قفقاز

در ادامه تحولات در قفقاز جنوبی مقام ارمنستانی به نیروهای باکو هشدار داد و رئیس جمهور فرانسه نیز خواستار حل سریع مشکلات بین باکو و ایروان شد.

به گزارش مشرق، در ادامه تحولات در قفقاز جنوبی «آرمن گریگوریان» دبیر شورای امنیت ارمنستان روز چهارشنبه به نیروهای جمهوری آذربایجان نسبت به آنچه که تداوم اشغال اراضی ارمنستان خواند هشدار داد و رئیس جمهور فرانسه نیز خواستار حل سریع مشکلات بین باکو و ایروان شد.

به گزارش خبرگزای «آرمنا پرس» «آرمن گریگوریان»  دبیر شورای امنیت ارمنستان در ملاقات با « استانیسلاو زاس» دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی و هیات همراه در مورد پیامدهای تجاوز جمهوری آذربایجان به ارمنستان ارمنستان گفت‌وگو کردند.

گریگوریان در این دیدار موضع ارمنستان مبنی بر اینکه نیروهای جمهموری آذربایجان باید فورا از اراضی ارمنستان اشغالی خارج شوند و ارمنستان از تمامیت ارضی، استقلال و حاکمیت خود با تمام امکانات دفاع خواهد کرد، تکرار کرد.

در رویدادی دیگر، «زارا آماتونی» مدیر ارتباطات و سخنگوی دفتر ا صلیب سرخ  در ارمنستان مدعی شده  کهنمایندگان کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نتوانسته‌اند با افرادی که در جریان آخرین درگیری نظامی باکو با ارمنستان اسیر شده‌اند، تماس بگیرند.

اماتونی گفت: «باکو هنوز اطلاعاتی را که ما منتقل کرده‌ایم تایید نکرده است و باید منتظر بمانیم. البته ما با مقامات ارمنستان وجمهوری آذربایجان ارتباط برقرار می‌کنیم».

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه در پیام تبریکی که به «وهاگن خاچاتوریان» همتای ارمنستانی خود به مناسبت روز استقلال این کشور متعهد به حمایت برای کمک به حل مناقشه بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان شد.

 به گزارش خبرگزاری «آرکا» ماکرون در پیامی که سفارت فرانسه در ایروان منتشر کرد، گفت: «ارمنستان می‌تواند بر حمایت کامل فرانسه از تلاش های خود برای تقویت دموکراسی و حاکمیت قانون حساب کند».

ماکرون در این پیام به شدت از روند عادی سازی روابط میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان و حل و فصل مسائل مربوط به مناقشه قره باغ  حمایت کرد.

دور تازه درگیری بین ایروان و باکو دو روز طول کشید. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرد که ارتش این کشور طی درگیری‌های ۱۲ تا ۱۴ سپتامبر (۲۱ تا ۲۳ شهریور) با ارمنستان، ۷۹ کشته و ۲۸۲ مجروح داده است.

«نیکول پاشینیان»نخست‌وزیر ارمنستان نیز گفت که دستکم ۱۳۵ نظامی ارمنستانی در درگیری‌های مرزی با جمهوری آذربایجان کشته شده‌اند

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 31
  • غیر قابل انتشار: 7
  • کلیم IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
    53 28
    خوب 30 سال بود شما اشغال کرده بودین اون موقع شمال اشغالگر محسوب نمیشدین؟
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
    30 54
    درست است که ارمنستان در پناه آریایی های اروپا و امریکا رفته است. ولی از اینطرف باکو هم آریایی است و پشتش به آریایی های باستانی بنام ایران گرم است. #آذری آریایی است ازبک و ترک نیست
  • IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
    28 43
    آذری آریایی است و کاملا هکشکل فارس و اسپانیایی و ایتالیایی ها هستند و اصلا هم شکل ازبک های چشم‌بادامی نیستنند. ترک واقعی زردپوست است.
  • مجتبی IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
    24 13
    ارمنستان راهی جز پیوستن به سرزمین مادری خود ندارد. غرب در دفاع از ارمنستان فقط لب و دهن دارد و کمکی به امنیت ارمنستان نمی کند.
  • حمید IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
    20 20
    نمیدونم چرا برخی درک نمیکنند کریدور زنگه زور در مقابل کریدور لاچین هست با همان شرایط و حقوق نکته بعد اینکه جمهوری آذربایجان هنوز بیشتر از ده روز نشده ده کیلومتر وارد خاک ارمنستان شده ملی ارمنستان پس از نزدیک به ۲۸ سال هنوز قسمت‌هایی از خاک آذربایجان رو در اشغال داره با وجود شرایط برتر جنگی و اقتصادی جمهوری آذربایجان به ارامنه فرصت های زیادی داده است‌.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس