واکنش مرندی به اظهارات تهدیدآمیز زلنسکی علیه ایران

مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران در صفحه توییترش به اظهارات تهدیدآمیز رییس جمهور اوکراین علیه ایران در زمینه ادعای به کار رفتن پهپادهای ایرانی در جنگ روسیه علیه اوکراین، واکنش نشان داد.

به گزارش مشرق، سید محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات هسته‌ای در صفحه توییترش در واکنش به یک خبر شبکه بی‌بی‌سی مبنی بر این که «کی‌یف درباره حمایت از روسیه به ایران هشدار می‌دهد»، نوشت: اوکراین در صورت هر گونه اقدام خصمانه از جانب کی‌یف، با پیامدهای بسیار بزرگ‌تری مواجه خواهد شد.

واکنش مرندی در پی این مطرح می‌شود که به نوشته بی‌بی‌سی، ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین «به ایران درباره حمایت از روسیه هشدار داده و گفت که این کار نتیجه عکس خواهد داشت.

بی‌بی‌سی در ادامه به ادعای زلنسکی مبنی بر به کار رفتن پهپادهای ایرانی در جنگ روسیه علیه اوکراین پرداخته و به نقل از او نوشت: ما می‌دانیم که راهنماهای ایرانی طریقه استفاده از این پهپادها را به تروریست‌های روس آموزش داده‌اند و تهران به کل در این باره سکوت کرده است.

زلنسکی در ادامه گفت: اگر ایران به دروغ‌گویی درباره این موضوع واضح ادامه بدهد، به این معناست که جهان تلاش‌های بیشتری خواهد کرد تا درباره همکاری تروریستی میان رژیم‌های روسیه و ایران و این که روسیه چه بهایی برای این همکاری می‌پردازد، تحقیق کند.

اوکراین و متحدانش مدعی هستند که روسیه از پهپادهای ساخت ایران در جنگ علیه این کشور استفاده می‌کند.

واشنگتن چند ماه پیش، مدعی شده بود اطلاعاتی در دست دارد که نشان می‌دهد ایران برنامه دارد به روسیه صدها پهپاد برای استفاده در جنگ اوکراین بفروشد و مقامات روس قرار است آموزش‌های لازم را برای روش استفاده از این پهپادها در ایران دریافت کنند. علاوه بر این، دولت آمریکا پیش‌تر مدعی شده بود پهپادهای ساخت ایران در یمن و اتیوپی نیز به کار رفته‌اند.

مقامات روسیه این ادعا را «بی‌اساس» تلقی کرده و گفته‌اند، روسیه از پهپادهای ساخت خودش در جنگ اوکراین استفاده می‌کند.

حسین امیرعبداللهیان روز شنبه در حاشیه نشست هماهنگ‌کنندگان ملی گروه دوستان دفاع از منشور ملل متحد در پاسخ به این ادعای مقامات غربی و آمریکایی در مورد ارسال پهپاد و موشک از سوی ایران به روسیه و اینکه تهران این ابزارها را در اختیار مسکو قرار داده است، تصریح کرد: اظهارات آنها در مورد بخش موشکی کاملا غلط است و بخش پهپاد درست است. ما تعداد معدودی پهپاد ماه‌های قبل و پیش از جنگ اوکراین در اختیار روسیه قرار دادیم.

او با اشاره به موضع ایران در ارتباط با جنگ روسیه و اوکراین و با تاکید بر اینکه "ما یک طرف جنگ در اوکراین نیستیم و این موضوع را به مقامات اوکراین نیز اعلام کرده‌ایم" افزود: به مقامات اوکراینی تاکید کرده‌ایم که اگر مستنداتی در مورد استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین توسط روسیه دارد در اختیار ما قرار بدهند. در همین چارچوب دو هفته پیش هیات دفاعی ما برای بررسی این موضوع و برگزاری یک نشست مشترک با اوکراینی‌ها در این زمینه به یک کشور اروپایی رفت ولی در دقیقه ۹۰ طرف اوکراینی‌ در جلسه حضور پیدا نکرد و علت آن نیز فشار آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی به خصوص آلمان بود. آنها به طرف اوکراینی گفته بودند که ما می‌خواهیم ایران را به خاطر موضوع پهپادها تحریم کنیم و حالا شما می خواهید در یک نشست مشترک با ایرانی‌ها حضور پیدا کنید و با آنها قهوه بخورید.

امیرعبداللهیان همچنین به گفت‌وگوی چند روز پیش خود با وزیر امورخارجه اوکراین اشاره و تصریح کرد: بار دیگر در این گفت‌وگوی تلفنی نیز تاکید کردیم که اگر طرف اوکراینی مستنداتی مبنی بر استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین توسط روسیه وجود دارد به ما ارائه کند و در این زمینه توافق کردیم که آنها مستنداتشان را در اختیار ما بگذارند و قرار است چنانچه طرف اوکراینی بر عهدش پایبند بماند طی روزهای آینده بتوانیم این موضوع را بررسی کنیم و مستندات آنها مورد توجه ماست.

این دیپلمات عالی‌رتبه ایرانی گفت: اگر برای ما ثابت شود که روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین استفاده کرده است ما نسبت به این مسئله بی تفاوت نخواهیم بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 2
  • US ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    29 6
    زلنسکی فعلا کشورشو نجات بده بعد حرف بزنه
    • عبدالله مومن IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      11 10
      وادادگی و حماقت یک مقام مسئول ایرانی تا به این حد هم نوبر است !!!
  • IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    21 6
    زلنسکی زورش به روسیه نمیرسه افکار عمومی رو متوجه ایران میکنه؟ خخخخ
  • US ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    14 6
    ایرانیان باید این تروریستهای عامل موساد و سازمان سیا را بطوروسیع رسوا کنند.
  • IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    2 1
    متاسفم
  • IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    15 0
    ما مردم انقلابی ایران موضع ضعیفانه را از هر کسی و با هر نشانی محکوم می‌کنیم.
  • IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    9 1
    ما مردم انقلابی ایران موضع ضعیفانه را از هر کسی و با هر نشانی محکوم می‌کنیم.
  • IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    10 1
    تهدید زلنسکی؟؟؟؟!!!!! خخخخخ! این خودش جوک بزرگ قرنه!
  • ایرانی IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    8 7
    نکته اینجاست که کیف و شخص زلنسکی دلقک ؛ آنچنان در موضع ضعف قرار دارند که کافی است یکی از کشورهای اروپایی و اعضاء ناتو کمک های شان به اکراین چند ساعت به تاخیر بیفتد و یا محموله های کمکی غربی ها دیر تر بهش برسد . اونوقت است که از هست و نیست ساقط می شود😀😀 این آدم با این اوضاع بی ریختش ایران را تهدید می کند!!! طنز ماجرا اما اینجاست که برخورد با ایران را دایورت می کند به کشور های متحدش ( مثل خانم ها که طرف را تهدید میکنند؛ اما از ... شوهرش؟!؟ )😀😀😀.ولی ؛ این دقیقا مشخص نمی کند که قرار است کدام کشور پاسخ ایران را بدهد🤣🤣
  • ایرانی IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    4 2
    نکته اینجاست که کیف و شخص زلنسکی دلقک ؛ آنچنان در موضع ضعف قرار دارند که کافی است یکی از کشورهای اروپایی و اعضاء ناتو کمک های شان به اکراین چند ساعت به تاخیر بیفتد و یا محموله های کمکی غربی ها دیر تر بهش برسد . اونوقت است که از هست و نیست ساقط می شود😀😀 این آدم با این اوضاع بی ریختش ایران را تهدید می کند!!!
  • DE ۰۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    9 7
    دلقینسکی زیادی شکر نخور مرض قند میگیری .اون منافقین که مخ زنی تو را به عهده دارند خودشون عین سگ ترسو فرار کردند و از دور دست و از در آلبانی فقط واق واق میکنند .
  • DE ۰۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    6 2
    دلقینسکی زیادی شکر نخور مرض قند میگیری
  • IR ۰۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    3 1
    زلنسکی دلقک اگر قدری عاقل بود بیشتر مراقب چنین حرف های تهدید آمیز و خطرناک می بود و از همان کانال دیپلماسی قبل از تصمیم به اخراج سفیر و حاضر نشدن در لهستان مطلب را دنبال میکرد ظاهرا اجاره ای ها چاره ای جز تباه کردن خود و اتهام زدن به دیگران ندارند
  • IR ۰۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    4 0
    ترس و عقب نشینی مسئولان ایرانی زلنسکی دلقک رو گستاخ کرده
  • IR ۰۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    4 11
    درود بر جناب آقای دکتر سید محمد مرندی مرد دانای عزیز و بزرگوار خداوند حافظ و حامی شما باد
  • د IR ۰۵:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    4 2
    زلنسکی غلط خورد
  • IR ۰۵:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    4 0
    زلنسکی -این صهیونیست مزدور کثافت- اونموقع که دنبال رژیم جلاد آمریکا راه افتاده بود و هرجا آمریکای وحشی حمله می کرد اوکراین هم به همونجا سرباز می فرستاد باید فکر امروز رو می کرد. اگر رژیم کثافت صهیونیستی اوکراین غلطی علیه ایران بکند پای سربازای ایران به خاک اوکراین باز میشه. همون رزمنده هایی که داعش رو تو سوریه بیچاره کردن.
  • IR ۰۵:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    9 7
    آقای امیرعبدالهیان به این غربی های بی پدر و مادر بگو چطور ارسال همه جور سلاح (حتی سلاح شیمیایی) به صدام برای ریختن خون ایرانی ها هیچ اشکالی نداشت؟ اروپا و آمریکا باید بخاطر کمک به طرف متجاوز (صدام) محاکمه بشن.
  • عبدالله مومن IR ۰۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    2 7
    این که حماقت و وادادگی کشور در مقابل رژیم یهودی اوکراین است !!!
    • IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      0 0
      حرف الکی نزن
  • عباس IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    4 9
    درود بر آقای مرندی
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    8 2
    زلنسکی غلط کرد
  • DE ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    2 1
    دلقینسکی چی میزنی پیداست داری روانی میشی نه تنها با حماقت و ساده لوحی و دلقک بازی یک کشور را تل خاک کردی یک پنجم آنرا هم از دست دادی و ۳۰ میلیون فرارکردند از مناطق جنگی و ۵ میلیون به خارج از اوکراین . چون دنبال فرصت بودند از زیر دست دیکتاتوری فاشیست های آذوف و توی دلقک کودتای مخملی فرار کنند . اگر صلابت مردم ایران و جان نثاری های نیروهای مسلح ابران نبود منافقبن با کمک صدام آمده بودند سر کار و خوزستان را صدام برای خودش بر میداشت و ایران به ایالت های مختلف تجزیه میشد و دهها هزار ایرانی را منافقین ترور و اعدام میکردند و ایران میشد تل خاک و خرابه. دقیقا همین منافقینی که بستر صدام را گرم میکردند ... بودند الان باز خیز برداشتند دارند ترور میکنند و احمق دلقک را تشویق به رجز خوانی علیه ایران میکنند. روسیه را نتوانستند تکه تکه و نفت و گاز آن را غارت کنند حالا این گدا گشنه های دزد غارتگر مفتخوار دنبال تجزیه ایران و غارت نفت و گاز ایران هستند. وطنفروشان توسری خور جنایتکار تروریستی کوتوله و منافقین و بهایی ها و غربگداها و رفرمیست ها حاضر هستند ایران تکه تکه شود ولی یک تکه هم گیر خودشان بیاید. بیچاره جوانان بیخبر و کلیک کلیک بنگ بنگ اینترنتی که گول این تروریست های جانی را خوردند
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    2 1
    اوکراین در صورت هر گونه اقدام خصمانه از جانب کی‌یف؟؟؟!!!
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    1 0
    بهش می گفتی "وینتر ایز کامینگ"

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس