کد خبر 1419530
تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰
نانسی پلوسی

نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در پایان سفر به ارمنستان بیانیه صادر کرد و از تعهد واشنگتن به ایروان سخن گفت.

به گزارش مشرق، رهبر دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا که برای دیدار با مقام‌های ارمنستان در صدر یک هیات کنگره به ایروان رفته بود، در پایان این سفر بیانیه صادر کرد.

نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا بیانیه‌ای درباره سفرش به ایروان پایتخت ارمنستان صادر کرد و در این بیانیه باز هم اظهارات اخیر خود درباره جمهوری آذربایجان را تکرار کرد.

در این بیانیه آمده است: «هیات کنگره ما به ارمنستان سفر کرد، که یک جبهه مهم در نبرد بین دموکراسی و استبداد بود. در همه مراودات خود در ایروان پایتخت، ما پیام قوی حمایت از دموکراسی و امنیت ارمنستان بویژه پس از حمله (جمهوری) آذربایجان علیه ارمنستان را منتقل کردیم. سفر ما قبل از آغاز درگیری‌های ۱۲ سپتامبر برنامه‌ریزی شده بود».

وی با توضیح اقدامات هیات عالی رتبه کنگره آمریکا در سفر به ارمنستان، به بازدید از بنای یادمان قربانیان نسل‌کشی ارامنه توسط حکومت عثمانی اشاره کرد.

نانسی پلوسی نوشت: «در آنجا ما برای ۱.۵ میلیون مرد، زن و کودک ارمنستانی که در نسل کشی کشته شدند دعا کردیم. کنگره متعهد است اطمینان حاصل کند که حقیقت نسل کشی هرگز پاک نمی‌شود به همین دلیل است که ما در سال ۲۰۱۹ قانونی را برای به رسمیت شناختن رسمی نسل‌کشی ارامنه تصویب کردیم و رئیس‌جمهور بایدن سال گذشته با به رسمیت شناختن رسمی خود آن را تکرار کرد».

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا درباره دیدارهای هیات اعزامی کنگره به ارمنستان با نخست‌وزیر، رئیس پارلمان این کشور و همچنین وزیر دفاع ارمنستان در ایروان نوشت: «این تعاملات فرصتی را برای تبادل نظر در مورد سیاست‌ها و اقدامات به منظور پیشبرد ثبات، صلح و رفاه در ارمنستان و منطقه ایجاد کرد».

این قانونگذار ارشد هم حزبی رئیس‌جمهور آمریکا از سخنرانی در «موزه هنر کافسجیان» و همچنین دیدارها با رهبران جامعه مدنی ارمنستان خبر داد و نوشت: «من (در سخنرانی خودم) پیام واضحی از تعهد آمریکا به ارمنستان دادم. کمی بعدتر، با رهبران اپوزیسیون که در مجلس ملی دیدار کردیم. در حالی که در مورد سیاست داخلی اختلاف نظر وجود دارد، توافق آشکاری بین این رهبران وجود داشت که (جمهوری) آذربایجان باید فورا تجاوزات خود را متوقف کند».

نانسی پلوسی در پایان بیانیه خود نوشت: «با آگاهی بیشتر و الهام گرفتن از استقبالی که از هیات‌مان شد، ما با افتخار و آماده برای پیشبرد تعهد دیرباز کنگره به ارمنستانِ دموکراتیک و منطقه امن و صلح آمیز قفقاز، به واشنگتن بازگشت».

سفر روز یکشنبه نانسی پلوسی به ایروان و اظهارات رئیس مجلس نمایندگان آمریکا درباره جمهوری آذربایجان، واکنش مقام‌های باکو را به دنبال داشت. رئیس مجلس نمایندگان آمریکا جمهوری آذربایجان را شروع کننده درگیری‌های مرزی اخیر دانسته و آن را قویا محکوم کرد.

وزارت خارجه جمهوربی آذربایجان سفر نانسی پلوسی به ایروان را محکوم کرد. این وزارتخانه  با بیان اینکه  سخنان پلوسی تبلیغ برای ارمنستان است، اعلام کرد: «این ضربه‌ای جدی به تلاش‌ها برای عادی سازی روابط بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان است».

سخنگوی کرملین روز دوشنبه در واکنش  به  سفر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به ارمنستان گفت که روسیه  از اقداماتی که منجر به عادی‌سازی اوضاع بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان شود، استقبال خواهد کرد.

«دیمیتری پسکوف» گفت، از هر چیزی که بتواند به عادی سازی روابط و تثبیت اوضاع در مرزها کمک کند، نه در گفتار بلکه در عمل، نه با صدای بلند و عوام فریبانه، بلکه به صورت واقعی می‌توان استقبال کرد. وی افزود: «باید دید که اقدامات و اظهارات واقعاً به این عادی سازی کمک می‌کند؟ ما به مرور زمان خواهیم دید و همه چیز را زمان مشخص خواهد کرد».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
    5 2
    چنان کلاهی سر باشتینیان بذارن که ده برابر گشتادتر باشه از کاهی که سر عراقی ها و ایرانیها و اوکراینی ها گذاشتن .
    • رضا IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
      4 0
      کسی نیست ازاین یانکیها بپرسه در هفتاد سال گذشته که خود سازمان جهانی آمارداده تنها کشوری بوده که به هفتاد کشور حمله کرده به توسل به اینکه من حامی مردم انجا هستم وآمار دوازده ملیون کشته شده سرخپوستان آمریکا که بومیان همان قاره هستن وعراقیها افغانستان وغیره که کمی تحقیق حساب دست همه میاد چطور الحان حقوق بشر وکاسه داغتر از آش شده هر کشتاری محکومه ولو غیر مسلمان اولین جانی دنیا خود آمریکاست
  • م IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
    2 1
    برفرض مرز مااز بین برود خیلی چیزی نمی شود ولی در این میان ارمنستان وبه دنبال آن گرجستان به بی ارزشترین کشور ها تبدیل می شوند وحالت مصرف کننده میشوند وایندگان آنهاچه خواهند گفت
    • بهزاد DE ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
      2 1
      الان ایران باید از فرصت استفاده کنه بازار گاز اروپا رو کنترل کنه
  • صفدر IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
    7 2
    پالوسی زر زیاد نزن زودتر برو خونه شوهرت نگران نشه
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
    4 4
    شما هم فریب مواضع ظاهری رو نخورید. قطع مرز ارمنستان و ایران در واقع خواست امریکا و ناتو هم هست. ولی فعلا پلوسی اومده با این سفر قدرت چونه زنیش رو در برابر ترکیه بالاتر ببره تا ترکیه امتیاز بیش از حد بعد از اتصال نخواد. از طرفی میخواد ایران و ارمنستان رو هم از هم دور کنه. مطمئن باشید کلیت طرح مورد حمایت امریکا هم هست. چون هم به ایران هم روسیه و هم چین ضربه میزنه.
    • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
      2 1
      اینکه آمریکا دنبال بستن مرز ارمنستان است، درست می باشد ولی به نظرم روسیه هم دنبال بستن مرز ارمنستان است تا ایران مجبورا" برای اتصال به خارج به سمت خاک روسیه از طریق دریای خزر پرتاب شود. چین برای جایگزینی تنگه مالایا نگران سلطه آمریکا بر قفقاز است
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
    5 5
    بازم غیرت این پیر خرفت که از همکیشان مسیحی خودش حمایت میکنه...و بعضی از هموطنان ما شدن کاسه داغتر از آش و طرفدار ارمنستان در کنا پلوسی
    • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
      6 2
      ایران و ارمنستان از زمان ساسانیان تاریخ مشترک دارن. حتما شما حامی مهاجمان مغول به منطقه هستی
  • DK ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
    7 3
    ما تورک‌ها با هم هستیم و آمریکا به هم را‌ها ارمنستان و دیگران عددی نیستند
  • FR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
    6 5
    زنگه زور جزئی آذربایجان بود استالين برای تغییر بافت جمعتی..زنگه زور به ارمنستان داد ..ما می خواهیم پس بگیریم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس