لاوروف: غرب از مذاکره برای پایان جنگ اوکراین جلوگیری کرد

سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه روز دوشنبه با اشاره به تمایل مسکو به مذاکره با کی یف در ماه های نخست جنگ اوکراین، آمریکا و برخی کشورهای غربی را به ایجاد مانع برای پایان یافتن این جنگ متهم کرد.

به گزارش مشرق از خبرگزاری اسوشیتدپرس؛ لاوروف که هم زمان با نزدیک شدن جنگ اوکراین به نخستین سالگرد در ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه)، برای گفتگو با نالدی پاندور همتای آفریقای جنوبی خود و تقویت روابط با پیشرفته ترین کشور قاره آفریقا و هم پیمان تاریخی روسیه، به پرتوریا پایتخت آفریقای جنوبی سفر کرده است، گفت که کشورهای غربی، کی یف را از گفتگو با مسکو بازداشته اند.

پرتوریا مهم ترین کشور آفریقایی است که با در پیش گرفتن موضع بی طرفی در این جنگ، با وجود نارضایتی واشنگتن و دیگر هم پیمانان غربی اش، از محکوم کردن حمله روسیه خودداری کرده است.

لاوروف افزود: همه آگاهی دارند که ما از پیشنهاد اوکراین برای مذاکره در اوایل عملیات ویژه نظامی حمایت کرده بودیم و هیئت های نمایندگی دو طرف تا پایان مارس در باره اصول پایان این منازعه، به توافق دست یافته بودند. این موضوع هم آشکارا انتشار یافته که همکاران آمریکائی، بریتانیایی و برخی کشورهای اروپایی به اوکراین گفته بودند که دستیابی به توافق با مسکو بسیار زود است و به همین علت، ترتیباتی که تقریبا در باره آنها توافق شده بود، هیچگاه توسط حکومت کی یف بررسی نشد.

این سخنان لاوروف یاداور گفته های سال گذشته ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در باره آمادگی کشورش برای مذاکره با اوکراین و تلاش هم پیمانان غربی آن، برای جلوگیری از پایان این جنگ، است.

ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی ادعا می کنند که مسکو در باره مذاکره برای پایان این جنگ جدی نیست. جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرده که در صورت مشاهده جدیت در پوتین برای پایان دادن به این درگیری نظامی، آماده مذاکره با همتاری روس خود، خواهد بود.

لاوروف در دومین سفر آفریقایی در ۶ ماه گذشته، افزون بر پرتوریا، به چند مقصد آفریقایی دیگر هم سفر خواهد کرد.

پیش بینی میشود جنگ اوکراین و تاثیر آن بر جمعیت یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفری آفریقا شامل افزایش بهای نفت و مواد غذایی، مهم ترین موضوعات مذاکرات لاوروف با پندورا باشد.

گفت وگو درباره دومین اجلاس سران و مجمع اقتصادی روسیه - آفریقا که ۲۶ تا ۲۹ ژوئیه در سن پترزبورگ برگزار می شود؛ از جمله محورهای گفتگوهای وزیر خارجه روسیه با مقامات آفریقای جنوبی است.

این سفر فرصتی است که مقامات دوکشور درباره همکاری های دوجانبه و رویدادهای کلیدی در عرصه بین المللی، گروه بریکس که آفریقای جنوبی امسال ریاست آن را بر عهده دارد، و همچنین کار مشترک در سایر پلتفرم های بین المللی بحث و گفتگو کنند.

لاوروف آخرین بار در سپتامبر گذشته در حاشیه هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل با همتای آفریقای جنوبی خود دیدار کرد و طرفین علاقه متقابل خود را در تعمیق گفت و گوهای سیاسی و ایجاد بیشتر طیف وسیعی از روابط مشارکت استراتژیک تأیید کردند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • کاظم IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
    4 0
    کشور متجاوز، متجاوزه. هر کشوری که با روسیه همدست بشه، بعداً هزینه هاشو خودش می پردازه. امروز اوکراین، فردا ممکنه ایران یا بلاروس رو به قلمرو خودش اضافه کنه.
  • IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
    0 0
    مردم قهرمان اوکراین بود که کشورشان را از اشغالگری روسیه جنایتکار۷۵۸۳۴ نجات داد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس