کد خبر 1429568
تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۲
اردوغان: جهان بزرگ‌تر از پنج کشور دارای وتو است

رئیس‌جمهور ترکیه طی مراسمی در آنکارا به مناسبت هفتاد و هفتمین سالگرد تاسیس سازمان ملل، اصلاح ساختار شورای امنیت سازمان ملل را خواستار شد.

به گزارش مشرق،  رجب طیب اردوغان علام کرد که جهان، بزرگ‌‎تر از پنج کشور دارای حق وتو است و ساختار شورای امنیت سازمان ملل باید اصلاح شود.

منابع رسانه‌ای از آنکارا خبر دادند، رئیس‌جمهور ترکیه در مراسمی به مناسبت هفتاد و هفتمین سالگرد تاسیس سازمان ملل و «روز سازمان ملل» حضور یافت و سخنرانی کرد.

به گزارش روزنامه «دیلی صاباح»، رجب طیب اردوغان در این سخنرانی بار دیگر درخواست قبلی خود برای اصلاح ساختار شورای امنیت سازمان ملل را تکرار کرد.

رئیس‌جمهور ترکیه گفت: «قطعا مجمع عمومی سازمان ملل که در آن همه کشورهای عضو به طور مساوی دارای نمایندگی هستند و اراده مشترک جامعه بین‌المللی را منعکس می‌کند، باید تقویت شود».

او با تاکید بر لزوم اصلاح ساختار شورای امنیت سازمان ملل تاکید کرد که یک شورای امنیت «دموکراتیک‌تر، شفاف‌تر، فعال‌تر و پاسخگوتر»، انتظاری است که جامعه بین‌المللی دارد.

رجب طیب اردوغان ادامه داد: «واضح است که سازمان ملل برای حل بحران‌هایی که روزانه جان هزاران نفر از مردم بی‌گناه را می‌گیرد و همچنین در زمینه تضمین توسعه پایدار (در جهان) باید نقشی فعال‌تر ایفا کند».

رئیس‌جمهور ترکیه انتقادهای قبلی خود از ساختار غیر دموکراتیک شورای امنیت سازمان ملل با توجه به حضور پنج کشور دارنده حق وتو را تکرار کرد و گفت: «جهان بزرگ‌تر از پنج (کشور دارنده وتو) است».

این مقام ارشد ترکیه‌ای معتقد است که به دلیل اینکه آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین و روسیه از حق وتو برای منافع خودشان استفاده می‌کنند، دیگر کشورها دارند «بهایی غیرمنصفانه» در نتیجه ساختار شورای امنیت می‌پردازند.

رجب طیب اردوغان افزود: «برای شورای امنیت سازمان ملل که تنها با در نظر گرفتن اولویت‌های پنج عضو دائمی اقدام می‌کند، امکان جلوگیری از درگیری و برقراری صلح، ثبات و امنیت وجود ندارد».

رئیس‌جمهور ترکیه البته در سخنرانی خود به مناسبت تاسیس سازمان ملل اعلام کرد که آنکارا به حمایت خود از سازمان ملل ادامه خواهد داد. او گفت: «ترکیه همچنان حامی و مدافع قوی سازمان ملل، ارزش‌های نمایندگی سازمان ملل و فعالیت‌های سازمان ملل خواهد بود».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 12
  • غیر قابل انتشار: 3
  • FR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    3 11
    اگر ما این ابله نگه نمی داشتم الان انقد شاخ نشد بود
    • علی IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      5 0
      کاملاً درست میگه و معتقدم ما هم در این مورد باید موضع مشابهی داشته باشیم. چرا این کشورها باید حقوق مضاعفی داشته باشند؟
  • IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    1 5
    واق واق واق
    • علی IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۵
      0 1
      نظر یک آریایی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس