کد خبر 1419792
تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۱
اردوغان

برای نخستین بار طی ده سال گذشته، رییس جمهور ‎ترکیه با نخست وزیر رژیم صهیونیستی دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش مشرق، «رجب طیب ‎اردوغان»، رئیس جمهور ‎ترکیه با «یائیر لاپید» نخست وزیر رژیم صهیونیستی دیدار و گفتگو کرد.

این نخستین دیدار رئیس‌جمهور ترکیه با یک نخست وزیر رژیم صهیونیستی از سال ۲۰۰۸ بدین سو به شمار می‌رود.

این دیدار در نیویورک و در حاشیه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل صورت گرفته است.

اردوغان همچنین روز دوشنبه در دیدار با گروهی از رهبران یهودی آمریکایی به آن‌ها گفت که قصد دارد از تل آویو دیدار کند.

پیش از این، «اسحاق هرتزوگ»، رئیس رژیم صهیونیستی در ماه مارس برای دیدار با اردوغان از ترکیه بازدید کرده بود. همچنین «یائیر لاپید» در ماه ژوئن به عنوان وزیرخارجه رژیم صهیونیستی از ترکیه بازدید کرده بود.

اسرائیل و رژیم صهیونیستی در ماه ژوئن رسماً بازگرداندن روابط دیپلماتیک کامل از جمله تبادل سفیران را اعلام کردند.

روز گذشته نیز، پس از اینکه رژیم صهیونیستی و ترکیه درباره تبادل سفیر توافق کردند، وزارت خارجه تل آویو «ایریت لیلیان» را به عنوان سفیر خود در آنکارا را تعیین کرد.

وی درحال حاضر کاردار سفارت رژیم صهیونیستی در آنکارا است و نقش قابل توجهی را در عادی سازی روابط میان ترکیه و رژیم صهیونیستی ایفا کرده است.

پیش از این ترکیه و رژیم صهیونیستی از توافق برای عادی سازی روابط و تبادل سفیر میان دو طرف خبر داده بودند. این تصمیم زمانی اتخاذ شد که کمتر از دو هفته از جنگ تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه و شهادت ۴۹ فلسطینی و زخمی شدن بیش از ۳۶۰ نفر دیگر می‌گذشت.

یائیر لاپید نخست وزیر موقت رژیم صهیونیستی نیز در سخنانی در این باره گفته است: از سرگیری روابط با ترکیه یک دارایی مهم برای ثبات منطقه‌ای و نوید اقتصادی بسیار مهم برای ما است.

برخی کارشناسان معتقدند که آنکارا از بحران‌های اقتصادی مختلف رنج می‌برد و اردوغان راه حل این مشکلات را بهبود روابط آنکارا – تل آویو می‌داند و وی به همین خاطر سران رژیم صهیونیستی را دعوت به بهبود و تقویت روابط با ترکیه می‌کند، دعوت «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی به ترکیه و فرستادن وزیر خارجه ترکیه به تل آویو همه در راستای همین هدف انجام شده است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس