با گذشت ۱۰ ماه از برقراری سفرعتبات در ایام کرونا، هزینه این سفر از هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به حدود ۱۱ میلیون تومان رسیده است که البته بیش از ۶۰ درصد هزینه‌ها به پرواز اختصاص دارد.

به گزارش مشرق، افزایش هزینه سفر عتبات موجب شده تا برخی از مشتاقان زیارت عتبات که منتظر بازگشایی سفرهای زیارتی به عراق در ایام کرونا بودند، همچنان در حسرت زیارت کربلا باشند و نتوانند به زیارت اعتاب مقدسه عراق مشرف شوند.

چرا خبری از اختصاص وام عتبات نیست؟

این امر در حالی است که دولت سیزدهم به سفرهای ارزان و آسان تأکید داشت و سازمان حج و زیارت نیز به عنوان متولی اعزام زائران، سال گذشته به اختصاص وام کم‌بهره به زائران عتبات اشاره کرد. اما با وجود پیگیری‌ها این تسیهلات فقط در ایام نوروز که هزینه سفر نسبت به گذشته بیشتر شده بود، اختصاص پیدا کرد.

حرم امام حسین(ع)

اما اکنون که هزینه سفرهای زیارتی به عتبات نسبت به هر زمان دیگری با توجه به افزایش نرخ ارز، بالاتر رفته است، زائران هیچ تسهیلاتی دریافت نمی‌کنند و خبری از تخصیص وام هم نیست. حتی امکان قسط‌بندی هزینه سفر عتبات برای زائران وجود ندارد و عاشقان حسینی برای تشرف به این سفر معنوی باید همه این هزینه را به یک باره واریز کنند.

حجت‌الاسلام صحبت‌الله رحمانی، معاون عتبات سازمان حج و زیارت با بیان اینکه با چندین بانک مذاکراتی انجام داده‌ایم، می‌گوید: هنوز اختصاص وام به زائران عتبات نهایی نشده است و در صورت نهایی شدن اطلاع رسانی می‌شود.

هزینه سفر عتبات برای خانواده ۴ نفره چقدر می‌شود؟

تخصیص پیدا نکردن وام عتبات به زائران در حالی است که هزینه سفر عتبات نسبت به سال‌های گذشته افزایش قابل توجهی داشته که البته این امر به دلیل بالا رفتن نرخ ارز است؛ به طوری که به گفته معاون عتبات سازمان حج و زیارت هزینه سفر عتبات به صورت هوایی ۱۰ میلیون و ۵۰۰ تا ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و به صورت زمینی از سه میلیون و ۸۰۰ تا پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

تغییرات سفر عتبات ۱۰ ماه پس از برقراری در ایام کرونا

بر همین اساس، اگر یک خانواده چهار نفره قصد تشرف به عتبات را داشته باشد، برای سفر هوایی به طور متوسط ۴۴ میلیون تومان و برای سفر زمینی حداقل ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان باید بپردازد. این امر در حالی است که سفر به عتبات قبل از شیوع کرونا به صورت هوایی حدود چهار میلیون تومان بود و سفر خانواده چهار نفره به عتبات به صورت هوایی ۱۶ میلیون تومان می‌شد. اما اکنون با افزایش نرخ ارز، افراد برای سفر زمینی باید این مبلغ را بپردازند.

همکاری نکردن ایرلاین‌ها با سازمان حج و زیارت

البته اصلی‌ترین دلیل بالا رفتن هزینه سفرهای زیارتی به عتبات، افزایش نرخ ارز و همچنین هزینه بلیت پرواز است؛ تا جایی که به گفته سیدصادق حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت حدود ۶۰ درصد هزینه سفر عتبات به پرواز اختصاص دارد.

سازمان حج و زیارت به عنوان متولی اعزام به زائران پس از برقراری سفرهای زیاتی در ایام کرونا بیش از گذشته با مشکل پرواز روبرو شده است؛ تا جایی که بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی درخواست و مطالبه این سازمان را نادیده گرفته و حاضر به همکاری برای پیش‌بینی پرواز لازم برای زائران نیستند. حتی برخی از ایرلاین‌ها در ایام مناسبتی که تعداد زائران بیشتر می‌شود، هزینه پروازها را افزایش می‌دهند و کسی هم با چنین تخلفاتی برخورد نمی‌کند.

با این وجود، سازمان حج و زیارت در ماه‌های گذشته جلسات مختلفی با شرکت‌های هواپیمایی داشته است تا علاوه بر تعدیل هزینه‌ها، بتواند گامی به سوی کاهش هزینه سفر عتبات بردارد. اما به دلیل بالا بودن هزینه بلیت پروازها، موفق به کاهش هزینه سفر عتبات نشده است.

تغییرات سفر عتبات ۱۰ ماه پس از برقراری در ایام کرونا

هزینه‌های اضافی در سفر عتبات نداریم/ بخش قابل توجهی از هزینه، مربوط به پرواز است

به گفته یکی از مدیران دفاتر استانی که در طرح جدید اعزام زائران به عتبات، زائران را به این سفر معنوی اعزام می‌کند، هم‌اکنون بسیاری از هزینه‌های اضافی کاسته شده تا هزینه سفر بیش از این نشود. اما اکنون بخش قابل توجهی از هزینه‌ها به پرواز اختصاص دارد که این هزینه هم نه در جیب ما و نه در جیب سازمان حج و زیارت می‌رود و ما نیز چاره‌ای جز خرید بلیت نداریم. از طرفی هم برخی از شرکت‌های هواپیمایی به فکر سودجویی خود هستند و بلیت پرواز عتبات را از بلیت پرواز سایر کشورها با مسافت کم‌تر، گران‌تر می‌فروشند.

تغییرات سفر عتبات ۱۰ ماه پس از برقراری در ایام کرونا

با گذری در سایت‌های عرضه بلیت پرواز، هزینه بلیت پرواز عراق به صورت میانگین هر طرف سه میلون تومان است. یعنی رفت و برگشت حدود ۶ میلیون تومان می‌شود. اگر هزینه سفر عتبات را ۱۱ میلیون هم در نظر بگیریم، یعنی حدود ۶۰ درصد هزینه سفر به بلیت اختصاص پیدا می‌کند.

برقراری سفر زمینی عتبات، هزینه بلیت پرواز عراق را کم نکرد

مدیر یکی از کاروان‌های زیارتی زیر نظر سازمان حج و زیارت که هفته جاری قرار است یک کاروان به عتبات اعزام کند، می‌گوید: هزینه سفر برای سفر دو طرف هوایی در این دوره برای کاروان ما ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان شد که زائران این مبلغ را پس از ثبت‌نام قطعی واریز کردند. بیش از ۵ میلیون هزینه این سفر هم برای خرید بلیت پرواز است و حدود پنج میلیون به سایر خدمات تعلق می‌گیرد. یعنی بیش از نیمی از هزینه، همان ابتدا برای بلیت سفر خرج می‌شود و بخش دیگر آن برای سایر هزینه‌ها همچون حمل و نقل بین شهری برای زیارت نجف، کربلا، سامرا و کاظمین، اسکان، تغذیه است. در حالی که برخی از زائران و مشتاقان زیارت فکر می‌کنند که ما هزینه بالایی برای سفر از زائران طلب می‌کنیم.

تغییرات سفر عتبات ۱۰ ماه پس از برقراری در ایام کرونا

بالا بودن هزینه پرواز عتبات در حالی است که از ابتدای برقراری سفرهای زیارتی به عتبات در ایام کرونا که سفرها به عتبات فقط به صورت هوایی انجام شد، به نظر می‌رسید با از سرگیری سفرهای زمینی و باز شدن مرزهای زمینی، هزینه بلیت پروازها کاهش یابد، اما این امر اتفاق نیفتاد و حتی برقراری سفرهای زمینی هم موجب کاهش هزینه سفر هوایی و بلیت پرواز عتبات نشد.

اوایل برقراری سفر عتبات که عراق فقط مجوز سفر هوایی را داد، هزینه سفر عتبات هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود. در آن زمان سازمان حج و زیارت تلاش کرد تا این هزینه را با بازگشایی مرزهای زمینی کاهش دهد. اما از خردادماه که مرزهای زمینی بازگشایی و سفرهای زمینی به عراق نیز آغاز شد، هزینه‌های بلیت پرواز نه تنها کاهش پیدا نکرد، بلکه تا حدودی افزایش یافت. البته این افزایش هزینه‌ها به دلیل بالا رفتن نرخ ارز نیز بود. 

بالا رفتن نرخ ارز در ماه‌های اخیر موجب افزایش هزینه سفر شد

سال گذشته در ایام برقراری سفر هوایی عتبات، دلار آزاد حدود ۲۷ هزار تومان بود. اما اکنون نرخ دلار به بیش از ۳۲ هزار تومان رسیده است و همین امر موجب شده تا هزینه سفر عتبات نیز بالا رود. چرا که هزینه‌ها در عراق به دینار یا دلار است و با افزایش نرخ ارز، هزینه‌ها نیز بیشتر می‌شود. این امر در حالی است که هزینه ارزی سفر عتبات ثابت است.

تغییرات سفر عتبات ۱۰ ماه پس از برقراری در ایام کرونا

با این وجود، سازمان حج و زیارت می‌تواند با اختصاص وام به زائران، تسهیلاتی برای سفرهای زیارتی در نظر بگیرد. همان طور که سال گذشته نیز وام پنج میلیون تومانی برای سفرهای زیارتی به عتبات اختصاص پیدا کرد. البته رئیس سازمان حج و زیارت گفته است که برای دریافت تسهیلات پنج و هشت میلیون تومانی برای زائران در حال برنامه‌ریزی هستند تا بخشی از هزینه‌های سفر از این طریق تأمین شود.

اما همچنان زائران امکان دریافت وام را ندارند. البته اگر سازمان حج و زیارت نمی‌تواند برای سفرهای زیارتی به فکر تسهیلات باشد، با شرکت‌های هواپیمایی به منظور کاهش هزینه بلیت پرواز عتبات و جلوگیری از چارتر کردن پروازها توسط افراد خاص وارد مذاکره شود.

سفرهای زیارتی به عتبات به صورت هوایی با هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در ایام کرونا آغاز شد که اکنون با گذشت ۱۰ ماه از برقراری این سفرها هزینه این سفر معنوی به حدود ۱۱ میلیون تومان رسیده است. از طرفی هم سفرهای زمینی عتبات که قرار بود کم‌تر از پنج میلیون تومان باشد، پس از برقراری حدود ۶ میلیون تومان شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس