ماجرای تهدید وزیر انرژی عربستان علیه آمریکا چه بود؟ + فیلم

درپی پررنگ شدن اختلافات آمریکا و عربستان پس از تصمیم اوپک پلاس فیلمی از وزیر انرژی سابق سعودی در فضای مجازی عربستان، درحال بازنشر شدن است.

به گزارش مشرق، اخیراً کلیپی از «احمد زکی یمانی» وزیر انرژی سابق عربستان سعودی که در سال ۲۰۲۱ درگذشت در صفحات اجتماعی کاربران سعودی در حال بازنشر است و موضوع داغ این روزهای عربستان شده است.

یمانی در سال ۱۹۷۳ در واکنش به سخنان «هنری کسینجر» وزیر خارجه اسبق آمریکا در خصوص اعمال محدودیت‌های شدید و اقدامات جدی علیه چند کشور عربی گفت: اگر میادین نفتی عربستان توسط آمریکا اشغال شود، ما فوراً میادین نفتی خودمان را منفجر می‌کنیم.

او در ادامه گفته بود: ما می‌توانیم میزان تولید خودمان را به ۲۰ درصد کاهش دهیم در آن صورت چه خواهد شد؟ اروپا، ژاپن و آمریکا چه خواهند کرد؟ شاید آمریکا خطوط عرضه داخلی خود را داشته باشد و نسبت به اروپا و ژاپن وضعیت بسیار بهتری داشته باشد، اما مطمئن نیستم که اروپا و ژاپن در هر اقدامی (علیه عربستان) به آمریکا بپیوندند یا خیر. در صورت اقدام علیه عربستان اقتصاد آن‌ها ناگهان سقوط خواهد کرد و این یک خودکشی خواهد بود!

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در صورت انفجار میادین نفتی عربستان چه اتفاقی خواهد افتاد نیز گفت: رفع این خرابی‌ها سال‌ها طول خواهد کشید و کار یک شب و یک روز و یکی دو ماه نیست. در واقع این یک قمار خطرناک است!

پیش از این کشورهای عضو اوپک پلاس موافقت کردند تا تولید نفت را از ماه نوامبر به میزان ۲ میلیون بشکه در روز کاهش دهند و سطوح مورد توافق برای ماه آگوست را به عنوان پایگاه مرجع در نظر بگیرند. این اقدام، نشان دهنده تمایل کشورهای تولیدکننده نفت برای جلوگیری از کاهش اخیر قیمت‌های جهانی است. این تصمیم باعث شد تا مقامات آمریکایی به شدت از تصمیم ریاض انتقاد کردند، اکنون کشورهای غربی به دلیل تحریم حوزه انرژی روسیه با افزایش بهای سوخت و تورم بالا دست به گریبان هستند و تصمیم اوپک پلاس برای کاهش عرضه می‌تواند باعث ایجاد رکود اقتصادی در این کشورها شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس