نوجوان

در جمع‌بندی این داده‌هابه همان چیزی می رسیم که پیش از این بسیار در مباحث کارشناسی در باب جامعه جدید ایرانی مطرح شد اما اکنون نمود عینی فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در کف خیابان یافته است: تغییرات نسلی.

سرویس سیاست مشرق- حتی خوش‌بین‌ترین ناظران هم نمی توانند کتمان کنند که ایران در سه هفته اخیر، کانون التهابی عمیق بوده که تاثیرات و تاثرات خود را بر همه طیف‌های جامعه (با افکار و سلایق مختلف) گذاشته است. در این میان، که دامنه بحث‌های موافق و مخالف، از رسانه‌های وابسته به بیگانه تا رسانه‌های داخلی را درنوردیده، شاهد این هستیم که در درون طبف وفاداران نظام و اصولگرایان قدیمی هم نوع واکنش‌ها بعضا بسیار متفاوت و اختلافات فاحش است.

از یک سو، چهره اصولگرایی که هم اکنون عضو کابینه است، یعنی عزت‌الله ضرغامی، در توئیتی(که با کلیت موضعگیری‌ هم‌طیفان سیاسی او تفاوت داشت) نوشت:

"کومله و دمکرات و منافق یعنی چه؟ اجمالا مشغول بچه‌های دهه هشتادی خودمان شدیم. آن‌ها را درک نمی کنیم و آن‌ها هم ما را نمی فهمند. آن‌ها را دریابیم و عقب‌ماندگی‌ها و غفلت‌ها را جبران کنیم. "

نگاهی دیگر به ناآرامی‌های اخیر/ دهه هشتادی‌ها از اغتشاش در خیابان چه می‌خواهند؟

اما همه واکنش‌ها چنین همدلانه و از سر مسالمت‌جویی نبود. هم‌زمان شاهد بوده‌ایم که چهره‌هایی چون حسین کچوئیان، با تعابیری تند و تحریک‌کننده، حاضران و معترضان به ماجرای مرحومه مهسا امینی را دچار فساد اخلاق و با اغراض بی‌بند و باری جنسی خواندند.

در این میان، کارشناسان و اهل فنی هم بودند که سعی کردند از نگاهی جامعه‌شناسانه و از منظری عمیق‌تر، اما بدون کلیشه‌های عصاقورت داده و محافظه‌کار همیشگی، به ماجرا بپردازند.

برای نمونه، ابراهیم فیاض، عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، که از نظر سیاسی به طیف اصولگرایی نزدیک بوده است، با استدلال‌هایی، ریشه ناآرامی‌های ۱۴۰۱ را در «انقلاب جنسی» دانست که چند سالی است در زیرپوست جامعه جریان دارد. شاید گمان شود که مثلا حرف فیاض تصدیق سخنان تند و رادیکال امثال کچوئیان، به زبانی دیگر بوده، اما تفاوت مبنایی در این میان وجود دارد. فیاض این ماجرا را به عنوان یک واقعیت میدانی و یک فکت اجتماعی موجود، بدون ارزش داوری روایت می‌کند و تلویحا معتقد به بازشناسی، به رسمیت شناختن مساله از سوی حاکمیت و بعد چاره‌جویی بر مبنای پذیرش مشکل است.

نگاهی دیگر به ناآرامی‌های اخیر/ دهه هشتادی‌ها از اغتشاش در خیابان چه می‌خواهند؟
ابراهیم فیاض

اما به تازگی و در پی ماجراهای دامنه‌دار اخیر، مدیر مرکز افکارسنجی ایسپا، وابسته به جهاد دانشگاهی، هم گفتگویی بسیار جالب و قابل توجه با خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) صورت داده است. ایسپا به طور خاص، به خاطر پیمایش‌های دقیق و بسیار نزدیک به نتیجه نهایی در مجموعه انتخابات چند سال گذشته شهرت یافته است و از این رو، سخنان مدیرعامل آن در خصوص تبارسنجی اعتراضات و ناآرامی‌ها قطعا برای اهل نظر نافع است.

مهدی رفیعی مهابادی، مدیرعامل ایسپا در باره اعتراضات و برآمدهای اخیر که حاوی نکات قابل اعتنایی است. اهم نکات بیان‌شده توسط رفیعی مهابادی از این قرار است:

"...بر خلاف نظر کسانی که معتقدند اگر جایی برای اعتراض امن وجود داشته باشد، اعتراض از اغتشاش جدا می­‌شود؛ بنده هر چند در این کار ضرری نمی‌بینم اما علاج اصلی این درد را هم این مورد نمی‌دانم.

-گستره نارضایتی را نباید محدود به همین تعداد شرکت‌کننده در تجمع‌های اعتراضی دانست ...

-نکته‌ بسیار مهمی که باید به آن توجه شود اینکه، گستره نارضایتی و خشم را نباید محدود به همین تعدادی دانست که در تجمع‌های اعتراضی شرکت می­‌کنند. این‌ها درصد بسیار اندک از کل کسانی هستند که عصبانی‌اند. بسیاری اعتراض را به دلایل متعددی اثربخش نمی­‌دانند که شرکت نمی­‌کنند یا متغیر مهم دیگر که در پیمایش نیز جزو متغیرهای مهم تاثیرگذار بر پتانسیل اعتراض است، «ترس از هزینه­‌های شرکت در اعتراض» است. این متغیرها اکنون عمل می‌کنند اما قابل پیش‌بینی نیستند و ممکن است روزی عمل نکند و باعث اعتراض‌های بسیار گسترده‌تر شود...

نگاهی دیگر به ناآرامی‌های اخیر/ دهه هشتادی‌ها از اغتشاش در خیابان چه می‌خواهند؟

-بیشتر پیمایش‌ها نشان داده‌اند نسل متولدان دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد که در پیمایش‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرند، بسیار متفاوت از نسل‌های دیگر می‌اندیشند و بدیهی است حاکمیت نمی‌تواند آن مواجهه‌ای را که به طور مثال با متولدان دهه ۵۰ و ۶۰ داشته با این نسل هم داشته باشد.

-یافته‌های پیمایش‌های چند سال اخیر هم نشان می‌دهد که پتانسیل اعتراض در زنان نزدیک به مردان شده است. به لحاظ طبقاتی نیز، این اعتراض‌ها را فقط طبقه متوسطی نمی‌دانم. همان‌گونه که در آبان ۹۸ هم طبقه پایین و متوسط همزمان حضور داشتند، در این اعتراض‌ها هم همین‌گونه است؛ چون نه اعتراض آبان ۹۸ فقط اقتصادی بود و نه اعتراض کنونی فقط اجتماعی و فرهنگی و سیاسی است.

از طرف دیگر طبقه پایین مانند گذشته مطالبه فقط اقتصادی ندارد زیرا بر اثر گسترش تحصیلات و آگاهی‌های سیاسی اجتماعی که پیدا کرده مطالباتی از جنس طبقه متوسط یافته و از طرف دیگر طبقه متوسط نیز فقط مطالبه سیاسی اجتماعی ندارد و بر اثر فشار معیشتی که در طول دو دهه گذشته به مردم وارد شده است، طبقه متوسط هم فقیرتر شده و مطالبات اقتصادی دارد. به عبارت دیگر طبقه پایین و متوسط به هم نزدیک شده‌اند. "

در بین نکات مطرح شده مدیر ایسپا درباره تبار اعتراض و لایه‌شناسی اجتماعی آن، این بخش، موضوع اصلی این مقال است:

" بیشتر پیمایش‌ها نشان داده‌اند نسل متولدان دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد که در پیمایش‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرند، بسیار متفاوت از نسل‌های دیگر می‌اندیشند و بدیهی است حاکمیت نمی‌تواند آن مواجهه‌ای را که به طور مثال با متولدان دهه ۵۰ و ۶۰ داشته با این نسل هم داشته باشد. "

و البته این نتیجه‌گیری دکتر رفیعی مهابادی را هم باید مد نظر داشت:

" وی یادآور می‌شود: مردم ایران طبق نتایج پیمایش‌ها در بعضی از شاخص‌­های دینداری مانند پیش از انقلاب وضعیت بسیار مناسبی دارند اما در برخی شاخص‌­های دینداری به ویژه در بعد دینداری پیامدی یا آنچه در اسلام، رعایت شرعیات و ترک محرمات خوانده می‌شود، وضعیت کنونی بسیار متفاوت از قرائت رسمی است. "[۱]

اگر بتوانیم کلیت سخنان مرکز افکارسنجی ایسپا را در یک عبارت خلاصه کنیم، به همان چیزی می رسیم که پیش از این بسیار در مباحث فنی و تخصصی در باب جامعه جدید ایرانی مطرح شد، اما اکنون نمود عینی فرهنگی، اجتماعی و البته سیاسی در کف خیابان یافته است: «تغییرات نسلی»

و البته با توجه به انقلاب ارتباطات و حاکم شدن عصر شبکه اجتماعی باید گفت تغییرات «طوفانی» نسلی. به عبارت دیگر، اگر تغییرات از نسل دهه ۴۰ به پنجاه، و پنجاه به شصت، با یک شیب ملایم و نسبتا قابل انتظار صورت گرفت، اما به ناگهان از نیمه دوم دهه هفتاد که آغاز دوران «دات کام» (انقلاب فناوری اطلاعات) است، تغییرات شیبی بسیار تند و فزاینده یافته است. به نحوی که تفاوت نسل دهه ۸۰ با نسل دهه ۷۰، حیرت‌آور است. اگر این قیاس را بین دهه هشتادی‌ها و نسل اول انقلاب صورت دهیم، به شکافی دره‌مانند در جهان‌بینی، طرز فکر، نحوه اندیشیدن، نحوه زیست و سلایق در حوزه‌های مختلف حیات اجتماعی می رسیم.

بله، نمی توان سر در برف فرو کرد و حقایق را ندید. بخش  بسیار کانونی و تعیین‌کننده‌ی این تفاوت‌ها، همان نوع جدیدی از آگاهی و کنش جنسی است، که برخی، از سر دلسوزی کم‌عمق یا شاید رخوت فکری و به روز نشدن، آن را به دستاویزی برای اتهام زدن و محکوم کردن کلیت ماجرا استفاده می کنند، در صورتی که این نوع مواجهه عین پاک کردن صورت مساله است. به بخشی از گفتگوی ذکرشده از ابراهیم فیاض دقت کنید:

" این قصه با این شورش‌ها تازه شروع شده است. این اغتشاشات برمی‌گردد به دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها و در پی آن بازتولید تئوریک جنسی شروع می‌شود که به عهده زنان است. این بازتولید به فلسفه‌ها کشانده می‌شود، و دبیرستانی‌ها می‌خواهند درباره همه‌ چیز بحث کنند. به نظر بنده دبیرستان‌ها از حوزه صرفا جنسی خارج شده و همه چیز را از جمله دین و سیاست با هویت جنسی بررسی می‌کنند. به این شکل نقد اجتماعی، سیاسی و دینی هم در رابطه با مسائل جنسی راه شروع می‌شوند. "

و نکته شاید تکان‌دهنده‌ی تحلیل فیاض این‌جاست:

" مردم به آن چیزی شورش می‌کنند که تبدیل به تئوری بشود، و می‌شود. این فقط محدود به دانشگاه‌ها نیست و در حوزه‌های علمیه هم طلبه‌ها هم وارد قضایای روزهای اخیر شده‌ و برخی از آنها همراه هم شده اند. اتفاقا قم هم خیلی شلوغ شده است. خود طلبه‌ها هم پیگیر جنبش هستند. "[۲]

این تغییرات نسلی و تحول همه‌جانبه در سلایق و ترجیحات به وجود آمده است و یک واقعیت کف میدانی و تجربه زیسته است، اما به نظر می رسد در سوی حاکمیتی ماجرا، در بر همان پاشنه می چرخد و هیچ خبری از به روز شدن، تعویض سیستم عامل ادراکی، پویایی در تحلیل مساله و پویایی در پیدا کردن راه و حل و امثال آن نیست. به عنوان یک مصداق نمادین، بخش اخبار ۲۰:۳۰ سیما، در تلاش برای عقب نماندن از نبرد روایت‌ها، دست به یک اقدام انتحاری می زند و فیلم یک زن برهنه شده در خارج از کشور را پخش می کند. احتمالا در ذهنیت سازندگان این رپرتاژ، چنین بوده که چون در سال ۷۹ و در ماجرای کنفرانس برلین، پخش صحنه برهنگی و رقص اپوزیسیون لمپن و بدوی، منجر به تاثر بخش مذهبی جامعه شد و توانست یک پاتک اجتماعی به آن جریان سیاسی راه بیاندازد، اکنون، ۲۲ سال بعد از آن ماجرا، در نیمه ۱۴۰۱ هم همان تاکتیک جواب می دهد! این یعنی دستگاه ادراکی و حل مساله برخی از دوستان، صرفا یک مجهولی است و نمی تواند معادلات چند مجهولی را در بدو امر اصولا تشخیص دهد تا بعد بخواهد حل کند.

پرسش‌ها بسیار ساده است: آیا جامعه ایران همان جامعه ۱۳۷۹ است؟ آیا آرایش نیروها همان است و ما یک معادله دو مجهولی اصولگرا-اصلاح‌طلب داریم؟ آیا در این میان در دنیا و به تبع آن تحولات فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی عظیم رخ نداده است؟ آیا کنش‌ها و کانال‌های ارتباطی ما در این ۲۲  بدون تغییر مانده است؟ آیا هنوز مانند سال ۷۹، رسانه‌های رسمی تنهاد مراجع تغذیه خبری هستند؟ و یک سوال اساسی این که، آیا نحوه دینداری و حتی «حزب‌اللهی» بودن در ۱۴۰۱، بدون تغییر، مشابه سال ۱۳۷۹ مانده است؟

نگاهی دیگر به ناآرامی‌های اخیر/ دهه هشتادی‌ها از اغتشاش در خیابان چه می‌خواهند؟

البته معلوم است که در پخش چنان رپرتاژ مهلکی، به این سوالات ساده اصولا فکر نشده است، چرا لازم نبود دو سه روز بعد، از سوی مسوولان بخش خبر سیما از مردم عذرخواهی شود. [۳]

باور کنیم نسل دهه ۸۰ و دهه ۹۰، که بعضا به شوخی یا جدی، با تعابیری چون «زامبی» یا «هیولا» از آنان یاد می شود، به شخصه و فی‌نفسه، هیچ گناهی ندارند که زاده نسلی هستند که به واسطه‌ی جهانی شدن عصر انقلاب ارتباطات، با نمادها، المان‌ها و مولفه‌هایی بزرگ شده و رشد کرده که سرمجموع چیزی به نام «شهروند جهانی» را شکل می دهد. این نسل که نسل گوشی‌های هوشمند است، با فیلم و سریال و موسیقی و گیمی بزرگ شده که نسل تین‌ایجر در جای جای دنیا، با آن رشد کرده است و حتی از شبکه پویای جمهوری اسلامی وپلتفرم‌های وطنی و مجوزدار هم (جبرا و ناچارا) انیمیشن خارجی دیده و با ابرقهرمانان کارتونی و غیرکارتونی هالیوودی اخت و عجین بوده است.

اشتباه نشود، منظور این نیست که علی‌الاطلاق، همه تین‌ایجرهای ایرانی دقیقا همین مسیر را آمده‌اند، یا تربیت فرهنگی اسلامی و دینی و مطابق با ارزش‌های رسمی جمهوری اسلامی نداشته‌اند، اما سخن این است که اگر کودکان و نوجوانان دلبند و نور دیده‌ای که چند ماه قبل در گل کردن سرود «سلام فرمانده» در نماهنگ‌ها و اجتماعات حاضر شدند، بخشی از دهه هشتادی‌ها و نودی‌های ما هستند، همان دختران دانش‌آموزی که در روزهای اخیر با شعارهای تند سیاسی و بدون پوشش رسمی، بعد از مدرسه وارد خیابان شدند هم بخش دیگری از نسل تین‌ایجر ایران اسلامی هستند. هم دیدن این و ندیدن آن و هم عکس آن، خطایی بزرگ و راهبردی و گمراه‌کننده است. بگذریم از این که بین این دو سر طیف هم، قطعا علایق، سلایق، خاطرات و قهرمانان و ابرقهرمانان  مشترک وجود دارد.

نگاهی دیگر به ناآرامی‌های اخیر/ دهه هشتادی‌ها از اغتشاش در خیابان چه می‌خواهند؟

نگاهی دیگر به ناآرامی‌های اخیر/ دهه هشتادی‌ها از اغتشاش در خیابان چه می‌خواهند؟

اتفاقا، نکته دردناک جریان و ماجراهای اخیر همین است که اصولا چرا باید دختر نوجوان ۱۴، ۱۵ ساله ما این اندازه «سیاسی» شود که بخواهد کنش‌گری «خیابانی» کند؟ این سن، اصولا سنی است که ذهن باید درگیر چیزهایی لطیف‌تر و «عادی‌تر» باشد. قطعا علما و متخصصان امر باید نظرات تخصصی بدهند، ولی بر نگارنده تردیدی نیست، که ریشه اصلی که منجر به این کنش‌گری نابهنگام و ورود به عرصه سخت و زمخت سیاست در این سن و سال شده، مطالبه برای «دیده شدن» و «به رسمیت شناخته شدن» است. راستی، در همان صدا و سیمای ما آخرین باری که یک برنامه «نوجوانانه» درست و حسابی برای نسل دهه هشتادی، که این تفاوت‌ها و پوست‌اندازی‌های نسلی را ببیند و به رسمیت بشناسد، کی بوده است؟ اصولا تلویزیون ما برنامه «نوجوانانه» دارد؟

نگاهی دیگر به ناآرامی‌های اخیر/ دهه هشتادی‌ها از اغتشاش در خیابان چه می‌خواهند؟

نگاهی دیگر به ناآرامی‌های اخیر/ دهه هشتادی‌ها از اغتشاش در خیابان چه می‌خواهند؟

چه بخواهیم و چه نخواهیم، هر نسلی، مختصات و مولفه‌های خاص خود را دارد. اصطلاحا «روح زمانه» مهر خود را بر شخصیت فرزندان هر نسل حک می کند. این نسل، نسل «شبکه‌های اجتماعی»، «استریمینگ»، «گیم» و در یک کلام نسل دیجیتالی است که با هم‌سن‌های خود در اقصی نقاط دنیا، اشتراک و شباهت بیشتری از نظر فرهنگی و اجتماعی دارد، تا با فرزندان نسل دهه ۶۰ هم‌وطن خود(چه برسد با اهالی دهه ۵۰ و ۴۰ و قبل‌تر). بله، این نسل نسبت به اسلاف خود برخوردارتر بوده و توجه و عطوفت بیشتری از پدران و مادران و خویشان خود دیده و «نازپرورده‌تر» و حتی «لوس‌تر» است، اما تنهایی این نسل عمدتا «تک فرزندی»، و زیست در آپارتمان‌های ۵۰ و ۶۰ متری، در زمانه محو فضاهای کوچه و خیابانی از حیات کودکان این نسل، و وابستگی و شاید اعتیاد آن به فضای مجازی را هم در نظر بیاوریم که روح آنان را شکننده‌تر و خلقیات آنان را بیشتر مستعد عصیان کرده است.

مضافا این که به واسطه انقلاب فناوری ارتباطات و انفجار اطلاعات، در سن پایین با سیل بی‌وقفه‌ای از اطلاعات در حوزه‌های مختلف مواجه شده که بعضا در زمینه‌هایی موجب «بلوغ زودرس» آن شده و ثمره این بلوغ زودرس و آگاهی پیش‌رس، بسیاری از اوقات، سرخوردگی زودهنگام، تلخکامی و در بدرترین حالت احساس پوچی و بطالت پیش‌رس نیز هست. این نسل چون در فضایی، با قید و بند و محدودیت‌های بسیار کم‌تر نسبت به نسل‌های قبل‌تر خود، چه در خانواده و چه عرصه اجتماعی، رشد کرده، بسیار جسورتر هم هست و بعضا میلی «خطرناک» به تجربه‌های جدید از هر نوع دارد که در ریشه، برای فرار از همان حس سرخوردگی و نیهیلیسم است.

نگاهی دیگر به ناآرامی‌های اخیر/ دهه هشتادی‌ها از اغتشاش در خیابان چه می‌خواهند؟

این به معنای آن نیست که این نسل، تنها سرخوردگی، طغیان، نظم‌گریزی و میل خزنده به آنارشی دارد. نه، دهه هشتادی امروز، به سبک خود انسانیت و ارزش‌های انسانی و حتی معنوی و روحانی را می فهمد، که شاید فقط به خاطر تفاوت با نگاه نسل‌های گذشته، این چنین غریب و غیرقابل مفاهمه به نظر می رسد.

برای نمونه، به واسطه این که عمدتا از داشتن برادر و خواهر محروم بوده‌اند، میل به «رفاقت» و بودن در «گروه» های همسالان در آنان بسیار است. گرچه کم‌حوصله و زودرنج است، اما دریای جوشانی از استعداد و هوش است که اگر در جای درست و با شیوه‌های منعطف و همدلانه هدایت شود، دستاوردهای درخشان خواهد داشت. به واسطه این که نسبت به نسل‌های قبل خود (به ویزه نسل مظلوم دهه ۶۰!) در شرایط نسبی رفاهی بهتری بزرگ شده، به زیبایی و خوش‌پوشی و برندبازی با هدف خودنمایی علاقه وافری دارد و این هم یک دلیل وجودشناسی دارد.

آنان نسل شبکه‌های اجتماعی هستند که عرصه و فضای «بازنمایی» و جلوه‌گری و لایک دادن و لایک گرفتن است، از این رو، در فضاهای عمومی، تا حدی میل به ژست مانکنی و بازیگری دارد. چون از کودکی در معرض صداهای مختلف و روایت‌های مختلف از یک موضوع بوده، به سادگی در هر موضوعی قانع نمی شود و باید استدلال و قدرت اقناع‌سازی بالایی برای قانع کردن آن‌ها نسبت به درستی یا نادرستی موضوعات به کار گرفت و البته به شدت از «موعظه» گریزان است. از قضاء این نسل، برعکس اسلاف خود، در وهله اول اصلا سیاسی نیست و در عوالم مختص خود به سر می برد...این‌ها تنها بخشی از خصوصیات و تفاوت‌های نسلی است که امروز برای مطالبه دیده شدن و به بازی گرفته شدن، حضور خیابانی را انتخاب کرده است.

از قضاء، فارغ از همه شعارهای داغ و احساسی این روزها، این نسل، بیشتر از همه نسل‌های قبل خود، نیازمند حمایت و تکیه‌گاه در بحران‌های عظیم روحی و شخصیتی و مخاطراتی  است که این عصر بر فرزندان خود اعمال می کند.   رها کردن این نسل و نشنیدن حرف آن و عدم تلاش برای ارتباط گرفتن با آن، یک خسران بزرگ برای کشور خواهد بود.

نگاهی دیگر به ناآرامی‌های اخیر/ دهه هشتادی‌ها از اغتشاش در خیابان چه می‌خواهند؟

نگاهی دیگر به ناآرامی‌های اخیر/ دهه هشتادی‌ها از اغتشاش در خیابان چه می‌خواهند؟

مگس‌ها، پشه‌ها و زالوها، عاشق خون هستند. کافی است جایی زخمی باز شود و بوی خون تازه انسانی در فضا بپیچد، تا سر و کله آن‌ها پیدا شود، چرا اقتضای طبیعت آنان خونخواری است. اما زخم باید باشد، تا خون باشد و سر و کله خونخواران پیدا شود.

جریان نفاق، سلطنت‌طلب، بهایی، سعودی اینترنشنال(متعلق به ابا ارّه‌ی معروف، بن‌سلمان)، بنگاه فتنه‌پراکنی سلطنت انگلیس و عوامل میدانی موساد و شرکا، همه این‌ها مترصد استشمام بوی خون در فضای ایران هستند. در این کم‌ترین تردیدی نیست که شیاطینی که ارباب این‌ها هستند، در خیالات باطل خود از فکر «کلنگی شدن» جامعه ایران و سوریه‌سازی آن بشکن می زنند و نشئه می شوند.

اما حضور آنان نباید ما را از نفس وجود «زخم» غافل کند. آن‌چه که در هفته‌های اخیر، در ایران ما گذشت، بیش از هر عاملی(سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، و امنیتی که البته همه مولفه‌های دخیل هستند) به یک «زخم فرهنگی» برمی گردد که پیدایش آن حاصل عدم «مفاهمه» است. به جرات باید گفت، این مفاهمه کلید استحکام و انسجام کشور و نظام خواهد بود و عدم حصول آن، بسامد و دامنه‌ی «بحران‌ها» را بیشتر و بیشتر خواهد کرد.

 

[۱] https://irna.ir/xjKFmy

[۲] http://www.didbaniran.ir/fa/tiny/news-۱۴۰۲۲۳

[۳] https://www.farazdaily.com/fa/tiny/news-۵۴۳۲۵

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 287
  • در انتظار بررسی: 8
  • غیر قابل انتشار: 44
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    38 95
    کودکان اینده داعشی
    • IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      63 19
      این چیزیه که دشمن میخواد تلقین کنه. بعید نیست که دهه ۹۰ ای ها حتی از دهه ۶۰ ای ها هم بهتر باشند
    • IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      40 41
      نتیجه خوردن پول حرام
    • IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      8 15
      باچی بافحش وفحشا وتخریب ؟؟
    • پدی ازپیج همسایه😃 IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      41 46
      ازنظرشما هربچه ای موهاش قشنگ باشه و بستنی بخوره ولباسای رنگ شاد بپوشه و روحیه ش خوب باشه،خوب نیست!.بچه ای که لباس مشکی بپوشه وفازش گریه و ارزوش کشته شدن باشه،ارزشه و بچه ی خوبیه!.
    • پدی ازپیج همسایه😃 IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      18 25
      ازنظرشما هربچه ای موهاش قشنگ باشه و بستنی بخوره ولباسای رنگ شاد بپوشه و روحیه ش خوب باشه،خوب نیست!.
    • IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      23 14
      متن اشتباهی بود. مامورای موساد و عملیات پیچیده اونا با وینچستر و کلت کمری و آتش زدن و ... انقدر هم سازمان یافته رو به اختلاف نسل دهه ۸۰ و ۷۰ و ۹۰ تقلیل بدیم! بوی تفکرات مورد علاقه دشمن میاد. خنده‌داره
    • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      11 5
      این آشوب فواجع است . سانسور نکن لطفاً
    • IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      22 17
      دسترسی به ماهواره ،فضای مجازی ولنگار و عدم توانایی تجزیه و تحلیل این همه اطلاعات راست و دروغ و همچنین استفاده از تصاویر و فیلم های مستهجن و تشویق به ارتباط با جنس مخالف باعث وارد شدن دهه هشتادی ها به اغتشاشات شده است.
    • رضا IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      16 7
      کافی است حرف شان را گوش کنیم... ببینیم شان... و آن ها را در سرنوشت خودشان و سازندگی جامعه به کارشان بگیریم... نسل دهه هفتاد و هشتادی... نسل زمینه ساز انقلاب بزرگ جهانی به رهبری انسان کامل است.
    • IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      26 24
      به نظرم برخی از دهه هشتادی های کف خیابان آنهایی هستند که پدر و مادر و خانواده و دوست و رفیق و دین و مرجع تقلید و سرگرمی و بازار و در یک کلمه زندگیشان " اینستاگرام و فضای مجازی" است. این قشر به درستی نه هویت ملی میشناسد نه هویت دینی و نه هویت خانواده. یک نسل با ذهن فانتزی و با سبک زندگی بلاگری حتی حرف زدنشان متفاوت است. اینستا و ماهواره هم بیشتر بعد حیوانی و شهوانی انسان ها را قوت میبخشد و قدرت تفکر و تحلیل را میگیرد. این قشر مسئولیت پذیر نیست. بی هدف . دنبال لذت جویی صرف، بسیار بیسواد است. و تمام سوادشان محدود به استوری و پست های اینستا هست!!! چه مذهبی چه غیر مذهبی. این قشر دغدغه اقتصادی ندارد، چون نان آور خانواده نیست. بعضا خانواده های از هم پاشیده یا تک والد دارند. عقده های روحی و عاطفی زیاد و بسیار میل به دیده شدن آن هم به سبک اینستا دارند. احتمالا با قطع شدن اینستا بسیاری از آنها افسرده تر، تنهاتر و پرخاشگرتر شدند.
    • آرش IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      20 23
      این بلاییه که امثال تو بوجود اوردن. یک بار نشستید با همین دهه هشتادی ها صحبت کنید؟
    • US ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      9 4
      نتیجه خیانت...
    • IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      25 13
      اینا رو کنترل نکنید باید به انقلاب جنسی سلام کنید .تماما بر اساس شهوت و هورمونه بودن این دختر پسرها وسط خیابون و البته محصول مستقیم اینستاگرام
    • IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      31 9
      بی بند و باری از همون دهه شصتیها شروع شد.حتی دهه پنجاهیها هم که والدین این نوجوانها و جوانهای تو خیابونند باعث این وضعند
    • IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      19 15
      اولا اندکی از دهه هشتادی ها آقای ضرغامی! ثانیاً از خداشونه‌ بازداشت بشن چون میدونن آزاد میشن سریع و بتونن بعدا پناهندگی بگیرن این باعث تشویق سایر جوانان شده. چشم اژه ای روشن
    • IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      61 17
      دهه شصتیها کجاشون مظلوند؟ اتفاقا اولین نسل ننر ایران هستند .مظلوم دهه پنجاهیها بودند که کل کودکی و نوجوانیشون در جنگ گذشت بزرگسالیشون در تحریم.در جوانی هم تحت کنترل و محدودیت شدید بودند لذا بچه هاشونو آزاد گذاشتند و شد این.
    • IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      37 16
      مظلوم نسل سوخته دهه پنجاهه که تا وقتی جوون بود باید مطیع والدین بود و وقتی خودش والدین شد باید مطیع فرزند می بود.هیچ جا هم اسمشون نبود .برعکس دهه شصتیهای لوس که همه جا ازشون حرف زدند. از متولدین اواخر دهه50 مظلوم تر و سخت سر تر نیست.حتی جمعیت زیاد شصتیها هم باعث شد خیلیهاشون نتونن شاغل بشن و دخترهاشون ازدواج نکردند
    • . IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      7 6
      خدا رحم کنه. عواقب فضای مجازی ولنگار
    • دهه پنجاهی IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      21 7
      دهه شصتیها نسبت به دهه پنجاهیها مرفه تر بودند بخصوص نیمه دوم شصت.اکثرا هم در خانواده های کم جمعیت بودند در طبقه متوسط.یه کلمه دهه شصتی یاد گرفتید مدام میندازید وسط.یک متولد 67 نسبت به یه متولد 57 بسیار خوشبخت تر زیسته
    • عبید من عبادالله FR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      7 8
      در مورد استعفاهای سریالی مجریان تلویزیون باید کمی تامل شود چطور بعد از هک برنامه خبر که بخاطر ایزوله بودن امکان درست رسی از خارج صفر بود این برنامه اجرا شد احتمال عمل کرد کارمندان رده بالای بویژه مجریان بیش از بیش خود نمائی می کند و در فردای این اتفاق استعفاهای سریالی برایتان سوال برانگیز نیست چرا این انقلابیون در عرض یک ماه استعفا ندادند مراقب باشید الان بعضی از اینها در کوهستانهای کردستان در حال فرار می باشند
    • پنجاه و هشتی IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      20 8
      انگار از دهه شصت به قبل انسانی نمونده در جهان و یا خصوصیتی نداشتند که مدام از شصت شروع می کنند می رسند به هشتاد و نود.حتی هفتاد رو هم زیاد بررسی نمی کنند.والدین اینهایی که در خیابونند عمدتا دهه پنجاهی هستند.و برو ببین سر دهه پنجاهیهای مظلوم چی آوردید که بچه هاشون این شدند
    • دانا IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      6 9
      اینا یه مشت نفهمن. و داعشیهاشون همون لیدرهاشونن که آموزش دیده هستن برای کشتن
    • پنجاه و هشتی IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      19 10
      دهه شصتیها نه تنها مظلوم نیستند که بسیار وقیح و ننر هستند همه بدبختیهای دهه پنجاهیها رو هم به اسم خودشون زدند
    • پنجاه و هشتی IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      8 7
      دهه شصتیها نه تنها مظلوم نیستند که بسیار وقیح و ننر هستند همه بدبختیهای دهه پنجاهیها رو هم به اسم خودشون زدند
    • ابوالفضل IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      0 0
      اقا رضا با نظرت کاملا موافقم اما فکر میکنم دیر شده باشه
    • IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      8 4
      به نظرم بزرگترین دلیل این اعتراضات که بعضاً خشونت بیشتری از گذشته داشت ناامیدی از وجود چشم انداز روشنی برای آینده است.
    • IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      14 2
      مقاله کم ارزش و کم منطق و اشتباه رو مطالعه کردم. تعمیم اقلیت محض چند ده نفره به اکثریت چند ده میلیونی، سند دانستن حرف رئیس مرکز نظرسنجی! و ... . دهه هشتادی بانک آتیش میزنه؟!!! موردی در همه دهه ها شرور داریم ولی در همه دهه ها هست. زمان انقلاب کلی دبیرستانی جزو تیم های ترور مجاهدین خلق بودند. به خاطر انقطاع نسل ها بوده و نفهمیدن نسل جدید؟؟؟؟؟؟؟ نامردی در حق میلیون ها عزیز دهه هشتادی به خاطر چند تا تروریست و ... . میخوان با بدنام کرد همه نوجوون های عزیز و خوبمون، آدرس غلط بدهند برای پوشاندن ردّ ماموران نوجوان موساد(بهایی و یهودی و...) در این روزها تا راحت آزاد بشوند و یا اصلا دستگیر نشوند و تقصیر همه خرابی ها و ترورهاشون هم بیفته گردن حکومت اسلامی که چرا نوجوون ها رو نفهمیدین!!! تاسف از مشرق
    • IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      6 3
      مگه دهه شصتیها خوب بودند که دهه نودیها خوب تر بشن ؟ خخخخ
    • IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      4 8
      نمی دونم چرا این دهه شصتیهای پیر همیشه باید خودشونو بندازند وسط؟ چرا باور نمی کنند دوره شون خیلی وقته سپری شده و به اندازه کافی نک و ناله هاشونو شنیدیم؟
    • IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      16 9
      نشان از یک چیز هست آن هم تغییر کردن زن که نسل را تربیت می کند! چگونه تغییر کرد زن؟ =به 35 سال قبل برگردید زن را آوردید در جامعه مردان نامحرم کار کنند به تقلید از دیگر کشورها که خود به خود اول غیرت مردان از بین می رود بعد زن.... و نسلی تربیت می شود که....! البته دانشگاه که محیطی دنیا پرستی هم هست نباید گذشت که به صورت ناخودآگاه آن را ترویج می کند وگرنه قبل انقلاب خیلی چیزها آزاد بود ولی مردم به راحتی به آن طرف کشیده نمی شدن چون آن دو عامل بالا پر رنگ نبود و هر کشوری آن دو عامل را اجرا کرد در مشکلات اجتماعی و اخلاقی گیر افتاد تا بیشتر در باتلاق فرو نرفته اید به سنت ها برگردید
    • IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      12 2
      در همه نسلها افراد غربزده و ناهنجار وجود داشت در نسل جدید فقط تعدادشون بیشتره و تا شهرهای کوچیک هم ممکنه رفته باشه به دلیل تاثیر فضای مجازی
    • IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      16 2
      (نقد ۱) نقد متن کم ارزش فوق و ابراز تاسف برای مشرق که قبلا هم سابقه شبیه به این تفکرات منحرف رو از امثال پرویز امینی نشر داده بود. نقدها: ۱-بدون منطق یک عده آدم را تایید میکند و آنان را می‌کند منبع حق و پیروی برای همه!!!!. نمونه‌هاش: «در این میان، کارشناسان و اهل فنی هم بودند که سعی کردند از نگاهی جامعه‌شناسانه و از منظری عمیق‌تر، اما بدون کلیشه‌های عصاقورت داده و محافظه‌کار همیشگی، به ماجرا بپردازند.برای نمونه، ابراهیم فیاض» برچسب زدن مثبت و منفی به هرکس که نویسنده دلش بخواهد. «مدیر مرکز افکارسنجی ایسپا، وابسته به جهاد دانشگاهی، هم گفتگویی بسیار جالب و قابل توجه با خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) صورت داده است. ایسپا به طور خاص، به خاطر پیمایش‌های دقیق و بسیار نزدیک به نتیجه نهایی در مجموعه انتخابات چند سال گذشته شهرت یافته است و از این رو، سخنان مدیرعامل آن در خصوص تبارسنجی اعتراضات و ناآرامی‌ها قطعا برای اهل نظر نافع است.»!!! نظرسنجی هایش اگر درست اجرا شود و نمونه آماری درست، قابل اعتناست، چه ربطی به نظر مدیرعاملش دارد؟!!! جالب که همین مدیرعامل کم‌عقل یا مغرض ایسپا در مصاحبه با ایرنا در ۹ مهر ۱۴۰۱ همانند اصلاحطلبان و دقیقا عین خواسته موساد و دیگر دشمنان، خشانت‌های کم‌سابقه اخیر را مردمی جلوه داده!!! و ردپای دشمن را از آتش زدن ها و ترورها زدوده و گفته: « علت انباشت خشم، بی‌توجهی به مطالبات است»و گفته: « دلایلشان هم متعدد است. یکی اینکه به اعتراض‌ها توجهی نمی‌شود. به نظرم همین یک عامل دلیل روشنی بر این است که هر بار اعتراض‌ها خشن‌تر می‌شود.»
    • IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      18 3
      (نقد۲) استدلال نداشتن نویسنده و افراد مورد تاییدش. تقریبا فقط داره دیکته میگه دون استدلال. این خیلی دردناکه. باید کل مقاله رو بذاریم برای نمونه: «فیاض این ماجرا را به عنوان یک واقعیت میدانی و یک فکت اجتماعی موجود، بدون ارزش داوری روایت می‌کند و تلویحا معتقد به بازشناسی، به رسمیت شناختن مساله از سوی حاکمیت و بعد چاره‌جویی بر مبنای پذیرش مشکل است.» یعنی استدلال نمیاره و میگه از من قبول کنید که واقعیت همین هست و نظر شما درباره واقعیت اهمیتی نداره و داوری نکنید. یک نمونه بدون استدلال خود نویسنده: «نمی توان سر در برف فرو کرد و حقایق را ندید. بخش بسیار کانونی و تعیین‌کننده‌ی این تفاوت‌ها، همان نوع جدیدی از آگاهی و کنش جنسی است، که برخی، از سر دلسوزی کم‌عمق یا شاید رخوت فکری و به روز نشدن، آن را به دستاویزی برای اتهام زدن و محکوم کردن کلیت ماجرا استفاده می کنند، در صورتی که این نوع مواجهه عین پاک کردن صورت مساله است. به بخشی از گفتگوی ذکرشده از ابراهیم فیاض دقت کنید: " این قصه با این شورش‌ها تازه شروع شده است. این اغتشاشات برمی‌گردد به دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها و در پی آن بازتولید تئوریک جنسی شروع می‌شود که به عهده زنان است. این بازتولید به فلسفه‌ها کشانده می‌شود، و دبیرستانی‌ها می‌خواهند درباره همه‌ چیز بحث کنند. به نظر بنده دبیرستان‌ها از حوزه صرفا جنسی خارج شده و همه چیز را از جمله دین و سیاست با هویت جنسی بررسی می‌کنند. به این شکل نقد اجتماعی، سیاسی و دینی هم در رابطه با مسائل جنسی راه شروع می‌شوند. " و نکته شاید تکان‌دهنده‌ی تحلیل فیاض این‌جاست: " مردم به آن چیزی شورش می‌کنند که تبدیل به تئوری بشود، و می‌شود. این فقط محدود به دانشگاه‌ها نیست و در حوزه‌های علمیه هم طلبه‌ها هم وارد قضایای روزهای اخیر شده‌ و برخی از آنها همراه هم شده اند. اتفاقا قم هم خیلی شلوغ شده است. خود طلبه‌ها هم پیگیر جنبش هستند. " این تغییرات نسلی و تحول همه‌جانبه در سلایق و ترجیحات به وجود آمد.» نویسنده به مخالفاش میگه «دلسوزی کم‌عمق یا شاید رخوت فکری و به روز نشدن» بدون استدلال و بعد از فیاض صخنی میاره که بیشتر شبیه نوسراداموس داره پیشگویی میکنه، نه استدلال!!!! متاسفانه استدلال کسی پیدا کرد؟ سندی برای تغییر نسل ها و با چه شاخصه هایی و چه نتایجی؟ کلی گویی بدون هیج سند مشخص و قابل استنادی؟؟؟؟؟؟
    • IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      11 2
      (نقد ۳) حمله بدون استدلال به اخبار دشمن کورکن ۲۰ و ۳۰ با عبارت هایی مثل«در تلاش برای عقب نماندن» «به یک اقدام انتحاری می زند» «اکنون، ۲۲ سال بعد از آن ماجرا، در نیمه ۱۴۰۱ هم همان تاکتیک جواب می دهد!» : «به عنوان یک مصداق نمادین، بخش اخبار ۲۰:۳۰ سیما، در تلاش برای عقب نماندن از نبرد روایت‌ها، دست به یک اقدام انتحاری می زند و فیلم یک زن برهنه شده در خارج از کشور را پخش می کند. احتمالا در ذهنیت سازندگان این رپرتاژ، چنین بوده که چون در سال ۷۹ و در ماجرای کنفرانس برلین، پخش صحنه برهنگی و رقص اپوزیسیون لمپن و بدوی، منجر به تاثر بخش مذهبی جامعه شد و توانست یک پاتک اجتماعی به آن جریان سیاسی راه بیاندازد، اکنون، ۲۲ سال بعد از آن ماجرا، در نیمه ۱۴۰۱ هم همان تاکتیک جواب می دهد! این یعنی دستگاه ادراکی و حل مساله برخی از دوستان، صرفا یک مجهولی است و نمی تواند معادلات چند مجهولی را در بدو امر اصولا تشخیص دهد تا بعد بخواهد حل کند. پرسش‌ها بسیار ساده است: آیا جامعه ایران همان جامعه ۱۳۷۹ است؟ آیا آرایش نیروها همان است و ما یک معادله دو مجهولی اصولگرا-اصلاح‌طلب داریم؟ آیا در این میان در دنیا و به تبع آن تحولات فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی عظیم رخ نداده است؟ آیا کنش‌ها و کانال‌های ارتباطی ما در این ۲۲ بدون تغییر مانده است؟ آیا هنوز مانند سال ۷۹، رسانه‌های رسمی تنهاد مراجع تغذیه خبری هستند؟ و یک سوال اساسی این که، آیا نحوه دینداری و حتی «حزب‌اللهی» بودن در ۱۴۰۱، بدون تغییر، مشابه سال ۱۳۷۹ مانده است؟ البته معلوم است که در پخش چنان رپرتاژ مهلکی، به این سوالات ساده اصولا فکر نشده است، چرا لازم نبود دو سه روز بعد، از سوی مسوولان بخش خبر سیما از مردم عذرخواهی شود.» عذرخواهی از کم شطرنجی کردن بوده، نه از پخش تفکر برهنه طرفداران بیحجابی. همینقدر هم نمیفهمه نویسنده!!! رپرتاژ مهلک برای ضد انقلاب رو «رپرتاژ مهلک» می نامد. باید چی بگه تا قرابتش با دشمن معلوم بشه. خدا شاهده بوی پرویز امینی میده این متن مغرضانه یا خیلی نادانانه خالی از استدلال و حمله کننده به رسانه های روشنگر و دشمن کورکُن.
    • IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      17 1
      (نقد۴) خلاصه اینکه این نقد نقش حمله به رسانه ی روشنگر ۲۰ و ۳۰ و سفیدسازی ماموران مسلح موساد رو داشت و به جای این ماموران، دهه هشتادی های بیچاره رو وارد کرد. مثل وکیل قاتل خطرناکی که بیاید بگوید متاسفانه دهه ۸۰ و ۷۰ شلوغ شدند و ترور و آتش زیاد زدند. موکل من بیگناه است. یا گناهش کم است. کار اصلی متوجه دهه ۷۰ و ۸۰ است. آن هم بدون استدلال و فقط با نقل قول کلی از تغییرات روحیات برخی نسل ها که از در همه نسل ها اتفاق افتاده اما نسلی تروریست تر نشده! نمونه پایانی متن این نویسنده که دارد دشمن را از معادلات کنار می گذارد :«اما حضور آنان نباید ما را از نفس وجود «زخم» غافل کند. آن‌چه که در هفته‌های اخیر، در ایران ما گذشت، بیش از هر عاملی(سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، و امنیتی که البته همه مولفه‌های دخیل هستند) به یک «زخم فرهنگی» برمی گردد که پیدایش آن حاصل عدم «مفاهمه» است. به جرات باید گفت، این مفاهمه کلید استحکام و انسجام کشور و نظام خواهد بود و عدم حصول آن، بسامد و دامنه‌ی «بحران‌ها» را بیشتر و بیشتر خواهد کرد.» دقت شود به عبارت «بیش از هر عاملی»!!!!! گفتنی است در دهه ۶۰ هم دبیرستانی هایی خودشان تروریست بودند و عضو مجاهدین خلق. اما اقلیت محض بودند. حالا که دهه ۸۰ و ۷۰ ای تروریست حتی به اندازه اون سال ها اصلا نداره و اشرار این دو دهه بسیار اقلیت ترند از اون زمان! اما نویسنده تقصیر رو گردن دهه ۸۰ و ۷۰ و حکومت می اندازد!!! بیش از هر عاملی!!!! لطفا پیگیر نویسنده و عوامل انتشار این مقاله باشید. بدون استدلال و تنها با استناد به منبع حقی که ساخته(فیاض) و رئیس ایسپا(تنها کلی گویی) داره چندین پاراگراف دیکته میگه به مسئولین و نقش ماموران موساد رو کمرنگ و نقش دهه ۷۰ و ۸۰ بیچاره را زیاد می کند. به ۲۰ و ۳۰ و گزارشی که رسوا کننده طرفداران بیحجابی بود هم حمله ای شنیع می کند. یعنی خوش بینانه اگه نیروی دشمن نیست انقدر از جامعه عقب هست که تاثیر اون گزارش روشنگرانه از باطن طرفداران حجاب اختیاری رو نفهمیده
    • IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      2 1
      اگه واقعادلتون بحال ملت میسوزه جرقه هاوعواملی ک از98تاحالاباعث شده راحل کنید. قیمت بنزین تمام ملت ناراضی هستن حتی خودتون گفتیدفتنه هست چراادامش میدید؟
    • . IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      0 1
      همشون اینطوری نیستن.
    • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      0 3
      اسب تروآ ی آمریکا ــ اینترنت اسب تروآی آمریکا است پرورش یافتن نوجوانان ما توسط اسب تروآ ی آمریکا ؛ باید اولین مساله امنیت ملی ما قرار بگیرد.
    • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      0 0
      ۱۶:۴۳ چون ننوشتید خطابتون به کیه، منفی های اشتباهی زیاد گرفتید. منجمله از خود بنده!
    • IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      2 0
      من خودم دهه شصتی هستم
  • IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    45 14
    آفرین. پذیرفتن تغییر شکست نیست بلکه پیروزی است.
    • IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      8 7
      تغییر اشتباهات و غربزدگی ها به سمت دستورات خدای مهربان
    • IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      10 6
      اصلا متن اشتباه بود و هر تغییری پیروزی نیست. تغییر خوبه اگه در راه نزدیک تر شدن به خوبی باشه، اما نه در راه مورد علاقه غربِ ضد خدا و شیطان پرست.
    • IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      15 7
      تغییری که منجر به سقوط از فرهنگ و اخلاق بشود چیزی جز باخت و خسارت برای جامعه ندارد نمونه اش ام تمدن منحط غربی بعد از تحمیل لیبرالیسم است
    • IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      8 5
      درود بر شما .. دقیقا" واقعی بینی و پذیرش اشتباه و اشکالات باعث قوی تر شدن نظام خواهد شد
    • IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      12 6
      همه اینا قبول ولی از نظر پلیس و نطم و امنیت اجتماعی فرقی نمیکنه اونی که شیشه مبشکنه و ماشین آتیش میزنه دهه هشتاد هست یا دهه پنجاهی. هر عمل خرابکارانه ای با مجازات درخور روبرو خواهد شد. بهتره اینو بدونن
    • DE ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      10 11
      احکام الهی قابل تغییر نیستند. حلال محمد تا روز قیامت حلال و حرام محمد تا روز قیامت حرامه. ولی این چیزا رو معلمای دینی درس بهتون ندان که این طور بی بته شدین.
  • IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    19 7
    اینده کشور را همین دهه هشتادها میسازن نه یه مشت پیر و پفتال البانی اون وقت اونا چه کار میکنند؟!!!!!!!!
    • NL ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      0 4
      دقیقاً و این مقاله بخوبی و دقیق به این مطلب پرداخته، تا بیماری را نشناسیم نمی‌توانیم داروی درست تجویز کنیم. جزو معدود مقالات عمیق چند وقت اخیر
  • IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    16 20
    دهه هفتادی وهشنادی نمی داند پشت ماجرذ چیست با پخش مداوم رسانه های غربی الان باور کرده است حق با انها است نمی داند صحبت از تکرار تجزیه است اما اینکه ما به جای فهماندن حقیقت به دهه هشتادی وهفتادی هنوز دنبال تبریه مجاهدین خلق هستیم عجیب است
    • IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      4 2
      زخم باید درمان شود وگرنه همان زخم و بوی خون باعث سواستفاده حشرات موذی همچون منافقین خلق و بهایی ها یهود و تازی خواهد شد ..
    • IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      26 6
      دهه هفتادی ها مثل هشتادی ها نیستند. چون سال 88 رو دیدند. داعش و سوریه رو دیدند. و اکثرا از سن جوگیری رد شدند(بالای 25). و دغدغه های اصلی زندگی مثل کار و ازدواج رو دارند .
    • DE ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      12 4
      دهه هشتادی ها نشون دادن به خاطر تک فرزندی و لوس بار اومدن اصلا چیزی به اسم مغز ندارن که بخوان فکر کنن.
    • IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      2 0
      من دهه 50 پنجاه هستم خیلی بی عدالتی و تبعیض دیدم فساد و دزدی و اختلاص که دیگر ... هیچ ! ولی سعی کردم سرم رو پایین بیاندازم و با وجود این مشکلات و مسائل زندگی کنم ولی نسل های جدید مثل من نیستند حق خودشون رو میخواهند بگیرند البته من موافق این شکل اعتراضات نیستم ولی نسل جوان و جدید ایران مانند من فکر نمیکنند .. پس حاکمیت باید تعقیر رویه بدهد هر چه زودتر ..
    • IR ۰۶:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      5 0
      موضوع فقط دهه هفتادی و دهه هشتادی ها هم نیستند واقعیت این است که مردم ایران هم دیگر مردم چهل سال پیش نیستند
  • محمد IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    27 19
    دهه هفتاد و هشتاد هیچ آینده ای ندارند خودشون هم خوب میدونن تمام دانشگاه ها نابود شدن به غیر از چند رشته علوم تجربی مابقی این مسائل مزخرفات محض
    • IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      6 8
      هرکس ایمان قوی به خدا داشته باشه و تلاشش رو بکنه همیشه آینده داره. شرایط سخت شده ولی شدنیه. بعدش هم آینده فقط از دانشگاه نمیگذره. جامعه ما باید یاد بگیره هر کس باید وارد کاری بشه که استعداد و علاقشو با هم داره. قرار نیست همه مسیر تخصصی دانشگاهی رو برن.
    • IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      14 7
      من مدتی در آستین تگزاس بودم. اونجا جمله جالبی داشتن. میگفتن یا به کودکانتون راه درست رو یاد بدید یا پلیس به آنها یاد خواهد داد. تو آمریکا آشوب هزینه و مجازات سنگینی داره. هیچکس حق لمس کردن پلیس رو نداره. پلیس اونجا واقعا حق تیر داره.
    • IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      6 20
      بهتر نیست با این تفکرات همان بری در آستین و تگزاس آمریکا زندگی کنی ! کدام چیز ایران شبیه آمریکاست که شما چنین حرف و سخنی رو قیاس کردی !
  • سعید IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    22 10
    آنان می گویند ، نسل ما راحت طلب و مجازی پرورش یافته . ما را درست تربیت کنید .
    • IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      28 4
      برای همین توصیه اکید میشه به خانواده هایی که دهه هشتادی و نودی دارند قبل از گیر دادن به حکومت ، یک انگشت اتهام اول به سمت خودتون بگیرید که بچه ها رو سپردید به امان اینستا و فضای مجازی
    • IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      11 2
      یکیشون رو تو اینستا دنبال میکردم نزدیک ۷۰ کا فالوده داشت. با وجود اینکه قید و بند و حجابی نداشت و کارش تولید دابسمش بود ولی وقتای شهادت و مناسبت ها احترام میزاشت. خیلی نسل عجیبی هستند. میشه بهشون گفت نسل هیبریدی یا ترکیبی. نسل ترکیب سنت و مدرنیته
    • IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      2 1
      یاکورباشیدیابینا نمیشه دردوجهت زندگی سالم باولنگاری یکی رورفت این امارهای لیبرال دموکراسیه که مرکزفسادتیراندازی خیابانی سوءمصرف مخدروالکلیسم دائم الخمرخودکشی فقرکسری بودجه خودکشی وهزاران معضل اجتماعی وفردی شخصی دراین نوع سبک است
  • امید IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    12 15
    تموم شد رفت درود بر شرفت
    • IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      7 3
      خوشحال نشو.
    • DE ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      8 2
      اِ تموم شد رفت. خب خیلی تاثیر گد=ذار بود. حالا به جای وب چرخیدن تو اینترنت بشین سر درس و مشقت
  • هادی IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    21 16
    ابراهیم فیاض به دیوونه است. پرت و پلا میگه. شما اومدی تحلیلت رو روی حرفهای فیاض سوار کردی؟! مشرق جان چطور از فاز داعشی ها و تجزیه ایران، رفتید در فاز انقلاب جنسی و جنبش؟!! قم هم اغتشاش شد اما اوباش بودن نه طلاب.
    • IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      6 4
      نگاه صفر و صدی نداشته باشیم لطفا. این فتنه ابعاد و عوامل متعددی داشت یکیش هم انقلاب جنسی زیرپوستی بر اثر فضای ولنگار مجازی و آشفتگی تربیتی در آموزش و پرورش و خانواده هااست
    • IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      8 4
      درود بر شما. موافقم با نظرتون معلوم نیست کدوم طرفه؟ به صحبت های برحق کچوییان خرده میگیره و از یه مشت جوجه ماشینی نادان و جوگیر طرفداری میکنه.
    • IR ۰۷:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      1 1
      اتفاقأ تنها کسی که زده تو خال همین جناب آقای فیاض هست، کاملا درست گفته، حالا بعضیا دستشون رو شده ناراحتن میتونن آبو بریزن......!!!!
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    11 7
    به نظرم اشتباه می کنید. مراقب باشیم دشمن ما رو دچار خطای محاسباتی نکند. یکیش درنظرنگرفتن فطرت هست. همون چیزی که امام خمینی با آن انقلاب کردند در زمان حضور همه جور فیلم فحشا و فاجعه
    • IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      13 4
      شرکت کنندگان در آشوب های ۷۸ هم دهه شصتیهایی بودن که در اون زمان ۱۷ ۱۸ سال داشتند و در ۸۸ دهه هفتادی هایی که تو این بازه سنی بودند. اینکه این رنج سنی در جنبش و ها و شورش ها فعال باشند چیز جدیدی نیست. ربطی به دهه نداره نوجوانان و جوانان نسبت به هم عصرانه خود پرانرژی، احساساتی و تحریک پذیرتر هستند. حالا در هر نسل با ابزار متفاوت. قبلا شبنامه بود بعد شد پیامک الان شده استوری
    • IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      3 1
      78 در دانشگاه رخ داد و دانشجوهای دهه پنجاهی و دهه چهلی باعثش بودند.اینقدر چرت تفت ندید
    • IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      0 0
      دقیقا
  • دیده بان IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    6 5
    سلام علیکم. فرصت نکردم بخونم ولی فقط اومدم بنویسم که خدا خیرتون بده. این شد. چرا هی ببریم به سمت خودی و غیر خودی و باحجاب و بی حجاب و اغتشاشگر و ضد اغتشاش . بله همه ی این هایی که عرض کردم هست اما الان جاش نیست. الان تنها چیزی که نیاز شدید ما هست اینه که خدا را شکر همه مون متوجه شکاف نسلی شدیم و حرفی که سال ها پیش آقا زدن را الان با پوست و گوشت لمس کردیم. باید کاری کنیم. برای پرکردن شکاف بین نسلی، برای درک این نسل، برای درک خواسته هاشون و فضایی که دارن. خیلی کار نکرده داریم. خواهش می کنم این مطلب را بالا نگه دارید و بگذارید اندیشمندان ورود کنند و بحث کنند. به خدا خیلی به این مباحث نیاز داریم. از دشمنی دشمن تراشی میاد. این نسل باید شناخته بشن باید درک بشن باید به اعماق فکر و ذهن و قلب شون پل بزنیم. اگر این کار را نکنیم به خدا بازنده ما خواهیم بود. ما که مدعی دفاع از نظام و انقلاب هستیم. تا فرصت هست باید کاری کرد. این فتنه ی اخیر هر بدی داشت این خوبی را داشت که به ما فهماند چقدر دچار شکاف نسلی هستیم و سیل ویرانگر فضای مجازی بچه های ما را به کجاها برده. باز خواهش می کنم روی این نوع مطالب کار کنید. از امثال بنده هم کمکی برمیاد با جان و دل در خدمتم.
    • DE ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      5 6
      بله الآن بحق "خودی و غیر خودی و باحجاب و بی حجاب و اغتشاشگر و ضد اغتشاش" نیست بلکه بحث "حق و باطل / مسلمان و کافر / حسینی و یزیدی" هست.
  • مسافر IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    12 5
    درسته، وقتی نتونی فرزندان رو منطبق با زمانه درست تربیت و درک کنی، این زمانست که تو رو از توهم آرامش زیر خاکسترت به دل طوفان پرت میکنه.
    • DE ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      8 1
      خدا نشون داده میتونه چرخ های زمان رو هم که جزو مخلوقاتشه در هم بشکنه. همون طور که در زمانه اصحاب کهف مردم کافر بودن و 300 سال بعد اثری از اون کافرا نبود. بله این اسلام و احکام اسلامیه که تا روز قیامت ثابته و تغییر نمیکنه.
    • DE ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      6 0
      مشکل اینه که کشور ما درست در مرکز تلاطم منطقه شرق آسیاست و چون خواسته استقلال و پیشرفت داشته باشه این همه هجمه های مختلف فرهنگی اقتصادی جاسوسی تحریم و .... رو استکبار بهش وارد میکنه
    • DE ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      5 1
      خدا نشون داده میتونه چرخ های زمان رو هم که جزو مخلوقاتشه در هم بشکنه. همون طور که در زمانه اصحاب کهف مردم کافر بودن و 300 سال بعد اثری از اون کافرا نبود. بله این اسلام و احکام اسلامیه که تا روز قیامت ثابته و تغییر نمیکنه.
  • IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    6 11
    عصر روشنگری داره اتفاق میوفته
  • IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    9 9
    آقای ضرغامی و آقای فیاض قبلا نشان داده اند از جامعه عقب اند
    • IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      7 5
      اتفاقا" نظر جناب آقای ضرغامی کاملا" صحیح و منطقی معقول و دلسوزانه بود، یک پست منطقی و معقول و کارشناسی شده و فنی کاملا" واقع بینانه از مرکز افکارسنجی ایسپا و سایت مشرق بود .. با پاک کردن صورت مسئله و اتهام زنی و تکفیر کردن بخش زیادی از جامعه گمان نمی‌کنم مشکل کشور برطرف و حل شود ..
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    21 18
    شما میگین اغتشاش.ما میگیم اعتراض
    • منتظر ظهور IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      7 11
      شما واقعا فرق اغتشاش را با اعتراض نمیدونید این چه طرز اعتراض کردنه امنیت مردم رو به هم زدن
    • IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      11 5
      داعشی هاهم خودشان رو هم مسلمان میدونستن و هم معترض
    • IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      4 5
      داعشی ها هم فقط خودشان را مسلمان می‌دانستند و دیگران را تکفیر و کافر می‌خواندن ..!
  • ناشناس IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    10 4
    چه عجب مشرق !
  • IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    10 24
    مطمئنید در این شرارتها دهه ۸۰ی های بهائی نیستند؟ الکی روو بچه های مردم خصلت نذار.
    • IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      5 5
      شما مطمئنی که حالت خوبه ؟ این پست ارزشمند رو مطالعه کردی چیزی فهمیدی ..!
    • IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      2 3
      مقاله کم ارزش و کم منطق و اشتباه رو مطالعه کردم. تعمیم اقلیت محض چند ده نفره به اکثریت چند ده میلیونی، سند دانستن رئیس مرکز نظرسنجی! و ... . دهه هشتادی بانک آتیش میزنه؟!!! موردی ولی در همه دهه ها هست. زمان انقلاب کلی دبیرستانی جزو تیم های ترور مجاهدین خلق بودند. به خاطر انقطاع نسل ها بود؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    21 6
    خصوصیت بد عده‌ای انگشت شمار (چه بسا نوجوانان بداخلاق و خشن یهودی و بهائی) چه ربطی به کل کودکان و نوجوانان جامعه عزیز و امام حسینی ایران داره؟
    • IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      3 9
      یه پست منطقی و معقول و کارشناسی شده و فنی کاملا" واقع بینانه از مرکز افکارسنجی ایسپا و سایت مشرق بود .. با اتهام زنی و تکفیر کردن بخش زیادی از جامعه گمان نمی‌کنم مشکل کشور برطرف و حل شود !
    • بی نام IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      0 1
      من یک شب رفتم دیدم
    • IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      7 0
      کسی کل کودکان رو نگفته بخشی از دهه هشتادی ها رو گفتند که واقعیت جامعه ماست وگرنه کلی دهه هشتادی آگاه و وطن دوست و مذهبی و انقلابی هم داریم.
  • IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    11 12
    به عنوان یک دهه هشتادی عرض میکنم دلیل اصلی همه این مشکلات سرمایه گذاری عظیم غرب در جنگ نرم و ابزار رسانه والبته غفلت و کم کاری ما در برابر امپراطوری رسانه ای غربه.اونا سالانه ملیارد هادلار سرمایه گذاری میکنن تا فرهنگ بی بندوبار و برهنه غربی رو به جوانان ما القا کنن.این وسط در کشور ما هم کم کاری فرهنگی زیاده و فضای مجازی ولنگار وآزاد باعث نفوذ فرهنگ غرب شده.البته با همه این اوصاف اما در بین دهه هشتادی ها حزب اللهی و مجاهد هم خیلی زیاده.اگه کار فرهنگی بشه و ما هم در جنگ نرم قوی کار کنیم قطعا دشمن شکست خواهد خورد.کشف حجاب و فحش های رکیک زیبنده یک جوان مسلمان نیست.
    • IR ۰۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      7 1
      بفرمایید خود یه دهه هشتادی عاقل و بالغ و با شعور اومده اشکال کار رو گفته که عین واقعیته حالا این چرندیاتی که فیاض و غیره گفتن چیه!!!!!!!!! دیگه دشمن ایران و اسلام شاخ و دم که نداره یه دفعه بگن ما دشمن این آب و خاک و دشمن حقیقت آفرینشیم که همین اسلامه هستیم و خلاص، کاش یه برنامه میذاشتن تو صدا سیما یه طرف دهه هشتادیایی که بی بند و بار نیستن و تو خانواده ای مقید بزرگ شدن طرف دیگه اونایی که مثلا معترض هستن و شعار میدن علیه نظام به خدا خودتون میبینید اون مثلا معترضین محترم اصلا تو خالی تشریف دارن و اصلا حرفی برای گفتن ندارن بنده خداها مهمترین دغدغه و باور زندگیشون اینه که چه جوری عکس بگیرین بذارن تو اینستا به افق نگا کنن یا به دوستشون چه جوری بابا رو بپیچونن که تا شب ول بچرخن چه جوری مثلا خفن تر باشن اکثرا مامان این افراد طرفدارشون هستن و خود مادره ظاهر بین تره حتی بدتر از بچه هست برای همینه که زن یعنی همه چیز یه زنه و یه زندگیه و یه آزادی و آزادگی و یه جهان، زن که عفریته بشه خانواده از بین میره و فقط الکی چیزی به اسم خانواده وجود داره که درحقیقت اصلا وجود نداره که اینجاس شیطان به هدف خودش رسیده ازبین رفتن روح و احساس خانواده البته هدف ابلیس از بین بردن انسانه که وقتی خانواده از بین بره انسان از بین میره وقتی انسان از بین بره جامعه و جمعی وجود نداره برای همین اسلام روی جمع تاکید داره برای همین امام حسین(ع) میگه برای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم برای همینه که یه فاطمه زهرا هست و یه اهل بیت الان با کمال تاسف بعضی افراد جامعه اسلام امریکایی، اسلام یزید و شمر و ابن ملجم رو انتخاب کردن انسان=خانواده= جامعه، روح اون وسطی که از بین بره دوتا کناریش هم از بین میرن اون وسطی فقط به زن مربوط میشه و در واقعه یعنی خود زن ، زن که شرم و حیا و عفت براش مهم نباشه یعنی اصلا پاش رو زمین نیست و حرمت خاک براش مهم نیست و زمین که حکم خداست رو میدره و خواهان هواست یعنی با ابلسیه یعنی میشه عفریته از طرفی لا اکراه فی الدین برای آدم تعریف شده ،دین یعنی راه زندگی همونطور که یه نفر مثلا مشتاقانه اسلام یزیدی یا بی دینی یا نادونی رو انتخاب کرده باید کاری کرد با عشق برگرده به طرف حق و نور و اسلام اینجاست که امر به معروف و نهی از منکر به نجات میاد ولی راهش رو باید چاره کرد
  • BE ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    4 4
    کاش زودتر به این نتیجه میرسیدید.
  • علی افصحی IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    12 5
    توجه کرده اید هرگز امام خامنه ای در تحلیل نسل های جدید خزعبلاتی که در این نوشتار آمده استفاده نمی کنند و همیشه هم میفرمایند با نسل جوان ارتباط مستمر داشته و دیانت و پایبندی به احکام شرعی انسل جوان را پر رنگ تر از نسل اول انقلاب می دانند و شواهد خیلی گویا و روشنی را نیز ذکر می کنند. این مهملات دهه هشتادی ها فقط از تراوشات ذهن بیمار امثال ضرغامی بر می آید ،عناصری که با تفکر آفتابگردانی توانستند هم به پول برسند و هم به مدرک! بی آن که هزینه کنند یا هزینه شوند!! برای این جماعت همیشه چسبیده به میز اما فزندان و نوه ها معضلی شدند چون آن ها عمل ضرغامی ها را فرصت طلبانه و شبیه قدرت طلبان غرب وحشی دیده با روکشی ازدیانتی که هیچ خاصیتی جز رفیق بازی در میزداری ابدی ندارد. فلذا به سیم آخر زده و در مقابل این ریاکاری ایستادند و صاف رفتند سراغ فرهنگ برهنگی! امثال ضرغامی برایشان میز مهم تراز هرچیزدیگری است برای او فرقی ندارد میزبرای صنایع باشد یا صدا و سیما یا گردشگری یا شورای انقلاب فرهنگی و هزار چیز دیگر. فلذا فرزندان و نوه ها این چند وجهی نمایی را برنتافته و به فرهنگ ضد انسانی غرب وحشی رو می کنند. آن وقت امثال ضرغامی یا عباس صالحی وزیرارشاد روحانی فاسد در کمال بی حیایی اعلام می کنند " نسل جدید از دین گریزان است" مراد اینها از نسل جدید و دهه هشتادی ها بچه های همیشه دررفاه و همیشه درسیر و سفر خودشان اند ازفرط سیری و پری به خنگی غربیان وحشی اشبه اند تا یک مسلمان معتقد! این حماعت اند که به عنوان پایش نسل جدید می خواهند به انقلابیون به عنوان دهه هشتادی ها قالب کنند. به نظر بنده ضد انقلاب واقعی همین اذهان بیمار است که می خواهد چهره غیر متدینانه ازنسل جدید ارائه دهد. این جوانان و نواجانان در خیابان نواده های اصلاح طلبان فاسد و مدیران نا کارآمدی چون ضرغامی است ولاغیر.
  • IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    5 0
    جان من این متن رو از طرفدار یا رفیق ها یا همفکران پرویز امینی ننوشتند؟
  • ایران مقتدر iran IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    0 9
    درود بر شما ، جناب عزت الله ضرغامی بسیار ساده و شفاف و روشن مختصر و مفید مشکل را بیان و مطرح کردن امیدوارم مسئولین مربوطه قادر به درک و فهم و تجزیه و تحلیل این وقایع مهم باشند ، سخنان و نظرات مرکز افکارسنجی ایسپا بسیار فنی و دقیق و منطقی کارشناسی بود در مجموع تحلیل خوبی هم از سایت مشرق بود عالی و، کاملا" واقع بیانه بود اینگونه تجزیه تحلیل های کارشناسی و دقیق و فنی باعث امیدواری جامعه است که حداقل حاکمیت و مسئولین متوجه مسائل شدن آگاه شدن و در صدد راه حل ... انشاالله .. التماس دعا مشرق جان
  • IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    14 7
    مشرق عزیز، من سال هاست از مخاطبانت هستم. به خاطر آبروی خودت این متن رو از سایت بردار. ممنون
    • IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      2 8
      چشم ها را باید شست جور دیگر باید دید ... نگاه شما اشتباه عزیزم این پست و تحلیل منطقی و، واقع بینانه ای از سایت مشرق بود مشکل رو باید در خودت جستجو کنی !
    • علی IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      3 9
      نویسنده هم قطعا اخراج شه، اصلا فهمیدین چی نوشتید؟
  • IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    1 4
    مطلب مفیدی بود.ولی سنگین بیان شده.کاش با مثالهای بیشتر میشد این هیولاها را بهتر شناخت.جمع بندی و خلاصه کردن مطلب هم بیان بشه.به زبان ساده ات فهم بهتری از مطلب داشته باشیم.لطفا تکرارش کنید و ساده و قابل فهم تر بیانش کنید
  • IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    3 0
    ۱۶:۳۵ نتیجه خوردن پول حرام ميشه ساشا سبحانی و آقازاده ها ،ميشه خاوری و مسيولين رانت خوار اينا مگه چی خواستن که تو اينجوری بدت اومده
  • IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    2 1
    آقایان هر کدامتان مسئول هست چرا جلوی این تالار گفتگوی سایت های مثلا بورسی را که مثلا باید محلی برای"سهامیاب" باشد نمیگیرید. علنا تشویق به اغتشاش می کنند و برای خط آشوب کف می زنند و "ره آورد365" ی جز تشوشیش اذهان کاربران ندارند. سایت های داخلی هستن هااا نه تلگرام و اینستا و توئیتر. اینهمه ولنگاری فضای مجازی آنهم در سایتهای داخلی؟
  • IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    0 0
    موقع جنگ
  • IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    28 5
    این دخترهای 17-18 ساله ای که امروز میبینید روسری از سر برمیدارن و خواستار لخت شدن و روابط آزاد با پسرها هستن، همونهایی هستن که 4-5 سال پیش با آهنگ ساسی مانکن و یادت باشه اول اینستا بعد کتاب قبل از خواب 2 تا شات بزن راحت بخواب تربیت میشدن کلاهتون رو بزارید بالاتر
  • IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    5 4
    یادبچه طلاقن یا ازدواجهای بعد از پارتی های شبانه
  • حسن IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    3 5
    آفرین مشرق بعد از مدتها یک تحلیل علمی و واقعبت گرا دیدیم امیدوارم واقعیت‌های جامعه در تحلیل‌های مشرق بیشتر از توهمات باشه
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    6 0
    فارغ التحصیلان مدارس غیر انتفاعی اند بخاطر پول موسس و مدیر بهشون نمیگه بالا چشم تون ابروست یکی هم مثل من سخت بگیرد خوش آمدی برو با کلی حرفهای ناجور از فرهنگی های بی فرهنگ پول دوست
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    5 3
    باید حرف جوانان شنید باید دید چه می خواهند وچه نمی خواهند وبا مشورت وهمفکری آنها به یک تعامل درست با آنها رسید
    • IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      11 7
      اگه خواستن تو رستوران لجن بخورن باید بگذاریم این کار رو بکنن؟
    • IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      9 3
      دوست افراطی من آیا شما در دوران نوجوانی و جوانی خویش لجن خواری کردی ؟ چرا تصور میکنی فقط تو میفهمی و دیگران نمیفهمن..!
    • IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      16 6
      بیغیرتی و بی حجابی بدتر از لجن خواریه
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    12 2
    نسل دهه ۸۰ به بعد نسل تنهاست به علت تک فرزندی و ... فرزندان این نسل در آینده نعمت عمو و خاله و ... ندارند.سال‌هاست این تنهایی را در شبکه مجازی با جنس مخالف پر کرده اند و اکنون دوست دارند در دنیای واقعی شکل رسمی به آن بدهند.
  • IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    5 3
    شبکه های اجتماعی بیگانه که به قوانین ایران متعهدنبودن وشبانه روز مغز جوانان ونوجوان راشستشو می دادن ودولت کلید هم باآنها هم کاری میکرد شدآنچه نباید میشد
    • IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      3 15
      یعنی مشکل کشور ما ، مشکلات جوانان ما فقط همین نکته بود ( مجازی ) ؟؟؟ چرا اسرار دارید خودتون رو به کوچه چپ بزنید عزیزم ؟ بهتر نیست واقع بینانه تر به مسائل و مشکلات کشور نگاه کنیم ..
    • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      15 0
      مشکل اصلی اغتشاشات اخیر و رفتارهای ده هشتادی ها و کشف حجاب و شعار علیه نظام و قرآن و حجاب اختیاری و ....فقط و فقط سرمایه گذاری عظیم غرب در رسانه اای مجازی و ماهواره ای و جنگ نرم و القای فرهنگ بی بندوبار و برهنه غربی به جوانان ماست
  • IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    6 6
    لطفا این خبر رو بردارید. وسط حضور علنی و مسلح ماموران حرفه ای دشمن و تلاش دشمن برای فریب مردم و حکومت که «این ها مردم اند ، نه مامور ما» این متن آمده از معترض های نوجوون و اینکه تقصیر تفاوت بین نسل هاست و تقصیر ماست حرف زده!!! بعد یکی هم نوشته کودکان آینده داعشی، یعنی رسما کار اشرار رو از سمت مامور دشمن به نام کودکان مردم نوشته. اگه یک ذره همین متن باعث شل شدن ماموران نسبت به برخورد با ماموران وحشی دشمن بشود و باعث حس ترحم مردم به ماموران وحشی دشمن بشود قطعا مشرق هم مسئول آن است و قطعا نویسنده وقت نشناس یا مشکوک. مسئول خون و خسارتی که در نتیجه این شل شدن یا ترحم بریزد
  • IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    4 0
    ماه قبل ما یادواره شهدای داشتیم همه کسایی که اومده بودن کمک برای برگزاری مراسم دهه هشتاد بودن. انصاف نیست که همه دهه هشتاد ها رو همونایی بدونیم که کف خیابان های تهران بیرون اومدن. البته منکر تفاوت نسلی نیستم اما مثل بقیه نسل ها و آدم ها در ایران دهه هشتاد ها هم طیف مختلفی از افکار و رفتار رو دارن
  • IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    9 2
    اینا از بی دغدغه کی و امکانات زدگی هست. ما باید تابستون کار میکردیم تا پاییز و زمستون بتونیم بریم مدرسه
  • IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    6 0
    آیا این تغییر طبیعیه یا آفت؟ به نفع خودشون و آینده جامعه هست یا به ضرر؟ آیا به سوی بهتر شدن میبره یا بدتر شدن؟ پاسخ به این سوالات مهمه
  • IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    12 1
    در کشور های غربی و خیلی از کشور های جهان برای زیر ۱۸ سال محدودیت دسترسی به اینترنت وجود داره ولی در کشور ما چنین محدودیتی نیست. واقعا چرا؟ چون کودک و نوجوان هنوز شخصیت مستقلی ندارن و در تحولات مجازی آسیب می‌بینن. اونها میدونن این فضا برای کودکان آسیب زاست ولی ما ول کردیم و الان از شکاف نسلی میگیم
  • IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    10 3
    بزرگترین چیزی که باید به این نسل و نسل های بعد یاد داد اصول زندگی اجتماعی و رعایت قانون هست. حالا هر قانونی‌. نسل جدید ایران به شدت داره قانون گریز بار میاد و این بعنی اضمحلال جامعه تحت هر حکومتی هم باشه فرقی نمیکنه.
  • محمد GB ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    5 18
    باورم نمیشه این مقاله علمی از طرف مشرق نیوز باشه من هیچ وقت دیدگاه های شما را قبول نداشتم اما حالا که این مقاله را خواندم خیلی خوشحال شدم که اینقدر واقع بینانه به خوبی به تحلیل این نسل پرداختید آفرین به شما به خاطر نگاه عالمانه تون و پذیرش واقعیت های جامعه
    • IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      9 5
      حالا که مشرق از یه سری کافر حمایت کرده مطلب شد علمی؟ مرده شور علمتون رو ببرن.
  • IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    3 1
    در جامعه ای که تکثر عقیده وجود داره برای اینکه اختلاف و تنش اجتماعی به وجود نیاد باید همه به قانون رجوع کنن و نحوه احترام گذاشتن به اونو در عرصه اجتماعی یاد بگیرن.
  • IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    15 3
    آمریکا و اروپا کاری به تغییر نسل نداره. با قوانین حرفه ای و البته آموزش حرفه ای نحوه احترام گذاشتن به اون رو به کودکانشون یاد میدن. و اگر از اون تخطی کنن جریمه های سنگینی میشن. برید قوانین راهنمایی و رانندگی در اروپا رو بخونید و سطح رعایت رو ببینید. جوکر و زور هم نمیشناسن همه بابد به عنوان شهروند رعایت کنن
  • IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    5 4
    بزرگترین اتفاقی که برای برخی از نسل دهه هشتادی ایران افتاده مقایسه ناقص هست. مقایسه خودش و یک نوجوون آمریکایی و اروپایی در شبکه های اجتماعی. وقتی میبینه اونا در کالج میرقصن و خوشحالن میگه نگاه کن چقدر سیستم ما خشکه! ولی این پوسته ماجراست و همه ماجرا نیست. اونا نمیدونن کشور های غربی یکی از نا امن ترین جاه ها از لحاظ خشونت و آزار جنسی هست که معلول همین سبک زندگی است.
  • IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    8 3
    تک فرزندی، اشباع امکانات، زیست مجازی، تحریک پذیری و احساسات بالا و عدم قدرت تحلیل درست و ناپختگی مشکلات عمده این نسله
    • IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      5 2
      اشباع امکانات خوب بود خخخخخخخخخخ
    • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      5 0
      20:14 منظور از اشباع امکانات برخوردار تر بودن کل نسل هزاره سوم درجهان و دهه هشتادی ها در ایران نسبت به نسل های قبل هست . تبلت موبایل لب تاب وسایل بازی و سرگرمی امروزی و... حتی سرویس مدرسه به این شکل در زمان ما اصلا وجود نداشت.
  • ببر مازندران IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    4 4
    اگه اون روزی که معلمها رو تو کلاس میزدن میزدین دهنشون الان اینجوری نمیشد اینا همونهایی هستن که ده سال پیش سر صف **** گوش کردن برعکس ما دهه شصتیها که دعا و شعار هفته گوش کردیم
  • حامد IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    3 8
    کاش میشد کل مسولین نظام را موظف کنیم.ده بار این تحلیل را بخوانند و صد بار از روش بنویسند....نمیدونم کی نوشتتش؟! اما باریکلا بهت...قطعا کمترین جای شما در این کشور وزیر فرهنگ می باشد...
    • IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      1 3
      درود بر شما ، آره والله بخدا ..!
  • IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    3 3
    برای فهم حجاب کمتر بابد به اونها از عقوبت اخروی بد حجابی گفت اونها دنبال فلسفه و دلیل هستند. و برای احترام به قوانین اجتماعی باید اصول زیست اجتماعی رو به اونها آموخت
  • IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    5 0
    میخواهید نسل های آینده بهتر شوند؟ اصلاح آموزش و پرورش اصلاح آموزش و پرورش اصلاح آموزش و پرورش..‌ معلم معلم معلم. معلم خیلی مهمه
  • IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    11 2
    داریم نتایج ۸ سال اجرای مخفیانه سند ۲۰۳۰ رو میبینیم‌.‌.
    • sami ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      6 3
      شایدم 40 سال آموزش غلط ئ اصرار به تکرار و درس نگرفتن از اشتبهات
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    0 1
    اولا که تئوریسین کم داریم و جائی که باید برنامه ها ی دولت را پیوست فرهنگی بدهد یکی می‌شود ابتکار و مولاوردی و دیگری هم که هستن شازده پسرشان در آنور آب تشریف دارن !
  • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    4 3
    در تربیت دینی به بچه ها ایثارگری و وطن دوستی یاد داده میشه ولی در تربیت اینستاگرامی بهشون عصیانگری و وطن گریزی. ایثارگر انرژیش رو میزاره برای خدمت به هم وطن و هم نوعش ولی عصیانگر همه اون انرژی رو برای ضربه زدن به اطرافیانش و جامعه خرج میکنه. اینه تفاوت تربیت
  • IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    4 12
    از مشرق خیلی زدن این جملات عجیبه ،اگر مشکلات اقتصادی ،نا امیدی از اینده،بیکاری و ...حل نشه مطمین باشید این اعتراضها هر روز بیشتر و با خشونت بالاتر اتفاق میافته.
    • IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      1 3
      بله دوست عزیز دقیقا" همینطوره ..!
  • US ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    4 7
    حقیقتش وقتی متنو میخوندم چند بار بالای صفحه گوشی نگاه کردم ببینم تو سایت مشرقم!!! باور کنیددد درستتتتت ترین کار ممکن همینه که قبول کنید مشکل هستتت و بعد حلش کنید حتی اگهراه حلش مخالف چیزی باشه که شما دوست دارین. بخدا برا نگه داشتن انقلاب هم این راهشه.
  • کاضمی نیا CA ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    7 11
    خواسته به حق دهه هشتادی ها مشخصه
    • IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      23 8
      آره خواستشون اینه که در راه .....و بی بند و باری کشته بشن. باید به خواستشون احترام گذاشت و راحتشون کرد.
  • IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    6 1
    الإسراء وَإِذَا أَرَدْنَا أَن نُّهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِيهَا فَفَسَقُوا فِيهَا فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَاهَا تَدْمِيرًا ﻭﻗﺘﻲ ﺑﺨﻮﺍﻫﻴﻢ ﺷﻬﺮی ﺭﺍ ﻧﺎﺑﻮﺩ ﻛﻨﻴﻢ، ﺍﻭﻝ ﻣﺮﻓّﻬﺎﻥ ﺑﻲ‌ﺩﺭﺩﺵ ﺭﺍ ﺑﻪ تبهکاری وا میداریم؛ پس ﻫﻤﻴﻦ‌‌ﻛﻪ ﺑﺎ ﻋﻴّﺎﺷﻲ ﺳﺰﺍﻭﺍﺭ ﻋﺬﺍﺏ ﻣﺎ ﺷﻮﻧﺪ، ﺁﻥ ﺷﻬﺮ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺑﻴﺦ‌ﻭﺑُﻦ ﻭﻳﺮﺍﻥ ﻣﻲ‌ﻛﻨﻴﻢ. (١٦)
  • DE ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    9 3
    درود یر کچوئیان که کانلا راست گفته. وقتی ساست تک فرزندی رو اجرا کردیم و بعدش به این نسل بزرگ شده در ناز و نعمت تو سری مزدیم نتیجش همین میشه. نتیجه حذف ترکه از مدارس همین بی شعوری ها تو سطح جامعه میشه. واسه همین قدیم میگفتن چوب معلم گله هر کی نخوره خله.
  • IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    1 2
    درود مشرق مقاله و تحلیل بسیار واقع بینانه و صحیحی بود عالی بود سپاسگزارم
  • DE ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    11 2
    درود یر کچوئیان که کانلا راست گفته. وقتی ساست تک فرزندی رو اجرا کردیم و بعدش به این نسل بزرگ شده در ناز و نعمت تو سری مزدیم نتیجش همین میشه. نتیجه حذف ترکه از مدارس همین بی شعوری ها تو سطح جامعه میشه. واسه همین قدیم میگفتن چوب معلم گله هر کی نخوره خله.
  • DE ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    12 6
    درود یر کچوئیان که کانلا راست گفته. وقتی سیاست تک فرزندی رو اجرا کردیم و بعدش به این نسل بزرگ شده در ناز و نعمت تو سری مزدیم نتیجش همین میشه.
  • IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    4 4
    با احترام به نویسنده فرهیخته این مقاله خوب باید عرض کنم به نظر می رسد سیستم انتظامی و امنیتی کشور توسط موساد هدایت می شود. حمله به دانشگاه شریف و مدارس و ... فقط هیزم آتش است و بس
  • IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    3 4
    عجیبا غریبا ، مشرق هم تحلیل جامعه شناسانه و نزدیک به واقعیت بلده؟
    • IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      1 7
      سایت مشرق بهترین واقع گرایانه ترین و حرفه ای ترین سایت میهنی داخل کشور است
  • عاشق ایران DE ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    4 3
    در حالیکه کشور ما بعد از 43 سال هنوز با همون افراد و با همون افکار داره مدیریت میشه و آقایون از روی یک صندلی پا میشند و روی صندلی دیگه ائی می نشینند. تعجب نداره که درکی از جوانان و خواسته هاشان نداشته باشند
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    4 5
    حاج ابوذر روحی خوب خوند "غصه نخور آقا سربازات هزارو چهارصدین" به یاری خدا این چالش ها و فتنه ها باعث عیب یابی و رفع نواقص برای تربیت نسل بعدی خواهد بود
  • تهرانی IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    3 2
    اولا اندکی از دهه هشتادی ها آقای ضرغامی! ثانیاً از خداشونه‌ بازداشت بشن چون میدونن آزاد میشن سریع و بهشون گفتن میتونن بعدا پناهندگی بگیرن این باعث تشویق سایر جوانان شده.
  • IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    2 9
    نمونه ی بارز "یا واقعیت را می‌پذیرید یا واقعیت خودش رو به شما تحمیل میکنه" یکم دیر دست از کتمان واقعیت برداشتید ولی بازم بدک نبود.
    • IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      11 2
      نه درست نیست درستش اینه "یا هر مزخرفی که می میگیم رو به عنوان واقعیت قبول میکنین یا میزنیم چشم نوزاد مسلمون رو کور میکنیم و بعد با رافت اسلامی آزاد میشیم"
  • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    8 10
    ده هشتادی ها و نودی ها طومارتان را در هم خواهند پیچید
    • IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      5 5
      طورمار اربابت برمی چیینند
  • IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    0 1
    خوب نوشتید
  • نازنین IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    12 3
    ایناحرف حسابشون اینکه پوشش نباشه کاری به گرونی واختلاس وبقیه ماجراندارن یه مشت شکم سیرن که دغدغشون فقط اینکه حجاب وپوشش نباشه مرگ براین بی ابروهاکه ابروی ایران مقتدرروبردن یه مشت عقده ای برای برهنه شدن
  • IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    4 1
    لطفا و لطفا جمعیت بسبار زیاد دهه هشتادی های اخلاق محور را فراموش نکنید و سیاه نمایی مطلق را مواظب باشیم
  • SE ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    3 8
    تشکر از مشرق بابت این گزارش. واقعا نسل خوبی هستند ۸۰ی‌ها و ۹۰ی‌ها، دنبال حقیقت هستند و در این بین دشمنانی مثل بی‌بی‌سی مطالب تحریف شده به این‌ها می‌رسونه. خیلی اشتباه کردیم در حق این نسل. الان مساجد ما پر شده از سنین بالا، رفتارهای دفع کننده زیادی توی مساجد نسبت به کوچکترها دیده میشه.
  • یزدان IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    3 6
    محض اطلاع نه ماهواره نه فضای مجازی نه چیز دیگه ای در این ماجرا نقشی نداره حالا شما اصرار دارید خب اشکال نداره با همین شیوه مشکل رو حل کنید
    • IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      4 3
      آره اینترنت و ماهواره کلا قطع بشه معلوم میشه نقشی داشتن یا نه
  • IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    2 3
    كساني كه بيانيه دادند ونظام را به ضرب وشتم،شكنجه وقتل متهم كردند در هر موقعيت ومنصب اجتماعي كه باشند بايد اتهمات وارده را اثبات يا در غير اين حالت مجازات شوند
  • IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    2 2
    كساني كه بيانيه دادند ونظام را به ضرب وشتم،شكنجه وقتل متهم كردند در هر موقعيت ومنصب اجتماعي كه باشند بايد اتهمات وارده را اثبات يا در غير اين حالت مجازات شوند
  • IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    8 2
    نباید بادیدن تعداد اندک آشوبگر فکر کنیم کل ده هشتادی این گونه هستند اینهایی که بدنبال بی حجابی و ول انگاری هستند تعدادی قلیل می باشند که بایدتوجیه بشوند که فریب دشمن خوردند
    • IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      2 6
      شما باید اندکی بیاندیشی تفکر کنی واقع بین باشی با اتهام زنی و با گاک کردن صورت مسئله گمان نمی‌کنم مشکلات جامعه و جوانان حل شود ..!
  • محمد IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    5 0
    اگر بینی که نابینا و چاه هست ، اگر خاموش بنشینی گناه است
  • احمد IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    8 4
    فضای مجازی فضای پرده دری و بی حیایی و دروغ هست وقتی بی قید و شرط درب این فضا رو باز کنیم رو همه نسلها اثر داره ربطی به دهه ۷۰ و ۸۰ نداره روی همه اثر گذاشته باید فکری به حال اون کرد که متاسفانه خیلی عقبیم و غربیها جلو هستن
  • IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    1 3
    مشرق جان عکسهایی خوبی کار کردی ، متن هم خیلی متین بود، فقط اگر یاد نگیریم که مسببان هر فاجعه ای رو پاسخگو بکنیم هیچ ضمانتی برای خرابکاریهایشان آینده شان نداریم، سیاسیون وقتی اشتباه 180 درجه ای میکنند هزینه و خسارت ایحاد کرده اند نمیتوانند و نباید که بدون تاوان بمانند چه رسد که بخواهند فرضا مثل جناب خاتمی پرچمدار جریانی باشند که قبلا علمدار ضدیت با آن بوده اند! این قبیل سیاستمداران باید صحنه را خالی کنند
  • ناشناس RU ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    5 3
    اینهایی که تو خیابونن بجز آزادی مطلق (جنسی و غیرجنسی) چیزی نمیخوان. نه اینکه به زنا و همجنسبازی متهمشون کنم چون این هم خودش گناهه اما اینهایی که تو خیابونن میخوان آزاد آزاد باشن. حالا یا خواسته شون رو بهشون بدید و حکومت اسلامی رو تموم شده اعلام کنید یا مثل عاشورا تا پای جون مقابلشون وایسید. یکی از این دو راه بیشتر نمونده.
  • یاسر GB ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    8 1
    تحلیلش اشتنباه و ضدو نقیض داشت اولش گفت اینها درصد کوچکی از کل انسانهای ناراضی هستند ولی بعدش همه چیز را در دهه هشتادیها و چیزی بنام زخمی فرهنگی دانست و مولفه های اقتصادی سیاسی را کم اهمیت دانست اخر سر هم یک پیشنهاد داد که برای اینکه فلان رسانه های بیگانه نتونند کاری کنند بیائید با این زخم فرهنگی مفاهمه داشته باشید که صدالبته نتیجه این مفاهمه هم از پیش معلوم و دانسته است
    • مفید IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      1 0
      دقیقا کجای متن گفت بخش کوچکی هستند؟
  • IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    5 8
    اگر جمهوری اسلامی نباشد ما همه چیزمان را از دست می دهیم.
    • IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      6 5
      شما از دست می‌دهی .. موافقم !
  • IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    5 10
    این اعتراضات اگر هیچ دستاوردی هم نداشته، هم اینکه مشرق هم این تغییرات نسلی و تفاوت سلیقه‌ی نسل‌ها رو فهمید و پذیرفت به نظر من ارزشش رو داشت.
    • IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      2 1
      اعتراض که آدمکشی نداره تخریب وآتشزنی نداره مشتی ارازل واوباش اجیر شده سرویس های جاسوسی سیا وموساد میاند اغتشاش راه می اندازند که این میان جوانان هیجان زاده وارد تجمع آنها می شوند که لنتظار می رود قوه قضاییه لیدرهای این تجمات غیر قانونی محاکمه ومجازات کنند
  • یه تهرانی عاشق آقا GB ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    7 15
    دهن ما دهه شصتیا که صاف شد ولی بزارین اینا یکم زندگی کنن
    • IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      5 10
      خفه زندگی شماشایدبا..... وولنگاری معنا بگیره ولی ماازادیمان باکرامتنان عجینه
    • IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      1 7
      درود بر شما ، آره والله .. ایکاش !
    • IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      3 3
      نتیجه افراط همین هست = تفریط !!! امثال شما با افراط گرایی و نگاه خشک و تنگ نظرانه باعث این مسائل و مشکلات امروز جامعه ایران شدید .. لابد تصور کردید می‌شود چهل سال دیگر همین فرمون برید جلو ..! وقت بیداری است ایران عزیز به فرزندان بیدار و آگاه نیاز دارد
    • IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      5 0
      فعلا که دهه هشتادی ها نمیزارن بقیه زندگی کنن خخخخ
  • كرمي IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    0 2
    سلام. درست نيست كه دهه هشتادي را اغتشاشگر بناميم. شايد اين هم توطئه اي براي جدا كردن اين عزيزان از جامعه باشد. مگر چند درصد دهه هشتادي ها كف خيابان هستند؟
  • IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    2 1
    خودمون گول نزنیم وقتی فکر وذهن نوجوان وجوان به شبکه های ولنگار غربی بسپاریم دولت های غربگرا هم فضای مجازی کشور رها کردن تا این وضعیت بوجود آوردند
  • اصغر IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    3 1
    حرف های مفت نزن اگربررسی کنن متوجه میشن که اطرافیان خودت وبچهات همه درخارج هستند وخودت هم ازخارج مدرک گرفتی مگرالان عصرحجرهستش که نبایدبادنیارابطه داشته باشی
  • IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    1 1
    این چه عکس های گذاشتی؟
  • IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    2 2
    با سلام مقاله و مفاد تحلیلی و پردازش جهانی شدن و اثرات آن بر نسل های دهه هشتاد و نود به عنوان نهاد اصلی بحث عاقلانه، اصولی، شجاعانه و علمی است. این نگاه قابل تحسین و تقدیر است. علاوه بر این این اتفاق به صورت یک پدیده و با عوارض مزمن و با ابعاد سلبی و ایجابی اساسا یک موضوع دینی و رسالت مقام ولایت است. جهانی شدن بطور کلی غایت دو تفکر حق طلبانه و باطل است. قرآن کریم بخوبی به جهانی شدن و ساختار اجتماعی آن می پردازد « یا ایها الناس انا خلقناکم من ذکرا و انثی ... لتعارفوا ان اکرمک عمد الله اتقیکم ». جهانی شدن امر عینی و انضمامی است و حکومت موعود امم ماهیتا جهانی است. ج اا بابستی نظریات و راهبردهای خود از نظری در مقیاس جهانی طرح و با اتخاذ راهبردهایی امکان یک گفتگوی فرهنگی و عملی در مقیاس جهانی را فراهم نماید. ریشه بحران های موجود را بایستی در تفکر دولت های قبل حستجو کرد. این دولت ها اولا با پذیرش کدخدا سخت و نرم افزارهای غربی را کسوت علمی پذیرش و در نهاد تصمیم گیری بارگذاری کردند و رهنمودهای امام امت در باره شبیخون فرهنگی و یا ناتوی فرهنگی را به سخره گرفتند. در حال حاضر نمودار پیمایش ج اا نشان از رشد و توسعه است و قابلیت های بی نظیری در حال ظهور و بروز است ولی این نمودار موجب رضایتمندی عمومی و مردم نشده است. حکمرانی کشور اجمالا تعاملی نیست و کماکان یک طرفه و سخت افزاری است. علاوه بر این دولت روحانی با دلبستگی به متروپل کشور را در آستانه ذلت کشانید و برخی از اقدامات وی به تنهائی برای استحاله و برانذازی نظام سیاسی کفایت می کند. یک، کاهش ارزش پول ملی دو، برجام . در باره ارزش پول واکنش نظام سیاسی انفعالی و رضایت بخش نبود و در واقع به طراحان این تفکر اجازه داد فرد ایرانی و حامعه وارد یک دوره سیال و بدون مبنای اززش گذاری واقعی شود‌. این اتفاق خطرناکترین و اثرگذارترین تصمیم در تاریخ چها سال گذشته بود‌ آسیبی جدی به همه احاد جامعه وارد و شکاف ها را عمیق و بحرانی تر کرد‌. جامعه در برابر این تصمیم هیچ پناهگاهی نداشت و ارتباط عاطفی و گفتمانی بین دولت و ملت به پایین ترین سطح رسید. خواسته های مشروع مردم از قبیل ازدواج، مسکن، پوشالک، بهداشت، آموزش و اشتغال همه از عالم واقع به تالم وهم و خیال مهاجرت کرد و اثرات آن را در دهه هشتاد و نودی به دلیل ارتباط دیجیتالی با منابع جهانی در همین جادی
  • IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    8 8
    نسل کثیف منحرف بر آمده از مالهای حرام، مادران بی حیا و پدران بی غیرت.
    • CA ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      8 1
      نمیشه عمومیت داد، اما متاسفانه فرزندانی که راه رو کج رفتن به این دلیله که پدر مادرهاشون هم بوسیله فضای مجازی شستشوی مغزی شدن.
  • نادیر IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    0 0
    با عرض سلام و خسته نباشبد نظرات لایک و دیس لایک نداره یا گوشی من ایراد داره ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • نادیر IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    4 7
    اگه واقع بین باشیم باید قبول کنیم ک نسل دهه هشتادی بسیار جسور پرخاشگر و نترس و در عین حال افرادی هستن ک با زبان زور قانع نمیشن ک هیچ تازه بدترم میشن
    • ناشناس م IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      6 1
      با شما موافقم اما بیشترش باد اینستا و هالیوووده اگه ما خودمون اینا رو باد کردیم می شد روش یه حسابی باز کرد
  • ناشناس م IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    3 1
    گرسنگی که از در بیاید ایمان از در دیگر خارج می شود ( فقر باید درسال 1400 تعریف شود نه سال های اولیه اسلام) علی(ع) فرمودند :فرزندانتان را برآداب خود تربیت نکنید؛ چرا که آنها برای – آینده و – زمانی غیر از زمان شما آفریده شده اند دو تا نکته وجود داره اول حکومت و تبیین عملی دستورات دین دوم خانواده و پیاده سازی دستورات دین . اما فوت کوزه گری تو کلام خداست که به اون عمل نمیشه : از اجرای حدود الهی نباید ترسید چه مجازاتش چه حلال هاش . در این جامعه بوی دین نمی آید حقیقت این است .
    • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      6 0
      ببخشید ولی همین الان یمن رو یه نگاهی بکنید.با پای برهنه و گرسنه جلوی آمریکا و عربستان وایساده و بدون شک از با ایمان ترین مسلمانان هستن نمونش همین جشن اخیر که کل صنعا دو سبز رنگ کرده بودن.اتفاقا ایمان با فقر در تضاد نیست چه بسا فقرا با ایمان تر هم باشند.دختران ایفون به دستی که کف خیابون کشف حجاب میکردن و کاخ نشینان و سلبریتی های میلیاردری که لیدر اغتشاش شده بودن هیچ یک از فقرا نبودن.اغتشاشات اخیر بیشتر مربوط به یه عده بی درد بود که میخاستن مثل اروپا بی بندوباری و برهنگی ازاد بشه.
  • IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    11 1
    با سلام آیا برای اداره تحولات و تغییر بین نسلی راهی وجود دارد؟ پاسخ قطعا مثبت است و ج اا قابلیت های رویکرد را بصورت متعالی دارد و انتظار می رود حاکمیت و حکومت و نهادهای امنیتی از منظر دینی و تجربه تاریخی این تحول در کیفیت حکمرانی و اداره کشور را رقم بزنند. اداره اقتصاد کشور با اقتصاد سیاسی رانتی امکان پذیر نیست. انحصار قدرت و ثروت دیگر انکان پذیر نیست. اقتصاد بانک محور و ربوی محکوم به بحران پذیری است. اقتصاد بایستی مردمی و با رویکرد جهانی مدیریت شود و اولین وظیفه دولت تقدم مردم بر دولت است. البته ظهور و بروز دولت رئیسی یکی از ارکان این تحول است و اقدامات خیلی خوب در مقیاس تحول پذیری داشته است. این دولت از نطر اخلاقی و جهادی اهلیت ایجاد این تحول تاریخی را دارد و می تواند با اقدامات ولو اندک به سرعت ریشه این بحران ها را هدف گذاری و بتدریج درمان نماید‌. برای نمونه و از مصادیق این رویکرد پرداخت یارانه نقدی در جریان حذف دلار ملعون جهانگیری بود‌‌. ما می توانیم و این یکی از همان پیچ های تاریخی است که امام امت پیش بینی کرده است. بیایید از سداه الگو بگیرید. سپاه عزیز بدون هر گونه تبلیغی و بر اساس رسالت اساسی خود سطح مداری ج اا را به یکباره ارتقا داد. صبح هنگام مردم عزیز متوجه این تحول فندآورانه و غرور آفرین شدند. بنابراین دولت نیز نیازمند چنین روحیه جهادی هستند‌
  • IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    1 0
    با سلام آیا برای اداره تحولات و تغییر بین نسلی راهی وجود دارد؟ پاسخ قطعا مثبت است و ج اا قابلیت های رویکرد را بصورت متعالی دارد و انتظار می رود حاکمیت و حکومت و نهادهای امنیتی از منظر دینی و تجربه تاریخی این تحول در کیفیت حکمرانی و اداره کشور را رقم بزنند. اداره اقتصاد کشور با اقتصاد سیاسی رانتی امکان پذیر نیست. انحصار قدرت و ثروت دیگر انکان پذیر نیست. اقتصاد بانک محور و ربوی محکوم به بحران پذیری است. اقتصاد بایستی مردمی و با رویکرد جهانی مدیریت شود و اولین وظیفه دولت تقدم مردم بر دولت است. البته ظهور و بروز دولت رئیسی یکی از ارکان این تحول است و اقدامات خیلی خوب در مقیاس تحول پذیری داشته است. این دولت از نطر اخلاقی و جهادی اهلیت ایجاد این تحول تاریخی را دارد و می تواند با اقدامات ولو اندک به سرعت ریشه این بحران ها را هدف گذاری و بتدریج درمان نماید‌. برای نمونه و از مصادیق این رویکرد پرداخت یارانه نقدی در جریان حذف دلار ملعون جهانگیری بود‌‌. ما می توانیم و این یکی از همان پیچ های تاریخی است که امام امت پیش بینی کرده است. بیایید از سداه الگو بگیرید. سپاه عزیز بدون هر گونه تبلیغی و بر اساس رسالت اساسی خود سطح مداری ج اا را به یکباره ارتقا داد. صبح هنگام مردم عزیز متوجه این تحول فندآورانه و غرور آفرین شدند. بنابراین دولت نیز نیازمند چنین روحیه جهادی هستند‌
  • IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    6 1
    این وضع فکری و رفتاری بخشی از نسل جدید، محصول بی توجهی به خوراک فکری و اخلاقی است که از طریق فضای مجازی به روح و روان کودکان و نوجوانان ما سرازیر شده است. باید ابتذال چاره‌ای برای درد رهابودن فضای مجازی اندیشیده شود. مشکلاتی که در رفتار بخشی از نسل جدید دیده می شود، امری طبیعی و پذیرفتنی نیست. باید هر چه زودتر چاره جویی و اصلاح شود.
  • IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    1 9
    دهه هشاد کلا باید نابود شود خخخخخخخخخخ
    • استاد تمام TR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      0 1
      تکبیر
  • IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    5 2
    شماها از حضرت آقا فهمیده ترید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟! ایشان فرموندن همش بازی دشمن است که یه عده رو هم در داخل فریب داده.حالا هی خودتحقیری کنید.ضرغامی هم که خیلی وقته دودوزه بازی میکنه وهوای ریاست جمهوری اختلال حواس براش ایجاد کرده! این بی شرم بود که با تلویزیونی مملو از لیبرالی گری واباحه گری ،نسل فعلی را غارت دینی کرد.
  • IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    6 3
    شماها از حضرت آقا فهمیده ترید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟! ایشان فرموندن همش بازی دشمن است که یه عده رو هم در داخل فریب داده.حالا هی خودتحقیری کنید.ضرغامی هم که خیلی وقته دودوزه بازی میکنه وهوای ریاست جمهوری اختلال حواس براش ایجاد کرده! این بی شرم بود که با تلویزیونی مملو از لیبرالی گری واباحه گری ،نسل فعلی را غارت دینی کرد.
  • IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    8 2
    اللهم عجل لولیک الفرج
  • محمدرضا IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    1 3
    حوادث اخیر با اینکه ناراحت کننده بود ولی یک خوبی داشت خوبیش این بود که بعضی کسانی که داخل حاکمیت بودن و نفذی بودن بعد از اینکه حاکمیت و دولت یکدست شد میخواستن جامعه و کشور رو هم مثل خودشون آلوده کنن اونم به هر قیمتی ولی خدا جوابشون رو داد و دستشون رو رو کرد
  • مهدی IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    1 1
    چه عجب...! تحلیل قابل دفاعی بود
  • IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    5 6
    اینا بچه های آشوب گران سال ۸۸ هستن این همه شبکه داخلی نتونسته اینا رو قانع کنه
  • US ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    5 0
    شما متاسفانه در چند مقوله بسیار ضعیفید. روانشناسی اقناعی، روانشناسی احساسی، روانشناسی رفتار، و روانشناسی تحلیلی. متاسفانه فضای مجازی در این زمینه ها و با هدف مخالف شما بسیار قوی هست و بسیار تاثیر گذار. یعنی اینها با ایجاد جاذبه و تحریک احساسات میتونن نیروی محرکه رو برای طلب و تغییر ایجاد کنن. شما در مقابل این جنگ روانی هیچ سلاح و اقدام موثری ندارید مگر اینکه دسترسی به محتوای فضای مجازی از طریق اینترنت ملی، دسترسی ابزار جنگ روانی رو به ذهن جوانان قطع کنه، و بعد با ایجاد محتوا و جاذبه داخلی با تکنیک‌های فوق بتونید موفق بشید. متاسفانه مشاورهایی که دارن به سیستم مشاوره میدن هم خودشون در زمین طرف مقابل علیه خودی بازی میکنن، و مروج همون افکار و همون جاذبه ها هستن به همین دلیل هیچ چیز موثر نیست. تا زمانیکه مشاورین اجتماعی شما خودشون پیرو لاکان و کارل پاپر، و فروید و کارل جونگ و برویر و استکل و یرتراند راسل و فلسفه اگزیستانسیالیستی و پانتئیستی و مونادیسمی باروخی و ... هستن، آش همین آش و کاسه همین کاسه هست. باید علوم انسانی رو از بیخ متحول کرد و ترویج و آموزش فلسفه و روانشناسی رو کلا محدود و حتی مختوم کرد. روانپزشکی باید بعنوان ایزار صحیح جای روانشناسانی ناصحیح رو بگیره.. متاسفانه برخی مشاورین غرضمند برای تغذیه ایگوی خودشون و سرکوب حس حقارت خود در گذشته، سعی به ترویج و نهادینه کردن فلسفه و روانشناسی در جامعه کردن و حتی میخوان موقعیت اجتماعی روانشناسی رو در جامعه حتی از نظر درآمد و کلاس همسنگ با رشته‌های پزشکی مثل روانپزشکی قرار بدن، که این مایه ایجاد ضایعات عظیم اجتماعی میشه. ده سال پیش گفتم جوانی که دختر و پسر بودنش معلوم نیست هرگز برای کشور در مقابل دشمن نمیجنگه و انتظار نداشته باشید اینها رو مثل بسیجی‌های اول جنگ بتونین مقابل دشمن قرار بدین. حالا میفهمم اشتباه میکردم، فاجعه عمیقتر از اینهاست، از قرار معلوم، این نسل خودشون سیاهی لشکر دشم هستن. درب این موسسه افکار سنجی و روانشناسی صدا و سیما رو ببندید و دستشون رو از سر محتوای صدا و سیما قطع کنید اینها با روانشناسی معکوس سیستم رو قانع کردن که روش‌های پیشنهادی و محتوای رسانه ایشون به نفع کشوره، خیر دقیقا برعکس اینها اسب‌های تراوای تفکرات اگزیستانسیالیستی و لیبرالیستی هستن در داخل سیستم. هر کدام اینها در نقش یک اودسه ‌هست.
    • IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      3 1
      دوست عزیز جاذبه وفتی ملموس نباشه کسی نمی پذیره حالا شما بیا پلتفرم درست کن با محتوی . این فضای مجازی موجود با همه مدیوم هاش برای چی مورد توجه قرار می گیره چون مردم فکر می کنند اون چه رو که دارن می بینن اینجا وجود نداره یا نمی تونه اینجا با این ساز و کارها عملی بشه برا فرهنگ سازی یه کم دیر شده ولی باز هم میشه کارهایی کرد
  • CA ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    12 0
    طوری نگید دهه هشتادی‌ها که انگار همه دهه هشتادی‌ها وطن فروشن. فکر میکنید زمان جنگ همه دهه سی و چهلی‌ها رفتن جبهه؟ اصلا اینطور نیست تعدادی تو سوراخ موش خزیدن و بعضیها خدمت نکرده از مرز ترکیه فرار رو برقرار ترجیح دادن و عده‌ای همراه با رهبرشون مسعود رجوی ملعون تروریست رفتن عراق و شدن مزدور صدام و بعد در عملیات مرصاد خواستن غلطی رو که صدام نتونست بکنه انجام بدن. امروز هم همینطوره یک جوان بستگی به تربیت خانوادگی و دوستان و ذات خودش راه رو انتخاب میکنه. اغتشاشگرهایی که امروز دارن شعارهای آلسعود اینترنشنال رو تکرار میکنن اگه دهه ۶۰ زندگی میکردن همون طلبکارهای خیانتکاری میشدن که خودشون رو به صدام فروختن.
  • IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    2 3
    پس چرا اینقدر پیشرفته هستند وغیر ممکنه بتوانیم نابودشون کنیم چون حتی روسیه را هم به زانو دراوردنند!غیر ممکنه مردمی بدون ایمان به چنین پیشرفتهای برسه
  • میرزا IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    0 2
    سلام جالب بود. بسیار استفاده شد. ایکاش این نوشته بیشتر دیده می شد.
  • IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    0 3
    یکماه تمام به نوجوانان دهه هشتادی انواع انگ ها و برچسب ها را زدند حالا متوجه واقعیت شدن و دارن تحلیل جامعه شناسانه میکنن
    • IR ۰۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      0 2
      درود .. متاسفانه همینطوره که فرمودید .. باز هم جای شکرش باقی است که فهمیدن ..!
  • محمد حسین IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    0 1
    مقاله حرفه ای تحلیلی خوبی بود
  • IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    2 1
    جنگ طولانی و فرسایشی که انقلاب درگیرش بوده باعث شد کشور در زیربنا سازی اجتماعی عقب بمونه . مشکلات بینالمللی ما با دنیا هنوز همونهایی هست که روز اول انقلاب بود ، نتونستیم پرونده ها رو ببندیم .
    • ناشناس US ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      4 0
      لن ترضی عنک الیهود و لا النصاری حتی تتبع ملتهم. خیال دارید خارجیها و بخصوص غربیها بزارن یه انقلاب اسلامی و شیعه که ادعای زمینه سازی ظهور داره یک لحظه راحت باشه؟؟؟؟؟؟ مگه کفار و منافقین گذاشتن پیامبر و امیرالمومنین تا لحظه شهادتشون راحت باشن؟؟؟؟
  • محمد حسین IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    2 2
    دهه هشتادیها و نودیها ، موتور توسعه و اقتصاد اینده مملکت هستند ، سرکوب و یا اسیب جسمی و روحی و روانی به اونها ، مثل یک خودکشی برای اینده کشور هست .
  • یه جامعه شناس FR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    10 5
    خودشون دارن داد میزنن: 1- پسراشون زن میخوان دختراشون شوهر (یعنی کوتاهی پدر و مادرشونو آوردن تو خیابون) 2- زندگی (یعنی چون لوس بار اومدن توقع دارن بدون هیچ تلاشی حکومت براشون زندگی بسازه: هلو برو تو گلو) 3- آزادی (یعنی از بس هر کاری دلشون خواسته کردن آزادی زده زیر دلشون)
    • IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
      1 0
      عجب منطقی داری ؟ گاهی سکوت کنی و حرف نزنی هم برات خوبه .. ها !!! خخخ جدی نوشتی یا قصد مزاح داشتی ..
  • یه جامعه شناس FR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    4 2
    خودشون دارن داد میزنن: 1- پسراشون زن میخوان دختراشون شوهر (یعنی کوتاهی پدر و مادرشونو آوردن تو خیابون) 2- زندگی (یعنی چون لوس بار اومدن توقع دارن بدون هیچ تلاشی حکومت براشون زندگی بسازه: هلو برو تو گلو) 3- آزادی (یعنی از بس هر کاری دلشون خواسته کردن آزادی زده زیر دلشون)
  • IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    0 1
    احسنت آقای ضرغامی
  • sami ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    1 4
    سلام شاید یکی از واقع بینانه ترین نقدهایی که این مدت خوندم بود ترو خدا از تیوری توطیه بیاین بیرون شاید یه مشت حرام لقمه برنداز و تجزیه طلب موج سوار شدن ولی فرقی تو اصل ماجرا نداره صدای مخالف بشنوید اینها همش دست پرورده اینستا و ماهواره نیستن شاید 40 ساله داریم راه اشتباه میریم که هر نسلمون از نسل قبلی بیشتر از دین فاصله گرفته به خدا این راهش نیست این سبک برخورد ره به ترکستان است الان صداشون نشوین بعد با ایرانی تجزیه شده یک نل خالی از حس وطن دوستانه باید مواجهه کنید
  • IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    8 0
    این مقاله ی بدون استدلال و دشمن پسند نشان داد بوی نفوذ در مذهبی ها می آید
  • محمد حسین IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    2 1
    خلاصش رو بگم ، آینده به این بچه ها نیاز دارید . اینها بسیار ارزشمند هستند . هر کشوری از خداشه نسلی در این سنین داشته باشه . از نطر تراکم حنعیت جوان سنین بین ۱۵ تا ۲۹ سال که بیشتر دهه ۸۰ ها هم میشود ، ما در بیشترین تراکم جمعیتی که قابلیت افزایش موالید دارند قرار داریم و اگر این نسل را در حمایت روانی و نادی از دست بدیم ، عقبماندگیها دیگه قابل جبران نیست
  • IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    1 0
    اتفاقا دیروز که من در خیابان بودم این سوال را از آنها پرسیدم و آنها هیچ جوابی نداشتند
  • IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    9 0
    آقای ضرغامی خودش ده سال صدا سیما بوده. این تفکر بحران محور رو نمی‌گیرم. شما مجازی رو کنترل کن صدا سیما رو از بهایی ها و هم امثال ضرغامی ها خالی کن پنجره درصدش حله
  • IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    3 0
    متاسفانه هر تحلیل و بررسی فقط برای اثبات نظری است که پردازنده در ذهن خود ساخته است. حتی تحلیل داده های نظر سنجیها نیز زاییده ی این نوع نگرش است. وقتی در سطح جامعه دنبال موصوع خاصی حرکت میکنیم باید دنبال کشف حقیقت باشیم نه اثبات خود. و آسیبی که کشور دیده از این قسمت است که اثبات خود بالاتر از پیدایش حقیقت می باشد. کرسیهای آزاد اندیشی اصلا برای چه عنوان شد و چرا مورد توجه قرار نگرفت؟ وقتی فکر کردن از مردم گرفته شد هر کسی میتواند فکر خود را به خورد مردم و مخاطب بدهد.
  • IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    8 0
    داداش الان میگی اینا باید تربیت بشن، باید دیده بشن، باید رها بشن، باید پذیرفته بشن، راهکارت چیه، انقلاب تی نیجری رو باید رها کرد تا کشور رو به آشوب بکشه، یا چی؟؟ این کارشناسان و نظریه پردازها فقط دارن انتقاد می کنن،من ندیدم یه کدومشون راهکار بده.
    • IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      0 1
      انتقاد سازنده و دلسوزانه باعث می‌شود مشکلات و دردهای جامعه شناسایی شوند وقتی درد مشخص باشد درمان هم مشخص پس این انتقادات لازمه نظام و کشور .. انشاالله
  • پرهام IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    3 0
    انقد بادشون نکنید بابا بها الکی میدید این جریان انقد پست ارزش اسم حرکت رو هم نداره
  • BE ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    0 2
    عجب!نمردیم و دیدیم که شما هم سر از لاک در آوردید و بخشی از واقعیت های امروز جامعه را دیدید.
  • IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    2 0
    سلام تحلیل بد بینانه است؛ واقع گرایانه نیست. با نظر دو نفر نمی توان چنین نتیجه گیری کرد.
  • محمد IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    9 2
    دهه هشتادی ها رو چقدر بزرگ میکنی مشرق!؟ الان با این تز فکریت بخوایم بررسی 1400 سال تفاوتهای نسلی این جامعه با صدر اسلام رو کنیم چی بگیم؟ آره عصر دیجیتال هست ولی باید دیجیتال مدیریت بشود
  • . IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    4 0
    نمیشه چهل پنجاه سال بانکهات و سیستم کسب و کارت دزدی و نزول باشه بعد توقع ایجاد نسلی پاک و خدایی داشته باشی
  • IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    2 1
    در بخش فرهنگ و تربیت نسلی کوتاهی کردیم
    • IR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      3 0
      خدای ناکرده تصور نکنید حاکمیت و آموزش و پرورش نظام جمهوری اسلامی دچار این کوتاهی بوده ! تقصیر آدم فضایی ها است !
  • نامدار IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    0 1
    احسنت مشرق
  • IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    2 2
    چون نسل دهه ۷۰ و ۸۰ فرق هایی دارند پس همه این آتیش ها زیر سر اوناست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • یک ایرانی اصیل IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    5 1
    من عاشق کشورم هستم و با کسانیکه به دشمن امید میدن که برای تخریب و غارت کشورم امیدوار بشن مقابله میکنم.
    • IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      0 9
      همه ما ایرانیان همچون اعضای یک خانواده بزرگ و عاشق میهن و سرزمین مادری خویش ایران عزیز هستیم ولی با نگاه ها و تفکرات گوناگون همچنان که اعضای یک خانواده تفاوت هایی با هم دارند ، اگر مشکل و درد و زخمی در یکایک اعضای خانواده پدیدار شود باید به دنبال درمان و راه چاره بود باید مسئولین با جوانان نوجوانان این سرزمین تعامل بیشتری می‌کردند باید زخم ها و مشکلات ریشه یابی و حل شوند وگرنه این زخم ها عفونی و خطرناک خواهند شد برای کشور ..!
  • IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    0 0
    عالی
  • IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    2 0
    متاسفانه ظاهرا نفوذی های امنیتی نوکر دشمن تونستند امنیتی های سالم رو خام کنند و فریب دهند. عملیات سنگین و پیچیده موساد رو که خدا شکست داد و تحقیرش کرد به تجمع های ۲۰ نفره رو دارن جا میزنن به نام نوجوون ها! عملیات فریبشان بسیار واضح است. گول تسبیح و ریش و ... نفوذی ها رو نخورند و امیدوارم توبه کنند.
  • از شهرستان سراب IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    13 0
    دهه هشتادی نو جوانه احساساتیه هیجانزده شدند احساساتشون بر عقلشون غلبه کرده ادم در اون سن خیلی بیرحم میشه اینها درکی از خواسته هاشون ندارند مثل کسانیکه در چهارشنبه سوری با دیدن اتش جوگیر میشوند و موجب دردسر میشوند
  • IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    3 8
    دهه هشتاد انتقام مظلومیت دهه 60 را خواهد گرفت
    • کارشناس IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      1 0
      دهه شصتی ها پشتیبان دهه هشتادی هستند
  • IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    1 1
    اگر سلبریتی های بوجود آمده در جمهوری اسلامی و خواص جريان های سیاسی این نظام، در مواقع بروز فتنه، بجای نگرانی برای از دست دادن طرفداران جوان و یا غرب باور خود ، برای حفظ ایران و اسلام موضع‌گیری واقع بینانه می داشتند، هرگز نوجوانان و جوانان ما دچار شبه و درک اشتباه از اوضاع و احوال کشور و جهان نمی‌شدند وبازیچه دست رسانه های دشمنان قرار نمی‌گرفتند .
  • IR ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    2 0
    چرا و چگونه به اینجا رسیدیم که ضرغامی نظریه پرداز ما باشد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ که موضوعی امنیتی و سیاسی که ابعاد جهانی داره را تا این حد تقلیل دهد اینجوری میشه که میگیم برخیها دچار خطای شناختی شده اند و باعث سستی در برخورد میشند و هی کش پیدا میکنه قظیه
    • IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
      0 0
      کسی هم نگفت عزت الله ضرغامی نظریه پرداز خودش همچنین ادعایی ندارد ، توصیه میکنم بدون اینکه بنام ضرغامی توجه کنی گوش کن ببین چه گفته که مورد تایید اکثریت جامعه قرار گرفته حرف و سخن صحیح و منطقی از هر کسی باشد صحیح و منطقی است
  • IR ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    1 1
    متن جالب و قابل تامل و البته نقدپذیری بود. چاره تنها یک چیزه. قدرتمند شدن ایران. قدرت جذابیت میاره، منبع الهام و توجه میشه. ایران برای بقای خودش چاره ای جز قدر شدن اقتصادی و تکنولوژیکی و علوم انسانی و هنر و رسانه نداره. ایران باید در چارچوب فرهنگ خودش از نو حرف تازه و جدی برای گفتن داشته باشه. ملتها مجذوب و همرنگ قدرتها میشن. تا غرب قدرتمنده، انگاره ها و الگوهای غربی رهنمای نسل ها هستند
  • IR ۰۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    3 0
    چرا و چگونه به اینجا رسیدیم که ضرغامی نظریه پرداز ما باشد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ که موضوعی امنیتی و سیاسی که ابعاد جهانی داره را تا این حد تقلیل دهد
  • IR ۰۵:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    2 1
    همه چیز برمیگرده به بی توجهی و تربیت بد خانواده های این بچه ها
  • IR ۰۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    0 1
    بابا به پیر و پیغمبر استفاده آزاد از اینترنت حق مردمه.الان مسدود کردن اینستاگرام و واتس آپ پایمال کردن حق الناس
  • IR ۰۵:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    1 1
    بازی اسراییلی راه انداخته اند کهمسئولان را فریب دهند.هر دهه هشتادی که نیروی انتظامی را آتش میزند قطعا در تیم دشمن بازی میکند. اگر مفروض کامل است. و گرنه شمر نیز بیاید بگوید منو گول زدند!!!!!!!!خب گول نمیخوردی.
  • حسن IR ۰۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    1 0
    سلام من شخصا حداقل ۱۰ ساله دارم از طریق همین‌کامنت ها اینجور مشکلات رو مطرح میکنم ولی متاسفانه هیچ مسئول یا اندیشکده ای کمترین توجه رو نکرد. دست امثال من هم به جای دیگه ای نمیرسید ک فارغ از اثربخش بودن یا نبودن مثلا بخوام مستقیما مطرح کنم. قطعا نظام در عدم‌شناسایی و به رسمیت شناختن این مولفه ها کوتاهی کرده. ضمنا انتقاد بزرگی که هنوز مطرح هست و بقول متن شما خیلی ها فقط به خاطر داشتن ریسک، جرات بیانش رو ندارند اینکه چطور مسئولانی هستند که دهها پست و مسئولیت و کانال درامدی رسمی و احیانا غیررسمی! دارند و در حالیکه در نسلهای بعدی متخصصان بهتر و به روز تری هست هیچگونه تغییر نسلی در مسئولیتها دیده نمیشه؟ این حرفها و انتقادهای نگفته است که ریشه این مشکلاته. طرف مغزش دیگه کار نمیکنه ولی نظام در حال بده بستان و زد و بند و تعارف با خودش و آقازاده (اصطلاحا)هاشه که یه وقت بهشون برنخوره. اینها رو مردم میفهمند !!!
  • IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    0 0
    حداق اجازه میدادید به 20 هزار نفر میرسیدند بعد مگفتید دهه هشتادی ها / شلوعش میکنید
  • هداوند IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    1 0
    اور کنیم نسل دهه ۸۰ و دهه ۹۰، که بعضا به شوخی یا جدی، با تعابیری چون «زامبی» یا «هیولا» از آنان یاد می شود، به شخصه و فی‌نفسه، هیچ گناهی ندارند که زاده نسلی هستند که به واسطه‌ی جهانی شدن عصر انقلاب ارتباطات، با نمادها، المان‌ها و مولفه‌هایی بزرگ شده و رشد کرده که سرمجموع چیزی به نام «شهروند جهانی» را شکل می دهد. فکر میکنم نگاه صفر و صدی به هر قضیه ای خودش اشتباه است؛ اینکه ما از عبارت آنان هیچ گناهی ندارند استفاده میکنیم، خیلی تبعات به دنبال خواهد داشت؛ درحالی که مساله تعقل، تفکر و اختیار رو در آدمی نباید به هیچ عنوان و در هیچ عصری و بالاخص در سنین 17- 18 سالگی ندیده گرفت.. از این رو با فرض درست بودن مطالب این مقاله، این بخش مغفول مونده..
  • صادق US ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    1 2
    چه عجب! بالاخره در این روزها یک تحلیل قابل اعتنا در مشرق به چشم خورد. راستش وقتی دقایقی پیش یادداشت اخیر آقای انبارلویی را در مشرق خواندم که در آن ضمن مرور جلسه ی اساتید دانشگاه تهران نتیجه گرفته است که شعارهای مردم در نماز جمعه ی تهران به واقعیات نزدیکترند تا خروجی نظرات اساتید دانشگاه تهران به عنوان نماد علم!!! آنقدر این تحلیل سطحی و شعاری و بی ارزش که متاسفانه بر صدر مطالب مشرق هم جای گرفته، ناامید کننده بود که تیر خلاصی بود در تحمل یادداشت های تک بعدی و سطحی نگر مشرق و تصمیم به ترک عادت مرور روزانه ی مطالب آن! اما یادداشت مربوط به دهه ی هشتادی ها مجددا مایه ی امیدواری و مانع بی اعتنایی دست کم یک مخاطب نسبت به مشرق شد!
  • علی IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    1 0
    سعی شود مسولان از جمع با سواد ‌ودانشمند انتخاب شوند در بعضی موارد انها هیچ کنشی ندارند وفقط صحبت های بالادستی را تکرار میکنند
  • علی IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    1 0
    سعی شود مسولان از جمع با سواد ‌ودانشمند انتخاب شوند در بعضی موارد انها هیچ کنشی ندارند وفقط صحبت های بالادستی را تکرار میکنند
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    2 0
    یعنی ما ده پنجاهی ها رو می شد تو سرمون بزنید و الانم می زنید ولی هفتائ هشتائیها گل و بلبلند. نوجوانان تنبل بی عار خودخواه که می بینند غذا می سوزد ولی زیر گاز را خاموش نمی کنند. شما اصولگراها (خودم اصلاح طلب نیستم چون تکلیفشان مشخص است) فوری جو روشنفکری می گیرید و از سمت دیگر بام می افتید. بگویید و بپذیرید که در تربیت این کشور کوتاهی کردید. اصلا مدیران خودشان تربیتی داشتند که بتوانند برای تربیت نسل آینده برنامه ای بریزند و فکری بکنند و اصولا آیا فکری داشتند؟ والدین را گرفتار چکنم چکنم هر روزه و نگرانی گرانی فلان و بهمان کردید و حالا نسل تربیت شده و مکتبی و سالم و شاد می خواهید؟ وقتی به عنوان یک استاد دانشگاه توان خرید یک خانه حداقلی را ندارم بروید فکر کنید که با مردم چه کرده اید. داستان و مهمل نبافید واقعیت را بپذیرید که تضاد منافع و تضادهای رفتاری گفتاری شما کشور را به اینجا کشانده است
  • IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    0 0
    پاسخ زیاد سخت نیست
  • پیام IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    0 0
    حیله جدید
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    0 0
    یه عده تا بخان بفهمن چی به چیه ، خون به جگر رهبر خواهند کرد. این همه بودجه میگیره صدا و سیما مشتی مزدور پرورش میده جاش کوچیکش کنن و این همه شبکه نزنن به جاش چهار تا برنامه خوب درست کنن عین عصر جدید یا غیره که اینا نسل دیده بشن. این نسل خیلی از لحاظ روحی مشکل دارن چون هم تک فرزند بودن هم پدر و مادر به درستی باهاشون تعامل نداشته. حتی اگر بد حجابن یا بی بند و بار از سر دیده نشدنه و میخان دیده بشن . هرکسی بهشون محبت کنه بهشون پناه میبرن
  • پرهام IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    0 0
    همش به تربیت خانوادس نه تولد دهه
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    1 0
    یکی از کانون های اصلی فتنه در کشور ( خاندان رفسنجانی ) و در راس همه آنها فاجعه رفسنجانی است .
    • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      1 0
      دقیقا
  • ایران آباد IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    0 0
    تو کشورهایی که مهد دموکراسی نامیده میشن هم این نوع اعتراض کردن جایی نداره و به شدت برخورد میشه. اعتراض باید درست باشه. سال 88 هم یه عده ای میومدن اعتراض میکردن آخرش که میشد یه عده ای میومدن همه چیو خراب میکردن . کلا اونایی که دنبال براندازی سخت هستند امید مردم رو برای اصلاحات در زمینه های مختلف سلب میکنن و باعث میشن نظام نسبت به اون اعتراضات و اصلاحات گارد بگیره. کسی که دلش برای وطن و هم وطن بسوزه هیچ وقت با چاقو و کوکتل مولوتوف نمیاد تو خیابون و هیچ وقت هم عین زامبی به جون چراغ راهنمایی و گاردریل و غیره نمیفته . اعتراض مورد تصدیقه اما حرکات 28 مردادی کردن فقط از نوچه های کشورهای خارجی برمیاد ولاغیر. منه معترضم به وضعیت اقتصادی اما با شکستن شیشه و چراغ راهنمایی و آتش زدن همه چی مخالفم شدید
    • محمد حسین IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      0 0
      شما که معترض هستید ، و معتقدید راه درستی برای اعتراص وجود داره ، لطفن بفرمایید معترضان مدرن ، اخر هفته کجا و چه ساعت بیان پشت سر شما و اعتراض مسالمت آمیز رو انجام بدهند و چه چیزی هم هنراه داشته باشن ؟
  • IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    0 0
    تحلیل منطقی وتقریبابه دورازغضهای سیاسی ‌اجتماعی بود
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    1 0
    چه عجب یک تحلیل خوب و منطقی دیدیم . چشم خود را بر روی واقعیت ها نباید بست .
  • رضا IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    0 0
    سلام. مطالب جناب آقای رفیعی مهابادی بسیار دقیق و کارشناسانه بود. ای کاش امثال آقای هاشمی گلپایگانی سکوت کنند و این زخم را بازتر نکنند.
  • IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    0 0
    اقای فیاض دیگرانی کهدر کشورهای دیگر این تغییر رازودتر تجربه کردن راباید در تحلیل ونتیجه گیری دخیل کنید ماباید تابع دنیای دیجیتال باشیم یا دیجیتال تابع تربیت ما.الان وضع بیست سالها یا کمتر درچه وضعی هستند بانگاه به انها که جلوترند برای ملت نسخه بپیچید دانشاموزی که اسلحه برمیدارد وهمکلاسیانش را میکشد درانتظار ماست راه حل درست را وتربیت اسلامی را باوضع موجود باید پیدا کرد .مبارزه وپاکسازی باید کرد یاتسلیم تربیت جدید شد
  • IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    0 0
    جناب فیاض خلقت تغییر نکرده ازکوزه همان بر برون تراود که دراوست درون نسل جدید چه ریخته شده که این ثمره طبیعی اوست ودر نسل دهه پنجاه چه ریخته شد اگر محتواهارا تغییر بدید گمان نمیکنید کهجای دهه های پنجاه با هشتاد عوض میشود انسامتغییر است یا تربیت جواب اینرا درتحلیل خود دخیل کن تابه راه حل خوب برسیم
  • IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    0 0
    گذشتگان ما گذشتن و رفتن دنیا آنها با دنیا ما متفاوت بود و دنیا نسل جدید هم با دنیا نسل ما متفاوت خواهد بود واین سیر ادامه دارد
  • IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    0 0
    اصلاح طلبان در تحریک وتهییج اولیه نقش اول را داشتن و مرحله بعد را به گروه بعدی واگذار کردن وشادمان در کمین نشستند آیا اینها هنوز خواص محسوب می‌شوند یا خائن؟. آیا پدر ومادر این بچه پولدار ها هیچ هزینه و جریمه ای نباید پرداخت کنند؟ آسیب شناسی، رفتارشناسی، و،،،،،، بد نیست بررسی شود ولی اول اجرای قانون بعد بررسی‌ها. اگر با مجرمین برخورد لازم صورت نگیرد حتمٱ مرحله های بعدی هم وجود خواهد داشت، اینکه گفته می‌شود دهه هشتادی ها بودند کاملا اشتباه است
  • IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    0 0
    با سلام شیوه اموزش وتربیت ما محتاج تغییر نگاه است نسل امروز دانا تیز وباعلموتوانااست باید میدانراگسترش وباز کرد اگر قبلا میشد بگی مخفی کنید امروز ظرفیت بالا باید دراموزش ایجاد گسترش کرد یکبا شماویروس را از مردم دور میکنی تا مبتلا نشوند ولی وقتی علم مردم بالا رفت واکسن بهتر است تا بامیک وب زندگی اما درمقابل ان بیمه باشی.
  • سعید IR ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
    0 1
    شرکت در آشوب و اغتشاش برای نوجوانان به عنوان تفریح و نوعی مشغولیت جا افتاده و در واقع نوعی سر گرمی شده.
    • IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
      0 0
      خیر ، این طیف در ایران بی سابقه بوده
  • دانیال IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
    0 0
    این مقاله بعید بود از مشرق… ولی افریین
  • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۲
    0 0
    بله دهه پنجاهیا هم مشکلات مشابه دهه شصتیا داشتن ولی جمعیت دهه شصتیا زیاد بود و امکانات کم و دهه پنجاهیا هم راحتتر شاغل کار دولتی شدن هم راحتتر رفتن دانشگاه
  • IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
    0 0
    جایی گفتند در اتفاقات ۷۸ هم همین طیف سنی و همین جریانات بوده . قطعن کسی که این نطر رو داشته در اون دوران هنوز مدرسه نمیرفته . دراون دوران اعتراصات به بسته شدن روزنامه از طیف خاصی بود ، ینی ماهیت اون حرکت سیاسی بود . در مورد اخیر اینطور نبوده ، حرکت اجتماعی بوده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس