کد خبر 1420755
تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۴
بورل: پوتین درباره تسلیحات اتمی بلوف نمی‌زند

مسئول سیاست خارجی اتحادیه مدعی شد رئیس‌جمهور روسیه ممکن است در صورتی که نیروهای مسکو در تنگنا قرار بگیرند از تسلیحات اتمی استفاده کند.

به گزارش مشرق، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شنبه (۲۴ سپتامبر) به شبکه «بی‌بی‌سی» گفت معتقد است ولادمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه ممکن است در صورتی که نیروهای مسکو در تنگنا قرار بگیرند از تسلیحات اتمی استفاده کند.

وی در گفت‌وگو با این رسانه انگلیسی مدعی شد «درگیری در اوکراین به لحظه خطرناکی رسیده زیرا ارتش روسیه در تنگنا قرار گرفته و واکنش پوتین--تهدید به استفاده از تسلیحات اتمی--خیلی بد است».

بورل افزود: «وقتی مردم می‌گویند (تهدید پوتین) بلوف نیست، باید حرف آن‌ها را جدی بگیرید». وی که قبلاً تاکید کرده بود این جنگ در میدان نبرد پیروز خواهد شد، در ادامه گفت «راه‌حل دیپلماتیک باید حاصل شود اما راه حلی که حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین را حفظ کند».

به تحلیل راشا تودی، تعریف بورل از تمامیت ارضی اوکراین احتملاً منطبق با نظر ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور این کشور است که وعده داده دو جمهوری دونتسک و لوهانسک در منطقه دونباس را که در حال حاضر همه‌پرسی الحاق به روسیه در آن‌ها در حال برگزاری است و در سال ۲۰۱۴ از اوکراین اعلام استقلال کردند و همچنین کریمه را که در همان سال به پیوستن به روسیه رای داد، پس بگیرد.

طبق این گزارش، مدت‌ها قبل از برگزاری این همه‌پرسی‌ها زلنسکی ایده کنار گذاشتن وعده‌هایش درباره دونباس و کریمه برای رسیدن به توافق صلح با روسیه را رد کرده بود.

همه‌پرسی الحاق مناطق لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپوریژیا به روسیه از جمعه (۲۳ سپتامبر) آغاز شده و تا ۲۷ سپتامبر (پنجم مهر) ادامه خواهد داشت. به گزارش خبرگزاری رویترز، مناطق لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپروژیا در مجموع حدود ۱۵ درصد از خاک اوکراین را تشکیل می‌دهند.

پیش‌تر رئیس‌جمهور روسیه در سخنانی درباره عملیات نظامی در اوکراین، ضمن اعلام بسیج بخشی از نیروها، تاکید کرد: «تهدید کردن نیروگاه زاپروژیا [با حمله به این منطقه] یک تهدید اتمی است و مسکو هم دارای سلاح اتمی است؛ ما از همه ابزارها برای محافظت از خاک روسیه استفاده خواهیم کرد».

 بعد از اظهارات پوتین مبنی بر آماده بودن مسکو برای استفاده از هر ابزاری جهت دفاع از حاکمیت این کشور، «دیمیتری مدودف» معاون شورای امنیت ملی روسیه گفت مسکو می‌تواند از تسلیحات اتمی راهبردی برای محافظت از تمامیت ارضی و منافع خود استفاده کند.

با این حال، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه گفته مسکو هیچ کسی را با تسلیحات اتمی تهدید نمی‌کند اما درباره خطر مداخله در عملیات نظامی ویژه خود در اوکراین هشدار می‌دهد. ریابکوف ضمن بیان این که تقابل آشکار با آمریکا و ناتو به نفع روسیه نیست، ابراز امیدواری کرد دولت بایدن خطرات تشدید تنش حول اوکراین را درک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    0 0
    سپهبدی که در جریان عقب نشینی روسیه از خارکف اسیر شد او خود یک خاین است که فرمان تسلیم به لشکر 30 هزار نفری در برابر تیپ 92 که 3000 نفر نیرو دارد را داده عامل شکست روسیه تنها و تنها برخی فرماندهان خود فروخته روسیه هستند پوتین باید سازمان اطلاعات این کشور را سریع بازسازی نماید تنها راه پیروزی روسیه همین است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس