت روحانی، با موضوع تجربه‌ی اعتماد به غرب و تضمین ندادن آمریکایی‌ها درباره‌ی عدم خروج دوباره از برجام [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› رئیس‌جمهور «بزدل»؛ بایدن «نمی‌تواند» یا «نمی‌خواهد» برجام را احیا کند؟

یک گام اولیه‌ی دیپلماتیک می‌تواند این باشد که آن‌هایی که در معرض مبرم‌ترین تهدید از سوی ایران هستند (هم تهدید آرمان‌های هسته‌ایش و هم به خاطر این‌که کشور اصلی حامی تروریسم در جهان است)، رهبری ارتباط با دوستان اروپایی ما را بر عهده بگیرند. می‌توان تصور کرد که هیأتی متشکل از وزرای خارجه‌ی مثلاً اسرائیل، بحرین و امارات به دیدار همتایان اروپایی خود بروند تا آن‌ها را به حضور در یک جبهه‌ی متحد علیه ایران دعوت کنند. تصور کنید چه نمایش [و تبلیغ] برجسته‌ای در پاریس، برلین و لندن می‌شود. مقصدهای این سفر می‌تواند شامل «تالین» پایتخت استونی [که در جریان جنگ جهانی دوم ابتدا توسط شوروی، سپس توسط آلمان نازی، و بعد مجدداً توسط شوروی اشغال، و بارها توسط ارتش سرخ بمباران هوایی شد] و ورشو [که آن هم در جریان جنگ جهانی دوم قربانی جنایت‌های آلمان نازی شد] باشد تا به عنوان نماد، خطرات زندگی در نزدیکی همسایگانِ متخاصم را به سایر اروپایی‌ها یادآوری کند.

ابوعطاخوانی قورباغه: وقتی جان بولتون از دیپلماسی با ایران می‌نویسد

«چگونه می‌توان از توافق هسته‌ای ایران خارج شد»؛ «جان بولتون» ماه آگوست سال ۲۰۱۷ (کم‌تر از نُه ماه قبل از خروج آمریکا از برجام) در مجله‌ی آمریکایی «نشنال‌ریویو» طرحش برای خروج آمریکا از برجام را منتشر و ترامپ را به انجام این کار تشویق کرده بود (+)

‌ «در غرب تحصیل نکرده‌اند و از حمله آمریکا نمی‌ترسند»؛ بالأخره اشکال تیم مذاکره‌کننده جدید ایران معلوم شد! +عکس و فیلم

«حتی اگر برجام احیا هم بشود، با توجه به تهدید بازگشت تحریم‌های آمریکا در سال ۲۰۲۵ [در صورت روی کار آمدن یک جمهوری‌خواه] هیچ کمپانی غربی‌ای جرأت نمی‌کند یک سِنت در ایران سرمایه‌گذاری کند و هیچ بانک غربی‌ای اقدام به تأمین مالی هیچ معامله‌ای در ایران نمی‌کند. یک بار [خوردن فریبِ وعده‌ی برداشتن تحریم‌ها] کافی بود. ایرانی‌ها این را می‌دانند.» توئیت «ژرار آرو» سفیر سابق فرانسه در آمریکا (+)

«اروپا باید میان آمریکا و ایران، یکی را انتخاب کند» [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای؛ ابتکاری که می‌تواند جایگزین برجام شود

این «جوخه‌ی پرواز» مشترک عربی-اسرائیلی، استدلال‌های قانع‌کننده‌ای فراتر از صرفاً تهدید جهانی دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را به ارمغان خواهد برد. کاخ سفید فاش کرده که ایران در آستانه‌ی فروش چندصد پهپاد با «قابلیت حمله» به روسیه است که تقریباً مطمئناً در اوکراین از آن‌ها استفاده خواهد شد. ارسال پهپاد به روسیه مطابق با همان سیاست ایران در تأمین پهپاد و موشک‌هایی برای شورشیان حوثی [انصارالله] یمن است که اغلب برای هدف قرار دادن فرودگاه‌های غیرنظامی و زیرساخت‌های نفتی عربستان و امارات استفاده می‌شوند.

تصاویری که یکی از پهپادهای آمریکایی شرکت‌کننده در حمله‌ی هوایی اکتبر ۲۰۲۱ به کابُل ضبط کرده است. ارتش آمریکا پس از این حمله، اعتراف کرد در شناسایی هدفش دچار اشتباه شده و تمامی قربانیان این حمله، غیرنظامی بوده‌اند. [دانلود]

پدر یمنی در میان اجساد قربانیان بمباران هوایی یک اتوبوس مدرسه توسط ائتلاف تحت رهبری سعودی جست‌وجو می‌کند و با پیکر فرزندش «یوسف» مواجه می‌شود (حاوی تصاویر دل‌خراش) (جزئیات بیش‌تر). [دانلود]

ماجرای دردناک «یسری» دختربچه‌ی یمنی که به خاطر جنگ یک چشمش را از دست داد (حاوی تصاویر دل‌خراش[دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› مسابقه کودک‌کشی رژیم سعودی و رژیم صهیونیستی با سلاح‌های آمریکا

›› اسرائیل یک رژیم تروریست و آمریکا بزرگ‌ترین حامی دولتی تروریسم در جهان است

فروش نفت ایران به چین نیز افزایش چشم‌گیری داشته است؛ اقدامی که مصداق دور زدن تحریم‌های آمریکایی‌ای است که در دوران آقای بایدن تضعیف شده‌اند. در مقابل، وزرای خارجه‌ی بحرین و امارات، به نمایندگی از کشورهای تولیدکننده‌ی هیدروکربن در خلیج [فارس]، می‌توانند بخشی از راه‌حل اروپا برای جبران اشتباه فاجعه‌بارشان در وابستگی بیش‌ازحد به صادرات روسیه باشند.

«بحرین ممکن است در حمله‌ی نظامی به ایران شرکت کند.» «عبدالله بن احمد بن عبدالله آل‌خلیفه» معاون امور سیاسی وزیر خارجه‌ی بحرین، در گفت‌وگو با «جفری گلدبرگ» سردبیر مجله‌ی آمریکایی «آتلانتیک» در «انجمن امنیتی اسپن» (جزئیات بیش‌تر[دانلود]

این وزرای خارجه همچنین می‌توانند در سفرشان تأکید کنند که توافق اولیه، بر خلاف وعده‌هایی که به جهان داده شده بود، هرگز باعث افزایش شفافیت درباره‌ی برنامه‌ی هسته‌ای ایران نشد. تهران تعهداتش، هم ذیل توافق ۲۰۱۵ و هم به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را نادیده گرفته است. رهبران اروپا که طرفدار دوآتشه‌ی سازمان ملل هستند، باید از انتقادات رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از مانع‌تراشی‌های ایران به‌شدت نگران باشند. شورای حکام آژانس، ماه ژوئن، با اکثریت قاطع آرا به اتفاق‌نظر رسید که ایران را به خاطر عدم پایبندی [به تعهداتش] محکوم کند؛ تنها روسیه و چین به این اقدام رأی منفی دادند.

ابوعطاخوانی قورباغه: وقتی جان بولتون از دیپلماسی با ایران می‌نویسد

«جان بولتون» (چپ) مشاور امنیت ملی وقت آمریکا، در کنار «دونالد ترامپ»، در پایگاه هوایی «عین‌الاسد» در عراق در حال گفت‌وگوی تلفنی با «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر وقت این کشور (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› چرا روسیه و چین، ایران را تقویت می‌کنند؟

این هیأت دیپلماتیک همچنین می‌تواند تأکید کند که ناسازگاری تهران درباره‌ی مسائل غیرهسته‌ای، در نهایت احیای توافق‌نامه‌ی ۲۰۱۵ را به شکست کشاند. درخواست حذف سپاه پاسداران ایران از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی واشینگتن، مطلقاً ارتباطی با مسائل هسته‌ای ندارد. سپاه پاسداران تهدیدی تروریستی برای اروپایی‌هاست؛ مثلاً حمله‌ی سال ۲۰۱۸ آن‌ها به تجمع معارضان [مجاهدین خلق که جان بولتون از حامیان پروپاقرص آن‌هاست] در پاریس که خنثی شد. آن‌چه باورکردنی نیست این‌که قانون‌گذاران بلژیکی دارند آزادی «دیپلمات» ایرانی‌ای را بررسی می‌کنند که به دست داشتن در این توطئه‌ی بمب‌گذاری محکوم شده. اصلاً چه‌بسا لازم باشد هیأت اعزامی از خاورمیانه اول در بروکسل توقف کند. علاوه بر این، سوئد (اگرچه بر مبنای مفهومِ نادرستِ «صلاحیت قضایی جهانی[۴]») اخیراً عوامل ایران را به جرم قتل اعضای همین گروه معارض در زندان، مدت کوتاهی پس از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹، محکوم کرده است؛ یعنی به جرم اقدام تروریستی علیه هم‌وطنان خودشان.

ابوعطاخوانی قورباغه: وقتی جان بولتون از دیپلماسی با ایران می‌نویسد

«جان بولتون» (دوم از چپ) در کنار «مریم رجوی» سرکرده‌ی گروهک «مجاهدین خلق» در مراسم بزرگداشت نوروز. بولتون یکی از حامیان دوآتشه‌ی منافقین است. (+)

«جان بولتون»: سیاست آمریکا باید سرنگونی حکومت ایران پیش از جشن چهل‌سالگی‌اش باشد» [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› «حشمت علوی»؛ جزئیات عملیات رسانه‌ای منافقین علیه دولت ترامپ

›› کابوس عملیات مرصاد، این‌بار در آلبانی زنده شد

در مورد استفاده‌ی احتمالی از زور [و نیروی نظامی] علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران، چه کسی بهتر از یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل، می‌تواند این پیام را ارائه دهد؟ همان‌طور که در جریان سفر [خاورمیانه‌ای] آقای بایدن هم گفت: «تنها راه برای متوقف کردن آن‌ها [ایرانی‌ها]، قرار دادن یک تهدید نظامی معتبر روی میز است.» اروپایی‌ها باید این را مستقیماً، یک‌به‌یک، در پایتخت‌های خودشان، از زبان آقای لاپید بشنوند.

«اسرائیل آمادگی حمله‌ی نظامی به ایران را دارد.» ادعای «بنجامین گانتز» وزیر دفاع رژیم صهیونیستی، در گفت‌وگو با «جفری گلدبرگ» سردبیر مجله‌ی آمریکایی «آتلانتیک» در «انجمن امنیتی اسپن» (جزئیات بیش‌تر[دانلود]

 

در همین‌باره بخوانید:

›› وال‌استریت‌ژورنال: سفر خاورمیانه‌ای بایدن بدتر از آبروریزی بود

دیپلماسی ضداشاعه‌ی هسته‌ایِ آمریکا درباره‌ی ایران باید بسیار گسترده‌تر باشد؛ با تحریم‌های اقتصادی بسیار شدیدتر و کمک به گروه‌های معارض مشروع برای سرنگونی آیت‌الله‌ها. تشکیل یک تیم سفریِ مشترک از وزرای خارجه‌ی اسرائیلی-عربی شروع خوبی خواهد بود.

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه‌ی آمریکا، اعتراف می‌کند که فروپاشی برجام تقصیر دولت آمریکا بوده، اما می‌گوید احیای توافق به عهده‌ی ایران است [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› بزرگ‌ترین نقطه‌ضعف برجام چیست و برای رفع آن چه باید کرد؟

›› آیا برجام احیا می‌شود؟/ «تصمیم سیاسی» مورد نظر ایران چیست؟


مشرق پیش از این بخش‌هایی از کتاب «اتاقی که اتفاق آن‌جا افتاد: خاطرات کاخ سفید» به قلم جان بولتون را نیز منتشر کرده است. بولتون در این کتاب، مفصلاً درباره‌ی ایران، برجام، و موضوعات دیگر توضیح داده است. ترجمه‌ی بخش‌های منتخب این کتاب را می‌توانید در کتاب‌خانه‌ی مشرق بخوانید.

 


[۱] To Stop Iran’s Bomb, Bomb Iran Link

[۲] How to Stiffen Europe’s Resolve After the Iran Nuclear Deal Link

[۳] Biden Meets Israel’s Leaders With Focus on Iran’s Nuclear Ambitions Link

[۴] صلاحیت قضایی جهانی لینک

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • علی IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
    34 1
    این جان بولتون عوضی بشدت مثل زیبا. کلام شر و ور میگه جفتشون ادعا دارن ولی عظمت ایران رو نمی فهمند... بازم دم بولتون گرم که واسه کشورش... چرت وپرت میگه... ولی به وطن فروش داخلی چی باید گفت؟
    • IR ۰۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
      1 5
      اینم نظریه هر چند شر و ور یا چرت و پت یا بیشتر بگم دری وری .چیز دیگری اگر یادتون امد اضافه کنید.
    • IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
      5 0
      سریع باید تروربشه تادرس عبرتی برای بقیه سیاستمدارای امریکی گاوچران بشه
  • IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
    23 0
    بزودی الی الجهنم
  • IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
    19 0
    انگل های مفت گران
  • IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
    19 0
    جانی این اواخر خیلی ناراحت بود، میگفت :" قیمتی که روی من گذاشته اند خیلی کم است" چکار کردید با این بدبخت، خیلی بهش برخورده بود. خخخ
    • SE ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
      0 5
      اشتباه نگیر
    • BE ۰۴:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
      4 0
      خخخخ ، غلط کرد ناراحت شد مردک سگ سبیل
  • IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
    12 0
    اللهم عجل لولیک الفرج
  • اسحق رستمی IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
    3 0
    تنها راه نجات این کشور حمایت از نخبگان وشرکت های دانش بنیان وتربیت مدیران متعهد وارتقاء بنیه دفاعی کشور واینکه مسولین یک دوره را برای توسعه کشور با مشارکت نخبگان جامعه تدوین کنند .متاسفانه هدر رفت بودجه ونیروی انسانی زیاد داریم ومتاسفانه بجای شایسته سالاری افراد نا کارآمد باگرایش جناح خاصی درهر دوره درراس امور قرار می گیرند .زمانی این کشور درمسیر توسعه قرار می گیرد که شایسته سالاری ومتعهد بودن ملاک باشد.
  • IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
    3 1
    وقتی سیاستمداران و فعالان سیاسی و غیر سیاسی سخنور ما نه می نویسند و نه سخنوری می‌کنند و در هیچ زمینه ای سیاست های منطقه ای و بین المللی ایران تبیین نمی شود جنایتکاران بین المللی که ریشه و اصل و پدر تروریست ها هستند و علیرغم ترور علنی شهید سلیمانی و همراهانش ایران و سپاه ما را تروریست معرفی می کنند
  • FR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
    4 1
    دیگه حال آدم از شنیدن اسم ها و نظرات این امریکایی ها بهم میخوره دیپلماسی عبری عربی با اروپایی ها در مورد سخت گیری با ایران اکنون بدلیل جنگ در اوکراین و آینده تاریک اروپا لازم شده و گرنه هریک از این سه کشور وقتی جیک جیک مستانشان بود از خود امریکا جنایتکار بودند .. در واقع امریکا از طرف آنها تحت فشار است باز می‌خواد با قلدر بازی التماس به آنها را هم برای ایران فاکتور کند
  • IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    2 0
    واقعا 300 میلیون دلار واسه این خرچنگ جفتک انداز خیالپرداز جایزه گذاشته اتد؟! بحرین و امارات زیر پونسی با رژیم موقتی صهیونیستی یکی بشن برن اروپا! بگن اگر با مامتحد بشید بهتان هیدروکربن میدیم !!! دیگه به فلاکت یانکیها ایمان آوردم، شما رو بخدا یک کبریت بزنید زیر برجام و برگردید ، اینها هیچ غلطی نمیتوانند بکنند.
    • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
      2 0
      300 میلیون نه بابا چه خبره!!!! 300 هزاره. سرش خیلی کمتر از این ها می ارزد. بنظرم باید سر ریچارد نفیو هم از تنش جدا کنیم. این بابا باعث درد و رنج مردم شده است.
  • IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    2 0
    اصلاح طلبان وقتی دارند می‌بینند توافقی با تضمین و راستی آزمایی در حال شکل گیری است برای اینکه نگذارند دلارها و سکه هایشان سقوط کند دارند بدگویی و بی اثر نمایی توافق را میکنند . بانک مرکزی هوشیار باشد
  • جاوید ایران اتمی NL ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    5 0
    من با این چیزا فعلاً کاری ندارم حرفم چیز دیگس، حرفم اینه که چرا امریکا به خودش جرأت میده از دشمنان و خائنین ایران حمایت کنه؟؟ ما باید به امریکا تفهیم کنیم که اگر شما از مجاهدین حمایت کنید ما هم میگردیم معادل مجاهدین رو برای امریکا پیدامیکنیم ویا حتی ایجادش میکنیم تا حالتون جابیاد، این هشدار باید داده بشه اگه امریکا راهش رو اصلاح کرد که هیچ اما اگه نکرد ایران باید حمایت قوی از معادل مجاهدین برای امریکا کنه ویا از اساس ایجادش کنه، ما باید ببینیم چه کسانی ذاتاً دشمن امریکا هستن؟ نه لزوماً دولت امریکا، باید بگردیم کسانی رو پیداکنیم که ذاتاً دشمن و ضد مردم و کشور وتمامیت ارضی امریکا باشن، عین مجاهدین برای ایران.درباره فرانسه م انگلیس و عربستان هم باید دقیقاً همین کار رو کنیم. خیلی از کارهای ایران رو همیشه تحسین کردم اما در این زمینه ها واقعاً خیلی از حکومت عصبانی هستم.
  • IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    3 0
    انشاالله دشمنان خارجی وداخلی ایران نیست ونابود بشن به حق پهلوی شکسته حضرت زهرا س امین یارب العا لمین
  • محمدحسین IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    0 0
    ایکاش مجلس ما هم دست پیش میگرفت،و همین الان قانونی تصویب می کرد،که فروش کلیه نفت گاز بنزین و سایر فرآورده‌های نفتی به آمریکا ممنوع شود،این بی شرف ها خیلی پررو هستند...
  • IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    1 0
    چطور میشه یه ماده قورباغه از سیاستمداران سان ببینه ؟ به این قجر رو بدن میگه جای مجسمه آزادی مجسمه منو بسازین اگه قراره این کفتار عجوزه با کمک آمریکا و شبه کودتا بیاد بشه پرزیدنت ! من ترجیح میدم مهاجرت کنم و دیگه نباشم تا قیافه بوزینه این زنک را ببینم
  • mojtaba SE ۰۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    1 0
    واقعا این دولت و ملتهای بی ارزش و مفت خور غربی ,و جهان سومی عربی و کولیهای جنایتکار جهود چیزی جز طبل خالی نیستند..و ابر قدرت ایران هم بادشون رو خوب خالی کرده ,همزمان با بالا بردن اقتدار نظامی و منطقه ای خودش.و دسترسی به ساخت سلاحهای اتمی..پاینده رهبر عزیزم
  • ایرانی IR ۰۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    5 0
    خداوندا به ترامپ وجان بول عمر طولانی بده همراه با قطع نخاع.آمین
  • IR ۰۴:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    1 0
    ابوعطا خوانی قورباغه،خخخخخخخخخخخ،خدا نکشتت مشرق.🤣😝😂👏👌👍
  • FR ۰۶:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    0 0
    چطور شما نظامی ها حق دارید به جای اسلحه قلم به دست بگیرید صبح تا شب از خودتون تعریف کنید
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    1 0
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس