۲۰۰ میلیون متر مکعب ناترازی تولید و مصرف گاز/ ۸۳ درصد گاز کشور در نیروگاه‌ها مصرف می‌شود

وزیر نفت با بیان اینکه در دو تا سه ماه فصل سرد نزدیک به ۲۰۰ میلیون متر مکعب ناترازی بین تولید و مصرف گاز وجود دارد گفت: ۸۳ درصد گاز کشور در نیروگاه‌ها مصرف می‌شود.

به گزارش مشرق، جواد اوجی، وزیر نفت در نشست علنی امروز- سه شنبه ۲۶ مهر ماه- مجلس شورای اسلامی پس از استماع گزارش کمیسیون انرژی در مورد ناترازی تولید و مصرف گاز طبیعی در کشور گفت: در فصل سرد زمستان مصرف گاز به۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون مترمکعب می رسد یعنی نظیر به ۴ برابر مصرف در فصل گرم سال است.

وزیر نفت بیان داشت: سهم سبد گاز در نیروگاه ها کشور بیش از ۸۳ درصد است و سوخت مورد نیاز این نیروگاهها از گاز تامین می شود در صورتی که در جهان سوخت مورد نظر نیاز و گاز طبیعی که در نیروگاه استفاده می‌شود حدود ۲۳ درصد است ولی در کشور ما در بحث نیروگاه ها تأمین سوخت بیش از ۸۳ درصد است.

اوجی با اشاره به مصارف خانگی گاز طبیعی در کشور بیان داشت: رشد مصرف ما در حوزه بخش خانگی سالانه ۶ درصد است و در بسته های عمده سالانه ۵ درصد و در بخش نیروگاهی سالانه ۴ درصد رشد مصرف گاز را داریم.

وی افزود: رشد شدت مصرف انرژی در کشور نسبت به مصرف جهانی بیش از دو برابر است به همین لحاظ با توجه به عرضه و تولید گاز و در بخش مصارف به خصوص در دو سه ماه فصل سرد نزدیک به ۲۰۰ میلیون متر مکعب بحث ناترازی را داریم.

وزیر نفت با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد انرژی کشور به وسیله گاز تامین می‌شود، گفت: روند شدت مصرف انرژی کشور بیشتر از میانگین شدت مصرف انرژی در سطح جهانی است. این روند نیز با رشد اقتصادی همخوانی ندارد. در حوزه تامین امنیت انرژی کشور تراز بین عرضه و تقاضای گاز طبیعی یکی از مولفه‌های کلیدی به شمار می‌رود. در بحث تولید گاز بیش از ۷۵ درصد تولید گاز خام از میدان پارس جنوبی و نزدیک به ۲۰ درصد آن از میادین مستقل گازی و پنج درصد آن در میادین مستقل صورت می‌گیرد.

وی اظهار کرد: با اینکه در برنامه ششم توسعه مقرر شده بود روزانه معادل یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب تولید گاز خام داشته باشیم اکنون تولید روزانه ما ۸۵۰ میلیون متر مکعب است. عدم سرمایه گذاری در توسعه میادین گازی سبب این عقب ماندگی در تحقق برنامه ششم شده است.

اوجی تصریح کرد: در شروع به کار دولت سیزدهم ما در تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها با چالش‌هایی مواجه بودیم که با لطف پروردگار و همت نمایندگان مرتفع شد. ناترازی مصرف گاز ۲۴۰ میلیون متر مکعب در فصل سرد سال بود و تعرفه مشترکان پرمصرف نیز از سال ۹۴ تغییری نکرده بود. از همان روزهای آغازین اقدامات قابل توجهی انجام شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • غلامحسين IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    2 0
    زمستان سرد اروپا!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ناشناس IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    0 0
    وزیر محترم میگه ۸۳ درصد‌گاز کشور در نیروگاهها مصرف میشودو سهم بخش خانگی ۶درصده. پس چرا برای بهینه سازی نیروگاه های کشور کاری نمیکنید . آیا درسته که تاوان مصرف زیادنیروگاه ها از جیب مردم پرداخت بشه.چون متاسفانه هرسال قیمت گاز خانگی زیاد میشه.
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    0 0
    پس چطور میخواستین به اروپا گاز بدین؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس