گاردین: تحریم‌های اتحادیه اروپا 3 فرمانده نظامی ارشد ایران را شامل می‌شود

روزنامه انگلیسی در گزارشی درباره جزئیات بسته تحریمی جدید اتحادیه اروپا علیه ایران نوشت این تحریم‌ها سه فرمانده نظامی ارشد ایران و شرکت تولیدکننده پهپادهای ایرانی را شامل می شود.

به گزارش مشرق، روزنامه انگلیسی «گاردین» در گزارشی درباره جزئیات بسته تحریمی جدید اتحادیه اروپا، مدعی شد بروکسل قصد دارد تحریم‌هایی را علیه سه فرمانده ارشد نظامی ایران و شرکت تولیدکننده پهپادهای ایرانی که ادعا می‌شود در حملات روسیه در اوکراین مورد استفاده قرار می‌گیرد، اعمال کند.

گاردین مدعی شده انتظار می‌رود بر سر پیش‌نویس فهرست تحریم‌ها که به رویت این روزنامه رسیده، در چند روز آینده توافق شود. طبق این گزارش، تحریم‌های اتحادیه اروپا «صنایع هوایی شاهد» را هدف قرار می‌دهد. مقامات اتحادیه اروپا ادعا کرده‌اند این شرکت با نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ارتباط دارد و مسئول طراحی و توسعه هواپیماهای بدون سرنشین است.

به نوشته گاردین، اتحادیه اروپا همچنین قصد دارد سه چهره نظامی ارشد از جمله سرلشکر محمد حسین باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران که به گفته مقام‌های اروپایی، نقش اساسی در همکاری دفاعی ایران با روسیه ایفا می‌کند را تحریم کند.

 بر اساس این گزارش، «این فهرست همچنین ژنرال (سردار) سید حجت‌الله قریشی مسئول تامین و تحقیقات وزارت دفاع ایران و سرتیپ سعید آقاجانی فرمانده واحد پهپادی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را شامل می‌شود». در این گزارش ادعا شده قریشی مسئول مذاکره بر سر قرارداد تامین با روسیه بوده است و آقاجانی هم در فهرست اتحادیه اروپا به عنوان «مهره اصلی برنامه پهپادی ایران» توصیف شده است.

طبق این گزارش، فهرست نهایی باید قبل از اجرایی شدن مورد تایید دیپلمات‌های ارشد ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا قرار بگیرد. به اذعان گاردین، تحریم‌های اتحادیه اروپا عمدتا نمادین است و طبق آن‌ها، ورود افراد به کشورهای عضو این بلوک ممنوع و هر گونه دارایی آن‌ها در این اتحادیه مسدود می‌شود.

پیش‌تر، سخنگوی اتحادیه اروپا مدعی شد بروکسل شواهد کافی برای تحریم ایران به دلیل آنچه وی «ارسال پهپاد به روسیه» خواند را در اختیار دارد.

به گزارش رویترز، «نبیلا ماسرالی» سخنگوی جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه این ادعا، افزود: اکنون که شواهد کافی خود را جمع کرده‌ایم، کار در شورای اروپا با توجه به پاسخ روشن، سریع و محکم اتحادیه اروپا در جریان است.

نشریه «پولیتیکو» هم به نقل از مقام‌ها و دیپلمات‌های اروپایی گزارش داد احتمالاً امروز بر سر جزئیات بسته تحریمی جدید بروکسل علیه ایران که پنج فرد و سه نهاد ایرانی را شامل می‌شود، توافق خواهد شد.

مقامات اوکراینی، اروپایی و آمریکایی در روزهای اخیر سر و صدای زیادی را در خصوص آنچه ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه می‌خوانند، به پا کرده‌اند. وزیر خارجه اوکراین دوشنبه خواستار تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران با ادعای استفاده روسیه از هواپیماهای بدون سرنشین ساخت ایران  شد. وی سه‌شنبه نیز گفت که پیشنهاد قطع روابط دیپلماتیک با ایران را به «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین ارائه کرده است.

این در حالی است که ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه (سه‌شنبه) ۲۶ مهرماه این ادعاها را فاقد صحت خواند. سخنگوی وزارت امور خارجه این ادعاها را بخشی از فضاسازی سیاسی و  هدفمند دستگاه‌های رسانه‌ای برخی از کشورها علیه جمهوری اسلامی ایران قلمداد کرد و از همین رو آمادگی کشورمان را برای گفت‌وگو و مذاکره با اوکراین جهت رفع این اتهامات اعلام کرد.

اتحادیه اروپا در حالی ایران را به تحریم بابت ارسال سلاح برای روسیه تهدید می‌کند که برخی کشورهای عضو آن، آشکارا در تجهیز رژیم صدام حسین به سلاح‌های شیمیایی نقش داشتند. این تسلیحات در جنگ تحمیلی علیه شهروندان ایرانی به کار گرفته شد. بسیاری از کارشناسان معتقدند که تحریم‌های جدید اعمالی علیه ایران در عمل فاقد هرگونه ارزش است و با توجه به در حال اجرا بودن تحریم‌های ضدایرانی آمریکا، تاثیری بر اقتصاد ایران نخواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس