کد خبر 1278402
تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۰

به گزارش مشرق، کمیل خجسته فعال رسانه‌ای در کانال تلگرامی خود نوشت: هشتادی‌ها موضوع تازه‌ای نیست. در دهه هشتاد همین موضوع تحت عنوان نسل سوم با توجه به مخاطب دهه شصتی مطرح شد. کتاب‌هایی مثل فرهنگ لغات زبان مخفی منتشر شد که می‌گفت ادبیات نسل سوم چنان است که نسل اول و دوم انقلاب متوجه زبانشان هم حتی نمی‌شوند. می‌گفتند این شکاف نسلی چنان است که دیگر امام را باید به موزه تاریخ سپرد و آرمان‌های انقلاب را نسل سوم از بین می‌برد. واقعیتش اینکه پشت سر این حرف‌ها نظریه‌ای از آقای برینتون در کتاب کالبدشکافی چهار انقلاب بود. اسم این نظریه ترمیدور بود. ترمیدور ماه یازدهم از انقلاب 1789م فرانسه بود. در سال 1794م در این ماه عملا آرمان انقلاب فرانسه با تحولاتی که رخداد از بین رفت. برینتون این را یک قاعده کرد که نسل سوم انقلاب‌ها چون فاصله‌یشان با انقلاب زیاد می‌شود لذا نسبتی با آن آرمان‌ها ندارند و موجب از بین رفتن انقلاب‌ها می‌شوند.

 اواخر دهه هفتاد و دهه هشتاد به این روایت گذشت. هرچند برخلاف ادعاهای ترمیدوری و شکاف نسلی، پیمایش‌هایی در همان سال‌ها مثل بررسی گروه‌های مرجع جوانان یا بررسی ایسپا در سال 82 و... نشان می‌داد که خانواده مرکز توجه نسل جوان است و مشورت‌ها و امور زندگی در این نهاد صورت می‌گیرد. اما انتخابات سال 84 مانند یک بمب عمل کرد و جریانی با اقبال مردم رای آورد که در فعالیت‌های تبلیغاتی‌اش شعارها و نمادهای انقلابی را در دست گرفته بود. آن اقبال و اتفاقات دیگر اجتماعی نشان می‌داد که نظریه ترمیدور برای نسل سوم انقلاب اسلامی ایران ابطال شده است.

 موضوع شکاف و امتداد نسلی هم مهم و هم قابل ارزیابی است. مهم است چون همانطور که ذات انسان دنبال زندگی جاوید است و جاودانگیش را در تولد فرزند می‌بیند؛ جامعه هم به عنوان یک موجود زنده جاودانگیش را در امتداد نسل می‌بیند. در نگاه ترمیدور این اتفاق زمانی می‌افتد که نسل بعدی به آرمان‌ها و اصول نسل قبلی‌اش وفادار باشد. از طرف دیگر رفتارهایی که در جامعه بروز پیدا می‌کند نمادهایی می‌سازد که موجب می‌شود تا هویت اجتماعی نسل که معرف همان امتداد و شکاف نسلی است به نمایش گذاشته ‌شود.

 حالا هشتادی‌ها را به چه بشناسیم؟ به گیم‌نت و کلش‌ و پاپ‌جی؟ این‌ها که در نسل‌های قبلی هم بود و حالا نهایتش اسامیش تغییر کرده است. این‌ها وجه نمادین هویتی نمی‌سازد. نمادهای اجتماعی که طبیعی در جامعه شکل می‌گیرد عناصر مهمی برای کشف هویت اجتماعی نسل است. هفتادی‌ها را به چه شناخته شدند؟ حججی نماد هفتادی‌ها شد. جریانی که طبیعی جامعه با آن مواجه شد و تشییع بزرگی برایش برگزار کرد. هفتادی‌های مدافع حرم بزرگترین نمادی بود که در این سال‌های دفاع از حرم تحت فرماندهی حاج قاسم در جامعه ساخته شد. 

نسل چهارم جامعه ما یا هشتادی‌ها چه هویتی دارند؟ اقدام فداکارانه علی لندی و شهادتش، پیاده‌روی اربعینی نوجوانان و... طبیعی‌ترین نمادهایی است که در این روزها در سطح جامعه دیده می‌شود. البته این نمادها حتما وجود نمادهای دیگری مثل بی‌تی‌اس و انیمه و... اثراتش را نفی نمی‌کند. اما نمادهای پررنگ هویتی در ایران نشان می‌دهد که در این کارزار فرهنگی بزرگ شکاف نسلی در جامعه ایران فعلا جایی ندارد. کما اینکه خبر بد برای طرفداران نظریه ترمیدور در ایران یادآوری داستان روز قبل از شهادت شهید طاهااقدامی کودک دهه نودی و نسل پنجمی در ماجرای تروریستی اهواز بود که چگونه در هیئت، این کودک نسل پنجم انقلاب لبیک یا حسین می‌گفته است و اینگونه با حسین تربیت می‌شده است.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    6 4
    تحلیل نادرست و غیر علمی و پراکنده گویی بوده
  • حسام IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    9 2
    اگه شهامت داری برو یه امار بگیر ببین چند درصد بچه های نسل 70 و 80 تایید کننده ادعای شماست ؟! تازه در نهایت این نسل هفتادی و هشتادی که میگی میشن یه آقازاده مثل بابای دزدشون که یا پورشه سواری تو خیابونهای شمال تهران به ریش ملت میخندند ! یکی مثل ساشا سبحانی ! یکی مثل یاسین رامین ! برو واسه خودت قصه تعریف کن ! طبق امار دولت احمدی نژاد در اوائل دهه 90 حدود 11 میلیون نفر فارغ التحصیل دهه هفتاد مجرد و آماده ازدواج وجود داشت الان از اون 11 میلیون نفر چند تا عاقبت به خیر شدند ؟؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس