انتخابات آمریکا

حمایت دولت آمریکا و برخی دولت‌های اروپایی از آشوب و ناآرامی در ایران و ادعای حمایت از آزادی بیان و اعتراضات، یک هجو تمام‌عیار نسبت به واقعیت‌های سیاه پنهان در ماهیت رژیم‌های غربی است.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: اخیرا در کنار حمایت وزرای خارجه انگلیس و فرانسه و آلمان از اغتشاش و ناآرامی در ایران، جوزپ بورل هم گفت در حال بررسی تحریم‌های جدید علیه ایران هستیم.

اما از همه جالب‌تر، مواضع مقامات آمریکایی بود. جو بایدن در این باره گفت: آمریکا هزینه‌های بیشتری را بر آن مقام‌های ایران که مسئول خشونت علیه معترضان هستند، اعمال خواهد کرد. رژیم ایران، آزادی‌های اساسی را از مردم خود سلب کرده است. آمریکا دسترسی ایرانیان به اینترنت را، از جمله از طریق تسهیل دسترسی بیشتر به پلتفرم‌ها و سرویس‌های امن و خارجی، آسان‌تر می‌کند.

همچنین ویلیام برنز رئیس‌سازمان بدنام سیا که بانی سرکوب ملت‌ها و ده‌ها عملیات کودتا و براندازی علیه دولت‌های مردمی در جهان بوده، به سی‌بی‌اس گفت: تظاهرات کنندگان در ایران افرادی فوق‌العاده شجاع هستند، زنان جوان فوق‌العاده شجاعی هستند که از بسیاری جهات به ستوه آمده‌اند. دولت ایالات متحده به صراحت گفته است که از جریان آزاد اطلاعات و آزادی اینترنت برای معترضان حمایت می‌کند و خود را به آن متعهد می‌داند.

کارین ژان پی یر سخنگوی کاخ سفید هم گفته است: ما چندین بار حمایت خود را از همه شهروندان ایرانی که الهام‌بخش جهان هستند، اعلام کردیم و به حمایت خود ادامه خواهیم داد. شهروندان ایرانی باید حق آزادی بیان و تجمع را داشته باشند. ما به ایرانیان در دسترسی آزادانه به اینترنت کمک کنیم. موضع ما و رئیس‌جمهور بایدن درباره اعتراضات بسیار روشن بوده است. رئیس‌جمهور چندین بار درباره نگرانی‌اش از اعمال خشونت و سرکوب معترضان ایرانی را ابراز کرده است. ما سعی می‌کنیم دسترسی ایرانیان به اینترنت و پلتفرم‌ها و سرویس‌های امن را تسهیل کنیم.

این مواضع مداخله‌جویانه در حالی است که مقامات دولت‌های یاد شده چشمان خود را به اعتراضات و ناآرامی‌های فزاینده در پایتخت‌های مختلف اروپایی بسته‌اند و هرگز اعلام حمایت نمی‌کنند.

از آن مهم تر، سرنوشت عبرت‌آموز دونالد ترامپ و انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست. ترامپ تنها رئیس‌حکومتی در دنیاست که درست در میانه زمامداری‌اش، صفحاتش در چند شبکه اجتماعی آمریکا مسدود شد! و این در حالی بود که ادعای حمایت آمریکا از آزادی رسانه و بیان و تجمعات و اعتراضات گوش دنیا را کر کرده است.

ظرف مدت کوتاهی پس از دوقطبی شدن جامعه آمریکا و تشدید تنش‌های سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که به تسخیر کنگره توسط مدعیان تقلب انجامید، «اینستاگرام» و «فیس‌بوک» اعلام کردند صفحه و حساب کاربری ترامپ را مسدود می‌کنند.

فیس‌بوک اعلام کرده بود: ترامپ، قوانین این شبکه اجتماعی را به شدت نقض کرده و مشمول بالاترین مجازات در پروتکل‌های اجرایی فیس‌بوک قرار گرفته است. اگر کارشناسان این شبکه در پایان این دوره تشخیص بدهند که خطری جدی برای امنیت عمومی ایجاد نشود، تعلیق حساب کاربری ترامپ دوباره مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. این مسدود ماندن تا زمان کاهش خطر امنیت عمومی ادامه پیدا خواهد کرد.

مارک زاکربرگ، مدیر فیس‌بوک گفته بود: پیام‌های ترامپ در زمان حمله آشوبگران به کاپیتول، قوانین و مقررات این شرکت را نقض کرده‌اند و ترامپ از این بستر «برای تحریک به اقدام خشونت‌آمیز علیه دولت انتخاب شده از طریق دموکراتیک» استفاده کرده است.

ترامپ این اقدام فیس‌بوک را «توهین» به رای‌دهندگانش دانست. علاوه‌بر فیس‌بوک، توئیتر، یوتیوب و اسنپ‌چت هم تصمیم گرفتند تمامی صفحات ترامپ را مسدود کنند. توئیتر هم اعلام کرد که صفحه ترامپ برای همیشه مسدود شده است.

همان زمان، دویچه وله آلمان نوشت: ترامپ زمانی نزدیک به ۸۸ میلیون فالوور در شبکه اجتماعی توئیتر داشت اکنون با محدودیت و بسته‌شدن حساب‌های کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی مواجه شده و امکان برقراری ارتباط با طرفداران خود از این طریق را از دست داده است. ترامپ از فعالیت در یوتیوب و توئیتر نیز منع شد. به این ترتیب پیش از ترک کاخ سفید، امکان هرگونه فعالیت در پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی را از دست داد.

همان زمان، شبکه مجازی توئیچ (متعلق به جف بزوس مالک شرکت آمازون) هم حساب کاربری دونالد ترامپ رئیس‌جمهور وقت آمریکا را به خاطر انتشار مطالب نفرت‌انگیز، به حالت تعلیق درآورد.

«گوگل» هم حتی نرم‌افزار شبکه اجتماعی تاسیس شده توسط ترامپ (تروث‌سوشال) را هم به پلی‌استور و گوگل پلی راه نداد! پلتفرم رسانه اجتماعی ترامپ با عنوان «Truth Social» (شبکه واقعیت) راه‌اندازی شده بود تا ترامپ بتواند از سد فیلترینگ همه‌جانبه عبور کند. اما هیئت حاکمه پنهان، ترامپ را حتی تا مرز دادگاهی شدن به بهانه نگهداری اسناد محرمانه و ساقط کردن وی از زندگی سیاسی پیش رفتند و حال آن‌که ترامپ فردی بسیار قدرتمند و گردن‌کلفت به شمار می‌رفت.

۲۰ دی ماه ۱۳۹۹ پس از اعلام مسدود شدن حساب کاربری ترامپ در توئیتر، جونیور پسر وی گفت:  «تمام دنیا به آمریکا می‌خندد، و مائو، لنین و استالین لبخند می‌زنند. آیا شرکت‌های بزرگ فناوری قادر به سانسور رئیس‌جمهوری هستند؟ آزادی بیان مُرده و توسط چپ‌گرایان قدرتمند کنترل می‌شود.»

ترامپ با همه قلدری‌اش و در اوج دوران ریاست جمهوری، در حالی از شبکه‌های اجتماعی آمریکا حذف و سانسور (خفه) شد که با استفاده از «پوپولیسم هوشمند» توانسته بود پیروز انتخابات قبلی آمریکا شود و ذهن صاحب‌نظران اجتماعی و سیاسی را آمریکا به خود مشغول کند. این نوع از مهندسی افکار عمومی، بر مدیریت داده‌ها و تلقی‌ها و علایق عمومی در فضای مجازی متکی است. مدیران شبکه‌های اجتماعی در اقدامی دوسویه، هم علایق و سلایق عمومی را بر اساس رفتار مجازی انبوه کاربران شناسایی می‌کنند، هم علاقه و سلیقه و نیاز می‌سازند و هم با فروش اطلاعات پردازش و جمع‌بندی شده کاربران به برخی ستادهای انتخاباتی، در کانالیزه کردن انبوه رای‌ها نقش ایفا می‌کنند.

رسانه‌های آمریکایی آن زمان نوشتند تیم ترامپ از این طریق و به واسطه به خدمت گرفتن شبکه‌هایی نظیر فیس بوک توانسته، افکار عمومی آمریکا را به سوی خود بکشاند و انتخابات ریاست جمهوری را برنده شود.

مجله نیوزویک ۱۶ ژوئن ۲۰۱۷ (۲۶ خرداد ۱۳۹۶) تیتر صفحه اول خود را به گزارش خانم نینا بورلی (روزنامه‌نگار تحقیقی و استاد روزنامه‌نگاری در دانشگاه کلمبیا) اختصاص داد. طرح روی جلد، تصویر شهروندان آمریکایی بود که پشت هم برای رای دادن در صف حرکت می‌کردند، اما سرشان در گوشی بود. سؤال روی جلد این بود:

««?.HOW BIG DATA IS CORRUPTING DEMOCRACY چگونه انبوه داده‌ها و اطلاعات، دموکراسی را فاسد می‌کند؟». نیوزویک در پاسخ، تیتر زده بود: «BRAIN WASHED. شست‌وشوی مغزی»!

در این گزارش آمده بود: شرکت کمبریج آنالیتیکا، متعلق به الکساندر نیکس، خدمات خود را به کمپین انتخاباتی ‌ترامپ فروخت. نیکس قبل از آن، در یک سخنرانی گفت «این افتخار من است که در مورد قدرت داده‌های بزرگ و روانشناسی در انتخابات حرف بزنم.» او در حالی که روی اسلایدها کلیک می‌کرد، توضیح داد که شرکتش چگونه می‌تواند با اقیانوس‌ داده‌های مردم، موانع شناختی را دور بزند. این، از هر فیلمی وحشتناک‌تر است که ماشین‌ها، اطلاعات بیشتری نسبت به خود ما دارند و می‌توانند رئیس‌جمهور هوش مصنوعی تحویل دهند، اگر قبلاًً این کار را نکرده‌ باشند».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
    0 0
    شخصیت واقعی خودشون رو نشون دادن! و نشون دادن،اگر فردا مهرها خودشون سرکار باشند،چطور به مانند یک استان بلکه روستایی در امریکا! با ایران برخورد خواهند کرد، این نشون میده،که هیچ چیز در این کشور نباید تحت کشور بیگانه باشه، اقایی قالیباف و دوستان دیگر .. که نذاشتید طرح صیانت تصویب و اجرا بشه، امروز تحویل بگیرید! همچون کسانی که مانع تصویب طرح صیانت از انسان در مقابل حیوانات شدید، به زودی از این ول بودن این حیوانات سوء استفاده خواهند کرد! به خاطر بیارید که تویه خارج در چند فیلم دیده اید! که به سگ و گربه و .. ولگرد تویه کوچه و خیابون کسی غذا بدهد! حتا اگر سگ و گربه کسی وارد حریم شخصی دیگری بشود،میرن میکشنش! ...
    • IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      1 0
      اسب تروآی آمریکا ــ اینترنت اسب تروآی آمریکا است پرورش یافتن نوجوانان ما توسط اسب تروآ ی آمریکا ؛ باید اولین مساله امنیت ملی ما قرار بگیرد.
    • IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      0 0
      اسب تروآ ی آمریکا ــ اینترنت اسب تروآی آمریکا است پرورش یافتن نوجوانان ما توسط اسب تروآ ی آمریکا ؛ باید اولین مساله امنیت ملی ما قرار بگیرد.
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
    1 0
    یکی نیست بگه شما هشت سال در جنگ تحمیلی با انواع کمک های مالی و نظامی بسیاری از جوانان ما را شهید کردید،خانه ها را با موشکهای اهدایی به صدام ویران کردید،هواپیمای مسافر بری مارا زدید،داروهای مورد نیاز بیماران خاص ما را تحریم کردید ،حالا چرا فاز حمایت از مردم را برداشته اید؟!،اینجاست که باید از ته دل گفت مرگ بر آمریکا،مرگ بر انگلیس و همپیمانانش!.
  • محمد عطا IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
    1 0
    و کاری که مسیولین ما با اینترنت بین‌المللی کردن آمریکا هم نمیتونست...یکی از اهداف اینترنت ملی زدن کسب و کارهای ارز دیجیتال و ورود سرمایه ها به داخله! ای دریغ از فرار مغزها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس