مرد طلایی وزنه‌برداری ایران سنت‌شکنی نکرد؛ هتریک طلایی معتمدی در منامه

سیدرسول معتمدی ملی‌پوش وزنه‌برداری ایران موفق شد ضمن کسب عنوان قهرمانی دسته ۱۰۹ کیلوگرم نخستین مدال طلای ایران را در مسابقات قهرمانی آسیا در بحرین را به نام خود ثبت کند.

به گزارش مشرق، روز پایانی مسابقات قهرمانی وزنه‌برداری آسیا از ساعت ۱۰:۳۰ دقیقه امروز (یکشنبه) به وقت تهران با رقابت‌های دسته ۱۰۹ کیلوگرم آغاز شد. سیدرسول معتمدی و امیر عزیزی ۲ نماینده کشورمان در این دسته بودند. معتمدی با رکورد ورودی ۴۰۰ کیلوگرم و عزیزی با رکورد ۳۸۰ کیلوگرم گام به منامه گذاشته بودند.

رکورد یک‌ضرب جهانی دسته ۱۰۹ کیلوگرم در اختیار یانگ‌ژی از چین (۲۰۰ کیلوگرم)، رکورد دوضرب روسلان نورالدین‌اُف از ازبکستان (۲۴۱ کیلوگرم) و رکورد مجموع با  ۴۳۵ کیلوگرم در اختیار سیمون ماتروسیان است. یانگ‌ژی و روسلان ۲ چهره سرشناس این دسته به شمار می‌روند که در رقابت‌های قهرمانی آسیا حضور ندارند. رکورد مجموع آسیا نیز با ۴۳۳ کیلوگرم در اختیار اکبر ژورائف ازبکستانی است که وی نیز در این دوره از مسابقات غایب است.

سید رسول معتمدی که در یکسال گذشته لقب پدیده وزنه‌برداری ایران را به خود اختصاص داده تا پیش از این در مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۲۱ ازبکستان، قهرمانی جهان ۲۰۲۱ ازبکستان و بازی های همبستگی کشورهای اسلامی موفق به کسب مدال طلا شده بود. وی در تمام مسابقات رده‌سنی بزرگسالان موفق به کسب مدال طلا و سکوی قهرمانی شده است.

ملی‌پوش اصفهانی در رقابت‌های بحرین نیز نخستین ایرانی بود که به مدال طلا در بخش مردان رسید. تا پیش از معتمدی وزنه‌برداران ایران سه مدال نقره و سه مدال برنز در بخش مردان کسب کرده بودند. رضا دهدار ۲ مدال نقره و یک برنز و مسعود چترایی یک مدال نقره و یک برنز کسب کرده است. همچنین محمد زارعی مدال برنز حرکت یکضرب دسته ۸۹ کیلوگرم را به گردن آویخت.

معتمدی در رقابت‌های دسته ۱۰۹ کیلوگرم قهرمانی آسیا در حرکت یکضرب، دوضرب و مجموع  به مدال طلا رسید. وی در حرکت دوضرب با مهار ۲۱۷ کیلوگرم و در مجموع با ثبت وزنه ۳۹۷ کیلوگرم به عنوان قهرمانی این دسته رسید.

عملکرد معتمدی و عزیزی در حرکت یکضرب

معتمدی برای رسیدن به مدال طلای حرکت یکضرب، ابتدا وزنه ۱۷۰ کیلوگرمی را با موفقیت مهار کرد. انتخاب دوم کادر فنی برای معتمدی وزنه ۱۷۴ کیلوگرمی بود که قهرمان جهان در مهار این وزنه مشکلی نداشت. با مهار این وزنه نخستین مدال طلای ایران در مسابقات قهرمانی آسیای بحرین ضرب شد. ملی‌پوش وزنه‌برداری ایران با مهار  ۱۸۰ کیلوگرمی در حرکت سوم یکضرب، فاصله خود را با نماینده قرقیزستان به هفت کیلوگرم رساند.

امیر عزیزی دیگر نماینده ایران در این دسته بود که موفق شد مدال برنز حرکت یکضرب را از آن خود کند. عزیزی کار خود را با مهار وزنه ۱۶۶ کیلوگرمی آغاز کرد اما در حرکت دوم و سوم نتوانست وزنه ۱۷۲ کیلوگرمی را بالای سر ببرد. عزیزی با وزنه ۱۶۶ کیلوگرم به مدال برنز حرکت یکضرب رسید. 

عملکرد نمایندگان ایران در حرکت دوضرب

رقابت‌های حرکت دوضرب دسته ۱۰۹ کیلوگرم نیز با قدرت‌نمایی نمایندگان ایران آغاز شد. معتمدی با مهار وزنه ۲۱۷ کیلوگرمی در دوضرب موفق شد مدال طلای این حرکت و مجموع را نیز کسب کند. وی در مجموع توانست ۳۹۷ کیلوگرم را به نام خود به ثبت برساند.

معتمدی کار خود را با مهار وزنه ۲۱۵ کیلوگرم در حرکت دوضرب آغاز کرد و در ادامه موفق شد وزنه ۲۱۷ کیلوگرمی را مهار کند. با مهار این وزنه مدال طلای دوضرب و مجموع معتمدی در دسته ۱۰۹ کیلوگرم قطعی شدو او از حرکت سوم دوضرب انصراف داد.

عزیزی دیگر نماینده ایران در دوضرب دسته ۱۰۹ کیلوگرم نتوانست مانند حرکت یکضرب درخشان ظاهر شود و با مهار وزنه ۲۰۸ کیلوگرم در دوضرب و ثبت مجموع ۳۷۴ کیلوگرم در  جایگاه چهارم دسته ۱۰۹ کیلوگرم قرار گرفت. وی در حرکت نخست دوضرب ابتدا وزنه ۱۹۵ کیلوگرمی را مهار و در ادامه موفق شد وزنه ۲۰۴ کیلوگرمی را بالای سر ببرد. انتخاب سوم کادر فنی برای امیر عزیزی وزنه ۲۰۸ کیلوگرم بود که وی برای مهار آن مشکلی نداشت. وی در مجموع نیز ۳۷۴ کیلوگرم را به نام خود ثبت کرد و پایین‌تر از نماینده چین تایپه به عنوان چهارم رسید.

رده‌بندی مدالی حرکت یک‌ضرب

۱- سیدرسول معتمدی/  ۱۸۰ کیلوگرم مدال طلا

۲- رسول‌بیک‌اُف (قرقیزستان)/ ۱۷۳ کیلوگرم مدال نقره

۳- امیر عزیزی/ ۱۶۶کیلوگرم مدال برنز

رده‌بندی مدالی دوضرب:

۱- سیدرسول معتمدی/ ۲۱۷ کیلوگرم مدال طلا

۲-رسول‌بیک‌اُف (قرقیزستان)/ ۲۱۶ کیلوگرم مدال نقره

۳- دینگ چنگ (تایپه)/ ۲۱۰ کیلوگرم مدال برنز

رده‌بندی مجموع:

۱- سیدرسول معتمدی/ ۳۹۷ کیلوگرم مدال طلا

۲- رسول‌بیک‌اُف (قرقیزستان)/ ۳۸۹ کیلوگرم مدال نقره

۳- دینگ چنگ (تایپه)/ ۳۷۵ کیلوگرم مدال برنز

نتایج کامل وزنه‌برداران ایران در پیکارهای قهرمانی سال ۲۰۲۲ آسیا در بحرین:

سیده‌الهام حسینی سه مدال طلای دسته ۸۱ کیلوگرم زنان

سیدرسول معتمدی سه مدال طلای دسته ۱۰۹ کیلوگرم

رضا دهدار ۲ مدال نقره و یک برنز دسته ۱۰۲ کیلوگرم

مسعود چترایی مدال نقره حرکت دوضرب و برنز مجموع دسته ۸۹ کیلوگرم مردان

محمد زارعی مدال برنز حرکت یکضرب دسته ۸۹ کیلوگرم مردان

امیر عزیزی مدال برنز یکضرب دسته ۱۰۹ کیلوگرم 

رضا بیرانوند رتبه پنجم دسته ۹۶ کیلوگرم مردان

فاطمه کشاورز رتبه پنجم دسته ۶۴ کیلوگرم زنان

ابریشم ارجمندخواه رتبه ششم دسته ۷۶ کیلوگرم زنان

الهه رزاقی رتبه ششم دسته ۷۱ کیلوگرم زنان

فروغ یونسی عنوان هشتم دسته ۷۱ کیلوگرم

پوپک بسامی رتبه هشتم دسته ۵۹ کیلوگرم زنان

علیرضا معینی رتبه هشتم دسته ۹۶ کیلوگرم

مجید عسگری یازدهم دسته ۶۱ کیلوگرم مردان

مرد طلایی وزنه‌برداری ایران سنت‌شکنی نکرد

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس