تل آویو طرح نهایی آمریکا برای ترسیم مرزهای آبی با لبنان را پذیرفت

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت که این رژیم پیش نویس نهایی ارائه شده از سوی آمریکا درباره ترسیم مرزهای آبی با لبنان را پذیرفته است.

به گزارش مشرق،«یائیر لاپید» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی امروز (سه شنبه) از پذیرش طرح نهایی آمریکا برای ترسیم مرزهای دریایی با لبنان خبر داد.

به نوشته الجزیره، او گفت که کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی فردا برای تصویب توافق ترسیم مرزهای آبی با لبنان جلسه خواهد داشت.

یائیر لاپید این توافق را یک پیروزی تاریخی برای رژیم صهیونیستی خواند و گفت که این توافق همه خواسته‌های امنیتی و اقتصادی این رژیم را برآورده می‌کند.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از یک مقام صهیونیستی نوشت که رژیم اسرائیل طی سه هفته‌ آتی موافقت نهایی خود را درباره طرح توافق با لبنان اعلام خواهد کرد.

همزمان «ایال حولاتا»رئیس شورای امنیت داخلی رژیم اسرائیل نیز به رسانه‌ها گفت: «همه درخواست‌های اسرائیل در مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی برآورده شده و ما در مسیر امضای یک توافق تاریخی با لبنان هستیم».

او همچنین گفت که برخی درخواست‌های رژیم صهیونستی تغییر یافته یا تعدیل شده، اما منافع امنیتی این رژیم تأمین شده است

همزمان با اظهارات مقامات صهیونیستی، به نظر می‌رسد مسئولان لبنانی نیز از پیش‌نویس نهایی آمریکا رضایت دارند. دفتر ریاست‌جمهوری لبنان، امروز (سه‌شنبه، ۱۱ اکتبر)، با انتشار بیانیه‌ای در خصوص پیش‌نویس نهایی ترسیم مرزهای دریایی با رژیم صهیونیستی به میانجیگری آمریکا موضع‌گیری و گفت که نسخه رسمی، نهایی و اصلاح شده ارائه شده از سوی «آموس هوچشتاین» میانجیگر آمریکایی درباره توافق ترسیم مرزهای دریایی در جنوب را از «الیاس بوصعب» معاون رئیس‌ پارلمان دریافت کرده است. «نسخه نهایی این پیشنهاد، برای لبنان رضایت بخش است، خواسته‌های آن را برآورده و از حقوق آن در ثروت طبیعی محافظت می‌کند».

ریاست جمهوری لبنان در ادامه ابراز امیدواری کرد در «نزدیک‌ترین زمان ممکن» توافق درباره ترسیم مرزهای دریایی اعلام شود.

«الیاس بوصعب»، مذاکره کننده ارشد لبنان در مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی شب گذشته اعلام کرده بود که کشورش پیش‌نویس نهایی توافق ترسیم مرزهای دریایی با رژیم صهیونیستی با میانجیگری آمریکا را دریافت کرده و این پیش‌نویس به کلیه مطالبات لبنان پاسخ می‌دهد و می‌تواند به زودی به یک «توافق تاریخی» منجر شود.

با تمامی این تفاسیر بومصعب تأکید کرد: «پیشنهاد آمریکا برای تعیین مرزهای دریایی یک توافق یا معاهده با رژیم صهیونیستی نیست».

میشل عون نیز گفته است: «این توافق به معنای هیچ‌گونه شراکتی با اسرائیل نیست زیرا لبنان آن را به عنوان یک کشور، رسمیت نمی‌شناسد و رسما آن را دشمن می‌داند».

در روزهای اخیر در شرایطی که به نظر می‌رسید توافق با شکست مواجه شده است مقامات امنیتی و نظامی صهیونیستی از احتمال وقوع درگیری با حزب‌الله لبنان خبر داده و اعلام آماده‌باش کرده بودند. دستگاههای حفاری و استخراج در میدان گازی «کاریش» نیز آماده بهره‌برداری بودند اما به نوشته وبگاه رأی الیوم، تل آویو روز گذشته از «آموس هوچشتاین» میانجیگر آمریکایی در پرونده ترسیم مرزها خواسته بود تا به لبنان اطلاع دهد که «امروز از میدان کاریش گاز استخراج نخواهد کرد و تل آویو می‌خواهد به دبیرکل حزب الله این پیام را بدهد که جنگ  نمی‌خواهد».

انتظار می‌رود این توافق در صورت امضا از سوی تل آویو و بیروت، از نگرانی‌های امنیتی و اقتصادی هر دو طرف متخاصم که دارای تاریخی طولانی در منازعه با یکدیگر هستند، بکاهد. از اکتبر سال ۲۰۲۰ مذاکرات فنی میان رژیم صهیونیستی و لبنان برای حل اختلافات مرزی دریایی با میانجی‌گری آمریکا آغاز شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ش. AE ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    8 0
    این صهیونیست به هیچی پایبند نیستند مگر به توافق با فلسطینی ها پایبند بودن ؟؟؟؟؟
  • سلام IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    0 0
    آمریکا هم شد داور بی طرف آشکار هست به سود رژیم اشغالگر طراحیش کرده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس