طالبان

بانک مرکزی طالبان انتقال منابع ارزی افغانستان به حساب بانکی در سوئیس را غیرقابل قبول خوانده و اعلام کرد که این پول‌ها متعلق به مردم است و باید در اختیار هیات حاکمه این کشور قرار داده شود.

به گزارش مشرق، بانک مرکزی دولت موقت طالبان در واکنش به تصمیم جدید آمریکا برای انتقال منابع ارزی به حساب یک بانک سوئیسی گفته است که این ذخایر متعلق به مردم افغانستان بوده و طی سالیان گذشته و براساس قانون برای حفظ ثبات پولی، استحکام نظام مالی و تسهیل تجارت با جهان استفاده شده است.

در اعلامیه بانک مرکزی آمده است که این بانک، خواهان رفع کامل محدودیت‌های وضع‌شده بر ذخایر ارزی افغانستان است و در این راستا تلاش‌هایی نیز صورت گرفته تا از ذخایر به‌طور مؤثر برای رسیدن به اهداف ذکرشده استفاده شود.

بانک مرکزی هرگونه تصمیم در خصوص اختصاص، استفاده و یا انتقال از این ذخایر برای رسیدن به اهداف نامرتبط را غیرقابل قبول دانسته و خواهان تجدید نظر در آن است.

این در حالی است که وزارت دارایی آمریکا اعلام کرده است که ۳.۵ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدودشده بانک مرکزی افغانستان را به یک صندوق امانی در سوئیس منتقل می‌کند تا از دسترس طالبان دور باشد و برای ثبات اقتصاد افغانستان استفاده شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، از این صندوق که توسط یک هیأت اداره می‌شود، برای پرداخت بدهی افغانستان از جمله بدهی برق و چاپ ارز جدید استفاده خواهد شد.

هیأت‌مدیره این صندوق متشکل از اسکات میلر، سفیر ایالات متحده در سوئیس، انورالحق احدی، رییس سابق بانک مرکزی افغانستان و وزیر سابق دارایی و شاه محرابی، عضو شورای عالی بانک مرکزی است.

مقامات آمریکایی گفته‌اند تا زمانی که بانک مرکزی افغانستان عاری از مداخله سیاسی نباشد، هیچ پولی به این بانک نمی‌رود.

جایگزینی مقامات ارشد طالبان در بانک مرکزی که دو نفر از آن‌ها تحت تحریم‌های ایالات متحده و سازمان ملل هستند، با متخصصان بانکی و ایجاد اقدامات ضد پول‌شویی از دیگر شروط آمریکا برای برداشتن تحریم‌ها است.

خبرگزاری رویترز نوشته است که حدود دو میلیارد دلار دیگر از دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان که در بانک‌های اروپایی و اماراتی نگه‌داری می‌شود نیز ممکن است به صندوق امانی سوئیس انتقال شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
    0 1
    یانکی ها گاوچرون هستند و دزد و تروریست، ازشون انتظار دیگه ای نمیشه داشت!!
    • IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
      0 1
      بله دقیقا" با شما موافقم، ولی گروه تروریستی طالبان هم نماینده مردم و اقوام افغانستانی نیستند صلاحیت دریافت این پول رو ندارند !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس