کد خبر 1425035
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۲
تحلیل فنی شکست برابر سامورایی‌ها؛ شمسایی به ضعیف‌ترین ژاپن تاریخ باخت

شکست تیم ملی فوتسال کشورمان برابر ژاپن در فینال جام ملت‌های آسیا دلایل مختلفی داشت که به آن‌ها پرداختیم.

به گزارش مشرق، چند روز از شکست تلخ تیم ملی فوتسال کشورمان برابر ژاپن در فینال جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۲ می‌گذرد و حالا می‌خواهیم به تحلیل فنی و دلایل این شکست بپردازیم. دلایلی که می‌توانست به راحتی برطرف شود تا ایران به سیزدهمین قهرمانی خود برسد. 

شکست سه بر دو ایران برابر سامورایی‌ها می‌تواند تجربه خیلی خوبی برای آینده فوتسال کشورمان باشد تا دیگر شاهد این اشتباهات و از دست رفتن قهرمانی نباشیم. 

از دست رفتن تمرکز بازیکنان با عقب افتادن از ژاپن 

شاگردان وحید شمسایی قبل از برگزاری فینال، هیچوقت از تیمی عقب نیفتادند و به همین دلیل، با خوردن گل دوم از ژاپن، تمرکز خود را برای برگرداندن نتیجه از دست دادند و تا آخر بازی نتوانستند این تمرکز را به دست آوردند. یکی از نشانه‌های این عدم تمرکز، پاس اشتباه سعید احمدعباسی رو به عقب بود که منجر به یک گل‌به‌خودی شد. ایران از همان ابتدای جام می‌دانست که حریف اصلی‌اش ژاپن است و کادرفنی باید این روز را پیش‌بینی می‌کرد اما در نهایت این تمرکز به دست نیامد و منجر به شکست ایران شد.  

نداشتن پلن تاکتیکی و متکی بودن به توانایی‌های فردی

درصد زیادی از گل‌های ایران در طول این تورنمنت با تکیه بر توانایی‌های فردی بازیکنان و تکنیک ناب ایرانی‌ها در فوتسال رقم خورد. همین موضوع باعث شد تا کادرفنی و بازیکنان فکر کنند که می‌توانند برابر ژاپن هم به این شکل به گل برسند. بدون شک ژاپن این موضوع را می‌دانست و با بستن بازیکنان تکنیکی، گلزنی را برای ایران سخت کرد.

مشکل اصلی تیم ملی و کادرفنی همینجا بود. شمسایی پس از به بن بست‌رسیدن کارهای تکنیکی بازیکنانش، نتوانست نقشه و تاکتیک جدیدی رو کند و همین موضوع باعث شد تا ژاپن از فرصت استفاده کرده و ایران را شکست دهد.   

تحلیل فنی شکست برابر سامورایی‌ها؛ شمسایی به ضعیف‌ترین ژاپن تاریخ باخت

فرصت تمرین پاورپلی و استفاده نکردن از آن در طول تورنمنت

ایران در سه بازی مرحله گروهی توانست در همان نیمه نخست کار را تمام کند. این اتفاق فرصت بسیار خوبی برای کادرفنی فراهم کرد که از تاکتیک پاورپلی یا همان بازی پنج نفره استفاده کند. حتی خبرنگاران از شمسایی در یک نشست خبری در این خصوص سوال کردند اما او در جواب عنوان کرد که تاکنون در این مسابقات از حریف عقب نیفتاده‌ایم و امیدوارم در ادامه هم مجبور نباشیم از این تاکتیک استفاده کنیم. ایران حتی در دو بازی قبل از فینال هم فرصت داشت تا پاورپلی را تمرین کند اما باز هم این موضوع عملی نشد. 

بیشتر بخوانید:

بررسی دلایل شکست فوتسال ایران در فینال 

نبود مربی دروازه‌بان روی نیمکت ایران در صحنه گل دوم ژاپن حس شد 

بدون شک یکی از عجیب‌ترین گل‌های این تورنمنت، گل دوم ژاپن بود که روی اشتباه مسلم سعید مومنی دروازه‌بان ایران رخ داد. در این صحنه مسلم آقاپور دیوار دفاعی یک نفره را تشکیل داد و نیاز بود که سعید احمدعباسی به صورت پله‌ای و عقب‌تر از آقاپور بایستد که این اتفاق رخ نداد و گل دوم ژاپن به ثمر رسید. مومنی در این صحنه یک اشتباه دیگر هم داشت و این بود که خیلی جلوتر از خط دروازه ایستاد و همین موضوع باعث شد تا به توپ نرسد. 

بدون شک مربی دروازه‌بان‌ روی نیمکت تیم ملی می‌توانست این نکته‌ها را گوشزد کند اما کسی با این عنوان روی نیمکت ایران حضور نداشت چرا که شمسایی تنها یک روز قبل از اعزام تیم به کویت، مصطفی نظری را از سمت خود برکنار کرد تا تیم ملی بدون مربی دروازه‌بان راهی مسابقات شود. 

تحلیل فنی شکست برابر سامورایی‌ها؛ شمسایی به ضعیف‌ترین ژاپن تاریخ باخت

این نکات، موارد فنی این شکست بود که البته موارد دیگر هم وجود داشت اما به همین موارد بسنده می‌کنیم. حالا می‌خواهیم به دو نکته دیگر نیز بپردازیم.  

امکان داشت زودتر حذف شویم

ایران با پیروزی در دومین دیدار مرحله گروهی خود، صعود به عنوان تیم نخست را قطعی کرد. اما در طرف دیگر تیم ملی ژاپن با شکست برابر عربستان، کار صعود خود را سخت ‌می‌دید. آن‌ها کره جنوبی را شکست دادند اما برای صعود به عنوان تیم نخست باید ویتنام را با نتیجه بیش از یک بر صفر شکست می‌دادند و گرنه در مرحله بعدی باید با ایران مصاف می‌کردند. 

سامورایی‌ها ویتنام را با نتیجه دو بر صفر شکست دادند و به عنوان تیم نخست صعود کردند اما این امکان وجود داشت که ژاپن تیم دوم شود و در یک چهارم نهایی با ایران دیدار کند. این موضوع می‌توانست حذف زودهنگام ایران از این رقابت‌ها را رقم بزند که در صورت این اتفاق، بدترین نتیجه تیم ملی در جام‌های ملت‌های آسیا رقم می‌خورد. 

ضعیف‌ترین ژاپن تاریخ در کویت

بسیاری از کارشناسان فوتسال کشورمان معتقدند که این تیم ژاپن، ضعیف‌ترین ژاپن ادوار مختلف این مسابقات بود. البته نتایج این تیم قبل از فینال به این گفته صحه می‌گذارد. ژاپن در طول این مسابقات تنها کره جنوبی را به راحتی شکست داد و در دیگر دیدارهای خود با دشواری و سختی فراوان توانست از سد حریفان خود عبور کند. 

تیم ایران تحت هدایت شمسایی می‌توانست از این فرصت به خوبی استفاده کرده و قهرمان آسیا شود اما در نهایت این اتفاق رخ نداد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    5 2
    شمسایی این کاره نیست
    • IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      0 0
      بله درسته شمسایی این کاره نیست ولی در همان زمانی که آقای میرزاعلی خان به کنسول روس مطالبی گفت من دیدم رضا فیاضی که از بازیگران خوب و توپساز در تیم ملی فوتسال اگر استفاده های فراوان از آب های ژرف عمیق در سیستان که آیا آلوده به مواد رادیو اکتیو و رادیو دارو و ایزوتوپ های کربن دوازده گل خورده از گل های زرند و زیبای نارنجی هلند در جام جهانی که دنیس برکمپ در کمپ مرحوم حجازی در ورزشگاه اختصاصی استقلال دونتسک و لوهانسگ توسط روسیه به رسمیت شناخته شد!!!!!
    • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
      0 0
      ۲۲:۴۳ : ربات؟
  • IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    0 0
    شمسایی یه نفری نباخت.به غیر از شمسایی در آن تیم یازده نفر دیگه هم هستند. پس اونا هویج هستند و آدم نیستند.
  • IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    0 0
    متاسفانه ژاپن زهر تهاجمی تیم ایران رو با استفاده از تاکتیک ناجوانمردانه کشیدن لباس و... گرفت. عجیب اینکه نه بازیکنان و نه مربی هیچکدام تا اواسط نیمه دون راهی رو برای نجات از این وضعیت نمیدانسند.
  • IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    1 1
    شمسایی به بازیکنانش باخت بازیکنی که به جای بازی به فکر اغتشاشات باشه میشه آخرش این
  • IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    0 0
    نسخه کی روش ژاپن
  • پرسپولیس IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    1 0
    حواس شمسایی فقط ب دوربین وموهاش بود
  • IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    1 0
    کیروش اتوبوس پارک میکنه میبازه ژاپن مینی بوس پارک کرد و برد
  • IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    0 0
    شمسایی در حد و اندازه تیم ملی نیست تو اسیا هم نتیجه نگرفت خاااااککک
  • صابر IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    0 0
    ضعیفترین ژاپن تاریخ با حضور ۲ برزیلی! "امکان داشت زودتر حذف شویم" هم مغرض بودن هدف نویسنده رو نشون میده.
  • امیین IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    0 0
    وقتی یک تیم همه حریفان رو گلباران میکنه و بازی آخر میبازه سود زیادی نصیب سایت های شرط بندی میشه ، قضاوت با خودون
  • محسن IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    2 0
    سلام اینکه به ضعیف ترین باختیم و موافق نیستم که اگه ضعیف بودن فینال چیکار میکردن ؟ بهتره بگیم به زرنگترین و باسیایت ترین تیم باختیم ...تیمی که ضعیف اومد فینال تا دسته کم گرفته بشه و روش حساب نشه و راحت ببره که برد...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس