اقتصادی ایران و روسیه

یک شبکه لهستانی در برنامه‌ای به نام «پیام‌رسان شرق» گفت‌وگویی را با یک کارشناس امور خاورمیانه به نام «مارتین شیژانوسکی» از موسسه ورشو انجام داده است.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت:مجری این شبکه به کارشناس همراه با برنامه که از طریق اینترنت ارتباط گرفته می‌گوید: انگار در زمینه انرژی یک جبهه نوین و جالب بین تهران و مسکو در حال توسعه است. به تازگی ایران ۴۰دستگاه توربین گازی به روسیه فروخته است. این پیوند چه معنایی دارد؟

کارشناس در پاسخ به شبکه لهستانی می‌گوید: برای منطقه به این معناست که شاید در آینده یک بلوک نوین ظهور کند. امروز ما تنها از یک همکاری بین مسکو و تهران سخن می‌گوییم نه از هم پیمانی ولی همکاری‌ها و روابط بین دو کشور با قدرت در حال رشد است بنابراین در آینده حتما شاهد همکاری‌های نزدیکتر بین دو کشور خواهیم بود. به ویژه در زمینه اقتصادی که هر دو کشور با یک طرف خارجی یعنی آمریکا و تحریم‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند.

شیژانوسکی در ادامه می‌گوید: تحریم‌ها تنها زمانی موفق خواهند بود که هدفشان انزوا باشد. در حال حاضر ایران از داد و ستد با خارج منزوی نشده است و این در مورد روسیه هم صدق می‌کند. پس تحریم‌های آمریکا و متحدانش احتمالا به‌اندازه‌ای که باید کارآمد باشند کارآمد نبوده‌اند و نخواهند بود. گرچه به‌اندازه‌ای اثرگذار هستند که این تحریم‌ها را همچنان حفظ کرد.

سپس مجری خاطرنشان می‌سازد: تابستان امسال پوتین در تهران بود. اینک با روابط اقتصادی که بخشی از معادلات اقتصادی دوجانبه را می‌توان در همکاری شرکت گاز پروم که به طور بالقوه به دنبال سرمایه‌گذاری چندمیلیارد دلاری در میادین نفتی ایران است مشاهده کرد. خودت گفتی که ایران مدت درازی است که از اواخر دهه ۱۹۷۰ تا به امروز در زمینه تحریم‌ها تجربه پیدا کرده است. این شاید نقشه بسیار خطرناکی برای کشورهای دیگر [آمریکا و کشورهای اروپایی که تحریم‌ها را وضع کرده‌اند] است که ایران در حال [آموختن راه] دور زدن تحریم‌ها به مسکو است و در کنار آن قراردادهای اقتصادی را داریم. آیا این توجه بیشتر غرب را به سوی ایران جلب خواهد کرد؟

کارشناس در پاسخ او می‌گوید: بله البته که روابط بین تهران و مسکو این دو کشور را در برابر تحریم‌ها مقاوم‌تر خواهد کرد و شاید به اقتصادشان نیز کمک کند تا از سختی خارج شوند به خصوص ایران.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ایران قوی IR ۰۵:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
    2 0
    آمریکا باید خریت کنه و چین و هم تحریم کنه؟!؟!؟
  • US ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
    0 3
    این رو شریعتمداری و کیهان فقط از لهستان دریافت کردند؟!
  • IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
    0 3
    کوری عصاکش کوری دگر گردد
  • عالمی IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
    0 3
    سر کارتون گذاشته آخه اتحاد دو تا کشور که به لحاظ تکنولوژی جهان سومی هستند چه دستاوردی داره
    • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
      3 0
      خواب تشریف داشتی آینده جهان دانشمندان ایرانی می سازند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس