کد خبر 1433984
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۶
سوئد برای پیوستن به ناتو، شروط ترکیه را عملی می‌کند

نخست‌وزیر سوئد با بیان اینکه شروط ترکیه برای موافقت با عضویت این کشور در ناتو را عملی می‌کند، گفت کشورش هیچ رابطه‌ای با گروه تروریستی «پ.ک.ک» نخواهد داشت.

به گزارش مشرق، با ادامه پیدا کردن مخالفت‌های ترکیه با عضویت کشورهای فنلاند و سوئد در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، استکهلم از پذیرفتن شروط آنکارا برای موافقت در این زمینه خبر داد.

«اولوف کریسترسون» نخست‌وزیر سوئد که به ترکیه سفر کرده، گفت کشورش برای کسب موافقت آنکارا با عضویت استکهلم در ائتلاف نظامی ناتو، تمام شروط این کشور را اجرا خواهد کرد.

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، کریسترسون در این‌باره توضیح داد: «می‌خواهم به شما اطلاع دهم که پارلمان سوئد کار بر روی ایجاد گروه دوستی بین پارلمانی با ترکیه را آغاز کرده است. سوئد این تفاهم‌نامه را تا انتها اجرا خواهد کرد. ما با گروه [تروریستی] حزب کارگران کردستان [پ.ک.ک] هیچ مراوده‌ای نخواهیم داشت».

دولت‌های ترکیه و مجارستان تنها کشورهای باقیمانده در ائتلاف ناتو هستند که به‌دلایل محقق نشدن شروط‌شان، هنوز با درخواست عضویت فنلاند و سوئد در ناتو موافقت نکرده‌اند.

به نوشته رویترز، کشورهای فنلاند و سوئد هفته قبل در اقدامی برای نشان‌دادن جبهه واحد به ترکیه، تاکید کردند که هر دو باید همزمان به عضویت ناتو دربیایند.

پیش از این، «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه فنلاند و سوئد هنوز شروط آنکارا برای موافقت با درخواست عضویتشان در ناتو را برآورده نکرده‌اند، گفت از استکهلم و هلسینکی انتظار برداشتن گام‌های مثبت دارد.

در پی عملیات نظامی روسیه در اوکراین در اسفند ماه گذشته، فنلاند و سوئد درخواست‌هایی را برای عضویت در ناتو در ۱۸ ماه می ارائه کردند و تاکنون ۲۸ کشور از ۳۰ کشور عضو ناتو با پیوستن این دو کشور به این اتحاد موافقت کرده‌اند.

چند روز قبل نیز «سانا مارین» نخست‌وزیر فنلاند از ترکیه و مجارستان خواسته بود که هرچه سریعتر با درخواست هلسینکی و استکهلم برای پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو موافقت کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
    8 0
    چوخ یاشا مسلمان وار اولاسان اردوغان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس