کد خبر 1427649
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۴
چه کشورهایی از موضع ریاض در اوپک پلاس حمایت کردند؟

در بحبوحه تشدید تنش میان آمریکا و عربستان سعودی و تاکید واشنگتن بر ضرورت بازنگری در روابط با ریاض، ۱۶ کشور از موضع عربستان سعودی در سازمان اوپک پلاس و تصمیم این سازمان در کاهش تولید نفت حمایت کردند.

به گزارش مشرق، تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت، در شرایطی که غرب به دلیل جنگ اوکراین در بحران سوختی به سر می‌برد، موجب عصبانیت آمریکا از دولت سعودی به عنوان یکی از تأثیرگذارترین اعضای اوپک پلاس شده است و ریاض را به حمایت از روسیه در جنگ اوکراین متهم می‌کند اما ریاض می‌گوید که تصمیم کاهش تولید نفت یک تصمیم اقتصادی است نه سیاسی.

در پی بالا گرفتن جنگ لفظی بین واشنگتن و ریاض بر سر نحوه حصول توافق در اوپک پلاس، چندین کشور عربی و ..اقدام به حمایت از موضع ریاض در این منازعه کردند.

سفارت عربستان سعودی در واشنگتن، دوشنبه پیش (۱۷ اکتبر)، طی پستی در توئیتر از تصمیم جدید اوپک پلاس در خصوص تولید نفت حمایت و تاکید کرد که عربستان سعودی روابط با ایالات متحده را راهبردی و در خدمت منافع مشترک هر دو کشور می‌داند. 

این سفارتخانه تاکید کرد که کاهش تولید نفت یک تصمیم اقتصادی است نه سیاسی.

چه کشورهایی از موضع ریاض در اوپک پلاس حمایت کردند؟

در همین روز، شش کشور عربی دیگر نیز از تصمیم جدید اوپک پلاس و موضع ریاض در خصوص آن، حمایت کردند و پس از آن کشورهای دیگری نیز به جمع حامیان موضع ریاض در اوپک پلاس پیوستند و شمار کشورهای حامی ریاض در این مسأله به ۱۶ کشور رسید.

عمان

وزارت خارجه عمان نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرد که مسقط از تصمیم اوپک پلاس در خصوص کاهش جزئی تولید نفت حمایت می کند و این تصمیم مبتنی بر ملاحظات اقتصادی و داده‌های عرضه و تقاضا است و هدف آن دستیابی به ثباتی مطلوب بازار جهانی است.

چه کشورهایی از موضع ریاض در اوپک پلاس حمایت کردند؟

مغرب

«ناصر بوریطه» وزیر خارجه مغرب در حاشسه سفر به عربستان سعودی در جمع رسانه‌ها گفت: «ما تاکید می‌کنیم که در خصوص تصمیمات عربستان سعودی درباره انرژی، در کنار آن هستیم».

به اعلام شبکه سعودی «الاخباریه» وی بر حمایت رباط از ریاض و اقدامات آن برای حفظ منافع، امنیت و ثبات در بازارهای انرژی تاکید کرد.

مصر

چه کشورهایی از موضع ریاض در اوپک پلاس حمایت کردند؟

وزارت خارجه مصر نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «مصر به شدت و از نزدیک بازتاب‌های تصمیم اخیر اوپک پلاس و تنش‌های ایجاد شده در پی آن را دنبال می کند و از موضع کشور عربستان سعودی در توضیح ملاحظات فنی تصمیم اوپک پلاس حمایت می‌کند».

وزارت خارجه مصر در ادامه تاکید کرد که تصمیم کاهش تولید نفت «در درجه نخست به منظور دستیابی به نظم در بازار نفت خام و تضمین تقویت قدرت جامعه بین الملل برای مقابله با چالش‌های اقتصادی جاری است».

الجزائر

«محمد عرقاب» وزیر انرژی الجزائر نیز تاکید کرد که این توافق «یک پاسخ کاملا فنی به وضعیت اقتصادی بین‌المللی و وضعیت بازار نفت است که در آن اوپک و متحدانش تلاش دارند به تعادل برسند».

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی الجزائر توضیح داد که این تصمیم در وین با موافقت کشورهای عضو اوپک و متحدانش اتخاذ شده است.

یمن

وزارت خارجه دولت مستعفی یمن نیز به نوبه خود از موضع عربستان سعودی حمایت کرد و با صدور بیانیه‌ای با آن اعلام همبستگی و تاکید کرد که تصمیم اوپک پلاس با اجماع و بر اساس امور فنی صرف اتخاذ شده است.

بحرین

وزارت خارجه بحرین نیز با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعلام همبستگی با عربستان سعودی و رد قاطع سیاسی کردن تصمیم اوپک پلاس یا تلقی آن به عنوان یک اقدام مغرضانه در منازعات بین‌المللی را تجدید کرد.

این مواضع موید عربستان سعودی از سوی دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس، دبیرکل سازمان اوپک، وزارت نفت بحرین و وزارت انرژی عمان نیز تکرار شد. 

عراق

چه کشورهایی از موضع ریاض در اوپک پلاس حمایت کردند؟

وزارت خارجه عراق، طی بیانیه‌ای که در روز سه‌شنبه (۱۹ اکتبر)، منتشر شد، مخالفت خود را با سیاست «تهدید یا فشار» پس از تصمیم سازمان اوپک پلاس در کاهش تولید نفت، اعلام کرد.

در این بیانیه آمده است: «وزارت امور خارجه عراق، واکنش‌ها به تصمیم اوپک پلاس در خصوص کاهش تولید نفت و بازتاب این تصمیم در منازعات موجود را پیگیری می‌کند».

بر اساس این بیانیه، «مسیری که در داخل این سازمان بر آن تکیه شده، بیانگر دیدگاه فنی مرتبط با ثبات بازارهای نفت و ملزومات آن، تنظیم فرآیند عرضه و تقاضا و حفظ منافع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است و باید از دیدگاه فنی و چارچوب اقتصادی آن و با توافق جمعی بین کشورهای اوپک پلاس به آن نگریست».

در ادامه این بیانیه تاکید شده که این وزارتخانه، هرگونه سیاست هدف‌مند به تهدید یا فشار را رد می‌کند و از موضع سازمان اوپک‌پلاس به ویژه کشور برادر، عربستان سعودی حمایت می‌کند».

وزارت خارجه عراق در ادامه بر ضرورت حل و فصل کلیه اختلافات در خصوص این مسأله در مسیری طبیعی و در چارچوب گفت‌وگوی مستقیم و متوازن که بیانگر اهمیت مشارکت بین‌المللی است، تاکید کرد.

چند روز پیش نیز سازمان دولتی بازاریابی نفت عراق (سومو) در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اتفاق نظری کامل در میان کشورهای اوپک پلاس ایجاد شد مبنی بر اینکه بهترین رویکرد برای رسیدگی به شرایط بازار نفت در دوره آکنده از بی اطمینانی و عدم شفافیت حال حاضر، رویکرد پیشگیرانه‌ای است که از ثبات بازار حمایت کرده و راهنمایی‌های لازم برای آینده را فراهم کند».

موریتانی

دولت موریتانی نیز روز سه‌شنبه از موضع عربستان سعودی حمایت و اعلام کرد که در کنار عربستان و مقابل تهدیدها علیه آن می‌ماند.

در بیانیه وزارت خارجه موریتانی آمده است: «موریتانی در رد دیکته‌های خارجی در کنار عربستان سعودی می‌ایستد، در حالی که ریاض از تصمیم اوپک پلاس حمایت می کند».

در ادامه این بیانیه آمده است: «موریتانی حمایت کامل خود از پادشاهی سعودی را در شفاف سازی‌های آن در خصوص این موضوع و امتناع  از تسلیم شدن در قبال دیکته‌های خارجی و رد مطلق هر چیزی که امنیت و حاکمیت پادشاهی عربستان سعودی را تضعیف کند، اعلام می‌کند».

کویت

چه کشورهایی از موضع ریاض در اوپک پلاس حمایت کردند؟

وزارت خارجه کویت نیز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای از تصمیم اوپک پلاس برای کاهش دو میلیون بشکه‌ای نفت حمایت کرد و گفت که در کنار عربستان سعودی ایستاده است.

به نوشته خبرگزاری رسمی کویت، در این بیانیه آمده است: «کویت به طور کامل در کنار عربستان سعودی در برابر سخنانی که پس از تصمیم اوپک پلاس گفته می‌شود ایستاده است. سخنانی که سعی دارد تصمیم این مجموعه را غیر اقتصادی جلوه دهد».

در ادامه این بیانیه، کویت مدعی شده است که عربستان سعودی نقش مهمی در مقابله با تهدیدات منطقه‌ای و جهانی دارد و عامل حفظ صلح و امنیت جهانی است و همواره از توازن و ثبات در بازار نفت و اقتصاد جهانی حمایت می‌کند.

طبق این بیانیه، تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید، با اجماع اعضا و طبق عرف شناخته شده بین‌المللی گرفته شده است.

اردن

«سنان المجالی» سخنگوی وزارت خارجه اردن نیز اعلام کرد که تصمیم‌های مربوط به تولید نفت یک مسئله فنی است و به ثبات بازار و ملزومات آن ارتباط دارد و در راستای حمایت منافع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است.

وی با تاکید بر این‌که، این تصمیم اقتصادی است و باید در این چارچوب و از طریق گفت‌وگوی مستقیم بین عربستان سعودی و ایالات متحده به منظور حفظ شراکت مهم بین دو کشور رسیدگی شود از حمایت امان از هر چیزی که امنیت و منافع ریاض را تضمین کند، خبر داد. 

فلسطین

ریاست‌ تشکیلات خودگردان فلسطین نیز اعلام کرد که دولت و مردم فلسطین در هر تصمیمی که عربستان سعودی در حفظ حاکمیت و حقوق آن اتخاذ کند، در کنار آن می‌ایستند.

پاکستان

پاکستان دیگر دولتی بود با انتشار بیانیه‌ای با عربستان سعودی و تصمیم اوپک پلاس اعلام همبستگی کرد.

جیبوتی

جیبوتی نیز اعلام کرد که در خصوص تصمیم جدید اوپک پلاس از موضع عربستان سعودی حمایت می‌کند.

سودان

وزارت خارجه سودان نیز با انتشار بیانیه، تصمیمات اوپک پلاس را اقتصادی و مبتنی بر حقایق مربوط به عرضه و تقاضا و توازن در بازار انرژی اعلام کرد.

تونس

وزارت خارجه تونس نیز بیانیه‌ای مشابه وزارت خارجه سودان صادر کرد و از موضع ریاض حمایت کرد.

قطر

 "سعد بن شریده الکعبی" وزیر مشاور در امور انرژی و عضو مشاور و رئیس اجرای شرکت پترولیوم قطر نیز تصمیم اوپک پلاس را مبتنی بر «اصول تجاری و فنی» دانست و طی یک کنفرانس خبری گفت:« ما عضو اوپک نیستیم، اما با توجه به تجربه خود به عنوان عضو سابق، باید بگوییم که تصمیمات درون این سازمان بر اساس مبانی فنی و تجاری و داده هایی است که برای دستیابی به تعادل بین عرضه و تقاضا مورد بررسی قرار می‌گیرد».

وی با رد برخورد سیاسی با این‌گونه تصمیمات به ویژه به دلیل این‌که به صورت توافقی و برای رسیدن به منافع عمومی اتخاذ شده، گفت: «پس از اطلاع از بیانیه‌های صادر شده از سوی وزرای کشورهای عضو باید بگویم که معتقدم، تصمیمی فنی برای تامین منافع اعضای این سازمان اتخاذ شده است».

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • نیما IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
    3 0
    آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس