ترکیه برای آتش‌بس روسیه و اوکراین اعلام آمادگی کرد

«حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه در رایزنی تلفنی با «سرگئی شویگو» همتای روس خود اعلام کرد که آنکارا آماده ایفای نقش برای آتش‌بس جنگ بین مسکو و کی‌یف است.

به گزارش مشرق، وزیر دفاع روسیه که روز یکشنبه (دیروز) با وزرای دفاع آمریکا و فرانسه رایزنی تلفنی داشته، با همتای ترکیه‌ای خود هم تلفنی درباره اوکراین و دیگر موضوعات صحبت کرده است.

منابع رسانه‌ای از آنکارا خبر دادند که وزیر دفاع روسیه با وزیر دفاع ترکیه تماس تلفنی گرفته و درباره روابط دوجانبه و اوکراین رایزنی کرده است.

روزنامه «ینی شفق» به نقل از مقام‌های ترکیه و روسیه خبر داد، وزرای دفاع دو کشور روز یکشنبه در یک تماس تلفنی درباره مسائل دفاعی و امنیتی دوجانبه و منطقه‌ای گفت‌وگو کردند.

بنا بر اعلام وزارت دفاع ترکیه «حلوصی آکار» در رایزنی تلفنی با «سرگئی شویگو» همتای روس خود گفت که ترکیه آمادگی دارد تا سهم خود را برای آتش بس در جنگ روسیه و اوکراین و همچنین صلح و ثبات در منطقه انجام دهد.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است، وزرای دفاع ترکیه و روسیه درباره «محتاط بودن در مورد اقدامات تحریک آمیز» که امنیت منطقه را بدتر می‌کند، تبادل نظر و موافقت کردند که در این زمینه با هماهنگی همکاری کنند.

رسانه‌ای شدن گفت‌وگوی وزیر دفاع روسیه با همتای ترکیه‌ای در حالی انجام شده که سرگئی شویگو روز گذشته با همتایان آمریکایی و فرانسوی هم رایزنی تلفنی داشت.

طبق گزارش‌ها، شویگو روز یکشنبه در تماس تلفنی با «سباستین لکورنو» وزیر دفاع فرانسه گفت که وضعیت در اوکراین به سرعت در حال بدتر شدن است و اوضاع به سمت «تشدید تنش غیر قابل کنترل» پیش می‌رود.

وزیر دفاع روسیه به همتای فرانسوی گفت که روسیه نگران است که اوکراین از بمب‌های حاوی‌  مواد رادیو اکتیو در درگیری استفاده کند.

سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه دیروز با «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا هم درباره تحولات اوکراین رایزنی تلفنی کرد.  محور دومین تماس تلفنی شویگو و آستین طی  روزهای اخیر، اوکراین بوده است. این تماس‌ها در حالی صورت می‌گیرد که شویگو و آستین طی پنج ماه گذشته تماسی با یکدیگر نداشته‌اند.

هشدار وزیر دفاع روسیه درباره احتمال استفاده اوکراین از بمب‌‎های حاوی رادیواکتیو با واکنش مقام‌های کی‌یف مواجه شده است.

«دمیترو کولبا» وزیر خارجه اوکراین در توییتی روسیه را به دروغگویی متهم کرد و نوشت، ادعای روسیه در زمینه استفاده  اوکراین از بمب رادیو اکتیوی دروغ است. وی گفت که اوکراین عضو «ان‌پی‌تی» است و در ضمن نه بمب رادیو اکتیوی دارد و نه برنامه‌ای برای دستیابی به آن.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    2 6
    اینم برای رای اوردن در انتخابات از داخل ترکیه نامید شده داره با این کارها برای خودش اعتبار درست می کنه
  • بهرام IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    6 1
    حالا این روسها آخر دست به دامن ترکیه و اردوغان میشوند که بیا ما رو از این باتلاق نجات بده، اما دیگه ترکیه هم خیلی متمایل به اتمام جنگ نخواهد شد چون داره به نقطه اتصال روس و غرب میشه با کلی منفعت، در نهایت هم غرب هم روس توسط ترکیه از این باتلاق نجات پیدا میکنند،یاشاسین تورک
  • فنون پولیتیک انگلوساکسونی IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    0 0
    اروپا و آمریکا با جلو انداختن ترکیه برای آتش بس در پاییز و زمستان سخت اروپا میخواهند از روسیه زمان بخرند تا سرمای سخت را بدون مشکل و رکود و ضعیف شدن و شورش اروپاییها بگذرانند ضمن اینکه در آرامش و بدون دعدغه اوکراین را در پاییز و زمستان تجهیز کنند و قدرت نطامی اش را بازسازی کنند تا در بهار و تابستان ۲۰۲۳ درست و حسابی با نقض آتش بس کار روسیه را در اوکراین یکسره کنند لذا کمال حماقت است که روسیه بدون دستاورد آتش بس را قبول کند مثل پیشنهاد اتش بس به ایران در اوایل جنگ.
  • IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    1 0
    وزیر دفاع روسیه هم آقای سرگئی شویگو هم که از تورک های سیبری هست !!!یاشاسین تورک!!
  • US ۰۴:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    1 1
    ترکیه نقش کیوون رو تو شبهای برره در سیاست کنونی جهان داره اجرا میکنه. یک موجود کودنی که از همه میخواد پول زور بگیره. معنای واقعی فاحشگی سیاسی رو میشه توسیاست جهانی ترکیه دید. باجگیری سیاسی اردوغان تنها بخاطر وضعیت ژئوپلیتیک این کشور است نه قدرتش، اما متاسفانه این مطلب به تدریج تبدیل به قدرتی میشه که مهارش سخته. اما اگر روزی محاسبات غرب غلط از آب در بیاد که به احتمال زیاد غلط در میاد، و روسیه و چین در رویارویی با غرب پیروز بشن، اون وقت همه کشورهای همسایه ترکیه از یونان اروپایی و قبرس گرفته، تا ایران و عراق، سو یه و روسیه و ارمنستان و چین و ایران و حتی سایر اعراب و اروپاییها، پدر ترکیه رو در میران و امپراطوری نئوعثمانی، برای بار دوم اما این بار بدست شرق تجزیه میشه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس