کد خبر 1417464
تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۵
تصاویر هیجان‌اگیز و دقیق جیمز وب از سحابی شکارچی | منطقه‌ای که برای نخستین بار دیده می‌شود

تلسکوپ فضایی جیمز وب با تصاویر جذاب و خارق‌العاده خود نه تنها چشم‌ها را خیره می‌کند، بلکه کمک بسیاری نیز به دانشمندان کرده است.

به گزارش مشرق و به نقل دیلی میل، سحابی شکارچی که بیش از ۴.۵ میلیارد سال پیش شکل گرفته، مملو از گازهای رنگی مختلف، مواد مولکولی، غبار و نور پراکنده ستارگان است و تصویر جدیدی که توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا (JWST) گرفته شده، اولین تصویری است که به مرکز ساختار کیهانی آن نگاه کرده و به محققان اجازه می‌دهد تا درک بهتری از چگونگی تولد ستارگان عظیم توسط ابر عظیم غبار و گاز داشته باشند.

این تصویر یک خوشه باز از ستارگان پرجرمِ جوان را نشان می‌دهد که ابری از غبار و گاز را با تشعشعات شدید و رشته‌های متراکم خود شکل می‌دهند که ممکن است نقش کلیدی در تولد ستارگان جدید داشته باشند.

تصاویر هیجان‌اگیز و دقیق جیمز وب از سحابی شکارچی | منطقه‌ای که برای نخستین بار دیده می‌شود

این سحابی پیش‌تر توسط تلسکوپ هابل در سال ۲۰۰۴ عکسبرداری شده بود، اما دوربین این تلسکوپ از نور مرئی استفاده می‌کند و دید آن توسط مقادیر زیادی گرد و غبار ستاره‌ای پنهان شده بود.

تصاویر هیجان‌اگیز و دقیق جیمز وب از سحابی شکارچی | منطقه‌ای که برای نخستین بار دیده می‌شود

این تصویری است که ناحیه بزرگ‌تری را در اطراف سحابی شکارچی نشان می‌دهد

با این حال، JWST نور مادون قرمز کیهان را تشخیص می‌دهد و به ناظران این امکان را می‌دهد تا از میان این لایه‌های غبار ببینند و به مرکز کیهانی آن نگاه کنند؛ منطقه‌ای که به تازگی توسط چشم انسان دیده شده است.

گفته می‌شود که سحابی شکارچی که در فاصله ۱۳۵۰ سال نوری از زمین قرار دارد، شبیه به منظومه شمسی خودمان است که دانشمندان معتقدند می‌تواند سرنخ‌هایی از آنچه در میلیون سال اول تکامل سیاره‌مان رخ داده است، ارائه دهد.

تصاویر هیجان‌اگیز و دقیق جیمز وب از سحابی شکارچی | منطقه‌ای که برای نخستین بار دیده می‌شود

تفاوت عکس رنگی هابل با عکس رنگی جیمز وب

سحابی نامی است که به یک ابر غول‌پیکرِ در فضا ساخته‌شده از غبار گفته می‌شود. همچنین سحابی مناطقی هستند که ستارگان جدید را متولد می‌کنند. گفته می‌شود که سحابی شکارچی هزاران ستاره جدید ایجاد کرده است.

سحابی شکارچی حدود ۲۴ سال نوری وسعت دارد و نزدیکترین ناحیه تشکیل ستاره بزرگ به زمین است که به ما اجازه می‌دهد گاهی اوقات با چشم غیرمسلح آن را ببینیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • امیرعلی IR ۰۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    3 1
    اونا کجایند ما کجاییم
  • IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    3 2
    حالا بگین مرگ بر امریکا
    • ایرانی GB ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
      0 4
      متاسفانه هیچ کدوم این تصاویر و رنگها واقعی نیستند , تصاویر دریافتی بتوسط تلسکوپ ها همه بر اساس دات ها و پیکسل های سیاه و سفید دریافت میشن که دوباره بر روی کره زمین و بتوسط نرم افزارها بطور دست ساز ادیت و رنگی میشن. این تصاویر همه ادیت شده و دوباره تعریف شده هستند که صحت دقت تصاویر رو زیر سوال میبره چون چیزی بنام تصویر رنگی بتوسط تلسکوپ ها از کهکشان دریافت نمیشه
    • IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
      1 0
      جناب ایرانی از انگلستان فرمودید "صحت دقت تصاویر رو زیر سوال میبره". استاد این کاری که شما در حد نقاشی با آبرنگ تقلیلش دادی یک فرآیند بسیار علمی و دقیق هست. بهتره درمورد بیشتر تحقیق کنی، حتما به دانشت اضافه میشه.
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    0 4
    ما هم باور کردیم تصاویر واقعی هستند
    • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
      1 0
      دلیل نداره چیزی را که سوادش رو نداری رد کنی. اگر برات مهم هست زحمت بکش برو دانشگاه رشته فیزیک بخون تا در جریان امور قرار بگیری. بجاش عظمت خدا رو تسبیح بگو

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس