.

رابرت مالی مذاکره کننده ارشد آمریکا و نماینده ویژه این کشور در امور ایران به اظهارات حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران درباره پهپادهای ایرانی واکنش نشان داد.

به گزارش مشرق، وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه ایران خواستار توقف جنگ روسیه و اوکراین و بازگشت طرفین به مذاکره است، تاکید کرد: پهپادهایی که به روسیه داده‌ایم مربوط به ماه‌ها قبل از جنگ اوکراین است و اگر برای ما ثابت شود روسیه از پهپاد ایرانی در جنگ علیه اوکراین استفاده کرده، نسبت به آن بی‌تفاوت نخواهیم بود.

 رابرت مالی، مذاکره کننده ارشد آمریکا که این روزها شان خود را در حد یک تدارکاتچی دیدارهای مخالفان جمهوری اسلامی ایران با مقامات ارشد دولت بایدن با ادعاهای حقوق بشری و حمایت از مردم ایران تنزل داده است، مدعی شد: این واقعیت ندارد.

 این مقام آمریکایی در ادامه کارزار رسانه ای چند وجهی واشنگتن علیه تهران ادعا کرد: ایران تعداد محدودی پهپاد پیش از جنگ، نداد. آنها دهها فروند را همین تابستان منتقل کردند و نیروهای نظامی ایرانی اکنون با حضور در مناطق اشغالی اوکراین به روسیه کمک می‌کنند که از آنها علیه غیرنظامیان اوکراینی استفاده کنند.

 رابرت مالی که از آغاز حوادث ایران همسو با دیگر مقامات دولت بایدن، برناآرامی ها متمرکز شده است، در ادامه کارزار ضد ایرانی کشورش ادعا کرد: آنها در مواجهه با شواهد و مدارک، به یک سیاست جدید نیاز دارند، نه یک داستان جدید.

به گزارش مشرق، «حسین امیرعبداللهیان» روز شنبه در حاشیه نخستین نشست بین‌المللی گروه دوستان مدافع منشور ملل متحد در تهران در جمع خبرنگاران با بیان این‌که مناسبات ما با روسیه بر مبنای همسایگی و منافع متقابل است، افزود: مایل هستم تأکید کنم این هیاهویی که برخی از کشورهای غربی به راه‌انداخته‌اند که جمهوری اسلامی ایران برای کمک به جنگ اوکراین موشک و پهپاد در اختیار روسیه قرار داده است، آنچه درباره بخش موشکی مطرح کرده‌اند کاملاً غلط و مسائل مربوط به پهپاد درست است.

وی خاطرنشان کرد: ما مقدار محدودی پهپاد ماه‌ها قبل از جنگ اوکراین در اختیار روسیه قرار داده‌ایم و با وزیر خارجه اوکراین توافق کردیم چنانچه هرگونه مستندی در اختیار دارند که روسیه از پهپاد ایرانی در اوکراین استفاده کرده، آن را در اختیار ما قرار بدهد.

وزیر امور خارجه خاطر نشان کرد: چنین قراری را دو هفته پیش در یک کشور اروپایی داشتیم و هیات دفاعی و سیاسی ما به آن کشور اروپایی رفت اما متاسفانه در دقیقه ۹۰ طرف اوکراینی حضور پیدا نکرد.

امیرعبداللهیان ادامه داد: علت عدم حضور طرف اوکراینی این بود که آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی و به‌طور ویژه آلمان از اوکراین خواسته بودند در این جلسه شرکت نکند و گفتند در حالی که ما می‌خواهیم علیه ایران به واسطه واگذاری پهپاد به روسیه تحریم اعمال کنیم، شما می‌خواهید با ایرانی‌ها در یک کشور اروپایی قهوه بنوشید!

وی تصریح کرد: بعد از آن در گفت‌وگوی تلفنی که هفته گذشته با وزیر خارجه اوکراین داشتیم توافق کردیم اگر مستندی وجود دارد در اختیار ما قرار دهند و قرار است چنانچه طرف اوکراینی بر عهدش پایبند بماند، در روزهای آینده بتوانیم این موضوع را بررسی کنیم و مستندات آنها مورد توجه ماست.

وزیر امور خارجه بیان کرد: البته اگر برای ما ثابت شود روسیه از پهپاد ایرانی در جنگ علیه اوکراین استفاده کرده، نسبت به این مسأله بی‌تفاوت نخواهیم بود و موضع ما درباره جنگ اوکراین توقف جنگ، بازگشت طرفین به مذاکره و بازگشت آوارگان به منازلشان است.

امیرعبداللهیان یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران در این مسیر تلاش‌های زیادی را از ابتدای جنگ اوکراین داشته و این تلاش‌ها هم در سطح رئیس‌جمهور و وزیر خارجه بوده است و همچنان به این تلاش‌ها تا توقف جنگ در اوکراین ادامه می‌دهیم.

وزیر امور خارجه ایران پیش از این  نیز با بیان اینکه آماده بررسی ادعای فروش پهپاد در جلسه مشترک با اوکراین هستیم، گفته بود: ما هیچ سلاح و پهپادی برای به کارگیری در جنگ با اوکراین به روسیه نداده و نخواهیم داد.

غرب به رهبری آمریکا از ماهها پیش همزمان با تشدید تنش ها در جنگ اوکراین، ادعاهایی ضد ایرانی را مطرح کرده که تهران آن را قاطعانه رد می کند. آمریکا ابتدا ادعای ارسال پهپادهای ایرانی را مطرح کرد و پس از آن، ادعای انتقال احتمالی موشک های زمین به زمین از سوی ایران به روسیه برای استفاده در این جنگ را مطرح کرده است.

امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد تاکید کرده است: ایران بی طرفی فعال خود را در جنگ اوکراین حفظ کرده و هرگز سلاحی به طرفین این جنگ برای استفاده در آن نداده است.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک می گوید: ایران بطور مداوم از صلح و پایان فوری جنگ در اوکراین حمایت کرده و به رغم موافقتنامه همکاریهای دفاعی دوجانب ، هرگز به طرفهای جنگ ،سلاح برای استفاده در جنگ اوکراین نه قبل و نه بعد از درگیری نداده است.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تصریح کرده است: کشورهای غربی تلاش می کنند براساس تفاسیر نادرست و گمراه کننده بین قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و استفاده از پهپادها در جنگ اوکراین ارتباط ساختگی برقرار کنند، درحالیکه قطعنامه ۲۲۳۱ نه صادرات سلاح را منع کرده و نه به دبیرخانه سازمان ملل دستور العمل و ظرفیت لازم را برای انجام این تحقیقات داده است.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز در سخنانی بار دیگر به ادعای بی اساس غربی ها و مقامات اوکراینی مبنی بر استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین واکنش نشان داده و تصریح کرده است که ایران و روسیه توضیحات کامل و مفصلی را درباره ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در اوکراین به سازمان ملل متحد ارائه کرده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 10
  • غیر قابل انتشار: 3
  • رسول FI ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    7 12
    وزیر خارجه سه بار حرفش را تغییر داد.اول بار گفتند مقدرای محدود پهپاد دادیم به روسیه!فردایش منکرش شد که اصلأ ما پهپاد ندادیم به روسیه و حالا هم میکوید فروختیم به روسیه ولی قبل از شروع جنگ پهپادها فروخته شده به روسیه.ایشان رئیس دستگاه دیپلماسی کشور هستند باید قبل از اینکه نظر بدهند روی حرف و نظر خود کارشناسی کنند که چه چیزی را باید گفت چه چیزی نه.البته ببخشید!
    • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      23 4
      ]چرا اینقدر نفهمی !!! اقا ما به روسیه پهپاد فروختیم و هر کس دیگه تی هم بخواد بهش میفروشیم . والسلام از جمله به خود شما هم میفروشیم
  • تورج IR ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    13 3
    بخاطر این همه تحریم و ترور و اذیتی که مارو کردید ان شاالله موشک هم به روسیه میدیم تا دهنتون رو سرویس کنه.
  • IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    6 44
    تجربه میگه که امریکا ئیها اینجا درست میگن و سیاسیون ما نادرست.
  • مرتضی IR ۰۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    13 1
    متاسفانه وزارت خارجه ما در قبال اوکراین وفروش پهبادهای ایرانی به روسیه عملکرد خوبی نداشته.واز روز اول می‌توانستند با گفتن حقیقت بصورت قانونی چهره ایران را مخدوش نکنند
  • IR ۰۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    11 2
    نکنه انتظار دارید روسیه از پهپادهای انتحاری خریداری شده از ایران برای مسابقات ورزشی سرعت استفاده کنه!پهپاد اسمش روشه،انتحاری، انتحاری یعنی منهدم کردن تجهیزات و امکانات و برای جنگ خریداری میشه و استفاده میشه،بعدشم ایران یه جنس داشته فروخته و رفته،حالا روسیه چه استفاده ای ازش میکنه به ایران چه ربطی داره،جنس دیگه مال روسیه است پهپاد دیگه مال روسیه است پولش را داده و خریده مسئولیت استفاده اش با روسیه است،به ایران ربطی نداره
  • پادشاه IR ۰۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    8 0
    دستمان درد نکنه
  • پادشاه IR ۰۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    7 0
    دولت آمریکا می تونه در جهت جبران این کار ، اصلاح طلبان عزیز رو به مقابله با روسیه فرا بخونه. کافیه آمریکایی ها به هر نفر از اصلاح طلبا، یه خونه بده و برای جنگ بفرستنشون جلو‌ . همین. معامله حل شد. به این میگن جنگ برابر.
  • IR ۰۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    7 1
    ایران خوب کرده و بازم میکنه، مالی بد کچل
  • IR ۰۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    4 10
    چطور باید به رسانه و دولت مردامون اعتماد کنیم با این حجم از تناقض؟؟؟!!! مگه تا دیروز نمیگفتن ما چیزی به روسیه ندادیم... چرا همون اول این حرفارو نزدن؟؟؟!!!!! گند زدن به اعتماد مردم
    • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      9 2
      تازه شدیم مثل خودشون عزیزم.چطور غربیها هر روغی رو به لطایف الهیل به خورد جهانیان م دن ما هم از اونا یاد گرفتیم.تجارت سلاح هم قانونیه.....
  • شیطان پرست شناسی IR ۰۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    6 1
    رابرت مالی هم یک شیطان نجسه و ...زیادی خورده. لعنت بر شیطان پیر ( آمریکا) و بایدن و رابرت مالی.
  • IR ۰۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    2 1
    نمیدونم چرا آقای رابرت مالی منو یاد جناب اشرف غنی مندازه مثل گوله کشکی که از وسط نصف شده باشند ضمنا برای کرونا عنبر نسا هیچ خوب نیست پیام بهداشتی بود مدیون اگر فکر دیگری مانند پیام بازرگانی بکنید
  • IR ۰۵:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    4 2
    هر کشوری سلاح نظامی میخره برای تو ویترین گذاشتن که نمیخره/ اگر روسیه از پهباد های خریداری کرده از ایران استفاده کرده مسئولیتش با خودشه نه با ایران / یه شخصی مثلا چاقو میخره و در راه نادرست و جنایت خدای نکرده ازش استفاده میکنه چاقوساز و چاقو فروش رو نمیان محاکمه کنند میکنند !؟ ؛)) / اگه فروش سلاح به روسیه یا هر کشور دیگه ای بده پس چر ا آمریکا و شرکت های اسلحه سازی آمریکایی اروپایی دارن این کار رو میکنند !!؟ / اگه روسیه میخواست از پهباد برای حمله به غیر نظامیان استفاده کنه با موشک های و سلاح های هایپرسونیک خودش اوکراین رو شخم میزد می‌رفت پی کارش و درگیر جنگ فرسایشی نمیشد ؛)) / بنابراین این ادعای جدید آمریکا واقعا مضحک است
  • احمد IR ۰۶:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    1 1
    با سلام جنگ و ویرانی صحنه خشن زندگی امروز بشر است که متاسفانه امروز با آن مواجهیم. اما از بانیان اصلی این صحنه ها اروپا و امریکاست. امروز چه کسی انواع سلاح ها و سامانه ها را جهت استفاده در اختیار اوکراین قرار می دهد؟ چه کسانی بر آتش جنگ و ویرانی می دمند چه در اوکراین و چه در دیگر نقاط جهان.کدام کشورها با صحنه گردانی درگیری ها و سپس فروش تسلیحات خود بیشترین بهره را می برند. سود این جنگ را مگر سرمایه داران سلاح فروش نمی برند. آن وقت همین ها با ادعاهایی ثابت نشده. جمهوری اسلامی را متهم به فروش تسلیحات و ادامه درگیری می کنند. با با دنیای عجیبی از تناقضات مواجهیم...
  • IR ۰۶:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    2 1
    به آمریکا بگین رسما اعلام کنین اگر خیلی حرف بزنین واقعا همین ماه چندهزار پهپاد به روسیه میدین...بخدا آمریکا و اروپا این زبان را بهتر میفهمه
  • IR ۰۷:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    2 0
    متاسفانه یک اشتباه فاحش استراتژیک از سوی وزارت امور خارجه بود موضوع پهپادها. نمی‌دونم واقعاً نمی فهمم چرا دولتی که قرار بوده انقلابی باشه حتی یک مؤلفه انقلابی گری را در سیاست خارجی با خود نداره؟!! البته در سیاست داخلی هم همین وضعیت وجود داره! ایران مطابق با قطعنامه شورای امنیت که خرید و فروش تسلیحات را مجاز می سازد اقدام به فروش تسلیحات به روسیه نموده و به هر کشور دیگری هم که سلاح های ایران بخواهد می فروشد. جمهوری اسلامی می بایست قاطعانه از ابتدا می ایستاد و ضمن مخالفت با جنگ و اعلام آمادگی برای وساطت میان دو کشور از حقوق قانونی خود برای بودن در بازار سلاح دفاع میکرد.
  • احسان معتمدی IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    5 1
    بزغاله های روستاهای تنگ خیاط هم میدانند که ایران پهباد به روسیه داده این تابستان من نمیدانم وزارت خارجه چطوری تا الان تکذیب میکرد راست چکشی چشم در چشم دروغ می گفت این برای مسلمان حرام و گناه کبیره است که دروغ بگویند همین دروغ گویی است که تسری پیدا کرده و اکثر مسئولین کشور افرادی دروغگو دغلباز کلک زن و شیاد هستند و الان مردم ایران از تمام مسئولین کشور ناراضی هستند هرچند انقلابمان را دوست داریم ولی ما اعتقاد داریم مسئولین کشور ما در خط انقلاب نیستند بلکه دنبال هواهای نفس خود و خانواده خودشان و باند و رفقایشان می روند و مملکت را نابود کرده اند
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    1 0
    مسئولان عزیز چرا با آبروی نظام بازی میکنید با این مصلحت سنجی ها. چرا همینو از اول نمیگین تا نظام متهم به دروغگویی نشه. آخه این چه بد سلیقگی و مصلحت سنجیه. حداقل سکوت میکردید و تکذیب نمیکردید
    • IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      3 1
      ایران پهبادی نفروخته
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    1 0
    وفتی پهباد داده شد معنی ندارد گه روسیه از آنها استفاده نکند
  • محمد IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    1 0
    با سلام و احترام توجه کنید به پاس گل های که وزیر خارجه ایران به آمریکا و اروپا می دهد درست یک روز بعد از اینکه سخنگوی نیروهای مسلح می گوید ما به روسیه پهباد ندادیم ، وزیرخارجه ایران ، میگوید قبلاً پهباد دادیم ، اگر استفاده کرد ،؟! چه کار می‌کند ؟!؟ قبلاً در مورد برجام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را علت عدم توافق در برجام ذکر کرد ایشان وزیر رئیسی است یا علی لاریجانی ،؟!!!؟ یا مشاور بایدن ؟!
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    1 0
    در جنگ صدام برعلیه ما هیچ کشوراز بلوک شرق وغرب نبود که اسلحه به صدام نداده باشد،پس ما هم حق خرید وفروش اسلحه با هر که صلاح بدانیم ،داریم .والسلام
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    2 0
    من کاری به سخنان آمریکایی ها واروپا یی های جنایت کار ندارم ما خود مورد تجاوز صدام قرار گرفتیم نباید به متجاوز کمک می کردیم پدر وبرادر های ما هشت سال با همان جنگ افزار روسهای نامرد که به عراق داده بود جنگیدن کمک به متجاوز نه اخلاقی است نه دینی وبا هیچ منطقی قابل توجیح نیست
  • مهدی IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    2 1
    بالاخره پهباد دادی یا ندادید؟ چن دفعه حرفتو عوض میکنی وزیر جان
  • علی افصحی IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    2 0
    بالاخره ایران قدرت منطقه ای و جهانی بوده و از نظر تولید سلاح های فوق پیشرفته در تراز جهانی است. مشتریان زیادی هم برای سلاح هایش دارد. ممکن است روسیه هم یکی از مشتریانش باشد. مگر غرب وحشی یا امریکا زرادخانه های خود را به خاطر حضور در شرق ، برای اوکراین خالی کرده و حتی نیرو اعزام کرده و نیز اوکراینی ها را آموزش می دهند ، ما چیزی می گوییم.
    • تفکر IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      1 0
      کدخدای خود خوانده یعنینی امریکای بی مغز چرا وزیر خارجه ما التماس می کنه هرکه چیزی خرید استفاده میکنه مگه تمبر خریده بگذاره داخل البوم نگاه کنه اگر از روش کپی کرده اصلش سالم بگذاره درب کاخ سیاه تا امریکا ازروش کپی کنه بیچاره بی ادب
  • باغبان پیر FR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    2 0
    آقای رابرت مالی مشکل شما کجا است. کشور شما که بیشترین سلاح ها را به کشور های در حال جنگ فروخته است و از بیشترین ابزار ها برای جنگ افروزی استفاده کرده است. در طی ۲۰۰ سال گذشته تا به امروز امریکا بیشترین جنگ افروزی و فروش تسلیحات نظامی را داشته و بسیاری از انسان های بی گناه در آتش جنگ های شما جانشان را از دست داده اند: هیروشیما, ناکازاکی, ویتنام , عراق, افغانستان, لیبی, سوریه, جزیره خوک ها در کوبا و,و, و, ... حالا نگران اکراین شده اید؟ جنگ و جنگ افروزی در ذات سیاسی و سرمایه داری شما نطفه دارد. چطور است که شما ها سلاح میفروشد خوب است و مزه میدهد ولی ایران بفروشد بد است و مجازتان را تلخ میکند
    • نصرت اله IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      1 0
      جملات این کچل خان جالبه:حضورایرانیان درمناطق اشغالی اوکراین برای حمله پهپادهابه غیرنظامیان.....بی شرف ترازاینها دردنیانداریم
    • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      1 1
      انقلاب مامجری دستورات خدادرهمه ی مقیاس هاست
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    2 4
    ایران فروخته به کسی هم مربوط نیست اما بهتر بود از اول مثل مرد تمام ماجرا گفته میشد نه اینکه بعد این همه هجمه
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    1 0
    چرا یکی نمی پرسه خود غربی ها چرا به عربستان متجاوز سلاح میفروشند. عربستان مگه متجاوز نیست؟ تمام تسلیحات عربستان ماله آمریکا و اروپاست خودش یه کلاشینکف بلد نیست بسازه. ماهم به روسیه میدیم تازه الان دیگه علنی میدیم
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    1 0
    اصلا چرا کل غرب به اوکراین سلاح میدن ولی توقع دارن کسی به روسیه کمک نکنه؟؟؟ خنده دار نیست که کشورهای دیگه از ارسال سلاح به روسیه باید بترسن! ایران اگه پهباد نداده که هیچ اگر هم داده خوب کاری کرده تا چشم غربی ها دربیاد
  • IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    0 0
    ایران با دادن پهبادهای بیشتر مثلا 8000 پهباد می تواند خسارات ارتش اوکراین را بالا ببرد و نقاط ضعف ارتش روسیه را تا حدی پوشش بدهد
  • US ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    0 0
    آنها در مواجهه با شواهد و مدارک، به یک سیاست جدید نیاز دارند، نه یک داستان جدید این جمله را باید با آب طلا نوشت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس