کد خبر 1429539
تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۸
بازتاب اجلاس اوآنا در رسانه های عرب زبان

برپایی هجدهمین اجلاس مجمع عمومی اتحادیه خبرگزاری های آسیا و اقیانوسیه (اوآنا) به میزبانی خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در تهران در رسانه های عرب زبان منطقه بازتاب یافت.

به گزارش مشرق، خبرگزاری عمان با اشاره به برگزاری هجدهمین نشست اوآنا در تهران به انتشار سخنان "محمد مهدی اسماعیلی" وزیر فرهنگ و ارشاد سلامی، "علی نادری" مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) و "هیون جین کیم" مدیر اجرایی خبرگزاری "یونهاپ" کرده جنوبی پرداخت ونوشت: پیامدهای کرونا  در رسانه ها و افزایش همکاری های رسانه ای برای دفاع از مساله فلسطین از جمله محورهای این اجلاس به شمار می رود.

شبکه تلویزیونی "المنار" با اشاره به برگزاری این اجلاس و واگذاری ریاست دوره ای آن از کره جنوبی به ایران نوشت: در این اجلاس ریاست دوره ای این سازمان از خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی به ایرنا واگذار می شود.

این شبکه افزود: هجدهمین اجلاس مجمع عمومی سازمان خبرگزاری های آسیا و اقیانوسیه (آوانا) به میزبانی خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) و با حضور ۶۰ رئیس، مدیر و سردبیر از ۳۵ کشور عضو OANA به مدت دو روز در تهران درحال برگزاری است.

پایگاه خبری "انصار الله" یمن نیز با اشاره به برگزاری این اجلاس، سخنان "حسین امیرعبداللهیان"وزیر امور خارجه کشورمان دراین برنامه و مواضع تهران درقبال آمریکا را به عنوان تیتر گزارش خود دراین باره برگزید.

به نوشته این رسانه، امیرعبداللهیان با اعلام آمادگی تهران برای دستیابی به یک توافق خوب و پایدار و ادامه تلاش ها در این زمینه، از آمریکا خواست تا رفتار فریبکارانه خود را کنار بگذارد.

پایگاه خبری عربی"یونیوز" نیز به نوبه خود اظهارات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این اجلاس را بازنشر داد و به نقل از وی نوشت: رسانه ها در دنیای امروز ما ابزار قدرتمندی هستند که درعین حال که درخدمت تحقق عدالت و سعادت هستند، می توانند به ابزاری برای بی عدالتی و ظلم تبدیل شوند. "

اسماعیلی در سخنان خود اظهار امیدواری کرد: این اجلاس فصل جدیدی در فعالیت " اوآنا" بگشاید تا این سازمان نقش مؤثرتری در عرصه رسانه ای در سطح منطقه و جهان ایفا کند.

به نوشته یونیوز، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران با تاکید بر اینکه "وقتی رسانه ها به ابزاری در دست نظام سلطه تبدیل نشوند و با فریب دهندگان مردم جهان همسو نشوند، می توانند در خدمت رسیدن به آزادی قرار گیرند"، افزود: امروز بسیاری از کشورهای جهان قربانی تروریسم جهانی شده اند که هویت و استقلال کشورها را هدف قرار داده است.

وی تاکید کرد که "رسانه هایی که به اختلافات فرقه ای دامن می زنند و نفرت پراکنی می کنند نمی توان خود را مستقل معرفی کنند."

یونیوز همچنین به نقل از اسماعیلی نوشت:: جمهوری اسلامی ایران به حمایت از حقیقت افتخار می کند و مردم ایران مردمی آگاه هستند که توانسته اند در مقابل حملات رسانه ای ایستادگی و از خود دفاع کنند.

وی درعین حال ابراز امیدواری کرد: این اجلاس فرصتی برای ارتقای تبادل تجربیات حرفه‌ای میان کشورهای عضو سازمان خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه باشد که بیش از نیمی از قدرت اقتصادی جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

پایگاه خبری العهد لبنان تیتر خبر خود درباره این رویداد رسانه ای را از سخنان حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان دررابطه با آمادگی ایران برای بررسی ادعای فروش پهپاد به روسیه اختصاص داد و نوشت: امیر عبداللهیان با رد ادعاهای مطرح شده در این زمینه گفت که ما هیچ سلاح و پهپادی برای استفاده در جنگ با اوکراین به روسیه ارسال نکرده ایم.

به نوشته این پایگاه، امیر عبداللهیان در سخنانش در دیدار با مهمانان شرکت کننده در مجمع عمومی آوانا در تهران افزود: ایران در حال همکاری با روسیه در زمینه های مختلف از جمله دفاعی است، ما قبلاً از روسیه اسلحه و تجهیزات دفاعی دریافت کرده ایم و مقداری سلاح نیز به روسها داده ایم ولی در طول جنگ اوکراین چنین روندی صورت نگرفته است.

پایگاه العهد افزود: وزیر خارجه ایران به گفت وگوهای خود با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اشاره کرد و گفت که طی تماسی که با جوزپ بورل (نماینده عالی سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا) داشتم، آمادگی ایران را برای نشست بررسی این موضوع اعلام کردیم.

به نوشته العهد، وزیر امور خارجه ایران با اشاره به تلاش‌های طرف آمریکایی در روزهای اخیر با هدف حفظ شانس توافق در مذاکرات رفع تحریم ها از طریق پیام‌های دیپلماتیک افزود: با این حال، آمریکا همزمان به ایجاد ناآرامی و ترور در برخی مناطق هم دست زده است.

این پایگاه به نقل از امیر عبداللهیان در اجلاس آوانا نوشت: با توجه به ادامه تلاش‌ها در این زمینه، آماده دستیابی به یک توافق خوب و پایدار هستیم و همچنین از طرف آمریکایی می‌خواهیم از رفتار فریبکارانه خود دست بردارد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس