کد خبر 1429173
تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۹
مصائب اوکراین برای شناسایی پهپاد؛ رادارها آن‌ها را با دسته پرندگان اشتباه می‌گیرند

یک روزنامه آمریکایی گزارشی را از مشکلات گسترده‌ای که نیروهای اوکراینی برای مقابله با پهپادهای ارتش روسیه با آن مواجهند منتشر کرده است، اشتباهاتی که رادارها مرتکب می‌شوند تنها یکی از این مشکلات است.

به گزارش مشرق، روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در گزارشی که (۲۳ اکتبر) منتشر کرده به مصائب ارتش اوکراین برای مقابله با پهپادهای کامیکازه (انتحاری) ارتش روسیه پرداخته است. البته این روزنامه به سبک مقامات غربی که این روزها سعی می‌کنند این پهپادها را ایرانی بخوانند، تلاش کرده تا پهپادها را برای مخاطبانش ایرانی معرفی کند.

یک خلبان نیروی هوایی این کشور که با اسم رمز «جوس» به او اشاره شده، در مصاحبه با این روزنامه مدعی شد نیروی هوایی اوکراین نوعی استراتژی برای مقابله با پهپادها ایجاد کرده است.

به گفته وی، «جنگنده‌ها در آسمان گشت‌زنی می‌کنند، موشک‌های زمین به هوا (SAMs) و رادارها پهپادها را شناسایی می‌کنند و گروه سربازان مسلح به مسلسل که در شهرها تشکیل شده‌اند، پهپادها را ساقط می‌کنند. تمرکز آن‌ها بر شنیدن و دیدن است».

این خلبان جنگنده اوکراینی در ادامه اذعان کرد که شناسایی این نوع پهپادها بسیار دشوار است و رادارها این پهپادهای بزرگ را اغلب با دسته‌های پرندگان  یا سایر اشیاء اشتباه می‌گیرند.

او یکی از تجربیات خود را در تلاش برای یافتن پهپادهای انتحاری این‌گونه بیان کرد: در پی دستورات زمینی، به سمت چیزی که تصور می‌شد یک پهپاد ایرانی باشد پرواز کردم، اما چیزی پیدا نکردم. در این روز، مثل بسیاری از روزهای دیگر، با هیچ برگشتم.

در این گزارش همچنین  گفته شده که شلیک موشک هوا به هوا به پهپادها برای اوکراین، اقدامی دشوار و پرهزینه است و چنین پروازهایی منابع جنگنده‌های اوکراینی را هدر می‌دهد و آن‌ها را فرسوده می‌کند.

در روزهای گذشته، موج حملات پهپادی ارتش روسیه به اوکراین مورد توجه رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفته است. روزنامه «لس آنجلس تایمز»در مطلبی در این باره نوشت شماری از پهپادهای کامیکازه روسیه دوشنبه به شهر کی‌یف پایتخت اوکراین حمله کردند.

به نوشته این گزارش، گمان می‌رود روسیه بیش از ۲۰۰۰ پهپاد دریافت کرده و پیش‌بینی می‌شود روسیه آن‌ها را به صورت جمعی و حملات انبوه استفاده کند تا به پدافند هوایی اوکراین ضربه بزند.

«الکس گاتوپولوس» تحلیلگر دفاعی شبکه خبری «الجزیره» در این خصوص گفت: این تسلیحات که مهمات سرگردان نیز نامیده می‌شوند، می‌توانند بالای یک منطقه پرواز کنند تا هدف را برای نابود کردن شناسایی کنند. درست مانند موشک‌های کروز، می‌توانند اهدافی را در صدها کیلومتر دورتر مورد اصابت قرار دهند. موشک‌های کروز گران هستند، اما پهپادهای کامیکازه جایگزینی ارزان‌تر و دقیق هستند.

وزیر امور خارجه اوکراین از کشورهای غربی درخواست کرده تا بدون حتی یک دقیقه تأخیر، سامانه‌های دفاع هوایی در اختیار کی‌یف قرار دهند تا بتواند با روسیه مقابله کند. کی‌یف حتی برای دریافت سامانه‌های پدافندی دست به دامن رژیم صهیونیستی شده است.

«ولودیمیر زلنسکی»، کمدینی که بعدها رئیس‌جمهور اوکراین شد، تلاش داشت تا با عضویت کشورش در ناتو در برابر همسایه قدرتمند شرقی تضمین امنیتی از غربی‌ها دریافت کند. با این حال تلاش‌های وی نه‌تنها به عضویت در ناتو نیجامیده، خاک اوکراین در دوران ریاست‌جمهوری او نزدیک به ۲۰ درصد کوچک‌تر شده است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ایران قوی IR ۰۵:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    0 0
    اگه با مسلسل و خلبان هوایی میخان اینا رو شکار کنند از اونجایی که هدف و اپتیکی پییدا میکنند بهتره برای اینکه کمتر مورد هدف قرار بگیرن شبانه حمله کنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس