image-20231030213255-2.jpeg

در سالهای جنگ یمن دست کم ۶ فروند پهپاد رزمی امریکایی از مدل های MQ-۱ و MQ-۹ توسط موشک های پدافندی یمنی سرنگون شدند که موجب وحشت ارتش امریکا و قطع پروازهای جاسوسی آنها بر فراز صنعا و صعده شد.

سرویس دفاع و امنیت مشرق _ در دهمین سال از انقلاب مردم یمن و نهمین سال آغاز جنگ در این کشور با تجاوز ائتلافی از کشورهای عربی قرار داریم؛ در این مدت میدان نبرد در خاک یمن فراز و نشیب‌های زیادی به خود دید و علی رغم برتری یکطرفه تکنولوژیک، تجهیزاتی و اقتصادی متجاوزین به این کشور، انصارالله و گروه های مردمی یمن با همراهی بخشی از ارتش این کشور که به مردم خود وفادار ماندند موفق به حفظ مناطق راهبردی از جمله صنعا پایتخت یمن شده و در نهایت مزدوران تحت امر عربستان و امارات متحده عربی را وادار به آتش بس و پذیرش صلح با شروط انصارالله کردند.

در سلسله گزارشات زیر قصد داریم به معرفی مهمترین تجهیزات بومی طراحی شده توسط متخصصین یمنی و عملکرد آنها در میدان نبرد بپردازیم.

موشک‌های ثاقب؛ دست توانمند پدافند هوایی یمن

در سالهای ابتدایی جنگ، با توجه به برتری سنگین تجهیزاتی دشمن متجاوز در آسمان، نابودی یا از کار افتادگی تقریبا کامل نیروی هوایی یمن و نبود سامانه های دفاع هوایی مناسب و کافی، آسمان یمن عرصه تاخت و تاز جنگنده های سعودی و اماراتی و همچنین پهپادهای رزمی و جاسوسی امریکایی شده بود؛ هزاران نفر از مردم غیرنظامی یمنی در بمباران های بی رحمانه ائتلاف سعودی به شهادت رسیدند و رزمندگان یمنی نیز بدون داشتن سلاح مناسب برای مقابله، زیر فشار حملات هوایی دشمن قرار داشتند.

اما این وضعیت به تدریج از میانه های نبرد تغییر کرد و متخصصین یمنی موفق شدند برخی سامانه های پدافندی و حتی موشک های غیر پدافندی موجود در زرادخانه خود را با تغییراتی تبدیل به سامانه های پدافندی توانمندی کنند که ده ها فروند پهپاد و بالگرد دشمن و حتی در مواردی جنگنده آنها را سرنگون سازد و دیگر خبری از آسودگی خاطر خلبانان دشمن برای بمباران شهرهای یمن نباشد.

آشنایی با خانواده موشک‌های پدافندی "ثاقب" ارتش یمن/ موشک یمنی که آمریکایی‌ها از آن وحشت داشتند +تصاویر


سامانه های پدافندی نظیر صقر، برق، فاطر، ثاقب و ... که در این مطلب قصد داریم خانواده موشک های پدافندی ثاقب را معرفی کنیم.

ثاقب۱ : به طور کلی خانواده موشک‌های ثاقب حاصل تغییر کاربری موشک‌های هوا به هوای سابق نیروی هوایی یمن به موشک زمین به هوا هستند. متخصصین یمنی با دریافت کمک‌های فنی لازم از کشورهای دوست موفق به انجام این فرآیند نسبتا سخت و پیچیده و تبدیل موشک مشهور R۷۳ به موشک زمین به هوا شده‌اند. موشک تحت عنوان ثاقب ۱ حدود ۲.۹۳ متر طول و ۱۰۵کیلوگرم وزن داشته و با سرعت حدود ۱.۵ ماخ و برد ۹ کیلومتر به نبرد با اهداف خود می‌پردازد.

آشنایی با خانواده موشک‌های پدافندی "ثاقب" ارتش یمن/ موشک یمنی که آمریکایی‌ها از آن وحشت داشتند +تصاویر


به جرات میتوان گفت موشک ثاقب ۱ بیشترین شکار را در بین سامانه‌های پدافندی انصارالله به نام خود ثبت کرده و با توجه به مانورپذیری بسیار بالای خود فرصت فرار را از پهپادها و بالگردهای کند و با توان مانور پایین دشمن سلب میکند. از جمله مشهورترین موارد شکار این موشک میتوان به ساقط کردن چندین پهپاد تهاجمی MQ۹ ریپر امریکایی اشاره کرد.

به طور کلی در سالهای جنگ یمن دست کم ۶ فروند پهپاد رزمی امریکایی از مدل های MQ-۱ و MQ-۹ توسط موشک های پدافندی یمنی سرنگون شدند که موجب وحشت ارتش امریکا و قطع پروازهای جاسوسی آنها بر فراز صنعا و صعده شد.

آشنایی با خانواده موشک‌های پدافندی "ثاقب" ارتش یمن/ موشک یمنی که آمریکایی‌ها از آن وحشت داشتند +تصاویر
لاشه پهپاد امریکایی "ریپر" سرنگون شده در یمن

ثاقب۲ : این موشک نیز حاصل تغییر کاربری موشک هوا به هوای R۲۷ است که در گذشته در نیروی هوایی یمن خدمت میکرد. موشک تحت عنوان ثاقب۲ با طول ۳.۹ متر و وزن ۱۲۵ کیلوگرم دارای سرعت ۲.۵ ماخ و برد ۱۵ کیلومتر است. موشک ثاقب۲ عملکرد درخشانی در جنگ یمن داشته و حداقل در ۲ مورد موفق به هدفگیری و وارد کردن خسارت شدید به جنگنده مشهور F۱۵S نیروی هوایی عربستان شده است. همچنین تعدادی از پهپادهای تهاجمی دشمن سعودی و اماراتی نیز توسط این موشک شکار شده است. موشک ثاقب۲ از ماه دسامبر سال ۲۰۱۶ میلادی تا کنون در خدمت یگان پدافندی انصارالله یمن است.

آشنایی با خانواده موشک‌های پدافندی "ثاقب" ارتش یمن/ موشک یمنی که آمریکایی‌ها از آن وحشت داشتند +تصاویر


ثاقب۳ : در میان خانواده موشک‌های ثاقب احتمالا مرموزترین و ناشناخته ترین موشک ثاقب۳ باشد. اگرچه در گذشته برخی منابع مدعی استفاده از موشک‌های R۷۷ روسی در نقش زمین به هوا توسط نیروهای یمنی شده بودند اما به هیچ عنوان تصویر یا فیلمی از استفاده این موشک در دسترس نبود و برای نخستین بار در نمایشگاه اخیر استفاده انصارالله از این سامانه به شکل رسمی اعلام شد.

آشنایی با خانواده موشک‌های پدافندی "ثاقب" ارتش یمن/ موشک یمنی که آمریکایی‌ها از آن وحشت داشتند +تصاویر


موشک با طول ۳.۶ متر و ۱۷۵ کیلوگرم وزن دارای سرعت ۲.۵ ماخ و برد حدود ۲۰ کیلومتر است و بر خلاف دو موشک ثاقب ۱ و ۲ که از هدایت حرارتی استفاده میکردند دارای شیوه هدایت راداری بوده و گفته می‌شود در سرنگونی جنگنده تورنادو سعودی مورد استفاده قرار گرفته است.


سرنگونی جنگنده تورنادو سعودی توسط موشک ثاقب3


خانواده موشک‌های پدافندی ثاقب توسط یک مهندس جوان یمنی طراحی شده بود که بعدها در نبرد مشهور الحدیده هنگام دفاع از این بندر استراتژیک به شهادت رسید؛ این مهندس یمنی عبدالعزیز المهرم نام داشت که بعدها نمایشگاهی از دستاوردهای ارتش یمن به منظور بزرگداشت خدمات وی به مردم مظلوم یمن در شهر صنعا برگزار شد.

آشنایی با خانواده موشک‌های پدافندی "ثاقب" ارتش یمن/ موشک یمنی که آمریکایی‌ها از آن وحشت داشتند +تصاویر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 54
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 26
  • IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
    58 9
    به انصارالله موشک هایپرسونیک بدید اسرائیل رو بزنه
    • سجاد IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
      3 14
      چرا ایران نزنه؟ مثل این میمونه به یه نفر اسلحه بدی برو جلو من پشت سرتم علکی!؟
    • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۱
      2 3
      سجاد حرف مفت نزن
  • حسین IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
    48 6
    درود بر لشکر خدا
  • IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
    49 7
    ای والله
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
    52 7
    خدایا این موشک ها دقیق به بهترین اهداف بخورد
    • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
      6 25
      آرزو بر جوانان عیب نیست
  • لنگی IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
    45 7
    دمشون گرم ان شاءالله تا پیروزی نهایی حق بر باطل
  • دهقان IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
    9 7
    هر کس در بازار کوچه خیابون دور همی و مجالس خونگی مساجد و غیره حتی مدارس مبیسنیم صحبت از این هست چه جوری آمریکا و غرب دشمنان مسلمین کل عالم علنی تسلیحات و نیرو به کمک صهیونیسم غاصب دشمن بشریت اعزام کردند ولی کشورهای حامی فلسطین جرات اعزام و ارسال یک چوب کبریت هم ندارند علت آن در چیست آنهم دشمنانی که نه قانون بین الملل قبول دارند و نه وجدان شرافت انسانی سازمان بیالملل و شورای امنیت هم که شده شورای طنز و زور گویی خودشون شریک در نسل کشی و قتل عام فلسطینیان هستند صبر و تاخیر هم حد و اندازه ای دارد کل جمعیت فلسطین داره پاک سازی میشود لعنت به این دنیا ای کاش اصلا زاده نشده بودیم این بلا مصیبت ببینیم آنهم در سکوت بلاد بظاهر مسلمان موحد پرست ولی همسو با شیاطین آنهم از ترس جان
    • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
      7 8
      خداوند حکیم است ما هم از این دنیای درنده خسته و نا امید شدیم اما باید راضی به مشیت الهی شد تا ببینیم چه موقع فرج حاصل شود
    • IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
      5 6
      کم داستان بگو. هر کسی ما می‌بینیم پیرو نائب حضرت امام زمان ولی امر مسلمین جهان حضرت امام خامنه‌ای عزیز هست. تو جاهای اشتباه رفتی! بحث ترس نیست. بحث حساب شده کار کردنه
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
    24 6
    سلام و درود خدا بر یمنی های باشرف
  • TR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
    6 26
    فعلا که هر چی موشک یمن پرتاب کرده ، همشونو توی هوا زدن
    • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
      18 6
      ساده نباش، یانکیهای وحشی رهگیری یک موشک را رسانه ای کردن، باقی موشکهای پرتاب شده کجا هستند.
    • محمد IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
      16 7
      به قول ما ایرانی ها ، این هم سخنی از مادر عروس ... خداقوت پلهوان پنبه ، سخنگوی اسقاطیل مستقر در ترکیه ...
    • یمن غیرتمند IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
      19 3
      عوض ترکیه همچنان روابط تجاری خودش رو با اسرائیل حفظ کرده و اردوغان خوب تئاتر بازی می کنه ... درود به غیرت یمنی ها
    • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
      3 2
      خیر
    • IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
      3 1
      اسراییل دروغ میگه. خیلیاشون میخوره به هدف. تا الان زیاد نزده. قراره از جمعه به بعد بزنه
  • حسین IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
    16 4
    داریم به لحظه ی موعود نزدیک میشیم شیعه حالا قویتر از همیشه اماده ی نبرده
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
    21 4
    اللهم عجل لولیک الفرج
    • IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
      10 7
      شاید این جمعه بیاید
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
    16 6
    نبایستی هیچ صلحی برقرار بشه این طوفان باید به محو اسرائیل بیانجامد. ۱۰۰۰۰ شهید و ویرانی غزه گناه بی برگشتی است
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
    13 6
    یمن و حزب الله لبنان و مقاومت عراق چه ها خواهند کرد؟اسرائیل عمرت تمام شد.مردم امارات و مصر و اردن و عربستان و بحرین و کویت بخاطر حفظ اسلام قیام کنید و سران خائن خودتون رو ساقط و به فلسطین کمک کنین
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
    5 6
    اصولیهای مدعی نباید در زمین اصلاح طلبهای مفسد بازی کنند و به هوای پاسخ به انها در پی حفظ روابط با کشورهای خاین پا روی حقیقت و خون مظلومان بیگناه بگذارند. امارات کنار اسرائیل ایستاده و آل سعود انگلیس زاده دست روی دست گذاشته، لااقل شما با سکوت و عدم افشاگری این موذیهای منطقه در جنایاتشان شریک نشوید.
    • IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
      2 1
      جنگ اصول‌گرا و افسادطلب راه ننداز چون هیچ ربطی نداره. اصول‌گرایان دسته‌های مختلفی هستند. اما افسادطلبان همگی معترف به غرب‌زدگی، ترسو بودن، ضد نظام بودن و بی‌دینی هستن. ربطی هم به موضوع نداشت.
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
    11 6
    مرگ بر سران خیانت پیشه امارات، ننگ بر آل سعود. لعنت بر یانکی و صهیون جماعت.
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
    8 6
    احسنت به دلیر مردان جبهه ی مقاومت یمن،لبنان،وحماس باید کشورهای اسلامی هر طور که می تونن کمک جبهه ی مقاومت کنند کاش بعضی ترسوهای بزدل هم از توسوراخ موش خودشون بییان بیرون همونهایی که یه عده افساد طلب پز ارمان شهرهای اونها رو تو گوش چشم جوانان مملکت می کنند .اما اختیارشون دست خودشون نیست
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
    3 1
    میدان، میدان غزه و اسراییل نیست، میدان، میدان حق و باطل است
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
    6 7
    آمریکا براحتی با F16 F18 F22 F35 A10 مواضع مقاومت را شخم میزند
    • IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
      5 6
      ولی وقتی برمی گردند دیگر پایگاهی برای نشستن نیست!؟ البته اگر قبل از بلند شدن در زمین با موشکهای مقامت به جهنم نرفته باشندخخخخخ
    • IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
      3 4
      به راحتی؟! شخم می‌زند؟! چنین موجود خبیثی تا الان چرا کشورهای دارای قدرت دفاعی رو شخم نزده؟! کودتا که می‌کنه، نفت‌دزدی که می‌کنه، دلار بی‌پشتوانه که چاپ می‌کنه، تحریم که می‌کنه، دروغ که میگه، بمب که روی سر مردم میریزه. خب شخمم می‌زد؟! نه این جا فیلم نیست. تو رادار از هزاران کیلومتر دورتر هم اف ها اچ هاش پودر میشه. به خاطر همین صاحبت فقط لات کوچه‌های خلوته
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
    4 5
    تا حالا چندتاشو زده انداخته کجا میترسه
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
    3 4
    در نهایت خون بر شمشیر پیروز است
  • یزدان IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
    2 3
    به چه دردی میخورن
    • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۱
      2 1
      برای سوزش تو
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
    3 4
    یهودیان اسرائیل صهیونیست به همراه انگلیس و فرانسه و آمریکا ، مسلمانان غزه را قتل عام کردند اما از غیرت عربی و امت واحده صدایی واحد هم بیرون نمی آید
    • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
      4 3
      دولت عربی صهیون هستن
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
    3 6
    همه مثل هم اینها جون وگره ایی ندارند قدرت انفجاری ندارند ایران هرآنچه ساخته قدرت انفجاری پایینی دارند رعب آور نیست ببینید رژیم اشعالگر یک موشک آمریکایی را وقتی میزنه قدرت انفجارداره زیرا آنها با اورانیم ضعیف شده ساخته شده اند چرا ایران اینقدر قدرت انفجاری موشکهایش ضعیف است با این همه هزینه
  • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
    3 4
    بی طرفی در مسئله غزه به معنی همراهی با دشمن است
  • علی IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
    2 4
    با سلام دم یمنی ها گرم انسان های شریف و با اصل‌و نسب خدایش عرضه و انسانیت این ها از ما بیشتره بیخود نیست که تو روایت ها اومده که پرچم یمنی ها هدایت گرترین پرچمه
  • انقلابی منطقی IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
    3 3
    ما لحظه پرتاب رو می بینیم ولی کجا میره!!؟؟ هیچ عکسی یا فیلمی از لحظه اصابت نیست. از کجا معلوم به هدف میخوره!
    • احمد IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
      2 2
      شما لازم نیست ببینی اونی که می بینه با شلوار خیش جل وپلاسشو جمع کرده منتظر خروج از مهلکه هست .
  • محمد IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
    4 4
    #مرگ_بر_اسرائیل
  • IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
    2 6
    قوطی آبگرمکن ها را بفرستید هوا وسپس ازش خبرنداشته باشید که بالاخره توبیابان افتاد ویا واقعا هدف را زد اینها همه عیب این سلاحهاست اما شما میبینید از خیلی دور دوتا کامیون را توابو کمال روی یک جاده قدیمی میزنه وپودرش میکنه بعد هم فیلمش را هم نگه میدارند معلوم هم نیست این ماشینها مال کدوم بدبخت وبیچاره بوده که زندگی اش را باهاش میگذرونده .متاسفانه ازبعد از شلیک وفراموش کن باید برعکس باید بگویید که شلیک کن وفراموش نکن زیرا تخریب هدف مهم است تا بروند سراغ هدف بعدی اصل همینه شما ببینید رژیم اشغالگر خانه با چندطبقه را با اطلاعات غلطی که بهش دادند درجای خودش روی زمین می نشوند .آیا شما ازبین رفتن هدف را تعقیب میکنید یا نه این مهمه
    • IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
      2 1
      کم غلط اضافه کن. صاحب نجست رژیم غاصب صهیونیستی با اطلاعات غلط خانه‌ها رو بمباران نمیکنه. از عمد بمباران می‌کنه. وگرنه اگر اطلاعات غلط بود، مسئولینش رو همون جا اعدام می‌کرد. این دروغا رو بچه هم می‌فهمه و نشونه ضعف و رذالت رژیم غاصبه. ثانیا هدف رو هم دنبال میکنیم. ثالثا، اگه اینا آبگرم کنه سلاح های آبریکا و رژیم نجس صهیونیستی هم قوطی حلبیه طوسیه. رابعا، اگه اینا بده برای چی مثل کنه این سایتو ول نمیکنی؟! به صاحبتت که تو رو فرستاده بگو آخر عمر شیاطینه
    • IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
      0 0
      امیدوارم که قدرت انفجارسلاحهای مقاومت طوری باشه که زمین را زیرپای تلاویو بحرکت واداره ونتانیابو هم قدرت راه رفتن رو زمین را نداشته باشه وبخورزمین ودیگه بلند نشه .بدانید اسقاطیل عمدا درتلاش برای سرزمین سوخته است بطوریکه سیل عظیم مهاجرت فلسطینی را براه اندازه باید با شرمساری گفت دول عربی هم براین روند کمک میکنند این را آدم کجای دلش بگذاره
    • IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
      1 2
      سایت را مثل کنه رها نمیکنی .پسر اتفاقا سایت خوبیه ومطالب خوبی هم میگذاره هم میهن وشرق این ها بدرد نمیخورند چون غربگرا هستند.
  • ثارالله IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
    3 4
    درود خدا بر لشکر یمانی
  • GB ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
    2 2
    موشک پدافندی با بیشینهٔ سرعت ۱.۵ و ۲.۵ ماخ فقط پهپاد می تونن بزنن!
    • IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
      1 1
      پهپاد زدن کمه؟! ثانیا جنگنده هم زیاد زدن. به این اعداد دقت نکن. سوختن رفقاتو تماشا کن
  • IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
    0 1
    ای ایرانیان دوباره آماده باشید دور جدبد جنگ های باستانی ایران و روم(آمریکا) شروع شده است
  • وحید IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
    1 0
    با احساسات مردم بازی نکنید ایران جنگ جهانی سوم را آغاز کرد و برنده جنگ روس ها هستند اما روس ها بدانند از اوکراینی ها شکست خوردند و این جنگ اسراییل حماس را راه انداختند تا شکست‌های روس ها مشخص نشود.
    • IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۱
      0 0
      جنگ جهانی با دولتها شروع میشه نه با ملتها وملتها یعنی همینهایی هستند که مقاومت میکنند وبدولتها کشیده نمیشود اهداف مقاومت هم معلومه فعلاروسها نه خودش وارد میشه ونه دولتهای متحد خود جنگ جهانی حتی اگر فلسطین صاف شوداتفاق نخواهد افتاد .آسیبی که اسرائیل خورد بسادگی جبران نخواهد شد هرچند حماس هم آسیب دید درهرکجا قرار گیره ازهمانجا شروع میکنه زمان ومکان مشخصی نداره هرچند اسقاطیلیها تلاش میکنند پای دولتهای دیگه را بوسط بکشند ولی آنها خیلی حریفند باین سادگی وارد نمیشوند اما ملتها که وابسته بدولتها نیستند رمق اسرائیل را میگیرند .
  • ن.و IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۱
    0 0
    وقت آن شده که خط لوله انتقال نفت آذربایجان به ترکیه که60 % نفت اسراییل را انتقال می دهد قطع شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس