کد خبر 1428294
تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰۶:۳۰
گوجه

کارشناسان تغذیه اعلام کردند که گوجه فرنگی در درمان بسیاری از بیماری‌ها کاربرد دارد.

به گزارش مشرق، گوجه فرنگی دارای ترکیبات و مقادیر متفاوتی از ویتامینهای k،C ،E،B ،A، دارای آهن، املاح معدنی بی‌شمار مخصوصا فسفر، کلسیم، پتاسیم، مس، منیزیم، منگنز، کبالت است و به تازگی وجود ید نیز در گوجه فرنگی گزارش شده است.

طبع گوجه فرنگی سرد و خشک است؛ گوجه فرنگی دارای خواص اشتها آور، ادرار آور، ضد نفخ، مقوی اعصاب، خنک کننده، تصیفه‌ کننده خون، ضد اسکوربوت، هضم کننده غذا، نشاط آور، نیرو پخش، ضد میکروب و ضد اسهال است.

گوجه فرنگی در موارد رماتیسم و ورم مفاصل، آسم، سرفه، آنفولانزا، امراض چشم، گوش درد، حصبه‌، تب زرد، رفع مسمومیت‌های مزمن، زیاد بودن چسبندگی خون، زیاد بودن اوره خون، نقرس، دردهای عصبی، رفع بی‌اشتهایی، نقصان ترشح شیر مادران، تورم دهان و دفع رسوبات ادراری و صفراوی، سنگ کلیه و مثانه، تورم روده‌ها، تصلب شرائین، نفخ، درمان یبوست و ورم مخاط روده بکار می‌رود. میوه این گیاه که قسمت اصلی آن است به صورت خام یا پخته در سالاد، انواع سس‌ها، سوپ و انواع مواد غذایی به طور وسیع در جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. اکثرا گوجه فرنگی را در زمانی که به رنگ قرمز است استفاده می‌کنند و کمتر از میوه سبز آن استفاده می‌شود.

گوجه فرنگی، ترشی معده را از بین می‌برد و برای از بین بردن زیادی ترشی معده اثر خوبی دارد و بدن را در مقابل امراض عفونی و کمپود ویتامین، (اسکوربرت) حفظ می‌کند. گوجه فرنگی از غذاهای درجه اولی است که نیرو و نشاط می‌بخشد و به هضم غذا کمک می‌کند. گوجه فرنگی برای درمان خستگی مفرط و خستگی زودگذر بسیار مفید است و برای اشخاصی که مبتلا به سنگ کلیه، مثانه، کبد و ورم هستند توصیه می‌شود.

این میوه به علت داشتن ویتامین A مقوی اعصاب بوده، اشتها را زیاد می‌کند و به هضم غذا کمک فراوان می‌کند. آب گوجه فرنگی تازه در رفع لکه‌های پوست مانند کک و بک اثر مفید دارد و در موارد کمبود عناصر معدنی بدن، درمان بر افروختگی‌ها، رماتیسم، نقرس و جلوگیری از پیری زودرس خاصیت درمانی دارد. 

منبع:ایسکانیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس