نشست سازمان همکاری شانگهای در سمرقند

عضویت تهران در سازمان همکاری شانگهای گامی در راستای عبور از تحریم‌های غرب و برقراری یک نظم نوین جهانی با گذار از سلطه تک‌قطبی آمریکاست که نوید آینده‌ای بهتر برای اقتصاد ایران و تمام جهان را می‌دهد.

سرویس جهان مشرق - مراحل عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای یکی پس از دیگری در حال طی شدن است و بررسی مزایای این عضویت، نویدبخش فراهم شدن زمینه‌ای مساعد برای گسترش روابط با بلوک شرق و کشورهای اوراسیا با هدف عبور پایدار و تداوم‌پذیر از تحریم‌های ناعادلانه‌ی آمریکا و دولت‌های غرب اروپا علیه کشور است. اندیشکده‌ی روسی «نیو ایسترن آوت‌لوک» وابسته به «مؤسسه‌ی مطالعات شرق‌شناسی» آکادمی علوم روسیه، طی گزارشی تحت عنوان «سازمان همکاری شانگهای دارد شمایل یک نظم نوین جهانی را شکل می‌دهد[۱]» توضیح می‌دهد که چگونه ایران با اتخاذ سیاست چرخش به سوی شرق در دوران ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی، به بخش مهمی از فرآیند تحول و پیشرفت سازمان همکاری شانگهای تبدیل شده است؛ سازمانی که قصد دارد خود را به عنوان الگویی برای گذار از نظم کنونی جهان و سلطه‌ی تک‌قطبی آمریکا معرفی نماید. آن‌چه در ادامه می‌آید، خلاصه‌ای از گزارش نیو ایسترن آوت‌لوک است.

سازمان همکاری شانگهای؛ گامی به سوی نظم نوین جهانی و عبور از تحریم + فیلم

«ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران، در نشست سال ۲۰۲۲ سازمان همکاری شانگهای در شهر «سمرقند» در ازبکستان. فرآیند عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای آخرین مراحل خود را طی می‌کند. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› اتحادیه اقتصادی اوراسیا-بریکس: مسیر هموار ایران برای عبور از سلطه دلار


نشست سمرقند سازمان همکاری شانگهای، نمایندگان ۱۵ کشور را گرد هم آورد؛ نه‌تنها اعضای سازمان، بلکه ناظران و اعضای آینده که به فعالیت‌های سازمان علاقه‌مند هستند. سازمان همکاری شانگهای اکنون نیمی از جمعیت جهان را در بر می‌گیرد و تولید ناخالص داخلی‌اش برابر با یک‌چهارم تولید ناخالص جهان است؛ ارقامی که این سازمان قدرتمند بین‌المللی را به یک جایگزین واقعی برای [نظام تحت سلطه‌ی] جهان غرب تبدیل می‌کند. روزنامه‌ی «تایمز هند» خاطرنشان می‌کند: «اختلافات کنونی در سطح جهان ناشی از دیکتاتوری آمریکا، اکنون جایگزین بالقوه‌ای دارد که سازمان همکاری شانگهای است. این سازمان به‌سرعت در حال ساختاربندی مجدد جهان است و به عنوان نمونه، تقریباً تمام جهان عرب در آن نماینده دارد.» روزبه‌روز کشورهای بیش‌تری با آگاهی کامل از این‌که سازمان همکاری شانگهای نه‌تنها یک چالش آشکار مقابل دیکتاتوری غربی است، بلکه تجسم عملی نظریه‌ی گذار از جهان تک‌قطبی به جهان چندقطبی است، به دنبال پیوستن به این سازمان مقتدر و به این ترتیب، رد نظریه‌ها و سیاست‌های دنیای منسوخ قدیمی هستند.

مصاحبه‌ی «تیم اندرسون» کارشناس استرالیایی، درباره‌ی اهمیت ائتلاف‌سازی در بلوک شرق برای تحقق «جهان پساواشینگتن» (جزئیات بیش‌تر) [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› پایان «لحظه تک‌قطبی آمریکا»/ عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای چه منافعی دارد؟

این اجلاس با رسمیت بخشیدن به عضویت ایران به کار خود پایان داد؛ کشوری که بدون شک سیاست‌های استعماری منسوخ غرب در دنیای جدید را به چالش می‌کشد. همچنین اسنادی درباره‌ی آغاز فرآیند پذیرش بلاروس و اعطای وضعیت «شریک گفت‌وگو» به مالدیو، بحرین، امارات، میانمار، و کویت نیز امضا شد. همزمان، گفت‌وگوهای مثمر ثمر با مصر، عربستان، و ترکیه (که رئیس‌جمهورش، رجب طیب اردوغان، در اجلاس شرکت کرده بود) در حال پیشروی است. بسیاری از مقامات در رأس دولت‌های دیگر در سراسر جهان نیز به نوعی از همکاری با سازمان همکاری شانگهای فکر می‌کنند و از این طریق به دنبال تضمین امنیت کشور و ملت‌شان در قاره‌ی اوراسیا هستند.

نگرانی غرب از شکل‌گیری تهدیدی برای ناتو/ فواید متقابل عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای +فیلم

اعضای «سازمان همکاری شانگهای» (سبز تیره) به همراه اعضای ناظر (سبز روشن) و شرکای گفت‌وگوی (زرد) این سازمان (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› تهدیدی برای ناتو؟/ فواید متقابل عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای

این رویکرد، بیش از هر کشور دیگری در ایران دیده می‌شود که پس از بیش از ۴۰ سال رویارویی با آمریکا، اکنون برای داشتن متحدان قدرتمندی مانند روسیه، چین، و هند به سازمان همکاری شانگهای پیوسته است. ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، طی سخنرانی‌اش در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای گفت: «تقویت همکاری‌های دوجانبه، به‌ویژه در حوزه‌ی اقتصادی، عامل مهمی در ارتقای نقش راهبردی سازمان همکاری شانگهای در اقتصاد جهانی است.» رئیسی نشست سازمان همکاری شانگهای را «یکی از معدود» فرصت‌های گفت‌وگو برای تضمین همکاری و صلح واقعی در سطح منطقه خواند؛ و در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد که جهت‌گیری سیاست خارجی دولتش بر «چندجانبه‌گرایی اقتصادی» و تقویت «سیاست همسایگی» در گسترده‌ترین معنای خود و همچنین تقویت حضور در سازمان‌های منطقه‌ای متمرکز خواهد بود.

مصاحبه‌ی «اریک والبرگ» کارشناس کانادایی درباره‌ی افول هژمونی آمریکا (جزئیات بیش‌تر) [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› هزینه‌های پکن برای همکاری با تهران/ کدام شرکت‌های بزرگ چینی به خاطر رابطه با ایران نقره‌داغ شدند؟

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه‌ی ایران، عضویت کشورش در سازمان همکاری شانگهای را «راهبردی» توصیف کرد و گفت این عضویت، تأثیر مهمی بر سیاست همکاری «جامع» تهران مبتنی بر تمرکز روی همسایگان و آسیا خواهد داشت. طی چند سال گذشته، ایران در حال مذاکره با روسیه و چین برای امضای شراکت‌های راهبردی بلندمدتی نیز بوده است که می‌تواند سیاست خارجی این کشور را طی دهه‌های آینده شکل دهد. تهران با پیوستن به سازمان همکاری شانگهای به تکمیل این مشارکت‌ها نزدیک‌تر شده و گامی در جهت پیشبرد سیاست خارجی جدید خود با محوریت آسیا برداشته است؛ سیاستی که بر دو رکن استوار است: تقویت روابط با همسایگان و برقراری شراکت راهبردی با قدرت‌های غیرغربی. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه‌ی ایران، در همین‌باره و برای تأکید بر این سیاست جدید گفت: «از تصمیم سازمان همکاری شانگهای برای تأیید عضویت کامل ایران به گرمی استقبال می‌کنیم؛ گام بزرگی به سوی تقویت روابط با همسایگان و انگیزه‌ی مهمی برای سیاست خارجی آسیامحور ما. به تلاش‌های خود برای خلق ابتکارات بومی به نفع منطقه ادامه خواهیم داد[۲]

سخنرانی «ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران، در نشست مجازی سال ۲۰۲۲ گروه «بریکس»؛ یکی دیگر از سازمان‌هایی که با محوریت مخالفت با نظم بین‌المللی تحت سلطه‌ی آمریکا تشکیل شده است. ایران تنها کشور غرب آسیاست که تا کنون در اجلاس بریکس شرکت کرده است. [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› چرا روسیه و چین، ایران را تقویت می‌کنند؟

مسکو به گرمی از عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای استقبال کرد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، تأکید کرد که روسیه و ایران در مسیر تقویت روابط راهبردی خود (که البته پیشاپیش نیز رشد قابل‌توجهی داشته) باید یک توافقنامه‌ی «بزرگ» جدید امضا کنند. لازم به ذکر است که سطح مبادلات تجاری تهران و مسکو در سال گذشته[ی میلادی، ۲۰۲۱] ۸۱ درصد افزایش پیدا کرد و طی نیم‌سال اول سال جاری نیز ۳۰ درصد دیگر رشد داشت. به گفته‌ی ایران، تقویت روابط با روسیه به عنوان یک «اقدام متقابل» تلقی می‌شود؛ زیرا با توجه به واکنش‌های اخیر آمریکا، چشم‌اندازِ ازسرگیری «برنامه‌ی جامع اقدام مشترک» (برجام) در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

گندم، پهپاد و ماهواره؛ هشدار وال‌استریت‌ژورنال درباره‌ی گسترش روابط ایران و روسیه +عکس و فیلم

پرتاب ماهواره‌ی ایرانی «خیام» با پرتابگر «سایوز-۲/۱بی» روسیه. در تصویر بزرگ‌تر، پرچم ایران روی کلاهک و پرچم روسیه چسبیده به زیر کلاهک قابل‌مشاهده است. منابع غربی، همکاری فضایی ایران و روسیه را یکی از جنبه‌های «خطرناک» گسترش تعاملات میان دو کشور می‌دانند. (+)

گندم، پهپاد و ماهواره؛ هشدار وال‌استریت‌ژورنال درباره‌ی گسترش روابط ایران و روسیه +عکس و فیلم

نمایی نزدیک‌تر از لحظه‌ی پرتاب ماهواره‌بر «سایوز ۲/۱بی» روسیه از تأسیسات تحت کنترل این کشور در قزاقستان، که ماهواره‌ی ایرانی «خیام» را با موفقیت در مدار زمین قرار داد. آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند تهران قصد دارد از این ماهواره برای نظارت بر تحرکات نیروهای اوکراینی استفاده کند. این در حالی است که تهران کمک به روسیه در جنگ اوکراین را تکذیب کرده است. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› تفاوت ماهیتی سند همکاری تهران-پکن با برجام

›› گزارش رسمی پایگاه ریاست‌جمهوری روسیه از دیدار رئیسی با پوتین

الحاق تهران به سازمان همکاری شانگهای پیشاپیش به ثمر نشسته است. ابراهیم رئیسی طی نشستی با نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، تقویت روابط با دهلی‌نو را یکی از اولویت‌های سیاست خارجی تهران دانست و روابط کنونی دو کشور را دوستانه توصیف کرد. رئیس‌جمهور ایران گفت: دو کشور می‌توانند با بهره‌برداری از فرصت‌های موجود در حوزه‌ی نفت، گاز، و حمل‌ونقل (به‌ویژه در مسیر چابهار-آسیای مرکزی که اقیانوس هند را به آسیای مرکزی متصل می‌کند) روابط و همکاری‌های خود را گسترش دهند. مودی، نخست‌وزیر هند، نیز به نوبه‌ی خود مخالفت دهلی‌نو با تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران را ابراز و بر اهمیت بندر چابهار در جنوب ایران برای حمل‌ونقل کالا و توسعه‌ی منطقه تأکید کرد. مودی همچنین به مواضع مشترک ایران و هند در قبال تحولات افغانستان نیز اشاره نمود و خواستار ادامه‌ی همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی با ایران در این زمینه شد.

سازمان همکاری شانگهای؛ گامی به سوی نظم نوین جهانی و عبور از تحریم + فیلم

سران حاضر در نشست سال ۲۰۲۲ سازمان همکاری شانگهای در شهر «سمرقند» در شرق ازبکستان، از جمله «ابراهیم رئیسی» (سوم از راست، ردیف جلو) رئیس‌جمهور ایران. عضویت تهران در سازمان همکاری شانگهای می‌تواند گام مؤثری به سوی خنثی‌سازی تحریم‌های غرب و تقویت ائتلاف با کشورهای اوراسیا باشد و منافع بلندمدت اقتصادی ایران را تأمین کند. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› نقش ایران در ابَرپروژه «یک کمربند، یک جاده»/ جاده ابریشم جدید ناچار به عبور از ایران است

›› ایران؛ پلی برای انتقال انرژی میان دریای مازندران و خلیج فارس

›› چابهار قلب ترانزیت خاورمیانه است/ رقابت هند و چین بر سر بندر ایرانی

در سوی دیگر، سازمان همکاری شانگهای می‌تواند روی کمک‌های قابل‌توجه ایران در توسعه‌ی کوریدور حمل‌ونقل شمال-جنوب حساب باز کند؛ جایی که ایرانی‌ها پیشاپیش سرمایه‌گذاری هنگفتی انجام داده‌اند. علاوه بر این، کوریدور چین-آسیای مرکزی-آسیای غربی-مدیترانه با پتانسیل بالایی که دارد، اکنون به عنوان «بخش مهمی از راه‌حل» برای توسعه‌ی تجارت میان شرق و غرب اوراسیا توصیف می‌شود. با همکاری اعضای سازمان همکاری شانگهای می‌توان شرایط لازم را برای اجرای این کوریدور و بهره‌مندی اعضا از آن تضمین کرد. تأمین مالی مشترک زیرساخت کوریدورهای شمال-جنوب و چین-غرب آسیا-مدیترانه، و ایفای نقش مشترک در اجرا و مدیریت آن‌ها نیز می‌تواند به عنوان راهکاری در چارچوب سازمان همکاری شانگهای پیشنهاد شود. شبکه‌ی حمل‌ونقل و ترانزیت جمهوری اسلامی ایران و همچنین تأسیسات بندری این کشور در دریای خزر، خلیج فارس، دریای عمان، و اقیانوس هند به تقویت حمل‌ونقل در سازمان همکاری شانگهای کمک خواهد کرد.

نگرانی غرب از شکل‌گیری تهدیدی برای ناتو/ فواید متقابل عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای +فیلم

کوریدور حمل‌ونقل شمال-جنوب (قرمز) با عبور از ایران می‌تواند جایگزین مسیر فعلی (آبی) از اقیانوس هند و کانال سوئز شود. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› پیام همکاری‌های جدید تهران و مسکو برای تل‌آویو/ آیا موشک‌های ایران می‌توانند اسرائیل را نابود کنند؟

›› گندم، پهپاد و ماهواره؛ هشدار وال‌استریت‌ژورنال درباره گسترش روابط ایران و روسیه

›› پهپاد در ازای سوخو-۳۵/ گمانه‌زنی‌ها درباره معامله تسلیحاتی میان ایران و روسیه

بی‌شک همگرایی در سازمان همکاری شانگهای در حوزه‌ی انرژی، کمک قابل‌توجهی به پیشبرد توسعه‌ی اقتصادی و در نهایت، کاهش هزینه‌های امنیت و اقتصاد، و همچنین افزایش ثبات در منطقه و فراتر از آن خواهد کرد. جمهوری اسلامی ایران از فرصت‌های منحصربه‌فرد خود، از جمله نزدیکی به دو منبع بزرگ نفت و هیدروکربن جهان، یعنی خلیج فارس و دریای خزر، بهره‌ی فراوانی می‌برد. علاوه بر این، ایرانی‌ها صاحب شبکه‌ی گسترده‌ای برای حمل‌ونقل نفت و گاز، موقعیت مناسبی برای ترانزیت، و همچنین نیروی کار ماهر هستند. ایران، به لطف این مزیت‌ها آمادگی دارد در این زمینه نقش مؤثری ایفا کند و نگرانی‌های اعضای سازمان همکاری شانگهای در تأمین امنیت منابع انرژی را برطرف نماید. عنصر کلیدی در سازمان همکاری شانگهای، توسعه‌ی اقتصادی است و این سازمان شرایط مطلوبی را برای همه‌ی اعضای خود ایجاد می‌کند.

 پایان «لحظه تک‌قطبی آمریکا» / عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای چه منافعی دارد؟

تصویر ماهواره‌ای از بندر چابهار، یکی از نقاط اصلی در طرح‌های اقتصادی-ترانزیتی میان شرق آسیا و اروپا (+)

اندیشکده آمریکایی: چین بهتر از آمریکا زبان ایران را می‌فهمد/ تفاوت ماهیتی سند همکاری تهران-پکن با برجام +فیلم

تصویر ماهواره‌ای از بندر جاسک در دهانه‌ی خلیج فارس؛ جایگاه راهبردی منحصربه‌فرد ایران، این کشور را به یکی از شاهراه‌های اصلی در طرح‌های حمل‌ونقل بین‌المللی، از جمله طرح «کمربند و جاده‌»ی چین تبدیل می‌کند. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› روابط ایران با «بریکس»: غولی که به جنگ غرب برخاسته


[۱] SCO is Shaping the Contours of a New World Order Link

[۲] Warmly welcome the decision of the SCO to approve #Iran's full membership... Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 74
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
    5 7
    سفیر چین را با اردنگی پرت کردن بیرون
    • IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
      6 7
      شما پرچم کشورو آتیش نزنید لازم نیست در مورد مملکت نظر بدید
    • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
      0 0
      کیا؟
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
    46 34
    والا چیزی که ما دیدیم چند روز بعد از اعلام عضویت رسمی ایران در پیمان شانگهای, قزمت دلار از 34 هزار فراتر رفت و به نزدیک 40 رسید تا امروز البته.
    • پری مجرد 43 ساله IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
      21 14
      ... خوردی به روحانی رأی دادی تا امروز دچار این فلاکت باشی
    • IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
      10 13
      به خاطر همین استدلال احمقانه مجرد موندی, پری!
    • پری مجرد 43 ساله IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
      11 8
      احمق تویی و امثال تو مودب باش
    • پری مجرد 43 ساله IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
      8 8
      احمق تویی که دوست و دشمنت رو تشخیص نمیدی
    • IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
      1 2
      ای کار کار تیم نفوذیه. ولی بالاخره ما پیروز میدانیم
    • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
      2 4
      رئیسی داره همزمان کسری بودجه روصاف یکنه وپروزه های نیمه تمام رابه اتمام میرسونه وارزش واجدپولی بالابره چون کشورامنیت داره وامنست روساخته رشداقتصادی میکنیم بایدقبول کنیم تیم ایت الله حسن روحانی کنارخدمات ضربه زده است
    • IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
      3 3
      صم وبکم بودی که سه ماه آشوب رو که در همه کشورها ،باعث به هم ریختن اقتصاد میشود را ،ببینی؟!
  • FR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
    18 7
    آفتابه لگن هفت دست . شام و ناهار هیچی
    • پری مجرد 43 ساله IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
      10 15
      .... خوردی به روحانی رأی دادی دولت رئیسی 16 سال وقت می‌خواهد تا بتواند آوار برداری دولت روحانی کند
    • پری مجرد 43 ساله IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
      9 12
      خفه شو منافق الدنگ معلوم میشه حسابی سوختی که فرانسه قهرمان نشد تا شاهد خوشحالی اربابت مکرون نجس باشی و نق بزنی
    • IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
      10 6
      روحانی تا قبل از خروج ترامپ از برجام عالی اداره کرده بود. خدا به ملت ایران رحم کرده که الان ترامپ نیست وگرنه با مدیریت فشل رییسی الان دلار 200 هزار تومنو رد کرده بود. روحانی برگرد
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
    8 24
    عربستان سال 1980 با سایوز روسها فضا نورد عربستانی فرستاد فضا! چیزهای که شما میگی برای غول هایی مثل عربستان و ترکیه و پاکستان و اسراییل خاطره هست
    • IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
      1 3
      خیلی فلاکت مغزی نیازه که از رژیم قرون وسطایی و کودک کش و جلادی مثل عربستان همچین تعریف های تخیلی بکنی فکری به حال وضع خراب مغز و درک و شعورت بکن تا بدتر از این نشده
  • کاظم IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
    17 12
    اگر امام زنده بود و نخبگان انقلاب هم فوت نکرده بودند، امکان نداشت شما رئیس جمهور بشی. نه برنامه ای داری نه تاکتیک. کشور و نظام تا ابد معطل شما نخواهد ماند. امیدوارم رهبری ورود کند.
    • پری مجرد 43 ساله IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
      13 8
      منافق احمق کوری و شاهد تلاش شبانه روزی دولت آقای رئیسی نیستی
    • پری مجرد 43 ساله IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
      5 5
      خفه شو منافق لئیم
    • IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
      2 4
      دلار ۳۹ تومن و سکه ۱۹ تومن هدیه ی سیاستهایی است که روحانی و تیمش چیده بودند که تا الان دلار 285000 تومان بشه.
    • IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
      2 0
      همون نخبگان تون گفتند
    • IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
      1 0
      تلاش شبانه روزیش
  • محمدرضا IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
    18 5
    مشرق باور کن انقدر یه طرفه قضاوت کردن درست نیست ما چهل ساله حرف تکراری میزنیم حرف تکراری می‌شنویم بیا ببین‌زندگیمونو تحلیل بیخود نکن من وطن فروش نیستم رهبرم شهدا و همه عزیزن ولی واقعا رابطه با دنیا برجان ما رو راحت میکنه ما عضو شانگهای شدیم به قول یکی اعضا اون باهم درگیر جنگ هستن کسی محل به ما نمیزاره مرد باش یه انتقاد بکن از این دولتت
    • پری مجرد 43 ساله IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
      3 30
      برای افرادی چون تو فقط و فقط شکم و شکم اصالت دارد و بویی از شعور و ایمان و انسانیت نبرده ای
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
    15 2
    تخيل هم چيز خوبيه
    • پری مجرد 43 ساله IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
      3 6
      اما باور کن خریت چیز بدیه
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
    20 7
    دلار 40 تومنه! سکه نزدیک 19 میل! شانگهای پانگهای چیه که میگی؟!
    • پری مجرد 43 ساله IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
      3 10
      غلط کردی به روحانی رأی دادی همه کسانی که به روحانی رأی دادند در جنایاتش شریکند
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
    19 4
    اون قبری ک روش فاتحه میخونی مرده توش نیست پاشو بابا
    • پری مجرد 43 ساله IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
      1 7
      خاک عالم برسرت
  • IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
    11 17
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
    • پری مجرد 43 ساله IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
      9 10
      احسنت طیب الله انفاسکم
  • مصطفی IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
    18 1
    دلار ۴۰ هزار تومن این قراردادها فقط تبلیغاتی هستند و تأثیر زیادی در حل بحران اقتصادی ایران ندارند. از این قرارداد ها زیاد داشتیم آخرش به اینجا رسیدیم
  • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
    19 4
    دل خوش به چین نباشید
    • پری مجرد 43 ساله IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
      7 8
      تو هم دلخوش به اربابت ترامپ و بایدن و اوباما و مکرون نباش
  • IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
    0 0
    واقعیت اینه که ما اگر فکر شده و خیلی منطقی دنبال آزادسازی پتانسیل هایمان نباشیم حتی دوستان ما هم از ما فاصله می گیرند
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
    3 0
    شانگهای چیه
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
    23 6
    ظریف ساده لوح گول کری رو خورد از اون احمقتر هم دار و دسته این دولت که از چینیا رودست خوردن
    • پری مجرد 43 ساله IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
      0 4
      دشمن این انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند
    • پری مجرد 43 ساله IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
      4 5
      مشرق من چی کامنت گذاشتم تو کلا سانسورش کردی
    • پری مجرد 43 ساله IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
      3 4
      مشرق مرتجع و قشری و پخمه چرا کامنت این بی شرف رو که به دولتمردان باشرف ما اسائه ادب می کند رو تایید کردی هم شریک دزدی و هم رفیق قافله
  • IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
    1 0
    اتفاقا از سيب و گلابي هاي شانگهاي بگيم
  • احسان US ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
    11 3
    سیر کردن در توهم...‌‌ چند روز پیش چینی ها گذاشتند تو کاسه این آقا, باز از شانگهای حرف میزنه
    • پری مجرد 43 ساله IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
      2 4
      بی صدا بی صدا برو قرص هات رو بخور و بشین پای ماهواره حالم از امثال تو که فاقد شعورند بهم میخوره
  • IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
    2 0
    مال پارسال بود چرا دوباره تكرارش ميكنيد ؟!
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
    19 4
    اینقدر گام بر میدارین گامدونتون خراب نشه با دلار ۳۹ تومانی و سکه ۱۹ تومانی!!
    • IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
      0 3
      گام فقط گامهای روحانی! دلار رو از 3500 رسوند به 30000 تومان ! هفت برابرونیم کرد!
  • IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
    25 4
    خیلی زشت است نتواتی مملکت را اداره کنی و دری و وری تحویل مردمت بدهی
    • IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
      6 1
      بخدا گناه است اگر در کاری تخصص ندارید و مسولیت ۸۰ میلیون را هم در اختیار دارید مسولیت قبول کنید چطور جوابگوی خدا خواهید شد اگر ایمان دارید
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
    0 7
    خدا عزتت بده سید عزیز
  • IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
    6 0
    مشرق نکنه این پری 43 ساله مجرد را از زمان انقلاب حساب کردی که کامنتاشو چاپ می کنی ولی مال منو چاپ نمیکنی
    • پری IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
      0 2
      چون حرف حساب می زنم مشرق کامنت هام رو تایید میکنه
    • پری IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
      0 1
      تو یکی ساکت شو
  • IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
    2 0
    47 سالمه و منم مجردم
    • IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
      0 1
      ازدواج کن
    • IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
      0 1
      ازدواج کن خوب میشی. ما هم سر نماز برات دعا میکنیم.
    • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
      0 0
      ازدواج کن
  • IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
    0 2
    رئیسی جان
  • IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
    3 3
    واللا جناب آقای رئیسی ما که به جز بدبختی و نکبت از این پیمان شانگهای چیزی ندیدیم.
  • IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
    2 2
    تا وقتی ساختارهای لیبرالی وصدها مدیر میانی لیبرال داریم ،اقتصاد همینطور قهقهرا میره وبس.جوانان انقلابی ،چند درصد دولت شما هستند؟!
  • .... IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
    1 0
    اصلا درباره حقوق بشر خوندید
  • IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
    2 0
    تو این گامی که تو جهان برداشتید قیمت خودرو چقدره؟؟
  • IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
    0 2
    آفرین به این میگویند دیپلماسی
  • IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
    0 2
    آفرین
  • IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
    0 2
    آفرین به این میگویند دیپلماسی:تله برجام برعلیه خود(غرب،صهیونیستها،وهابیهاوواستگان داخلی وخارجیشون)خواهدشد
  • IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
    1 0
    آقای رییسی! اینا کپی شما هستند یا روحانی؟! #شورای‌_عالی_امنیت_ملی #شورای‌_عالی_انقلاب_فرهنگی #شورای‌_عالی_فضای_مجازی
  • IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
    3 1
    موجب افتخار هست‌. پیمان شانگهای و بریکس را به سازمان ملل ۲ تبدیل می کنیم
  • IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
    1 0
    گذر زمان مشخص می‌کنه حرفها عملی میشه یا نه ...
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
    2 0
    برو فکر نون کن که خربزه آبه چین یه دلار تو ایران سرمایه گذاری نمیکنه خیالت جم
  • میثم IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
    0 0
    درود
  • کارشناس IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
    2 0
    بعد قرار داد 25 ساله با چین حالا نوبت قرار داد با هند است. داریم مملکت را واگذار میکنیم تا زنده بمانیم
  • علی IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
    1 0
    سلام به نظر می رسد آقای رئیسی حریف مافیای قدرت نمیشه معیشت مردم داره هر روز بدتر میشه
  • IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
    0 1
    عالی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس