.

به تازگی تصاویری منتشر شده است که نشانگر یک عملیات درخشان و کم نظیر توسط رزمندگان یمنی در جنگ با دشمن سعودی است؛ نابودی سامانه پدافندی پاتریوت.

سرویس دفاع و امنیت مشرق _ روز گذشته یک حساب کاربری در توئیتر که در زمینه تحلیل اطلاعات نظامی فعالیت می‌کند اسنادی را منتشر کرده است که نشانگر یک عملیات درخشان و کم نظیر توسط رزمندگان یمنی در جنگ با دشمن سعودی است.

جنگ یمن را می توان بزرگترین میدان عملی مقابله سیستم های دفاع هوایی و موشکی مشهور و پرادعای غربی در برابر موشک های بالستیک، کروز و پرنده های بدون سرنشین دانست.

ارتش سعودی هنگامی که تجاوز به خاک یمن را آغاز کرد، حتی در مخیلات فرماندهانش نیز نمی‌گنجید که روزی  با چنین حجمی از تهدیدات موشکی و پهپادی علیه تاسیسات استراتژیک نظامی و اقتصادی در خاک خود مواجه شود. برآورد فرماندهان ارتش عربستان این بود که دارایی های ارتش یمن به چند ده فروند موشک بالستیک اسکاد و توچکا باقی مانده از دوران علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق این کشور محدود می‌شود و می توان عمده انبارها و مراکز نگهداری این موشک‌ها را نیز در دور نخست بمباران‌های هوایی نابود کرد تا خطری برای عمق خاک عربستان نباشند.

نخستین بار در جهان؛ نابودی سامانه پدافندی پاتریوت توسط پهپاد انتحاری یمنی +تصاویر

اما با گذشت زمان، هر چه میزان دخالت و بمباران های وحشیانه ائتلاف متجاوز سعودی بیشتر می‌شد، عزم و اراده رزمندگان و مهندسین توانای یمنی برای پاسخ به جنایات دشمن نیز بالاتر می‌رفت.

در سالهای ابتدایی جنگ یمن تا ۲۰۱۹، عمده حملات انتقامی به خاک عربستان با استفاده از موشک های بالستیک کوتاه برد و میانبرد نظیر توچکا، قاهر و برکان صورت می‌گرفت؛ ارتش عربستان اما همواره مدعی بود که به مدد استفاده از سامانه های پدافندی امریکایی پاتریوت، اقدام به رهگیری موفق اکثر این حملات می‌کند.

نخستین بار در جهان؛ نابودی سامانه پدافندی پاتریوت توسط پهپاد انتحاری یمنی +تصاویر

اما از میانه سال ۲۰۱۹، دفاع هوایی عربستان با کابوسی جدید دست و پنجه نرم کرد: پهپادهای انتحاری یمنی.

نخستین بار در جهان؛ نابودی سامانه پدافندی پاتریوت توسط پهپاد انتحاری یمنی +تصاویر

شرح وقایع حملات سنگین پهپادی انصارالله یمن به تاسیسات نفتی آرامکو و فرودگاه های نظامی ارتش عربستان آنچنان عالمگیر شده است که نیازی به تکرار توضیحات در این خصوص نیست؛ ناکامی تمامی سامانه های پدافندی ارتش سعودی و در راس تمامی آنها سیستم ضد موشکی MIM-۱۰۴ پاتریوت در جلوگیری از این حملات خود به تنهایی تبدیل به بغضی فروخفته در گلوی رهبران ریاض شده بود که میلیاردها دلار صرف خرید تجهیزات نظامی از کشورهای غربی نظیر امریکا و انگلیس کرده بودند اما چند پهپاد دست ساز یا نهایتا ساخته شده در کارگاه های زیرزمینی با محدودترین امکانات و نازل ترین قیمت ممکن، بودجه سالانه ۶۰ میلیارد دلاری ارتش عربستان برای مصارف نظامی این کشور را به چالش کشیدند.

نخستین بار در جهان؛ نابودی سامانه پدافندی پاتریوت توسط پهپاد انتحاری یمنی +تصاویر

اما فرماندهان سعودی در بدترین کابوس‌های خود نیز نمی‌دیدند که یگان پهپادی ارتش یمن مستقیما اقدام به سرکوب گرانترین وسیله دفاعی آنها در خاک سعودی کند.

ابتدا لازم است ۲ خبر مهم در خصوص وضعیت سامانه‌های پدافندی ارتش سعودی در ۱ سال گذشته را مرور کنیم:

آذرماه سال گذشته (دسامبر ۲۰۲۱ میلادی) خبری عجیب توسط وال استریت ژورنال به نقل از مقامات سعودی و پنتاگون منتشر شد: ذخایر موشک‌های پاتریوت عربستان رو به اتمام است!

نخستین بار در جهان؛ نابودی سامانه پدافندی پاتریوت توسط پهپاد انتحاری یمنی +تصاویر

این خبر در حالی منتشر می‌شد که ارتش سعودی از دهه ۹۰ میلادی تا کنون بیش از ۲۵۰۰ تیر موشک پدافندی پاتریوت را با قیمت میانگین هر تیر ۳ میلیون دلار از کمپانی امریکایی ریتئون خریداری کرده بود و مشخص نیست پدافند هوایی عربستان با چه نرخ شلیکی از این موشک ها در برابر پرتابه‌های یمنی استفاده کرده بود که ذخیره بیش از ۲ هزار فروندی موشک‌های پاتریوت را به انتهای خود رسانده بود.

اوضاع به حدی بحرانی شده بود که مقامات ریاض با پیشنهاد مالی هنگفتی از کشور یونان درخواست کردند تا موقتا ۱ آتشبار سامانه پاتریوت خود را به همراه ۱۲۰ نظامی و کاربر یونانی این سامانه به خاک عربستان منتقل کنند.

استراتژی موفق یمن برای اتمام موشک‌های پدافندی عربستان جواب داد/ پاتریوت‌های محافظ بن سلمان بی‌فایده‌تر از قبل شدند +عکس
نظامیان یونانی در مراسمی قبل از اعزام به عربستان سعودی

اما خبر مهم دوم در این زمینه، انتشار جزئیات قرارداد جدید فروش سامانه پاتریوت از سوی وزارت دفاع امریکا به عربستان سعودی در مرداد ماه سال جاری بود.

نخستین بار در جهان؛ نابودی سامانه پدافندی پاتریوت توسط پهپاد انتحاری یمنی +تصاویر

نگاهی به جزئیات قرارداد ثبت شده میان دو طرف نشان می‌داد ارتش سعودی تعداد ۳۰۰ تیر موشک پدافندی پاتریوت از مدل PAC-۲ GEM را با مبلغ ۳ میلیارد دلار یعنی ۱۰ میلیون دلار به ازای هر تیر موشک خریداری کرده‌اند!

این در حالی بود که سعودی‌ها در سال ۲۰۱۷  مدل پیشرفته تر موشک پاتریوت یعنی نسخه PAC-۳ را به قیمت هر تیر ۴ میلیون دلار خریداری کرده بودند. بسیاری از کارشناسان معتقدند دلیل قیمت بسیار بالا و غیر منطقی سفارش اخیر عربستان، رشوه سنگین مقامات سعودی به شرکت سازنده این موشک یعنی "ریتئون" بوده است تا سفارش عربستان را به دلیل نیاز فوری این کشور در جنگ یمن، زودتر از نوبت نسبت به سفارشات سایر کشورهای خارجی به ریاض تحویل دهند.

نخستین بار در جهان؛ نابودی سامانه پدافندی پاتریوت توسط پهپاد انتحاری یمنی +تصاویر

کلیه این مطالب ذکر شد تا مخاطب بداند ده‌ها میلیارد دلار هزینه خرید، التماس به کشورهایی نظیر یونان و رشوه های سنگین به کمپانی های امریکایی سازنده سلاح در نهایت منجر به چه فاجعه‌ای خواهد شد.

به ۱ سال و ۵ ماه قبل بازمی‌گردیم؛ در روز ۱۵ آوریل ۲۰۲۱ میلادی، یگان موشک و پهپادی انصارالله یمن عملیات مشترکی را علیه یک مقر نظامی فوق حساس عربستان در شهر جیزان در جنوب این کشور انجام می‌دهند.


آتش سوزی شدید پس از حمله موشکی-پهپادی ارتش یمن به جیزان در آوریل 2021

ترکی المالکی سخنگوی ائتلاف سعودی در شب حمله طی کنفرانس خبری مدعی شد این حمله توسط ۴ فروند پهپاد انتحاری و 5 تیر راکت و موشک یمنی به سوی یک هدف غیر نظامی یعنی دانشگاه شهر جیزان عربستان صورت گرفته است که کلیه پرتابه‌ها توسط دفاع هوایی سعودی رهگیری و سرنگون شده و تنها سقوط بقایای این پهپاد و موشک ها منجر به وقوع آتش سوزی در این منطقه شده است!

نخستین بار در جهان؛ نابودی سامانه پدافندی پاتریوت توسط پهپاد انتحاری یمنی +تصاویر

این تنها یکی از ده ها مواردی است که به دلیل احاطه کامل رسانه ای غرب و متحدین عربی آنها در رسانه‌های جهان سانسور شده و ادعاهای کذب ائتلاف سعودی به عنوان "واقعیت میدانی" منتشر می‌شوند.

روز گذشته یک حساب کاربری در شبکه اجتماعی توئیتر با انتشار تصاویری ناب و دیده نشده، پرده از رسوایی بزرگ شبکه پدافند هوایی عربستان در شب حمله پهپادی-موشکی انصارالله یمن به جیزان برداشت.

نخستین بار در جهان؛ نابودی سامانه پدافندی پاتریوت توسط پهپاد انتحاری یمنی +تصاویر

در واقع هدفی که ارتش یمن برای حمله خود انتخاب کرده بود، یک سایت پدافند هوایی مجهز به سامانه پاتریوت در نزدیکی همان دانشگاه جیزان بود.

نخستین بار در جهان؛ نابودی سامانه پدافندی پاتریوت توسط پهپاد انتحاری یمنی +تصاویر
فاصله سایت پدافندی پاتریوت تا دانشگاه جیزان

نیروهای انصارالله با شناسایی دقیق محل استقرار پرتابگرهای سامانه پاتریوت، ابتدا دست به شلیک چند تیر راکت توپخانه ای برای فریب پدافند سعودی می‌زنند و هنگامی که سامانه پاتریوت مشغول روبرو شدن با راکت های شلیک شده از یمن بود، پهپادهای انتحاری یمنی (احتمالا از مدل قاصف یا صماد) مستقیما به سمت آتشبار پدافندی سعودی رفته و یکی از پرتابگرهای سامانه پاتریوت را نابود می‌کنند.

نخستین بار در جهان؛ نابودی سامانه پدافندی پاتریوت توسط پهپاد انتحاری یمنی +تصاویر
پرتابگر سامانه پاتریوت سعودی قبل و بعد از اصابت پهپاد انتحاری یمنی

به مدت ۱ سال و ۵ ماه کلیه رسانه‌های دنیا و حساب های کاربری که به محض وقوع هر گونه حمله‌ای توسط اسرائیل به خاک سوریه در کمتر از ۲۴ ساعت تصاویر ماهواره‌ای مربوط به آن را منتشر می‌کنند، در خصوص این حمله درخشان و سرکوب سامانه پدافندی پر مدعای پاتریوت توسط پهپادهای یمنی سکوت کرده و از ارائه تصاویر مربوط به این حمله خودداری کرده بودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 52
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    96 7
    ایمان به پروردگار خیلی کارها میتونه بکنه
    • IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
      33 3
      دقیقا
    • امین SG ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
      9 34
      هرچند بعید می‌دونم ولی لطفاً اگر به کسی بر نمیخوره نظر منم منتشر کن. یک: سامانه پاتریوت مختص موشک بالستیک هست نه پهباد و همانطور که توی گزارش هم اشاره کردید در برابر بالستیک ها موفق عمل کرده. دوم: لطفاً سامانه های فوق فوق فوق پیشرفته و عمیقأ پر ادعای روس رو هم بررسی کنید تا بغض و اشک روسها با بودجه های سنگین و چند ده میلیارد دلاری رو هم ببینیم که چجوری توی باتلاق اوکراین دارن دست و پا می‌زنن. بی زحمت یه نگاه بندازید ببینید چندتا از سامانه های روسی توسط اوکراین متلاشی شدن. شما که انقد دقیق هستید بی زحمت یه مقایسه هم بین نرخ موفقیت واقعی پاتریوت و اسباب بازی های روس کنید.
    • محمدایوب IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
      13 5
      امین بیا بیرون از زیرزمین سرتو بالا بگیر واقعیت رو ببین سلاح های روسی خودشو در سوریه در مقابل اسراییل که ارباب وکدخدایتان تا بن دندان مسلح کرده ودیگر غربیان و همچنین در مقابل داعش که باز تمام دنیا به آنها سلاح میدادند چقدر خوب است آدم غیرت داشته باشد برای پدرش نه برای مرد همسایه
    • مجید IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
      17 2
      امین عزیز مهم نیست که سامانه مورد نظر برای جه حملاتی ساخته شده و در آن مورد خوب عمل کرده بلکه مهم آن است که سیستم دفاعی چه خودش و چه با کمک سامانه‌ای دیگر نباید چنین آسیب پذیر باشد در جنگ هدف نابودی یا دفاع در برابر نابودی است حال هر سیستمی که باشد مثلاً در این مورد اگر پس از گمراه کردن پاتریوت و نابودی آن با پهپاد موشک بالستیک دیگری شلیک میشد عملاً آن موشک به هدف میخورد که در این مورد نابودی دانشگاه مورد نظر نبوده در مورد روسیه نیز باید بگوییم سوای اینکه اس ۴۰۰ یا اس ۵۰۰ چقدر کارایی دارد یا ندارد پشتوانه اصلی ما نه سیستم‌های دفاعی شرقی و یا غربی که سامانه هایی نظیر ۱۵ خرداد است که در عمل با انهدام گلوبال‌هاک در آن ارتفاع بسیار بالا توانایی خود را به اثبات رسانیده
  • مهدی IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    67 5
    زنده باد نوادگان اویس قرنی
  • IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    54 12
    خاکبرسر پاتریوت
  • IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    64 4
    دمشون گرم پوزه سعودی ها به خاک مالیده شد در جنگ یمن
  • IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    60 4
    مرحبا انصارالله زنده باد یاری کننده انصارالله (ایران )
  • IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    23 28
    ورزشگاه مکان مناسبی برای هیجانات زنان نیست. جمع کنید این بساط غیر اسلامی را وگرنه
    • محمدرضا IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
      6 8
      چشم منتظر دستور شما بودیم شما همه مردم ایران نیستی اکثریت ملت ایران از رفتن زنان به ورزشگاه راضی هستن تو اقلیت چی میگی
    • IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
      12 3
      فشار تو سری به ارباب این مزدور را به یاوه گویی انداخته
  • IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    2 29
    مقاله تناقض داره حالا تسلیحات غربی خوب اند که یمنی ها افتخار آفرینی کردن یا بد اند و التماس برای خرید اونا ارزشی نداره
    • IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
      18 0
      پاتریوت پدافندیه که ازش درمحافظت ازساختمون پنتاگون استفاده میشه هرچیزی تومنطقه میادبهترینه چون برای کشتاروبرهم زدن امنیت مامیخوان ازش استفاده کنن که بهترش دست ماست
    • IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
      6 4
      اگر غرض و مرضی نباشه یا با دقت میخوندی میفهمیدی که تناقضی در نوشته نیست، حرف خیلی سادست يمنی ها با تسلیحات دقیق ارزان قیمت شون، سامانه های گران قیمت و پرمدعای غربی رو به چالش کشیدن، منتها شما فکر می کنی چون این سلاح‌ها يمنی بودن پس الزاماً سامانه های طرف مقابل باید دوزاری باشه تا جور دربیاد! _ اگر اونقدر دوزاری بودن ارتش هایی مثل چین و روسیه که رقیب آمریکا هستن از آمریکا نمی ترسیدن! _نمونه بارزش پهپاد های ایرانه با اینکه ساده و ارزون قیمت هستن نسبت به نمونه های آمریکایی، اما اونقدر جای کارآمدیش خالی بود که روسیه بیاد از ایران بگیرتش! _پس این افتخار داره که با سلاح هایی ساده و ارزون، سامانه هایی گرون قیمت و پرادعا زده بشه که دیگر کشورها ازش هراس دارن و حساب میبرن!
    • CA ۰۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
      5 1
      خوبی نسبی هست. شما فکر کن تسلیحات چند ده میلیون دلاری در عمل به اندازه چند صد هزار دلار خوبن و باقیش باج سبیل و هزینه عقب ماندگی در علم و صنعت و جزئی از شیر روزانه هست. ولی یمنی های در محاصره با تسلیحات چند هزار دلاری ازونا خیلی بهترن و به بهتر بودنشون برخلاف همه محاسبات بشر و پیش بینی های مادی صرف و ما رمیت اذ رمیت افتخار میکنن.
  • عطار IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    24 4
    خبر بسیار بسیار خوشحال کننده و جگر خنک کننده ای بود. مرحبا
  • IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    26 5
    هفته ی قبل هم سامانه گنبداهنین توسط راکت هدایت شونده جهاداسلامی فلسطین منهدم شد این رشدهاپدافندی بسیارچشمگیراست
  • IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    1 6
    خدا نگهدارشان فقط بمب اتم عربستان نابودکرد۳۷
  • IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    24 3
    نصر من الله وفتح قریب
  • IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    16 2
    باورمیکنین الان ارتش یمن بازمان قبل ازاتش بس قابل مقایشه نیست اینقدریمن قویترشده که نگوشبکه ی ان بی سی امریکا ازدستاورداشون حرف میزد
  • IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    4 51
    خیلی خوشحال نشید
    • IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
      31 6
      میشیم تا جونت دراد
    • مهدی IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
      2 0
      آره تا جونت در بیاد
  • IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    3 2
    صحیح نیست بگوییم سعودی ها این کار را انجام دادند یا ندادند! یک فرد فاسد توسط انگلیسی ها اواسط قرن بیستم تو شبه جزیره عربستان به حکومت رسید و این خاندان فقط حاکم دربار و حرمسرا و عشرت کده ها هستند و اصل سیاست گذاری و منابع نفتی و همه چیز در اختیار انگلیس و آمریکاست و خرید های صدها میلیارد دلاری تجهیزات نظامی هم نوعی پولشویی است برای گمراه کردن مردم عربستان چون مستقیم نمیتوانند غارت کنند. همچنین سیستم آموزشی وهابی انگلیسی ساخته آن هم نیاز غرب به تروریست ها و داعش را برطرف میکند.
  • IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    17 1
    مرحبا الحمدلله
  • IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    3 1
    مرگ بر آل سقوط مرگ بر تفکر پان مرگ بر اسرائیل
  • IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    4 2
    پهباد های یمنی خوبند چون گنده گویی های غرب را در هم شکستند. پهباد های یمنی هم از پاتریوت ها با ارزش تر هستند.
  • IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    1 1
    آفرین بر انصارالله کاش در همین چند هفته دوباره و شدید آرامکو را هدف می گرفتند تا قیمت نفت سر به فلک میکشید.
  • IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    2 1
    چه زودموشکی شدن اینجوری پیش بره بعیدنیست ماهواره هم بفرستن
  • IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    1 2
    این باگ برای s400 و فلاخن داوود و سامانه تاد هم هست راه حل استفاده از سامانه های کوتاه برد و میان برد برای دفاع از سامانه اصلی هست
    • IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
      0 4
      تا کنون اوکراین با اون همه تسلیحات پیشرفته اهدایی نتونسته یک لانچر اس-300 یا اس-400 رو بزنه
  • IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    12 1
    بکو آرامکو کلا دود خواهد شد و البته امیدهای زمستانی غرب هم در حال فروپاشی هست. غرب جنایتکار به سزای اعمالش دارد می‌رسد و چنان گوشمالی خواهد دید که تار و پود اقتصاد و اجتماعی از هم گسسته خواهد شد. بایستی لیبرالیسم کلا از سطح زمین برای همیشه محو گردد.
    • IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
      1 1
      این حرف بخداراسته چون کانالاوشبکه های اونورم میگه
  • IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    9 1
    این بدون کمک ایران عزیز، ممکن نبود. حالا یا مستشاری (آموزش ساخت هدایتگر خخخخ) بوده یا از طریقی بهشون سخت افزار رسونده. ماشاالله.
  • سیدمرتضی IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    1 1
    این اتفاق چندین بار افتاده اما معمولا ماهواره های خدماتی غربی هیچ وقت این کارو نمیکنن که بگن ماست ما تورشه یا پاتریوت هم میشه زده بشه مثل جنگ چند هفته پیش غزه یا جنگ های قبلیش چند بار گنبد اهنین هدف قرار داده شد با توپ یا روشهای دیگه اما ماهواره های خدماتی غربی این هارو نشون نمیدن چون به ضرر غرب تمام میشه تمام سامانه های دفاعی معمولا یک نقطه ضعف یا یک نقطه کوری دارن اون کسی پیروزه که نیروی هجومیش بهتر عمل کنه نیازی نیست هم یک نیرو برتر باشه که پیروز شه مثل غزه مثل یمن البته شکی نیست که بمبارون زیاده میشن اما هدف جنگ مهم هستش مثلا هدف نابودی جهاد اسلامی در جنگ قبلی غزه بود که اتفاق نیفتاد یا هدف تثبیت رئیس جمهور فراری یمن منصور هادی بود که الآن اصلا همه اونو فراموش کردن و یا هدف روسا از بین بردن توان نظامی اوکراین و جدایی لوهانسک و دونستک هست یا هدف حمله امریکاو...
  • IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    1 1
    سبحان الله جیگرم حال اومد لعنت و مرگ بر آمریکا و آل سعود
  • رحمت عیدی IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    1 1
    ایول الله به برادران یمنی دست مریزاد، مهمترین مولفه در اثرگذاری تسلیحات مثل پهپاد و سامانه های پدافندی نوع تاکتیکهای جنگی مورد استفاده از جهت خلاقیت و نو آوری است و مهارت و تجربه اجرایی این تاکتیکهاست، سطح فناوری و قدرت و توانایی خود تسلیحات در رتبه های بعدی است،وقتی برادران یمنی که در امور نظامی از جهت آموزش و مهارت و نوع تسلیحات و تجهیزات شاگرد مستشاران ایرانی هستند و با آن پهپادهای نسبتا ساده آبروی پاتریوت آمریکایی عربستان رو بردند حال ببینید خود ما با پهپادهای سطح بالا چه تواناییهایی داریم در مواجهه با سامانه های پدافندی غربیها پس اصل مهم اینه که s300 یا s400 یا پاتریوت دست کی باشه نه خوده سامانه که بخواهد عیار موثر و توانا بودنش باشد یا نباشد هر چند در مورد پاتریوت که بهترینش دست سازندگانش که خوده آمریکاییها هم بودن در برابر ایران هیچ غلطی نتونست بکنه(عین الاسد) یا مثل s300ارمنستانی یا عبور پرتابه های اکراینی از s400 روسی در کریمه،مع الوصف یمنیها با ساده ترین پهپادهای بی ادعای ایرانی آبروی پاتریوت عربستان رو بردند بد جوری هم بردند بیخود نیست که شبکه سعودی اینتر آشغال اینقدر از پهپادهای ایرانی بد گویی و عقده گشایی میکنه😁
  • عابد IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    2 4
    هر وقت صفحه شما را باز کردم همان تیتر اول سلاح های شما را نمایش دادید آقا ول کن این حرفها را مرد هستید اسرائیل راه براه میزنه اونو جلویش را بگیرید بیخودی رجرز نخونده اعصاب مارا خورد نکنید بابا اسرائیل سرجاش بخوابانید
  • IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    1 1
    خودسامانه فاعی روزده
  • IR ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    4 1
    ما شاالله دلاوران یمنی.
  • NL ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    4 2
    افغانی ها یاد بگیرید!!! شیعیان یمن آویزان هیچ کشوری نشدند؛ مقابل زیاده خواهان، چه نخبگان سیاسی چه عوام طرفدار منصور هادی مقاومت کردند! امروز تصمیمات قدرت های دنیا رو هم شدیدا تحت تأثیر قرار میدن. فردا سروران باب المندب اند و پس فردا ذخیره داران استراتژیک نفت دنیا محسوب خواهند شد. ژنرال های یمنی به هیچ کشوری پناهنده نشدند و گروه با شخصیت انصارالله درگیر مخاصمات و جنگ افروزی های قومی نشد. بلکه به بیابان ها و کوه های خودش چسبید برگ درخت خوردند اما کودکان 5-6 ساله شان از امید به آینده یمن حرف می زدند.
  • رضا IR ۰۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    4 5
    يعنى ميشد با چشم سرمون سقوط توله سلمان را ميديديم ؟! خدايا تا زمان نابودى آل سعود و سَقَط شدن وهابيون و انهدام كامل جهودان جنايتكار بر عمر ما بيفزا !
    • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
      2 0
      انشالله سقوط تمام دیکتاتورها و توله دیکتاتورهای مردم ستیز و بی شرف منطقه را همین امسال شاهد باشیم
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    2 2
    اینجاست که ارزش ماهواره نظامی سپاه حتی اگر فقط برای عکسبرداری باشه، مشخص میشه
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    0 0
    امارات در امنیت
  • IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    0 0
    سلاح پیشرفته خیلی هم مهم و تاثیر گذاره منتها بکارگیرنده و تاکتیک استفاده و انتخاب سلاح درست مهمتره، تو همین جنگ اوکراین استراتژی اولیه فرماندهان روسی در مورد حمله برق آسا فاجعه بار بود.
  • IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    0 0
    سلام.ایاشدنی‌است‌که‌ازسیستم‌موشکی‌درگلوله‌های‌توپخانه‌ویا‌کاتیوشا....استفاده‌کرد.یعنی‌خرج‌‌باگلوله‌ها‌همراه‌باشد.برای‌ایجادبردبیشتر،
  • حسین IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    1 0
    درود بر یمن قهرمان و مقاوم💪
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    0 0
    چرا زدن ارامکو را تعطیل کردند امسال زمستان بهترین زمان نابودی ارامکو درعربستانه.نفت به دویس دلار برسه.تااروپا نابود بشه
  • ابوطالبی IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
    0 0
    عربستان به نقطه ای درجنگ رسیده که دیگر چشم انداز روشنی پیش رونداردبهترانست به درگیری پایان داده ودردیپلماسی باایران تغییر مسیرداده ودست دوستی بین دوکشور فشرده شود
  • سعید ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
    0 0
    لطفا فعلا با توافق بین ایران وعربستان وجنگ غزه،خردمندانه نیست به عربستان تمرکز کنیم،فعلا عربستان را رها کنیم ،هدف خود امریکا واسرائیل هست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس