والیبال ایران در مسیر موفقیت بدون ستاره‌ها/ قدم رو به جلوی بانوان

اعضای هیات رئیسه فدراسیون والیبال ضمن بررسی عملکرد تیم های مختلف ملی در شش ماه نخست سالجاری بر پتانسیل بالای این رشته برای بهتر شدن در رویدادهای بین المللی تاکید کردند.

به گزارش مشرق، سیدرضا صالحی امیری، محسن منصوری، علی‌اصغر مونسان، طاهره طاهریان، وحید مرادی، فریبا محمدیان، میلاد تقوی، بهروز عطایی، ناصر میرفخرایی، هوشنگ عشایری، امیرحسین منظمی، حمید شرافت، محمود افشاردوست، مصطفی کارخانه، مهدی اسلامی، محمدجواد یزدان‌پناه، فاطمه رشیدی و مهرداد هاشمی اعضای هیات رئیسه و مهمانان ویژه شرکت کننده در این نشست بودند.

والیبال ایران در سال جاری طولانی‌ترین بهار و تابستان خود را تجربه کرد و تیم‌های ملی مردان و زنان کشورمان در ۱۶ رویداد رسمی شرکت کردند و در مجموع در ۱۲۱ مسابقه به میدان رفتند.

نمایندگان والیبال ایران از ۲۷ فروردین با جام کورناکیا مسابقات خود را آغاز کردند و تیم ملی ایران در ۱۶ شهریورماه در آخرین مسابقه برون مرزی و در رقابت‌های قهرمانی مردان جهان به مصاف برزیل رفت تا ملی‌پوشان کشورمان در مدت زمان ۱۴۴ روز ۱۲۱ مسابقه برگزار کنند، یعنی میانگین هر سه روز دو مسابقه.

در مجموع ۱۶ رویدادی که نمایندگان ایران شرکت کردند، ۲۰۲ تیم از قاره‌های مختلف جهان حضور داشتند و همه ملی‌پوشان در رده‌های سنی مختلف تجربه مسابقات با تیم‌های فرا قاره‌ای در سال ۱۴۰۱ را به دست آوردند.

۹ مدال شامل سه طلا، چهار نقره و دو برنز و سه سهمیه رقابت‌های جهانی ماحصل تلاش والیبال ایران در سال ۱۴۰۱ در مسابقات مختلف بود.

داورزنی: یک روز خالی نداشتیم

رئیس فدارسیون والیبال در تشریح عملکرد تیم‌های ملی در ۱۶ رویداد برگزار شده، تصریح کرد: دو فصل پرکاری را فدراسیون والیبال پشت سر گذاشت و در ۶ ماه گذشته یک روز خالی هم نداشتیم و در تمام رده‌های سنی اردو و برنامه‌های متعدد داشتیم.

محمدرضا داورزنی تاکید کرد: در هیچ سالی والیبال ایران در این حد برنامه نداشت و تحت فشار قرار نگرفته بود. برای تامین هزینه‌ها نیز تنها بودیم. سفرهای میلیاردی که تمام بودجه آن را خودمان تامین کردیم.

از هیچ کمکی به والیبال دریغ نمی کنیم

محسن منصوری عضو جدید هیات رئیسه فدراسیون والیبال با اعلام آمادگی برای بهبود ارتباط فدراسیون با نهادهای مختلف، گفت: شاید بسیاری از دغدغه‌ها با کمترین هزینه در استان تهران برطرف شود.

وی با بیان این‌که شاید از نظر فنی خیلی نتوانم کمک کنیم، تصریح کرد: اما در بخشی دیگر از جوانب از هیچ کمکی برای پیشرفت والیبال دریغ نخواهیم کرد.

طاهریان: شرایط بانوان تغییر کرده است

نایب رئیس سابق کمیته ملی المپیک نیز در این نشست با بیان این‌که والیبال ورزش ملی زنان ایران است، گفت: خوشحالم که شرایط والیبال زنان نسبت به گذشته تغییر زیادی داشته است.

طاهره طاهریان اظهار داشت: خوشحالم که شرایط والیبال زنان بسیار تغییر کرده است. در گذشته حتی امکان مسابقه با تیم‌های خارجی در تهران برای تیم‌های ملی والیبال زنان ایران وجود نداشت اما به لطف دکتر داورزنی و نگاه ویژه هیات رئیسه و شخص ریاست فدراسیون سرمایه گذاری بی سابقه ای در بخش والیبال زنان اتفاق افتاده است.

صالحی امیری: والیبال می تواند به رشته اول کشور تبدیل شود

رئیس سابق کمیته ملی المپیک نیز که یکی دیگر از میهمانان ویژه این نشست بود، با تاکید بر این‌که ظرفیت والیبال ایران بی‌نظیر است، گفت: والیبال ایران به بسیاری از کشورها می‌رود و این یعنی پرستیژ ملی و قیمتی ندارد.

سیدرضا صالحی امیری تاکید کرد: یکی از بحث‌های مستمری که من با داورزنی داشتم و امروز نیز تکرار می کنم. اگر سرمایه گذاری ویژه‌ای روی والیبال داشته باشیم، می‌توانیم جمعیتی خیلی بیشتری را به سمت والیبال ببریم که به صلاح ورزش کشور است.

وی افزود: اگر داورزنی یک دهه دیگر بماند و با همین جدیت کار کند، والیبال را می تواند به رشته اول کشور تبدیل کند و جمعیت میلیونی بیشتری به سمت این رشته ورزشی گرایش پیدا کنند.

گزارش عطایی و رشیدی به هیات رئیسه

سرمربی تیم ملی والیبال ایران در این نشست گزارش عملکرد تیم ملی در سه رویداد قهرمانی مردان آسیا ۲۰۲۱، لیگ ملت‌ها ۲۰۲۲ و مسابقات قهرمانی مردان جهان ۲۰۲۲ را تشریح کرد.

بهروز عطایی گفت: برای مسابقات قهرمانی آسیا که حدود ۵۰ روز بعد از المپیک برگزار شد با پنج بازیکن المپیکی و با بیشترین تغییر نسبت به تیم‌های قاره آسیا راهی ژاپن شدیم و در این مسابقات قهرمان آسیا شدیم و استارت مسیری جدید برای والیبال ایران رقم خورد که بدون ستاره‌ها هم می توان نتیجه گرفت.

وی ادامه داد: اردوی آماده سازی امسال را برای لیگ ملت‌ها با ۴۰ بازیکن در دو گروه آغاز کردیم و میانگین سن تیم در لیگ ملت ها ۲۴ سال بود و تجربیاتی را به دست آوردیم که بسیار ارزشمند بود. ۱۳ بازیکن برای اولین بار لیگ ملت ها را از نزدیک می دیدند. در هفته نخست لیگ ملت ها عملکرد متوسطی داشتیم و با دو برد و دو باخت هفته اول را پشت سر گذاشتیم.

سرمربی تیم ملی افزود: با هدایت خوب گروه، بار روانی کاهش یافت و در مجموع با هفت برد و ۵ باخت تیم ملی والیبال ایران هفتم شد. دو برد خیلی خوب برابر آمریکا و لهستان در این مسابقات داشتیم.

وی درباره حضور تیم ملی ب در بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی گفت: تیم ب با هدایت عظیم جزیده به مسابقات کشورهای اسلامی رفت و قهرمان شد.

عطایی ادامه داد: ۱۵ روز بعد از لیگ ملت‌ها در مسابقات جام واگنر حضور یافتیم و برای اولین بار مدال برنز را کسب کردیم و در مسابقات قهرمانی مردان جهان نیز همانند دوره قبل سیزدهم شدیم. مسابقات قهرمانی مردان جهان بعد از المپیک مهم‌ترین و سخت‌ترین مسابقات است. بازی مقابل هلند مسیر تیم ایران را سخت کرد و هدف گذاری محقق نشد.

سرمربی تیم ملی والیبال ایران با بیان این‌که در رقابت‌های قهرمانی مردان جهان چند اتفاق افتاد، گفت: تمامی تیم هایی که در لیگ ملت‌ها عملکرد خوبی داشتند در قهرمانی جهان عملکرد خوبی نداشتند. فرقی مهمی بین تیم‌هایی که لیگ ملت‌ها را تدارکاتی دیدند و تیم هایی که لیگ را به عنوان هدف دیدند، وجود داشت. در نهایت جایگاه ایران نسبت به گذشته کاهشی نداشت. نواقصی وجود دارد که باید برطرف شود. کاستی ای در مسیر مسابقات نداشتیم و جای تشکر از هیات رئیسه و دکتر داورزنی همه جانبه برنامه های ما را اجرا و پشتیبانی کردند.

عطایی در ادامه به بیان برنامه ها و اهداف تیم ملی پرداخت و به سئوالات اعضای هیات رئیسه پاسخ داد.

نیلوفر رشیدی مربی تیم ملی والیبال کشورمان هم ضمن تشکر از حمایت مجموعه مدیریتی فرداسیون به ارائه گزارشی در خصوص عملکرد تیم ملی والیبال زنان کشورمان در مسابقات بازیهای کشورهای اسلامی و همچنین جام کنفدراسیون والیبال زنان آسیا پرداخت و به سوالات و نقطه نظرات اعضای هیات رئیسه پاسخ داد.

تقدیر از صالحی امیری و طاهریان

در نشست هیات رئیسه فدراسیون والیبال از تلاش امیرضا صالحی رئیس سابق کمیته ملی المپیک و طاهره طاهریان نایب رئیس سابق کمیته ملی تقدیر و قدردانی شد.

مشاور عالی رئیس فدراسیون با اشاره به حضور دو میهمان گرانقدر (صالحی امیری و طاهریان) در نشست هیات رئیسه فدراسیون والیبال، گفت: خانم طاهریان در حوزه بانوان زحمات بسیاری کشیدند که ماندگار است. امروز دختران ایران اگر با حفظ حجاب اسلامی فرصت حضور در مسابقات بین المللی را دارند، نتیجه زحمات خانم طاهریان است.

وحید مرادی با بیان‌ این‌که امیدوارم با کمک همه دوستان بتوانیم والیبال را به نقطه‌ای که رضایت مردم عزیز را جلب کند، ارتقا دهیم، افزود: والیبال مسیر درستی را طی می‌کند و با کادری کاملا ایرانی به مسابقات رفت. در این بین تلاش ها و زحمات آقای دکتر داورزنی جای تقدیر و تشکر دارد که همه چیز را برای تیم های ملی ما فراهم کردند.

مشاور رئیس فدراسیون والیبال ادامه داد: امیدوارم در بخش بانوان هم با یک برنامه ریزی بلندمدت بتوانیم به جایگاه های بهتری دست یابیم. در بخش مردان بعد از ۱۲ سال سرمایه گزاری به جایگاه مناسبی رسیدیم.

مرادی با تاکید به ظرفیت ۸۵ میلیون والیبال زنان ایران گفت: امیدوارم در این بخش هم از مربیان باتجربه و مشورت های آن‌ها بهره ببریم تا رشد و توسعه بهتری داشته باشیم.

تقوی: لیگ های جذابی خواهیم داشت

دبیرکل فدراسیون والیبال نیز در این نشست محورهای مورد بررسی در نشست را اشاره کرد و گفت: در شش ماهه دوم سال لیگ‌ها را پیش رو داریم و خوشبختانه حضور پرتعداد تیم ها در لیگ های برتر و دسته یک و … نشان از استقبال خوب اسپانسرها و مردم از ورزش والیبال دارد.

تقوی در ادامه گزارشی از نگاه ویژه فدراسیون به هیات های استانی در سال جاری ارائه کرد و همچنین به ارائه توضیحاتی در خصوص لیگ برتر و نیاز های سخت افزاری کشور برای ارتقای سطح والیبال داخلی پرداخت.

محمدیان: تیم ملی بانوان جهش خوبی داشت

نایب رئیس بانوان فدراسیون والیبال در بخشی از گزارش خود به هیات رئیسه گفت: سیاستی که امسال فدراسیون در پیش گرفت جهشی برای آماده سازی تیم ملی زنان و رده سنی مختلف بود.

فریبا محمدیان تصریح کرد: سیاستی که امسال فدراسیون در پیش گرفت جهشی برای آماده سازی تیم ملی زنان و رده سنی مختلف بود. برای اولین بار تیم ملی زنان هشت بازی تدارکاتی خارجی برگزار کردند و ۱۰۳ روز تمرین بزرگسالان به صورت بی وقفه ادامه یافت. با تربیت کادر و ادامه شرایط می‌توانیم به هدف گذاری مدنظر که حضور در جمع چهار تیم برتر آسیا است، دست یابیم.

تشکیل کارگروه ویژه برای بررسی وضعیت ۱۰ درصد قرارداد بازیکنان

هیات رئیسه فدراسیون والیبال با تشکیل کارگروه ویژه برای بررسی وضعیت حق ۱۰ درصد فدراسیون از قرارداد بازیکنان ملی‌پوش موافقت کرد.

بر اساس آئین نامه سازمان لیگ، فدراسیون والیبال حق ۱۰ درصدی حق رشد از قرارداد بازیکنان در لیگ‌های داخلی و خارجی دارد و در صورت کسب مقام از سوی تیم‌های ملی این حق از بازیکنان دریافت نمی‌شود.

به همین دلیل حق ۱۰ درصدی فدراسیون از قرارداد ملی‌پوشان یکی از موضوعات مورد بحث در این نشست بود که اعضای هیات رئیسه فدراسیون والیبال در این خصوص بحث و گفت وگو کردند و مقرر شد با تشکیل کارگروه تخصصی و ویژه دستورالعمل مشخص و معینی برای این موضوع تهیه گردد تا این موضوع ضمن رعایت بیشتر زحمات ملی پوشان کشورمان با شفافیت بیشتری انجام شود.

در این نشست هیات رئیسه همچنین عملکرد مالی فدراسیون ازسوی مهدی اسلامی خزانه دار فدراسیون والیبال تشریح شد و مورد تصویب قرار گرفت که سرمایه گذاری فدراسیون والیبال در بخش بانوان مورد تقدیر و حمایت اعضا قرار گرفت.

همچنین نقشه راه و فرمول صعود تیم‌ها به بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس تشریح و مورد بررسی قرار گرفت و اعضای در این خصوص نیز نقطه نظرات خود را عنوان کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس