برنامه کودک و نوجوان , سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران ,  - کراپ‌شده

جشنواره "ایران آینده" ویژه نوجوانان در باغ کتاب برگزار می‌شود و برنامه‌های شاد و مفرحی برای آنان درنظر گرفته شده است؛ از بازی‌های دیجیتال تا ورزش و آشپزی!

به گزارش مشرق، نزدیک به یک هفته است که رویداد «ایران آینده» با هدف ایجاد محفلی برای بازی، سرگرمی و مسابقه ویژه نوجوانان به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار می‌شود.

اتفاقی که مخاطب اصلی‌اش گروه سنی نوجوان است و با تمرکز بر علاقه‌مندی‌های این گروه سنی مهم، تلاش کرده اوقات فراغت سالمی را برای آنان به وجود بیاورد. باغ کتاب تهران، واقع در اراضی عباس آباد میزبان برگزاری این رویداد بزرگ است که غرفه‌های مختلفی در آن مشغول به کارند.

نوجوانان یکی از مهم‌ترین گروه‌های سنی هستند که به زعم بسیاری از کارشناسان، عدم برنامه‌ریزی درست برای اوقات فراغت، تفریح و سرگرمی متناسب با علاقه‌مندی‌ها و سن آنان باعث شده تا به سمت و سوی دیگری حرکت کنند. توجه به این موضوع مهم اصلی‌ترین هدف جشنواره «ایران آینده» است.

۲۱ غرفه در جشنواره «ایران آینده» مشغول فعالیت‌اند و در هرکدام برنامه‌های سرگرم‌کننده‌ متنوعی برای نوجوانان تدارک دیده شده است. روند کار از این قرار است که نوجوانان در حین ورود به باغ کتاب باید ثبت‌نام کرده و با حضور در غرفه‌های مختلف، چالش‌هایی را پشت سر بگذارند. در هر غرفه امتیازی را کسب می‌کنند و بر اساس مجموع امتیاز کسب شده، جایزه می‌گیرند.

در گزارش زیر مروری بر فعالیت تعدادی از غرفه‌های حاضر در این جشنواره داریم:

رایگان بازی کنید، جایزه هم بگیرید!

یکی از غرفه‌های پرطرفدار این نمایشگاه، «جام بازی‌های دیجیتال» است که فضایی را برای بازی‌های دیجیتالی ویژه نوجوانان فراهم کرده است. بازی‌های ویدئویی مختلفی در این غرفه فراهم شده تا نوجوانان لحظاتی از اوقات فراغت خود را با بازی‌های دیجیتال سپری کنند.

یک مسابقه تفنگی با لیزر

۲ غرفه پرطرفدار دیگر که مخاطبان زیادی را به چشم دیدند، در پشت بام باغ کتاب قرار دارد و نامش «مسابقه لیزر تگ» و «مافیا» است! مسابقاتی که نوجوانان را حسابی به خود جذب کرده بود.

امیرعباس صادقی معاون فرهنگ و رسانه فرهنگسرای رسانه درباره فعالیت غرفه «مسابقه لیزر تگ» می‌گوید:‌ این غرفه توسط فرهنگسرای رسانه اداره می‌شود. در مسابقه لیزرتگ، دو گروه ۴ یا ۵ نفره به رقابت با یکدیگر می‌پردازند. هدبندهای دیجیتالی بر سر آنان بسته شده و تفنگ‌های لیزری در اختیارشان قرار می‌گیرد. هر گروه بین ۳۰ تا ۴۰ تفنگ دارد و تلاش می‌کند با هدف قرار دادن گروه مقابل، امتیاز کسب کند. گروه برنده، امتیاز این غرفه را به حساب خود واریز می‌کند.

سیاوش شعبانی کارشناس مسئول تولیدات فرهنگسرای رسانه نیز درباره مسابقه مافیا که یکی از بخش‌های جشنواره "ایران آینده" است می‌گوید که در این غرفه فضایی برای بازی و سرگرمی نوجوانان فراهم شده است.

ورزش، رکن جدانشدنی نوجوان

در جشنواره ایران آینده به ورزش و انعطاف بدنی نیز توجه شده است. غرفه مسابقات چندگانه سرعتی با همین هدف طراحی شده و پذیرای نوجوانانی است که قصد دارند برای دقایقی ورزش کنند.

محمد ده‌کامه‌ای مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۰ درباره فعالیت این بخش می‌گوید:‌ غرفه مسابقه چندگانه سرعتی، شامل ۱۵ آیتم ورزشی است که با هدف ایجاد نشاط و سرگرمی برای نوجوانان طراحی شده است. نوجوانان می‌توانند به صورت انفرادی با یکدیگر رقابت کرده و نفر برنده امتیاز این مرحله را کسب کند.

بخش خوشمزه «ایران آینده»: آشپزی کنید!

ایران آینده بخش‌های خوشمزه‌ای نیز برای نوجوانان تدارک دیده است. جایی که نوجوانان باید خود را در چالش آشپزی قرار بدهند! البته آشپزی کردن برای دختران خیلی سخت و پیچیده نیست و چه بسا علاقه زیادی به آن داشته باشند، اما پسران چالش بزرگی با این بخش خواهند داشت. در این غرفه، مواد اولیه پخت یک غذا در اختیار گروه‌ها قرار گرفته و می‌بایست در مدتی مشخص یک غذا را آماده کنند.

پروانه دوستی مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۳ که مسئولیت غرفه «خوشمزه بازی» (آشپزی) را برعهده دارد، گفت: در این غرفه، نوجوانان را به یک چالش دعوت می‌کنیم و از آنان می‌خواهیم تا در قالب گروه‌های سه نفره در یک مسابقه آشپزی با یکدیگر رقابت کنند.

وی اضافه کرد: شاید خیلی از خانواده‌ها اجازه ندهند که بچه‌هایشان در منزل آشپزی کنند، اما در این غرفه این امکان را برایشان فراهم کرده‌ایم. علاوه بر این، از یک داور برجسته دعوت کرده‌ایم تا غذاهای پخته شده را براساس ملاک‌هایی نظیر «طعم و مزه غذا»، «طراحی و زیبایی» و «تمیزی غرفه» امتیازدهی کرده و در این بین گروه برتر انتخاب شود.

گفت‌وگو می‌کنیم اما مؤدب!

یکی از مهم‌ترین بخش‌های «ایران آینده» را باید غرفه «گپ و گفت با نوجوانان» بدانیم. در روزهایی که خلأ فضای گفت‌وگو با گروه‌های مختلف احساس می‌شود و بسیاری از کارشناسان از لزوم سخن گفتن با مردم حرف می‌زنند،، ایران آینده سراغ نوجوانان رفته و تلاش می‌کند حرف‌های جدی نوجوانان را شنیده و آنها را به بحث و تبادل نظر بگذارد.

حامد خیاط رئیس فرهنگسرای امام خمینی (ره) درباره حال و هوای این بخش می‌گوید: از روز شنبه زمانی حدوداً ۲-۳ ساعته را به گفت‌وگو با نوجوانان اختصاص دادیم. موضوعی که جامعه‌مان و به ویژه نوجوان‌ها بدان نیاز دارند. حسین حق‌پناه کارشناس این جلسات است. او سابقه سال‌ها فعالیت با  نوجوانان را داشته و حرف دل آنها را می‌داند. نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال با ظاهرهای متفاوت و چه بسا عقاید و افکار مختلف مهمان ما بودند، کنار هم نشستند و درباره دغدغه‌هایشان سخن گفتند.

وی اضافه کرد: از ابتدا قوانینی را برای حضور در این غرفه قرار دادیم؛ برای مثال از بچه‌ها خواستیم تا با یکدیگر جدل نکنند و اجازه بدهند خود استاد مشکلات را برطرف کند. با این کار بهشان یاد دادیم که گفت‌وگوی مؤدبانه داشته باشند و از چارچوب ادب خارج نشوند.

مسئول غرفه گپ و گفت با نوجوانان از استقبال خوب این گروه سنی از غرفه خبر داد و گفت: فرهنگسراهای مختلفی در این رویداد حضور دارند و اکثرشان فضای بازی و سرگرمی دارند. جالب است بدانید که علیرغم اینکه بچه‌ها می‌توانند به آن غرفه‌ها رفته و چند ساعتی سرگرم شوند، اما بسیاری از آنان غرفه گفت‌وگو را انتخاب کرده و اینجا حاضر می‌شوند. این اتفاق به خوبی بیانگر آن است که جامعه امروز و به ویژه نوجوانان تشنه گفت‌وگو هستند.

خانه کودک نیز غرفه‌ای برای کودکان است که می‌تواند لحظات شاد و مفرحی را برای کودکانی که به باغ کتاب آمده‌اند فراهم کند. از دیگر غرفه‌های حاضر می‌توان به جام بازی‌های رومیزی»، «سالن نمایش فیلم»، «بادبادک بازی در پشت بام باغ کتاب»، «باغ علم کودک و نوجوان»، «چالش‌های فوتبالی»، «جام اسکیت»، «مسابقه تیراندازی» و «تجربه‌های نو» اشاره کرد.

«ایران آینده» ادامه دارد

اما در این بین، نکته مهمی که نباید از آن غافل شد، اهمیت برگزاری رویدادهایی ویژه نوجوانان است. اتفاقی که تا پیش از این در سازمان فرهنگی هنری سابقه نداشته و می‌توان گفت جشنواره «ایران آینده» اولین برنامه مختص نوجوانان است.

حمیدرضا جعفر خونویی مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۵ درباره اهمیت برگزاری چنین رویدادی می‌گوید: پیرو تأکیدات مقام معظم رهبری درخصوص برنامه‌ریزی فرهنگی برای مخاطب نوجوان، سازمان فرهنگی هنری تمرکز فعالیت‌های خود را بر این گروه سنی قرار داده و تلاش دارد با طراحی برنامه‌های متنوع، به پربارتر کردن اوقات فراغت و سبد فرهنگی نوجوانان بپردازد. رویداد ایران آینده با همین هدف طراحی شده است. 

ده‌کامه‌ای نیز نوجوانی را دوران شور و نشاط می‌داند و معتقد است که اجرای چنین برنامه‌ها و رویدادهایی در شهر می‌تواند استقبال آنان را به همراه داشته باشد. این برنامه اولین نمونه از برنامه فراگیر با مخاطب ویژه نوجوانان است و تلاش می‌کنیم تا چنین برنامه‌هایی در سطوح دیگر و در مناطق دیگری از شهر تهران ادامه داشته باشد.

براساس این گزارش، جشنواره «ایران آینده» تا بیستم آبان ماه در محل باغ کتاب تهران ادامه خواهد داشت و مخاطبان می‌توانند از آن بازدید کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
    0 0
    با وجود تعداد قابل توجه دستگاه های فرهنگی که تنها نقش مصرف کننده را دارند، آیا نمی شد در زمان لازم یعنی قبل از وقوع رخدادهای اجتماعی و اعتراضات اخیر به فکر این طرح و اجرای آن بود؟؟!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس