رونمایی از شناور شهید سلیمانی

توسعه شناورهای موشک‌انداز با بهره گیری از طراحی دو بدنه را می توان جدیدترین غافلگیری ایران در صفحه شطرنج نبرد دریایی دانست که با بهره‌گیری از سامانه‌های شلیک عمودی، اهمیتی دوچندان پیدا کرده است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، در یکی از اتفاقات مهم برای صنایع دفاعی و نیروهای مسلح کشورمان، شناور گشتی _ رزمی شهید سلیمانی در مراسمی با حضور سرلشکر باقری رییس ستادکل نیروهای مسلح به تجهیزات سازمان رزم نیروی دریایی سپاه الحاق شد. البته پیش از این رونمایی و الحاق، فرمانده نیروی دریایی سپاه خبر داده بود که شناورهای مدرن و جدیدی، امسال به این نیرو ملحق خواهند شد که ناو شهید سلیمانی به طول ۶۵ متر توسط نیروهای مسلح و یک شناور دیگر هم توسط شرکتی دانش‌بنیان درحال ساخت است.

شناور شهید ناظری در سالهای گذشته رونمایی شد و اکنون با معرفی شناور شهید سلیمانی و در آینده نزدیک شناور شهید ابومهدی، کاملا مشخص است که صنابع دفاعی کشورمان بویژه نیروی دریایی سپاه، به اشراف و تسلط کاملی روی طراحی جدید در ظاهر و بدنه دست یافته اند که نمونه هایی از این نگاه انقلابی، برای افزایش سریع و قابل توجه توان رزم - آن هم در عرصه دریا با پیچیدگی‌های خاص خود- لازم است.

بیشتر بخوانید:

شناور شهید سلیمانی نخستین شناور ایرانی با موشک‌های عمودپرتاب پدافندی/ بهره مندی از آخرین تجربیات موجود در دنیا در طراحی شناور

چرا نیروهای دریایی سپاه و ارتش به سراغ شکار Saildone USV رفتند؟ / شکست ارتش آمریکا برای تکثیر «چشم فتنه» در اطراف ایران +عکس

تاریخچه ساخت نسل جدید شناورها در سپاه

ابتکار سپاه در ساخت شناورهای نیمه سنگین و سنگین در گام اول به ساخت شناور شهید ناظری و به آب اندازی آن در سال ۱۳۹۵ انجامید. شناوری که با طول ۵۵ متر، عرض ۱۴ متر و ارتفاع ۱۳ متری خود می‌ تواند برد عملیاتی این نیرو را تا چند هزار کیلومتر افزایش دهد.

این شناور در طراحی خود یک شیوه خاص را در پیش گرفته که قادر است از طریق پایداری مناسب در دریا و حتی شرایط آب و هوایی نامناسب، با سرعت بالا طی مسیر کرده و واژگون نشود. به طور کلی ساختمان بدنه شناورها به دو دسته «تک بدنه» یا Monohull و «چندبدنه» یا Multihull  تقسیم می‌شوند که در هرکدام از این دو دسته، چندین نمونه را زیرمجموعه خود شامل می‌شود. نمونه چند بدنه که از ۲ یا تعداد بیشتری بدنه تشکیل شده، بر اساس تعداد بدنه‌ها، ترکیب، شکل و اندازه بدنه آن به دسته‌های مختلفی از جمله کاتاماران (دو بدنه)، تریماران (سه بدنه)، کوادریماران(چهار بدنه) و پنتاماران(پنج بدنه) تقسیم بندی می‌شود.

طلسم شکنی دوباره «شهید سلیمانی» با رونمایی از اولین شناور راهبردی سپاه/ ناوهای ایرانی آماده حمل موشک‌های بالستیک شدند +عکس

شناورهای کاتاماران از دو بدنه جدا از هم تشکیل شده که توسط یک بدنه میانی به یکدیگر متصل می‌شوند. بر خلاف شناورهای تک بدنه که برای ایجاد تعادل خود از مخازن بالاست استفاده می‌کنند، در شناورهای کاتاماران به منظور پایدارسازی بدنه در آب از فاصله عرضی میان دو بدنه استفاده می‌شود و هرچه این عرض بیشتر باشد، پایداری بیشتر خواهد بود. یکی دیگر از مزایای مهم این نوع طراحی ایجاد قابلیت حرکت در آب های بسیار کم عمق، شاید چیزی در حدود دو متر یا کمتر است.   این قابلیت شناور جدید، یگانهای دریایی سپاه را قادر می سازد تا در مناطق بسیار نزدیک به ساحل نیز با سرعت بالا حرکت کرده و تقریبا از هر نقطه ای به شلیک اقدام کنند.

پایداری عرضی در آبهای آرام، مقاومت مناسب هیدرودینامیکی،  پایداری دائمی و تعادل دنیامیکی در سرعت بالا، توان حمل بار بالاتر نسبت به وزن و اندازه و توزیع ضربه کوبش وارد شده به شناور که باعث کاهش فشار به بدنه و افزایش عمر آن نسبت به نمونه های عادی می شود از جمله دیگر مزایای استفاده از این طراحی است.

طلسم شکنی دوباره «شهید سلیمانی» با رونمایی از اولین شناور راهبردی سپاه/ ناوهای ایرانی آماده حمل موشک‌های بالستیک شدند +عکس

گسترش استفاده از شناورهای کاتاماران در ارتش چین - شناور چینی تایپ ۰۲۲

با توجه به اینکه شناورهای تندرو از ابتدای تشکیل نیروی دریایی سپاه به عنوان اولویت اصلی این نیرو در بحث رزم های سطحی مطرح بوده و در طول سالهای گذشته مدل های جدید تری از شناورهای موشک انداز تندرو وارد سازمان رزم سپاه شده اند، طرف مقابل یعنی دشمنان فرامنطقه ای نیز در این میان به دنبال روش های گوناگونی برای مقابله با این تاکتیک سپاه رفته اند اما توسعه شناورهای موشک انداز با بهره گیری از طراحی دو بدنه را می توان جدیدترین حرکت و غافلگیری ایران در صفحه شطرنج نبرد دریایی در خلیج فارس و آبهای دوردست دانست.

چرا سیستم پدافندی شناور جدید سپاه حائز اهمیت است؟

همانطور که سرلشکر باقری در زمان رونمایی از شناور جدید سپاه اعلام کرد، "شهید سلیمانی" نخستین شناور رزمی در جمهوری اسلامی ایران است که مجهز به سامانه‌های پدافند هوایی عمود پرتاب، بردکم و متوسط بصورت ترکیبی است. باید توجه داشت در زمینه موشکهای پدافندی، تا چند سال قبل، به علت فضای کم، در شناورهای سپاه تنها موشکهای دوش‌پرتاب مشاهده شده بود اما آزمایش سامانه پیشرفته سوم خرداد روی شناور تدارکاتی شهید سیاوشی و بعداً مشاهده این سامانه روی ناو چند منظوره شهید رودکی نشان داد که پای سامانه های پدافند هوایی بومی ساخت سپاه به راحتی به شناورهای نیروی دریایی آن هم باز می شوند.

شناور شهید سلیمانی نخستین شناور ایرانی با موشک‌های عمودپرتاب پدافندی/ بهره مندی از آخرین تجربیات موجود در دنیا در طراحی شناور

شناور شهید سلیمانی از نمایی زیبا که نشان دهنده سطوح رادارگریز آن است

به همین خاطر، دستیابی به دانش طراحی و ساخت سامانه های پدافندی عمود پرتاب آنهم مخصوص شناورها، یک دستاورد مهم برای صنایع دفاعی کشورمان محسوب می شود. البته نگاهی به معماری سامانه های پرتاب عمودی چند منظوره در کشورهایی مانند روسیه و آمریکا نشان می دهد که امکان استفاده ترکیبی از موشکهای مختلف در یک بلوک پرتاب عمودی هم وجود دارد. ضمن اینکه گونه هایی از موشکهای کروز هم در شناورهای جدید به صورت عمودپرتاب نصب می شوند تا تعداد موشکهای در دسترس برای عملیات تهاجمی هرچه بیشتر شود. مانند شناورهای کلاس بویان در نیروی دریایی روسیه که موشکهای کروز تهاجم زمینی عمودپرتاب خود را از دریای کاسپین به اهدافی در خاک سوریه شلیک کردند.

طلسم شکنی دوباره «شهید سلیمانی» با رونمایی از اولین شناور راهبردی سپاه/ ناوهای ایرانی آماده حمل موشک‌های بالستیک شدند +عکس

محل قرارگیری سامانه های عمودپرتاب در ناو شهید سلیمانی

طلسم شکنی دوباره «شهید سلیمانی» با رونمایی از اولین شناور راهبردی سپاه/ ناوهای ایرانی آماده حمل موشک‌های بالستیک شدند +عکس

دریچه پرتابگر عمودی شکل مربعی (کادر قرمز) و مستطیلی (کادر مشکی)؛ پرتابگر موشک نصیر با برد ۹۰ کیلومتر (کادر زرد) و موشک های قدیر با برد ۳۰۰ کیلومتر در کنار آن

افزودن همین توانمندی در شناورهایی همچون شهید سلیمانی یا نمونه های توسعه یافته از آن - در صورت توسعه کروزهای عمودپرتاب در ایران - می تواند اثرگذاری راهبردی به این شناورها بدهد. در حقیقت، پرتاب عمودی موشک‌ها و مجهز بودن به رادار در تمام جهات به حفظ سرعت پاسخ بهینه سامانه به تهدیدات همزمان از جهات مختلف نیز منجر می‌شود.

در واقع در پرتاب عمودی، مدت زمان لازم برای چرخش پرتابگر به سمت اهداف مختلف برای شلیک‌های پیاپی از بار کاری سامانه حدف می‌شود. در عوض، طراحی و ساخت و به تولید رساندن موشک‌های عمودپرتاب دشواری بالاتری دارد که به نظر می‌رسد متخصصان کشور پس از سامانه باور-۳۷۳ که اولین سامانه پدافند هوایی عمودپرتاب کشور بود، در سامانه‌های دیگر نیز به سراغ توسعه چنین موشک‌هایی رفته‌اند و خوشبختانه موفق نیز ظاهر شده اند.

گمانه‌زنی از تسلیحات شناور مدرن شهید سلیمانی/ سپاه قفل موشک‌های عمودپرتاب را می‌شکند؟

تست سامانه سوم خرداد روی شناور شهید سیاوشی سپاه که گام های اولیه نصب سامانه جدید پدافندی محسوب می شد

باید توجه داشت در فضای محدود شناورهای رزمی، عمودپرتاب بودن موشکها چه انواع پدافند هوایی و چه انواع کروز مورد مطالبه طراحان است زیرا به این ترتیب امکان جای‌دهی تعداد بسیار بیشتری موشک در شناور ایجاد می‌شود. ضمن آنکه برخورداری از دفاع موشکی مستحکم در شناور شهید سلیمانی این امکان را به آن می دهد که در مواجهه با دشمنی دارای قدرت هواپایه در فواصل خارج از پوشش سامانه های پدافند هوایی موشکی ارتش و سپاه که در سواحل مستقر هستند در دریا عمل کند. به علاوه همین حجم موشکی سبب می شود تا شناور شهید سلیمانی علاوه بر امکان دفاع کافی از خود، بتواند از گروه قایقهای پرسرعت هم در عملیاتهای تهاجمی پشتیبانی کرده و چتر دفاع هوایی مؤثری در برابر بالگردها و پهپادهای دشمن مجهز به موشکهای تاکتیکی برد کوتاه همچون هلفایر و جاگم و بریمستون فراهم کند.

همچنین در عملیاتهای آبی خاکی هم شناورهای رده شهید سلیمانی امکان ایجاد پوشش پدافندی برای لندینگ کرافتها و سایر شناورهای نزدیک شونده به ساحل را دارند؛ کاری که تجهیز ناو شهید رودکی به سامانه سوم خرداد و آزمایش این سامانه روی شناور تدارکاتی شهید سیاوشی نشان داد قبلاً به آن اندیشیده شده است.

آینده سامانه های عمودپرتاب در نیروهای مسلح ایران کجاست؟

در سالهای گذشته، خبرها و نکات مهمی در خصوص این توانمندی جدید نیروهای مسلح کشورمان مطرح شده بود. به عنوان مثال، دریادار حسین خانزادی فرمانده وقت نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز در سال ۱۳۹۸ و در حاشیه افتتاحیه مسابقات غواصی عمق، از نصب موشک‌های عمود پرتاب بر روی ناوشکن دماوند-۲ در ناوگان شمال نیروی دریایی ارتش خبر داد. در آن زمان، کارشناسان داخلی و خارجی، اینگونه تحلیل کردند که در صورت نصب موفقیت آمیز این سیستم روی شناورهای ایرانی، نمونه‌های بعدی آن در ابعادی جدید، می‌تواند در زیردریایی‌های ساخت جمهوری اسلامی ایران مانند کلاس فاتح و زیردریایی سنگین بعثت برای پرتاب موشک‌های کروز به کار گرفته شود.

زیردریایی های حامل موشک بالستیک در حقیقت دارای بالاترین درصد بقاء پذیری در مقابل یک حمله متقابل دشمن بوده و برای نمونه در حال حاضر کشورهایی مثل روسیه، چین و آمریکا با داشتن طیف وسیعی از موشک های بالستیک زمین پرتاب ثابت زیر زمینی و متحرک روی زمین، در کنار بمب افکن های استراتژیک مجهز به موشک های کروز و در عین حال داشتن یک جغرافیای بسیار وسیع، همچنان زیردریایی های حامل موشک بالستیک را به عنوان یکی از اصلی ترین عنصر بازدارندگی به حساب آورده و آنها را بقاء پذیرترین بخش از توان مقابله خود با دشمنان می دانند.

نصب موشکهای بالستیک روی ناوهای ایرانی | خبرگزاری صدا و سیما

با این اوصاف و موفقیت بزرگی که ساخت سامانه های پدافندی عمودپرتاب توسط نیروی دریایی سپاه به همراه داشته، می توان گام های بعدی را توسعه این محصول روی ناوشکن های ارتش جمهوری اسلامی ایران، طراحی و ساخت موشکهای بالستیک عمودپرتاب از سکوهای کوچک و سپس نصب آن روی شناورهای ایرانی و انشاء الله مرحله آخر، نصب روی زیردریایی های نسل جدید و سنگین کشورمان تصور کرد.

ضمن آنکه با توجه به پایداری بالا و پیمایش نرم تر ناو های کاتاماران در آبهای مواج، در کنار پد بالگرد و با در نظر گرفتن عملیاتی شدن ناوهای لجستیکی اقیانوس پیمای کلاس شهید مهدوی، می توان در آینده شاهد حضور ناوگروه های اعزامی سپاه به آبراه های بین المللی جهت اسکورت کشتی های نفتکش و تجاری جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورهای دوست و همسایه باشیم. به همین خاطر، به نظر می رسد سال ۱۴۰۱، ‌ بدون شک برای نیروی دریایی کشورمان بویژه سپاه، سالی باشکوه به لحاظ بهره‌گیری از طیف متنوعی از تجهیزات جدید و ماموریت های مهم است که حضور شناورهای متنوع و سامانه‌های نوین شناسایی و اطلاعاتی و رزمی همچون شناور شهید سلیمانی از جمله ویژگی های مهم آن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 64
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    52 6
    افرین هرجایش یه سایت موشکیه
    • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
      27 32
      همگی دعا کنید این بار قرعه کشی خودرو برنده شوم.
    • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
      16 21
      با ابراز تاسف از ۳۰۰ تا اف ۱۶ که به ماندادن جناب ارتشبد سلامی شمایی که میگی دوره جنگنده تموم شده پس چرا این همه کشورها دنبال خرید جنگنده به روز هستن مگه میشه با پهباد به رهگیری جنگنده دشمنی رفت که در ارتفاع وسرعت خیلی زیاد به حریم هوایی کشور وارد میشه حرفی میزنی آدم شاخ در میاره تازه ترکیه هنوز با اون نیروی هوایی قوی باز هم به آمریکا سر خرید دوباره اف ۱۶ التماس میکنه
    • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
      13 24
      آواکس آواکس اوجب واجب واجب شرعی و کفاعی
    • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
      36 7
      یعنی شما دوزاری ها از آلبانی هم توی ثبت نام خودرو شرکت می کنید؟
    • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
      3 4
      اینکه خرجش یه موشک قدیره
    • IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      3 2
      نسل جدیدترموشک ضدزره غربی بانامmartlet ویا stare strikسرعتشون رسیده به۲٫۵دونیم کیلومتر درهرثانیه،پس دانشمندان عرصه موشکی سپاه باید دراین رقابت بین سرعت موشکهاوپرتابه هایی که نو وجدیدهستنددست بالاتروحاشیه امنی راهمیشه در نظرداشته باشندحداقل شتاب اولیه موشکهای شناور راهبردی سپاه لازمه که دوبرابربیشترازدشمنان ایران باشه یعنی شتاب اولی برابربا۵پنج کیلومتردرهرثانیه
    • شاکی IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
      14 0
      دلاوران . دریا دلان . خدا قوت
    • شاکی IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
      2 0
      دلاوران . دریا دلان . خدا قوت
  • IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    22 3
    یه خبرخوب
    • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
      13 19
      اگه قرارداد خرید ۳۰۰تا اف ۱۶ لغو نشده بود به همراه جنگنده های دیگری که خریداری میشد قطعا الان بزرگتربن نیروی هوایی منطقه هم از آن ایران بود به یاد بیاورید که در جنگ تحمیلی هم به دلیل فقدان ویا کمبود جنگنده مدرن هواپیماهای عراقی از مرز رد میشدن وبا طی مسیری هزار کیلومتری به تهران وحتی شهرهای شمالی کشور میرسیدن وبعد از بمباران با خیالی آسوده همان مسیر رو برمیگشتن اکنون فرسودگی نیروی هوایی پاشنه آشیل دفاع از کشور هست
    • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      2 2
      اللهم عجل لولیک الفرج
  • IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    20 1
    سامانه موشکی تهاجمی ودفاعی بابرد300کیلومتر
  • IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    38 14
    قربون اسم شهیدسلیمانی این مردخدایی بشم که تمام جهان براش عزاداری کردن وباهردین واسم ورسم وتیپی براش عزاداری کردن وعاشقش بودن ودرمکتبش هستن وهستیم
    • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
      6 8
      اگه قرارداد خرید ۳۰۰تا اف ۱۶ لغو نشده بود به همراه جنگنده های دیگری که خریداری میشد قطعا الان بزرگتربن نیروی هوایی منطقه هم از آن ایران بود به یاد بیاورید که در جنگ تحمیلی هم به دلیل فقدان ویا کمبود جنگنده مدرن هواپیماهای عراقی از مرز رد میشدن وبا طی مسیری هزار کیلومتری به تهران وحتی شهرهای شمالی کشور میرسیدن وبعد از بمباران با خیالی آسوده همان مسیر رو برمیگشتن اکنون فرسودگی نیروی هوایی پاشنه آشیل دفاع از کشور هست
    • رحمت عیدی IR ۰۶:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
      10 0
      جناب یا تازه کاری یا مارکداری ازین دو حال خارج نیست، اولا تمام قراردادهای نظامی با آمریکا و غرب رو دولت موقت بازرگانِ لیبرال که یحتمل امثال تو عاشقش هستید یکطرفه لغو کرد بطور پنهانی بعدشم تحریم شدیم از اون طرف دوما در دفاع مقدس آمریکاییها تمام نقاط کور و باگهای شبکه راداری کشور رو در اختیار صدام قرار داده بودند بعلاوه شبکه راداری هنوز کامل تکمیل نشده بود، از لحاظ قطعات یدکی و جنگ افزار هم تحریم بودیم یعنی کمبود شدید و ملاحضه برای ادامه جنگی که پایانش مشخص نبود،با رفتن مستشاران غربی هم کمی طول کشید تا سرو سامان گرفتیم از لحاظ فنی، وجود برخی عناصر نفوذی و خائن در دولت و پرسنل پدافند و نیروی هوایی که اطلاعات و گراها را لو داده و همسو با دشمن عمل میکردند مثل بنی صدر و اعضای منافقین عضو در نهادهای مربوطه و... اینها دلایل نفوذ جنگنده های عراقی تا عمق کشور بود نه صرفا فقط نبود یا کمبود جنگنده و جنگ افزارهایش وگرنه کاملا مستند و مستدل مثل روز روشن است نقش بینظیر نیروی هوایی و پدافند هوایی در سکوب دشمن در اوایل جنگ و جلوگیری از پیشروی آن و مقابله جلوگیری از ورود اسکادرانهای عراقی به داخل کشور بیشتر از حد توان با خلاقیت و شجاعت و فداکاری فرماندهان و خلبانان نیروی هوایی مثل خلبانان ابر رهگیر F14و مولتی رول f4 و رکورد شکارهای بینظیرشان، حالا جنابعالی میخای با بُلد کردن لغو قرارد f16 و منصوب کردن به حکومت ضعف نیروی هوایی را به پای حکومت بنویسی آنهم زیر کامنت تمجید از سردار دلها شهید سلیمانی عزیز که باس بگم زارت، ضمنا همین الان نیروی هوایی ارتش و سپاه شاید بزرگترین نباشند ولی بدون شک قویترین در منطقه هستند برو یوخده مطالعه کن عوض تکرار خزعبلات نخنما،همین اول کارم با خودت فکر کن مگه میشه مقابل دشمنانی که نقطه قوتشون نیروی هوایی است مثل آمریکا و اسقاطیل و ناتو و شیخکهای خلیج فارس لات بازی درآورد؟! اگر کمی اطلاعات نظامی داشتی مفهمیدی که نمیشه اونم در حالی که نیروی هوایی و پدافند هوایی در ترکیب و پشتیبانی از هم هستند که موثر و کارآمد هستند خاصه مقابل دشمنان قدرتمند از لحاظ هوایی اینو که دیگه بچه ها هم میدونند پس اینو بفهم که فرماندهان ارشد بیخود و بیجهت ادعا نمیکنند و از موضع اقتدار حرف نمیزنند.فقط همه جزئیات رو بروز نمیدهند اونم بخاطر کلی نفوذی و خائن آره داداچ
  • IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    15 2
    موشک بالستیک
  • IR ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    13 2
    اگر یک رادار آرایه فازی چند وجهی شبیه چشم عقاب در دکل آن نصب میشد عالی بود .
  • IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    20 7
    عجب چیزیه بعیدمیدونم چیزی جلوی موشکاش دوام بیاره بابالستیک به هرجابزنه نابودمیکنه میره جلو
  • IR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    21 3
    آفرین و دست مریزاد، به قول خمینی عظیم ما میتوانیم
  • NL ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    22 3
    از تمام خارجی ها با ابهت تره واقعا شگفت انگیزه
  • IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    14 1
    اون کد ، که روی بدنه حک شده چقدر جالبه، FS313-01
  • JP ۰۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    11 7
    افرین و خدا قوت و اجرتون با خدا چقدر کیف میده با اینها برید سراغ یانکی ها و انگلیسی ها وقتی ببینن خشکشون میزنه مات و مبهوت میشن
  • IR ۰۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    13 3
    ای کاش جنگنده قاهره و زیر دریایی بعثت هم تا الن رونمایی میشدن
  • IR ۰۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    2 4
    یه حرکت بسیار بزرگی انجام دادن ولی نحوه قرار گرفتن سامانه های دفاع نقطه ایی یک خلع بزرگی رو در پشت ناو و کنارهای عقبی ناو به وجود آورده که فاقد پوششه امیدوارم که برطرف بشه
  • IR ۰۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    21 4
    حالا ببین چقدر سایبری عبری، عربی و بر و بچ از آلبانی دچار سوزش و التهاب شده و مشغول اراجیف گویی شوند. مثلاً میگن مردم نون ندارند اونوقت اینها قایق موشک انداز میسازند یا می گن قیمت دلار رو ببین و این چی چیه و یا می گن ساخت روسیه هست یا ایران و ..... .اما آفرین به ایران قدرتمند.
  • حامد IR ۰۴:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    11 4
    به به ماشاالله خداعزتتون بده.لشکرصاحب الزمان.
  • IR ۰۴:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    14 3
    خب عزیزان... اینکه عده ای سکوت کرده اند و زبان به کام گرفته اند، نشان رضایت و تایید نیست، فعلا دستور نرسیده، چون ارباب های آلبانی و آمریکا و تل آویو هم ، هم اکنون هنگیده و لنگیده اند، که این شناور با این امکانات رو دیگه کجای دلمون بزاریم؟
  • IR ۰۷:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    34 3
    یه طلسم دیگه هم هست که به یاری خداوندوغیرت وهمت دانشمندان عرصه موشکی سپاه بایدشکسته بشه به این ترتیب که سرعت جاکن شدن،بلندشدن موشکهای بالستیک نسل جدیدترازروی سکوی پرتاب درلحظه شروع شلیک،برسه به سرعت۵پنج کیلومتر درهرثانیه معادل پیمایش۳۰۰سیصدکیلومتردردقیقه تاکشورماایران سریع ترین موشک فراصوت جهان را دراختیارداشته باشه،فاصله زمانی کرمانشاه تل آویو برسه به۴چهاردقیقه به جای هشت دقیقه فعلی
  • IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    2 4
    توپی رادار به نظر خیلی نزدیک لانچر هست، باعث آسیب به اون نمیشه؟
  • MD ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    0 1
    در توضیحات این کشتی آمده بودکه قدرت مانوردهی بالایی دارد و در هنگام دور زدن شعاع کمتری را طی میکند، سوال این است که آیا هنگام دور زدن مانند تانک موتورهایی سمت داخل شعاع با سرعت کمتر کار میکنند و موتورهای سمت بیرون شعاع با سرعت بیشتر؟ یا اینکه فقط از سکان برای دور زدن استفاده میشود؟ چرا که اگر بتوان از تنظیم سرعت موتورهای بیرون و داخل شعاع دور زدن استفاده کرد هم تعادل بهتری داشت و هم با سرعت بیشتر و شعاع کمتر تغییر مسیر داد.
    • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
      23 1
      کاش طوری قدرت پیشرانه بازهم قدرتمندترمیشدکه سرعت نهایی آن به جای۸۰هشتادکیلومترفعلی می رسدبه۱۲۰کیلومتردرساعت تاباگروه قایق های تندرو که درکنارشناورشهیدسلیمانی به سمت هدف حرکت می کنندمجبورنباشندسرعت۱۲۰کیلومترقایقهای تند روکاهش پیدا کنه به۸۰هشتادکیلومتر،به هر ترتیب دست سپاه دردنکنه وممنونیم بابت روزبه رو قدرت مندترشدن کشورمون ایران،فقط مونده زیردریایی های آینده ایران مجهزبه پیشرانه هسته ای و حضور قدرتمندانه ونامرئی زیردریایی های اتمی آینده تولید سپاه وحضورآن کنارشهرهای ساحلی آمریکانامرئی و کاملاغیرقابل ردیابی توسط رادارهای موزاییکی نصب شده دورتادورسواحل این کشور که زیرآب هست وبا شکل موزاییکی وهوش مصنوعی وسیستم کوانتومی غیرقابل هک شدن به خیال خود نصب کردن یانکی هادرآبهای دورتادورخودشون
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    10 1
    برام سواله هنوز تو کشوری ک همچین شناور پیشرفته ای تولید میشه چرا هنوز اشعال های ایران خودرو وسایپا تو خط تولیدن ؟!
    • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
      3 1
      مثل روسيه فعلي. برند معروفش چيه؟
    • عنایت IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
      3 0
      دلیلش کاملا واضح هست، اون مجموعه زیر نظیر آدمهای لیبرال مسلک که اعتقادات درست و دلسوزانه ندارند اداره میشه ولی مجموعه‌ های نظامی ما همشون زیر نظر رهبری و با آدمای کاردان و معتقد و دلسوز اداره میشن و همین افراد کاری که بهشون محول میشه رو تا پای جان ایستاده و به انجام میرسونن.
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    9 2
    هزار ماشااله
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    14 1
    در حال حاضر ما نیاز به تکنولوژی موتور توربوفن جنگنده و پیشران هسته ای زیردریایی داریم
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    2 3
    رادار آرایه فازی کجاست؟
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    9 4
    سلام. کی باور میکنه! تا حدود 14،15 سال پیش، ما مشکلی بزرگ به اسم موشک ضد هوایی داشتیم! یعنی داشتیم! اما تعدادشون محدود و کم! در ارزو کمترین ها! اما امروز اینقدر موشک ضد هوایی و سامانه های اون رو ساختیم! که از کشوری روسیه پیشنهاد خرید باور 373 اورده! عاقل میدونه همش معجزه است .. از پدافند 23 شلیکا! رسیدیم به پدافند بسیار پیشرفته موشکی! پدافند موشکی هیچ چیز از موشک بالستیک و پهبادیمون کم نداره! مطمعا باشید،مثل بالستیک که در اینده از علمش برای فتح کره های مختلف استفاده میکنم! از پدافندهای هوایی هم می تواند ضد ماهوارها جاسوسی و بانک ها خبر پخش کنی! فتنه گری،استفاده کنیم! و می تونیم کاری کنیم،که تلویزیونشون هم با اجازه ما در ایران پخش کنن! طبق قانون ما! مالیت هم بدن!
    • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
      3 5
      شتر در خواب بیند پنبه دانه
    • مهدی IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
      6 7
      برادر حالت خوبه؟ روسیه اومده از ما باور 373 بخره؟ اون خودش اس 400 و 500 داره که بسیار از باور ما بهتره نمیخام ارزش کار رو زیر سوال ببرم ولی خداییش دیگه تو رویا سیر نکنید و از آن طرف بام نیفتید، پیشرفت کردیم بله ولی دیگه نه در این حد آرمانگرایانه، معقول و منطقی باید حرف زد
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    2 9
    نقطه مثبت نیروی دریایی ما شناورهای کوچک و تندرو و موشک انداز است. سرمایه گذاری بر روی شناورهای بزرگ خطر اسیب های بزرگ را دارد. شاید از لنچ ها مردمی بعنوان حامی تدارکاتی قایق های تندرو یک روش مناسب تر باشد
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    3 4
    آفرین ودست مریزاد اما کاش 5000 جنگنده مدر هم داشته باشیم برای خودمون کسی میشیم
  • رامبد IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    3 8
    سلام به نظرم این چیزها دردی از مردم دوا نمیکنه کره شمالی نمونه پرداختن به عدوات نظامی مردمش همه گرسنه اند ... این و هنوز خیلی ها نمیفهمن اول معشت مردم ودرست کنید به قول سردار سلیمانی اگر ما شکست بخوریم از داخل خواهد بود نه خارج
    • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
      7 1
      کی اخه سردارسلیمانی فرمود ازداخل شکست میخوریم امروزوحدت مابیش ازهرزمانیه وایران خیلی بهترازکره شمالی سبک زندگی داره دنبال فسادوجنگ افروزی وزندان سازی کشورنیست
    • IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      3 0
      نظرات رو بنداز دور. کره شمالی اگه گرسنه بودن شورش میکردن. این جفنگیات آمریکا برای شما حلقه به گوش‌هاست که از کره سیلی خورده. ضمنا امنیت مقدمه رفاهه. راستشو بگو از کدوم گوری پیام میذاری
  • US ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    2 2
    چرا از اینا در دریای خزر استفاده نمیشه؟
  • US ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    1 0
    باید راهکاری درنظر گرفت در صورت لزوم این کشتی های جنگی بتوانند به سرعت به دریای خزر انتقال بیابند.
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    3 0
    خدا را شاکریم و البته از نخبگان و فرماندهان کشور عزیزمون و کلیه دست اندر کاران پیشرفتهای دفاعی و نظامی کشور ممنونداریم.به امید سر بلندی و سرافرازی ایران عزیز
  • اثبات IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    2 0
    عزیزان اینقدر جنگنده جنگنده نکنید اینها وابستگی میاره ما با توجه به تهدید میخریم یا میسازیم به وقت عمل. جنگندها هدف اسانی برای دشمن است تا هزار موشک در دویست نقطه
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    2 7
    آقا بزنید همه دنیا رو نابود کنید. این واسه مردم رفاه میشه؟
    • IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
      7 0
      همه جاروصهیونیستهای اپارتایدضدبشرفاسدمیخوان نابودکنن تهاجمات فرهنگی وساخت داعش وجشن ایرانی کشی پوریوم ذات حاکمیتی نجس صهیونیست رانشان میده ما میتونیم همه ی دنیای استکباررانابودکنیم ورفاع بدون شرف نابودکننده ی امنیت ورفاه است
    • IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      3 0
      اینا دفاعیه و البته برای رژیم اشغالگر که شما رو تو فضای مجازی به خط کرده نابودکننده. حتی اگه اینا رفاه نیاره، امنیت که مقدمه رفاهه میاره. رفاهی که امنیت نمیاره. اگه سلاح بده، گم شید سلاح‌های خودتونو بذارید زمین
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    0 2
    بیسوادها، اینا بالستیک نیستند، کروز هستند
  • ناشناس IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    2 1
    سوال اینجاست در برابر ناوهای جنگی دشمن چه قدرت دفاعی از خود دارد؟ یک هارپون بخوره کمر ناو که مستقیم میره با تمام تجهیزات قعر دریا. اینجاش رو یک فکر کنید. به فکر تقویت همین چیزهایی که تو اوج تحریم ها و با دست خالی ساختیم باشیم.
  • US ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    0 1
    *اگر ابعاد شناور حاج قاسم دو بار میشد رقیبی مخوف برای کلاس ایندیپندنت میشد و وسعت ۲ برابری آن صرف پدافند بیشتر رادار بیشتر و بزرگتر و حتی آشیانه بالگرد میشد. پرتاب و حمل بالستیک توسط شناورها خطرناک است و ایمن نیست مگر بالستیکهای بسیار ایمن و تجربه شده و کوچک
    • IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
      3 1
      این شناوررقیب نیست منهدم کننده است
  • اغلو FR ۰۷:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    1 7
    ترکیه با نصف قیمت همین رو می سازه چرا از ترکیه نمی خرید شما که پول باد آورد نفت زیاد دارید و روسها برای شما ماهواره هم پرتاب می کنن
    • احمد IR ۰۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
      2 0
      جناب اوغلو ترکیه اگر بانصف قیمت می تونست بسازه از غرب گدایی نمی کرد
  • دکتر FR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    3 0
    مقالات مشرق نیوز در حوزه دریایی و فضایی موشکی و نظامی بین رسانه های ایرانی بسیار قوی هست احسنت...
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    3 1
    ماشاالله
  • IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    3 0
    دریای کاسپین! حالا ما چقدر خوشحالیم از پیشرفت ایران
  • ناشناس AE ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    2 0
    این پیش ران هسته‌ای چی شد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۰۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    7 0
    اینکه ساخت ناوچه شهید سلیمانی , یک اتفاق بسیار مهم و بزرگه و جای تبریک داره که اصلا شکی نیست چون بلحاظ فنی در ابعاد مختلف ما را خیلی جلو انداخت اما اینکه بتونه دستان ما را چند هزار کیلومتر بلندتر کنه ابدا اینجوری نیست درواقع ناوهایی در ابعاد ناو شهید سلیمانی , ناظری و کلاس جماران درواقع ناوهای گارد ساحلی هستند و مناسب خلیج فارس تا نهایتا دهانه دریای هند و اگر امروز کلاس جماران به سمت سوئز یا جنوب می ره از سر اینه که ما رزمناو اقیانوسی نداریم درواقع ساده تر بگم ناوی مثل ناو شهید سلیمانی , ناظری یا کلاس جماران به عقبه ساحلی نیاز داره اما ما از غرب به سمت سوئز , از جنوب به سمت شرق آفریقا و از شرق به سمت مالاکا اصلا ساحل و پشتیبانی نداریم اگر امروز آمریکا سراغ این ها نمی ره بخاطر اینه که می دونه تو خلیج فارس و دریای مکران پس می ده پس فردا که از نزدیک سواحل ما جدا شد چی ؟ پس نیاز است که ما رزمناوهای بالای 8 هزار تن و بیش از 200 متر با امکان حمل حداقل 2 هلیکوپتر داخل آشیانه داشته باشیم که این ها به خارج از محدوده دریای هند برن اونم به شکل ناوگروه یا حداقل به فاصله کم و کلاس گارد ساحلی های ما به محدوده عملیاتی خود برگردند و صد البته نیاز است به حداقل 5 ناوچه در کلاس شهید سلیمانی و حداقل 5 ناوچه در کلاس جماران که خط یکم دفاعی جنوب را ببندند .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس