کد خبر 1435319
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۸
اعلام آمادگی وزیرخارجه اوکراین برای مذاکره با روسیه

وزیر امور خارجه اوکراین آمادگی اش را برای دیدار و گفتگو با همتای روس خود اعلام کرد.

به گزار ش مشرق، «دیمیتری کولبا»، وزیر امور خارجه اوکراین در سخنانی اعلام کرد که اگر «سرگئی لاوروف» همتای روسی او خواستار برگزاری گفت‌وگوهایی باشد، او «با دقت» با همتای روس خود دیدار خواهد کرد.

وزیرامورخارجه اوکراین این اظهارات را در حاشیه اجلاس سران اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه آن) که هم اکنون در کامبوج در جریان است، بیان کرد.

کولبا بدون اشاره به اینکه آیا کی‌یف واقعاً با برگزاری چنین جلسه‌ای موافقت می‌کند یا خیر، اظهار داشت که اگر مسکو درخواستی ارسال کند، ما با در نظر گرفتن تمام جنبه‌ها و واقعیت‌های وضعیت فعلی، به دقت درخواست مسکو را بررسی خواهیم کرد.

اوکراین بارها سیگنال‌های متفاوتی درباره چشم انداز مذاکره با روسیه ارسال کرده است. «ولادیمیر زلنسکی»، این کشور پیشتر با وجود تاکید بر اینکه درب‌های گفتگو بسته نیست، اما تاکید کرده بود که از مذاکره با همتای روس خود تا زمانی که «ولادیمیر پوتین»، در قدرت است، خودداری خواهد کرد.

پیش از این نیز، زلنسکی از رهبران جهان خواسته بود «روسیه را به مذاکرات صلح واقعی وادار کنند» و فهرستی از شروط موردنظر برای آغاز مذاکره را، از بازگرداندن قلمرو مورد ادعای کی‌یف گرفته تا غرامت‌های مالی از مسکو را تهیه کرده بود.

با این حال مسکو بارها اعلام کرده است که آماده مذاکره بدون هیچ پیش شرطی است. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روز چهارشنبه گفت: «ما هنوز برای مذاکره آماده هستیم، هرگز آنها را رد نکرده‌ایم، ما آماده انجام مذاکره هستیم.» در همان زمان، مسکو اعلام کرد که کیف قادر به انجام مذاکرات مستقل نیست و بنابراین توانایی انجام مذاکرات معنادار را ندارد. روز جمعه نیز، «سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر امور خارجه روسیه، با اشاره به مذاکرات انجام شده در مراحل اولیه درگیری، گفت که کی‌یف تمام مذاکرات قبلی را «به دستور متولیان غربی خود» قطع کرده است. این تلاش‌ها در نشستی به میزبانی ترکیه در استانبول به اوج خود رسید، اما در نهایت هیچ نتیجه عملی نداشت.

از سوی دیگر پیشتر «میخائیل پودولیاک»، مشاور رئیس دفتر رئیس جمهور اوکراین در سخنانی گفته بود که آغاز گفتگو با روسیه یعنی صدور حکم مرگ برای اوکراین.

پودولیاک که در گفتگو با نشریه آمریکایی «هیل» این اظهارات را مطرح کرده در ادامه مدعی شده بود: رئیس جمهور زلنسکی قطعاً با گفتگو مخالف است، جامعه اوکراین تزلزل ناپذیر است، زیرا ما به تمام توان از خطرها استقبال می‌کنیم.

وی همچنین در مخالفت با آغاز گفتگوها بین دو کشور برای پایان جنگ مدعی شد: روسیه از هر توقفی در جنگ استفاده خواهد کرد تا حملات بزرگ‌تری را علیه اوکراین انجام دهد.

این مقام اوکراینی در ادامه با تمجید از آمریکا به خاطر ارسال مداوم تجهیزات و تسلیحاتی نظامی به اوکراین، با انتقاد از کشورهای اروپایی گفت که «قطعا آنها حامی اوکراین هستند، اما در تصمیم‌گیری بسیار کند هستند».

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس