.

بنابر اعلام منابع وابسته به انصارالله این عملیات توسط سامانه پدافندی فاطر۱ رقم خورده بود تا دومین شکار رسمی پهپاد "ریپر" امریکایی در کارنامه این سامانه ثبت شود.

سرویس دفاع و امنیت مشرق _ در دهمین سال از انقلاب مردم یمن و نهمین سال آغاز جنگ در این کشور با تجاوز ائتلافی از کشورهای عربی قرار داریم؛ در این مدت میدان نبرد در خاک یمن فراز و نشیب‌های زیادی به خود دید و علی رغم برتری یکطرفه تکنولوژیک، تجهیزاتی و اقتصادی متجاوزین به این کشور، انصارالله و گروه های مردمی یمن با همراهی بخشی از ارتش این کشور که به مردم خود وفادار ماندند موفق به حفظ مناطق راهبردی از جمله صنعا پایتخت یمن شده و در نهایت مزدوران تحت امر عربستان و امارات متحده عربی را وادار به آتش بس و پذیرش صلح با شروط انصارالله کردند.

در سلسله گزارشات زیر قصد داریم به معرفی مهمترین تجهیزات بومی طراحی شده توسط متخصصین یمنی و عملکرد آنها در میدان نبرد بپردازیم.

آغاز تحول در دفاع هوایی انصارالله

سالهای ابتدایی جنگ یمن و بمباران های سنگین نیروی هوایی ائتلاف دوران سختی را برای مردم و رزمندگان یمنی رقم زد؛ علی رغم شجاعت بالای نیروهای انصارالله و پیروزی های پیاپی در نبرد زمینی، در عرصه مقابله با تجاوزات هوایی ائتلاف سعودی دست آنها خالی به نظر می رسید اما این روند به تدریج تغییر کرد.

متخصصان و طراحان یمنی دست به ایجاد یک شبکه پدافندی بومی با استفاده از تجهیزات به جای مانده از ارتش سابق یمن و ساخت برخی تسلیحات کارگاهی بومی زدند؛ آنها موشک های هوا به هوا متعلق به جنگنده های نیروی هوایی را به سامانه زمین به هوا تبدیل کردند که خانواده موشک های ثاقب مشهورترین آنها محسوب می شوند؛ همچنین تعدادی سیستم پدافندی زمین به هوا خریداری شده از شوروی سابق نیز در انبارها موجود اما در وضعیت غیر عملیاتی بودند.

موشک پدافندی "فاطر۱" برگ برنده پدافند یمن برابر متجاوزین/ کدام موشک، پهپاد MQ-۹ آمریکایی را در آبهای یمن سرنگون کرد؟ +فیلم و تصاویر
یحیی سریع سخنگوی ارتش یمن در کنار موشک پدافندی ثاقب۲

مهمترین و پرتعدادترین این موشک ها سامانه پدافندی سام۶ بود که به زودی تبدیل به ستون فقرات پدافند هوایی انصارالله می شد.

از سام۶ تا فاطر۱؛ موشک قدیمی تبدیل به کابوس نیروی هوایی ائتلاف عربی و امریکا شد

سامانه پدافندی SA-۶ یکی از مشهورترین موشک های پدافندی ساخت شوروی در دهه ۱۹۶۰ میلادی است که در چندین جنگ بزرگ شرکت داشته و در ارتش کشورهای مختلف خدمت کرده است؛ در دهه ۱۹۹۰ میلادی ارتش سابق یمن تعداد زیادی از این موشک های پدافندی برد و ارتفاع متوسط را از شوروی خریداری کرده یا تحت کمک های نظامی بلاعوض دریافت کرد.

موشک پدافندی "فاطر۱" برگ برنده پدافند یمن برابر متجاوزین/ کدام موشک، پهپاد MQ-۹ آمریکایی را در آبهای یمن سرنگون کرد؟ +فیلم و تصاویر
سامانه پدافندی سام۶

سامانه پدافندی سام۶ دارای موشک ۳M۹ برد ۲۴ کیلومتر و حداکثر ارتفاع عمل ۱۴ کیلومتری است که در جنگ یوم کیپور در سال ۱۹۷۳ تعدادی زیادی از جنگنده های اسرائیلی شکار این سامانه شدند، همچنین ارتش بعث عراق نیز در دوران جنگ تحمیلی و جنگ کویت استفاده گسترده ای از این سامانه داشت.

مشخصات عمومی موشک ۳M۹:
وزن: ۵۹۹ کیلوگرم
طول: ۵۸۰۰ میلی‌متر
سر جنگی: ترکش شونده شدید الانفجار
وزن سر جنگی: ۵۹ کیلوگرم
قطر: ۳۳۵ میلی متر
برد: ۲۴ کیلومتر
حداکثر ارتفاع: ۱۴ کیلومتر
حداکثر سرعت: ۲/۸ ماخ
ورود به خدمت: از ۱۹۶۷ میلادی
ساخت: شوروی سابق

با گذشت ۳ سال از جنگ داخلی یمن، متخصصین یمنی این سامانه پدافندی را که در اصل یک سیستم موشکی راداری محسوب می شود تبدیل به سامانه پسیو با سنسورهای حرارت یاب و اپتیکی کردند تا آن را از گزند جنگ الکترونیک یا موشک های ضد رادار دشمن سعودی محافظت کنند؛ نخستین شلیک موفق و تایید شده سامانه جدید که فاطر۱ نامگذاری شده بود در تاریخ ۶ ژوئن ۲۰۱۹ انجام شد.

موشک پدافندی "فاطر۱" برگ برنده پدافند یمن برابر متجاوزین/ کدام موشک، پهپاد MQ-۹ آمریکایی را در آبهای یمن سرنگون کرد؟ +فیلم و تصاویر
سامانه فاطر۱

یک فروند پهپاد شناسایی رزمی MQ-۹ امریکایی بر فراز شهر صنعا پایتخت یمن توسط سامانه پدافندی فاطر۱ هدف قرار گرفته و سرنگون شد.

ارتش امریکا نیز در بیانیه رسمی خود استفاده از سامانه پدافندی سام۶ (فاطر۱) در این عملیات را تایید کرد.

موشک پدافندی "فاطر۱" برگ برنده پدافند یمن برابر متجاوزین/ کدام موشک، پهپاد MQ-۹ آمریکایی را در آبهای یمن سرنگون کرد؟ +فیلم و تصاویر


در سالهای بعد با افزایش تعداد سامانه های پدافندی عملیاتی انصارالله، شکار پهپادهای جاسوسی و بالگردهای رزمی ائتلاف عربی نیز افزایش یافت؛ تعداد زیادی پهپاد تهاجمی ریپر و پریدیتور امریکایی، وینگ لونگ سعودی و اماراتی و در مواردی بالگردهای آپاچی توسط پدافند هوایی یمن سرنگون شدند که برخی از این شکارها نیز توسط سامانه فاطر۱ صورت گرفته بود.

موشک پدافندی "فاطر۱" برگ برنده پدافند یمن برابر متجاوزین/ کدام موشک، پهپاد MQ-۹ آمریکایی را در آبهای یمن سرنگون کرد؟ +فیلم و تصاویر
رصد جنگنده اف۱۵ سعودی توسط سیستم حرارتی

آخرین و مشهورترین مورد از شکار هواگرد توسط سامانه پدافندی فاطر۱ به ۸ نوامبر ۲۰۲۳ میلادی بازمی گردد.

موشک پدافندی "فاطر۱" برگ برنده پدافند یمن برابر متجاوزین/ کدام موشک، پهپاد MQ-۹ آمریکایی را در آبهای یمن سرنگون کرد؟ +فیلم و تصاویر
پهپاد امریکایی MQ-۹ ریپر

در حالی که ارتش امریکا در حال نظارت بر سواحل یمن و کسب اطلاعات با استفاده از پهپاد شناسایی رزمی MQ-۹ ریپر در سواحل استان الحدیده یمن بود، یگان پدافندی انصارالله اقدام به سرنگونی پهپاد امریکایی کرد.

ویدئو
سرنگونی MQ-۹ امریکایی توسط فاطر۱


بنابر اعلام منابع وابسته به انصارالله این عملیات توسط سامانه پدافندی فاطر۱ رقم خورده بود تا دومین شکار رسمی پهپاد "ریپر" امریکایی در کارنامه این سامانه ثبت شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
    32 7
    در زمان ساسانیان یمن جزیی از خاک ایران بود یک عده از یمنی ها اصلیت ایرانی دارند
    • IR ۰۷:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
      13 16
      اون در زمان ساسانیان بود الآن در زمان فعلی!!
    • IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
      0 17
      در زمان اسکندر و سلوکیان هم که ظاهرا ایران جزء ایران هم نبود
    • NL ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
      5 6
      برادر ، یکی از علل اصلی یهودیان اسرائیل برای مالکیت فلسطین، گفتن سند سه هزار و هفتصد سال پیش برای منطقه‌ی فلسطینه که صاحب سند، حضرت ابراهیم و فرزندانش بودند... اینطوری مدعی مالکیت سرزمینی شدند، کمی نامعمول ونامعقوله متاسفانه. بایستی جور دیگه یمن رو بروز کرد. که الحمدالله بروز شده.
    • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
      9 6
      از شگفت انگیزترین وقایع تاریخ این است که غربی ها به طور کامل از نسل کشی حدود 30 هزار نفر در غزه اظهار بی اطلاعی یا خرسندی می کنند! یعنی این طور موجوداتی اند ...
  • IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
    28 8
    خدا یمنی ها را حفظ کنه مردم مظلوم و فقیری هستند
  • US ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
    14 10
    پس این موشک ها کی استفاده خواهند شد یمن رو آمریکا و انگلیس به توبره کشیدن که!!
  • US ۰۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
    18 3
    اقای رییسی لطفا نماد یوزپلنگ را از لباس تیم ملی ایرن بردارید. ایران با این همه تمدن و کتاب باید یک حیوان نمادش باشد؟ آنهم یوزپلنگ؟ نماد ایران شیر است ولی بریتانیا میخواهد شیر در‌انحصار انکلیس باشد و حتی نماد ما را هم میخواهد عوض کند.
    • زیستا IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
      7 6
      یوزپلنگ نماد ایران نیست. استفاده از این نماد در لباس تیم ملی، صرفا برای حمایت از این گونه جانوری بسیار ارزشمند و در معرض انقراض است. و کاملا منطقی، درست و قابل تقدیر است.
    • GB ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
      4 3
      هزارن حیوان در حال انقراض است اینطوری باشد لباس تیم ملی می شود باغ وحش
  • US ۰۵:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
    8 3
    احسنت
  • US ۰۵:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
    15 4
    پس چرا جنگنده‌های انگلیسی و آمریکا رو نمی توانند بزنند؟! یا کشتی آنها رو غرق کنند؟!
  • IR ۰۷:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
    13 8
    حیف فاطر ! آمریکاییها رو با ید با موشک قاطر۱ زد که لایقشون باشه !
  • Kasim DE ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
    0 0
    كشتن بزن انگلیسی ها بلافاصله داخل عراق و نزدیک منطقه هستند
  • کارشناس IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
    9 18
    بیچاره مردم مظلوم یمن که اسیر یک عده جنگ طلب شده اند.
    • رضا IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
      12 6
      جنگ طلب بابا بایدنته،آمریکا چند هزارکیلومتر دور ازخاک خودش دنبال چیه
    • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
      13 6
      ههههه. من همیشه فکر می کردم کدوم خری توجیهات مزدوران بیشرف و پست فطرت عنترنشنال و BBC دروغگو رو باور میکنه.
    • ح IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
      0 0
      تا زمانی که یه عده گاو ...به معنی واقعی کلمه گاو... حرفهای رسانه های استکبار را باور میکنند و تحلیلشان از مسائل این است طبیعی است که قدرتشان فرو نمی ریزد البته خدارا شکر تعداد گاو ها زیاد نیست ولی خب همونایی که هستن مثل تو مصدری گاون(از تمامی گاو های جهان پوزش می‌طلبم)
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
    10 5
    وقتی سرتیپ (عمید) یحیی سریع بیانیه های نیروهای مسلح یمن را می خواند، انسان دوست دارد که سلام نظامی بهش بدهد. به خاطر جربوزه ای که یمنی ها در طول تاریخ داشته اند و در سخنان عمید یحیی سریع منعکس می شود.
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
    9 5
    درود بر یمن قهرمان
  • US ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
    2 7
    فاطر نیست. فارطره😃
  • علی IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
    8 2
    فقط یک کلمه که دنیا ازامریکا بپرسد کشورت کجاست مرزهایت کجاست اینجا بتو چه ربطی دارد؟ خیلی پرو هم میگه ایران درمنطقه دخالت میکند!!!البته گستاخ شدن امریکا زیرسرگاوهای شیرده منطقه است
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
    3 2
    اگر جنگده های متجاوز آمریکا می زدنند به یک قدرت بلامنازع تبدیل می شدند
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
    4 0
    بعد از روسیه دومین قدرت پدافند دنیا شد یمن.
  • IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
    0 2
    خوب هشت سال پیش که امریکا اوکراین را برای جنگ با روسیه دوست احمق شرقی ها تجهیز می کردند چینی ها و ایرانی ها هم شروع به تجهیز و تسلیح یمنی ها گرفتند با این تفاوت که یمنی ها بسیار خطرناکتر از اوکراینی ها هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس