کد خبر 1422886
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۰
برزیل

انتخابات ریاست جمهوری برزیل روز یکشنبه آغاز شد تا تکلیف منصب ریاست جمهوری این کشور از میان ۱۱ نامزد شامل روسای جمهور کنونی و پیشین این کشور روشن شود.

به گزارش مشرق، رقابت «ژائیر بولسونارو» رئیس‌جمهور راستگرای برزیل با «لولا داسیلوا» رئیس‌جمهور پیشین و چپگرای این کشور در انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد.

منابع رسانه‌ای خبر دادند، صندوق‌های اخذ رای در انتخابات ریاست جمهوری برزیل بازگشایی شدند. نیویورک‌تایمز در این باره نوشت: «در این انتخابات احتمال بازگشت یک رئیس‌جمهور چپگرا بعد از چهار سال تسلط راستگراها بر سیاست وجود دارد».

در گزارش این روزنامه آمریکایی آمده است: «ژائیر بولسونارو رئیس‌جمهور راستگرا (در برزیل) سلامت و درستی انتخابات روز یکشنبه را زیر سوال برده و در نظرسنجی‌ها از لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور سابق و چپ‌گرا عقب افتاده است؛ کسی که در بحبوحه یک رسوایی فساد زندانی شده بود».

این روزنامه نوشت: «برزیل طی دهه گذشته، از یک بحران به بحران دیگر گذر کرده است: تخریب محیط ‌زیست، رکود اقتصادی، استیضاح یک رئیس‌جمهور، زندانی شدن دو رئیس‌جمهور و یک بیماری همه‌گیر (کرونا) که بیش از هر جای دیگری در خارج از ایالات متحده باعث مرگ مردم شد».

به روایت نیویورک تایمز، «برزیلی‌ها روز یکشنبه رای خودشان را برای رئیس‌جمهور بعدی خود به صندوق می‌اندازند، به این امید که بزرگترین کشور آمریکای لاتین را به سوی آینده‌ای باثبات‌تر و روشن‌تر سوق دهند؛ با تصمیم‌گیری بین دو مردی که عمیقاً به گذشته پرفراز و نشیب برزیل گره خورده‌اند».

به نوشته این روزنامه آمریکایی، «مورخان در برزیل می‌گویند این انتخابات به طور گسترده به عنوان مهمترین رای مردم این کشور در دهه‌های اخیر در نظر گرفته می‌شود چرا که تا حدی ممکن است سلامت یکی از بزرگترین دموکراسی‌های جهان در خطر باشد».

در ادامه این گزارش آمده است: «ژایر بولسونارو رئیس‌جمهور فعلی، یک پوپولیست راست افراطی است که دوره اول ریاست جمهوری او به دلیل آشفتگی و حملات مداومش به نظام انتخاباتی برجسته بوده است. او به خاطر سیاست‌هایی که جنگل‌زدایی در جنگل‌های بارانی آمازون را تسریع می‌کرد، به خاطر استقبال از داروهای اثبات‌نشده علیه واکسن‌های کووید-۱۹ و حملات شدیدش به رقبای سیاسی، قضات، روزنامه‌نگاران و متخصصان بهداشتی، خشم در داخل و نگرانی در خارج از کشور را برانگیخت».

نیویورک تایمز افزود: «رقیب او، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا رئیس‌جمهور سابق، یک چپگرای پر آتشه است که در دهه اول این قرن بر شکوفایی اقتصادی برزیل نظارت داشت اما پس (از پایان ریاست جمهوری) به اتهام فساد به زندان رفت. اتهامات بعدا کنار گذاشته شد و اکنون، پس از ماه‌ها پیشتازی در نظرسنجی‌ها، مردی که «لولا» شناخته می‌شود، آماده است تا یک رستاخیز سیاسی خیره‌کننده را کامل کند».

بنا بر این گزارش، بولسوناروی ۶۷ ساله و داسیلوای ۷۶ ساله جزو ۱۱ نامزد انتخابات ریاست جمهوری برزیل هستند.

این رسانه آمریکایی با هشدار درباره تنش‌های شدید در برزیل و حملات مداوم رئیس‌جمهور راستگرای برزیل به نظام انتخاباتی این کشور نوشت: «تمرکز انتخابات روز یکشنبه فقط روی مساله شمارش آرا نخواهد بود بلکه همچنین روی اینکه چه اتفاقای بعد از اعلام نتایج بیافتد، خواهد بود».

بولسونارو که به دلیل مواضع تند و دست راستی خود به «ترامپ برزیلی» شهرت یافته بود، در چهار سال ریاتس جمهوری خود بارها با مواضع و اقداماتش خبرساز شده است.

نظرسنجی‌های قبلی در برزیل از پیشتازی رئیس‌جمهور پیشین برزیل از رئیس‌جمهور کنونی حکایت داشت. تقریبا دو ماه قبل، طبق نتایج نظرسنجی جدید آیپِک (IPEC) لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا  ۱۲ درصد در نظرسنجی‌های انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل از ژائیر بولسونارو رئیس‌جمهور برزیل پیش بود. طبق این نظرسنجی، لولا در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل از حمایت ۴۴ درصدی مردم برخوردار خواهد بود و تنها ۳۲ درصد از مردم این کشور از بولسانورو حمایت می‌کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس