کد خبر 1429949
تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۵
وزیر دفاع ترکیه: یونان به ما اطمینان کند

وزیر دفاع ترکیه با رد ادعای یونان گفت که این کشور باید به ترکیه به عنوان شریک قابل اعتماد تکیه کند.

به گزارش مشرق، وزیر دفاع ترکیه اظهار داشت که یونان باید ترکیه را به‌عنوان یک شریک قوی و قابل اعتماد تا تهدید ببیند.

به نوشته روزنامه «دیلی صباح» «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه گفت، تنها هدف ما تضمین امنیت ترکیه است. انتظار ما از همسایگان این است که به حقوق حاکمیتی ما احترام بگذارند و بر اساس قوانین و منطق بین‌المللی عمل کنند. ما تلاش زیادی می‌کنیم تا مسیرهای گفت‌وگو با یونان همیشه باز بماند و همیشه دست خود را برای صلح برای ثبات منطقه خود دراز می کنیم.

آکار در پاسخ به اتهامات علیه ترکیه افزود: «این خود یونان است که توسعه طلب است. این خود یونان است که دائما ترکیه را تحریک و تهدید می‌کند.

در تازه‌ترین تحول بین این دو کشور همسایه، رئیس جمهور ترکیه  از افزایش بودجه نظامی این کشور خبر داد. «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه به تازگی در سخنانی در جمع نمایندگان حزب حاکم «عدالت و توسعه » گفت بودجه نظامی ترکیه در سال ۲۰۲۳  به حدود ۲۶ میلیارد یورو خواهد رسید

وی گفت: «در نتیجه افزایش تهدیدات در جهان و در همسایگی ما، بودجه دفاعی خود را برای سال ۲۰۲۳ به میزان کافی، ۴۶۹ میلیارد لیر افزایش می‌دهیم.»

ونان و ترکیه در زمینه نظامی به شدت با هم رقابت دارند. ارتش یونان به شدت در حال توسعه و تقویت خود است و حتی سفارش خرید جنگنده‌های «اف-۳۵» را هم به آمریکا داده و در صورت دریافت آن‌ها ناوگان نیروی هوایی ترکیه از رقیب  خود عقب می‌افتد.

یونان به تازگی ۲۴ فروند جنگنده «رافال» ساخت فرانسه، ۶ فروند جدید و ۱۸ فروند دست دوم و همچنین سه فروند ناوچه فرانسوی سفارش داده است

دو کشور همچنین در زمینه انرژی و موضوع پناهجویان با هم اختلاف دارند.  ترکیه در ماه‌های اخیر انتقادات خود را از استقرار نیروهای یونان در جزایری در شرق دریای اژه، افزایش داده است. این جزایر طبق «معاهده ۱۹۲۳ لوزان» و«معاهده ۱۹۴۷ پاریس» باید غیرنظامی شوند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس