ارمنستان آذربایجان

وزیران خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان قرار است در نیویورک نشستی را برای تنش‌زدایی برگزار کنند.

به گزارش مشرق، به دنبال دور تازه درگیری بین دو کشور همسایه ارمنستان و جمهوری آذربایجان، رسانه‌ها از دیدار برنامه ریزی شده وزرای خارجه دو کشور در نیویورک خبر دادند.

به گزارش «خبرگزاری فرانسه» وزارت امور خارجه ارمنستان اعلام کرد که به ابتکار ایالات متحده  نشست سه جانبه «آرارات میرزویان» وزیر خارجه ارمنستان، «جیحون بایراموف» وزیر خارجه جمهوری آذربایجان و «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در نیویورک برگزار می‌شود.

«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز  روز یکشنبه در جریان سفر جنجال برانگیز به ایروان، باکو را مسئول حملات به ارمنستان دانست. به دنبال این  سفر، وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اتهامات غیرمنصفانه و غیرمستند پلوسی علیه باکو غیرقابل قبول است. پلوسی به عنوان یک سیاستمدار طرفدار ارمنستان شناخته می‌شود.»

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان با بیان اینکه سخنان پلوسی تبلیغ برای ارمنستان است، اعلام کرد: «این ضربه‌ای جدی به تلاش‌ها برای عادی سازی روابط بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان است».

وزارت خارجه آذربایجان در این بیانیه افزود که اظهارات پلوسی تلاشی برای جلب نظر آمریکایی‌های ارمنی تبار در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکاست.

سخنگوی کرملین نیز روز دوشنبه در واکنش  به سفر نانسی پلوسی به ارمنستان گفت که روسیه از اقداماتی که منجر به عادی‌سازی اوضاع بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان شود، استقبال خواهد کرد.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین در این باره گفت، از هر چیزی که بتواند به عادی سازی روابط و تثبیت اوضاع در مرزها کمک کند، نه در گفتار بلکه در عمل، نه با صدای بلند و عوام فریبانه، بلکه به صورت واقعی می‌توان استقبال کرد.

 پسکوف افزود: «باید دید که اقدامات و اظهارات واقعاً به این عادی سازی کمک می‌کند؟ ما به مرور زمان خواهیم دید و همه چیز را زمان مشخص خواهد کرد.»

این گزارش حاکیست، دور تازه درگیری بین ایروان و باکو دو روز طول کشید. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرد که ارتش این کشور طی درگیری‌های ۱۲ تا ۱۴ سپتامبر (۲۱ تا ۲۳ شهریور) با ارمنستان، ۷۹ کشته و ۲۸۲ مجروح داده است.

«نیکول پاشینیان»نخست‌وزیر ارمنستان نیز گفت که دستکم ۱۳۵ نظامی ارمنستانی در درگیری‌های مرزی با جمهوری آذربایجان کشته شده‌اند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
    22 4
    خخخ ارمنستان و باكو ،، همين تيتر نشون ميده آذربايجان دشمني فاشيست دارد كه با كمك خدا و برادران تركيه و پاكستان و .. و البته نصف ملت تركآذري ايران بر فاشيستها چيره خواهد شد
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
    28 4
    خیلی جالبه،،اسم آذربایجان هم باعث ترس و وحشت شماها میشه چرا؟؟؟؟؟ راستی ارمنیها شما رو به دشمن 40ساله مفت فروخت! در جریانید؟
  • استقلال بزرگ IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
    2 6
    هم اذربایجان هم ارمنستان عضوی از ما هستن اجازه ندیم با هم بجنگن..به نفع یه عده ای خاص
  • یوسف از همدان IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
    12 1
    بارها به خبر نویسان محترم مشرق عرض کرده ام در خبر نویسی اگر یک طرف را با اسم و لقب نوشتید حتما طرف مقابل را هم با همان عنوان بنویسد اگر در یک خبر از لفظ جمهوری استفاده کردید حتما طرف مقابل را هم با عنوان نظام حاکمش بنویسید اگر اسم کشوری آمد حتما طرف مقابل هم اسم کشور باشد و اگر پایتخت آمد طرف مقابل هم پایتخت بیاید نمی شود نوشت ارمنستان باکو یا ایروان آزربایجان باید یا ارمنستان در مقابل آزربایجان یا باکو در برابر ایروان
  • م CA ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
    13 1
    ترس وسوزش ابدی از نام مقدس اذربایجان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس