کد خبر 1416685
تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۷
اربعین

پس از چند روز ترافیک شدید و قفل شدن حرکت خودروها در مسیرهای منتهی به مرز مهران با تدابیر اندیشیده شده مسوولان کشور و استان امروز شنبه ۱۹ شهریورماه ترافیک به حالت عادی بازگشت و تردد روان شد.

به گزارش مشرق، نبود امکانات در آنسوی مرز مهران برای پذیرش این حجم از زائران باعت کندی در خروج از مرز و معطلی چندین ساعته زائران در جاده های استان ایلام شد.

گرمای هوا و ازدحام جمعیت زائران در پایانه مرزی مهران باعث شد تا مسوولان تدابیری بیاندیشند و با اعلام بسته شدن مرز برای زائران خارج از ایلام و مسدود کردن ورودی های استان از بروز بحران جلوگیری کنند.

مجموعه این تدابیر باعت شد که ترافیک در جاده ها کاهش یابد و جمعیت انبوه زائرانی که وارد استان ایلام شده بودند به تناوب از مرز خارج شوند هر چند هنوز تعداد زیادی نیز منتظر خروج از مرز هستند.

مهران این روزها حلقه عاشقی همه زائرانی است که درصدد هستند هرچه سریعتر خود را به معشوقشان برسانند و این گذرگاه به واسطه اینکه نزدیکترین مسافت را با کربلای معلی (۲۷۹ کیلومتر) دارد، بیشتر زائران این مرز را انتخاب کرده اند.

ازدحام جمعیت و فوج فوج حضور زائران در مرز مهران به عنوان مهمترین و اصلی ترین پایانه مرزی زمینی کشور باعث شد طی روزهای اخیر اختلالات موقتی در زمینه تردد انبوه زائران اتفاق افتد و مرز زرباطیه در آن سوی مرز مهران نیز از طرف مسوولان عراقی به کرات باز و بسته شد.

باتوجه به ازدحام جمعیت در پایانه مرزی مهران و تمام مسیرهای استان ایلام منتهی به مرز مهران و اینکه هر لحظه به تعداد این جمعیت اضافه می شد، به خواست مسوولان عراق مرز زرباطیه به علت پایین بودن زیرساخت های سخت و نرم افزاری و عدم امکان تسریع در تردد زائران، به کرات باز و بسته شده است.

با خواست طرف عراقی مرزهای ششگانه زمینی از جمله مهران به عنوان پرترددترین مرز کشور بسته شد و مسوولان ستاد اربعین کشور نیز با تمکین از طرف عراقی تمام ورودی استان های مرزی را مسدود کردند و هیچ زائری تا زمان اعلام از سوی عراق حق ورود به این استان ها را ندارد.

اما زائرانی که پیشتر و قبل از اعلام انسداد مرزها و بستن ورودی شهرها در داخل استان بودند، در شهرهای طول مسیر مهران اسکان موقت داده شدند و در تمام استان برای این زائران اماکنی جهت اسکان موقت در نظر گرفته شد و آنها در مساجد، تکایا، حسینه ها، سالن های ورزشی، مدارس و بوستان ها استقرار یافتند.

تا بعد از خروج چشمه های جمعیتی موجود در مهران و نقطه صفر مرزی، زائران مستقر در سایر شهرستان های استان به صورت مدیریت شده و به تدریج راهی پایانه مرزی مهران و سپس از مرز خارج شوند.

هم اکنون باوجود آنکه تردد در مسیرهای منتهی به مرز مهران روان و بدون مشکل در جریان است، اما کماکان ورود زائران جدید به استان ایلام ممنوع و از همان مبادی های ایست و بازرسی، اجازه ورود زائران جدید به داخل استان و مرز مهران داده نمی شود.

برای مدیریت تردد زائران و خروج آنها از مرزها یک عزم ملی و گسترده در تمام کشور شکل گرفت و از همه استان ها خواسته شد از حرکت زائران به سمت استان های مرزی جلوگیری شود تا تردد زائران در استان های مرزی با آرامش و بدور از ازدحام جمعیت های جدید، از مرزها خارج شوند.

اکنون با توجه به انسداد ورودی های استان ایلام بر روی زائران، تردد زائران داخل استان که پیشتر در ایلام حضور داشتند، به سمت مرز مهران روان و بدون مشکل ترافیکی است ولی پارکینگ های داخل شهر مهران و همچنین پارکینگ بزرگ اربعین مملو از خودروی زائرانی است که با وسیله نقلیه شخصی به مهران سفر کرده اند.

حد فاصل پل زائر تا پایانه مرزی مهران حجم زیادی از زائران با وجود گرمای هوا در حال حرکت به سمت پایانه هستند و در این میان اتوبوس های دورن شهری وظیفه حمل و نقل مسافران از پل زائر تا پایانه مرزی را بر عهده دارند و مسافرانی که از عراق برگشته اند هم از طریق این اتوبوس های دورن شهری از پایانه به پارکینگ برکت محل استقرار اتوبوس های برون شهری منتقل می شوند.

داخل محوطه پایانه مرزی مهران، پشت گیت های خروج و  نقطه صفر مرزی هم زائران زیادی منتظر خروج از کشور هستند و هر لحظه به تعداد این زائران افزوده می شود و ایستگاه های صلواتی در حال خدمات رسانی به زائران هستند و اقامتگاه های موقت نیز پذیرای زائران هستند.

باتوجه به شرایط خاصی که در مرز زرباطیه ایجاد شد و ازدحام جمعیت زیاد در داخل استان ایلام، مسوولان ارشد کشوری و لشکری به تناوب برای بررسی وضعیت مرز مهران و زائران حاضر در استان به ایلام و پایانه مرزی مهران آمدند.

محمدمخبر معاون اول رییس جمهور، احمدوحیدی وزیر کشور، حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران، حسین شوشتری فرمانده کل نیروی انتظامی و دیگر مسوولان با حضور در مرز مهران و استان ایلام از نزدیک شرایط زائران، وضعیت تردد و خدمات رسانی به زائران را بررسی کردند.

وزیر کشور: زائران از شهرهای مبدا به سمت مرزهای اربعین حرکت نکنند

وزیر کشور دیروز با حضور در پایانه مرزی مهران از عموم زائرانی که قصد حرکت از شهرهای مبدا به سمت مرزهای اربعین را دارند خواست با توجه به ازدحام جمعیت و گرمای بسیار زیاد هوا برنامه سفر خود را به تعویق بیاندازند.

احمد وحیدی اظهار داشت: جمعیت زیادی از زائران در مرز مهران و سایر مرزهای تعیین شده از قبل حضور دارند و افراد دیگری نیز در مسیر برای عزیمت به مرزها هستند و در تلاش هستیم تا شرایط را برای عبور آنها از مرز فراهم آوریم.

وزیر کشور یادآور شد: با توجه به اینکه تعداد بسیار زیادی از زائران در پایانه های مرزی حضور دارند با خیل عظیم جمعیت روبرو شدیم که امکانات طرف عراقی برای این جمعیت به هیچ وجه پاسخگو نیست و مشکلاتی را برای زائران ایجاد کرد.

وحیدی از عموم افرادیکه می خواهند از شهرهای مبدا به سمت مرزها حرکت کنند خواست برنامه سفر را به تعویق انداخته تا این جمعیت در مرزها تخلیه و شرایط تسهیل شود.

وی اضافه کرد: نیروهای پلیس راه نیز افرادی که به سمت مرزهای اربعین حرکت کنند را به شهرهای مبدا هدایت خواهند کرد، این امر برای رفاه حال زائران با توجه به حجم جمعیت و مخاطرات ناشی از گرمای هوا برای سلامتی اعمال می شود.

جلوگیری از ورود زائران جدید به استان ایلام کماکان ادامه دارد و تا زمان بهبود شرایط در مرز زرباطیه و کشور عراق، حضور زائران در استان ایلام امکانپذیر نیست و مبادی ورودی استان همچنان بر روی زائران بسته است.

اما زائرانی که از عراق برگشته اند و قصد عزیمت به استان های خود را دارند هیچ مشکلی برای خروج از استان ندارند و در صورت نداشتن وسیله نقلیه شخصی، از اتوبوس های مستقر در پارکینگ برکت برای حرکت به سمت استان های خود استفاده کنند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ایرانی عراقی IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    1 1
    #پاکی _مسیر_اربعین یک حرکت و پویش راه اندازی کنیم به نام پویش پاکی مسیر اربعین یعنی راه و جاده و هر جایی که هستیم از مبدا تا عتبات را از زباله و سنگ و .... پاک کنیم در تلویزیون فیم های پیاده روی را نشان می دهد زیر پای زایران و کنار هییت ها و موکب ها و راه و جاده از ایران تا عراق پر از زباله و سنگ و کاغذ و ظروف یکبار مصرف و.... هست . حدیث داریم النظافت من الایمان .پاکی نشانه ایمان هست . نشر دهیم لطفا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس