کد خبر 1433693
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۳
فنلاند: اجازه استقرار سلاح‌های اتمی را نمی‌دهیم

رئیس‌جمهور فنلاند گفته است پس از عضویت در ناتو، اجازه استقرار سلاح‌های اتمی را در کشورش نخواهد داد.

به گزارش مشرق، «سائولی نینیسته» رئیس‌جمهور فنلاند امروز (دوشنبه) در مراسم افتتاحیه دوره‌ای که توسط انجمن آموزش دفاع ملی (MPK) سازماندهی شده بود،گفت که هر زمان که فنلاند عضو ناتو شود،‌ قصد استقرار تسلیحات اتمی را نخواهد داشت و هیچ نشانه‌ای وجود ندارد مبنی بر این‌که کشوری تسلیحات اتمی به فنلاند پیشنهاد داده است.

با این حال، نینیسته در اظهارات خود تصریح کرد که تسلیحات اتمی بخش ضروری از بازدارندگی ناتو است و این تسلیحات را بعنوان ابزار پیشگیری نه هدف توصیف کرد.

رئیس‌جمهور فنلاند با اشاره به این موارد ادامه داد که جنگ اتمی پیروز ندارد و نباید اصلاً رخ دهد.

وی در ارتباط با فرایند الحاق فنلاند به ناتو گفت که اوضاع در مقایسه با یکی دو هفته گذشته بهتر به نظر می‌رسد اما با این حال وی موضع مشخصی ر ارتباط با زمانبندی الحاق به ناتو اتخاذ نکرد اما ادامه داد که به اعتقاد وی عضویت فنلاند در ناتو در یک زمان معقول صورت خواهد پذیرفت.

نینیسته تصریح کرد که درباره دوره موقت قبل از پیوستن به ناتو نگرانی ندارد زیرا ۲۸ کشور عضو ناتو تأیید کرده‌ند که فنلاند و سوئد را واجد شرایط عضویت در ناتو می‌دانند و این کشورها تأکید کرده‌اند که فنلاند و سوئد واجد شرایط ماده پنج است که این تعهد ناتو برای دفاع جمعی است.

وی افزود که انتقاد ترکیه از دو عضو متقاضی عضویت در ناتو بیشتر به فعالیت‌ها و سیاست‌های سوئد و نه فنلاند مربوط می‌شود و فنلاند قصد ندارد اقدامات خود را در مواجهه با تقاضاهای ترکیه تغییر دهد

رئیس‌جمهور فنلاند تصریح کرد که کشورش به سازمان‌های کرد که ترکیه با آن مخالف است کمک نکرده است بلکه از طریق کمک‌های بین‌المللی به کردها کمک کرده است و همچنان به این کار ادامه خواهد داد.

نینیسته درباره جنگ اوکراین گفت که پایانی را برای این جنگ متصور نیست و هیچ یک از دو کشور روسیه و اوکراین در خصوص مواضع اولیه خود مصالحه نمی‌کنند و با حمایت از اوکراین ادامه داد که کی‌یف حق دفاع از تمامیت ارضی و مرزهای قانونی خود را دارد و روسیه حق حمله به اوکراین را نداشته است.

وی با اشاره به این موارد گفت این خطرناک است که صحبت از جنگ تا این اندازه عادی شده است و امنیت پایدار تنها از طریق صلح و نه ادامه درگیری حاصل می‌شود.

اظهارات رئیس‌جمهور فنلاند در حالی مطرح شده است که پیش از این، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفت این ائتلاف نظامی برنامه‌ای برای تغییر مواضع و باز-استقرار تسلیحات اتمی خود ندارد.

استولتنبرگ روز شنبه در پاسخ به این سوال که آیا در صورت پیوستن کشورهای سوئد و فنلاند به ناتو، از نظر فنی امکان استقرار تسلیحات اتمی این سازمان در آنها وجود دارد، گفت: «ناتو هیچ برنامه‌ای برای تغییر مواضع و استقرار هسته‌ای خود ندارد».

در پی عملیات نظامی روسیه در اوکراین در اسفند ماه گذشته، فنلاند و سوئد درخواست‌هایی را برای عضویت در ناتو در ۱۸ ماه می ارائه کردند و تاکنون ۲۸ کشور از ۳۰ کشور عضو ناتو با پیوستن این دو کشور به این اتحاد موافقت کرده‌اند.

دولت‌های ترکیه و مجارستان تنها کشورهای باقیمانده در ائتلاف ناتو هستند که به‌دلایل محقق نشدن شروطشان، هنوز با درخواست عضویت فنلاند و سوئد در ناتو موافقت نکرده‌اند.

به نوشته رویترز، کشورهای فنلاند و سوئد هفته قبل در اقدامی برای نشان‌دادن جبهه واحد به ترکیه، تاکید کردند که هر دو باید همزمان به عضویت ناتو دربیایند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس