ائتلاف عراقی: تحرکات سفیر آمریکا به ضرر امنیت ملی عراق است

عضو ائتلاف دولة القانون هشدار داد که سفیر آمریکا با تحرکات مشکوک و ایجاد شکاف در جامعه عراق، در پی آسیب زدن به امنیت ملی این کشور است.

به گزارش مشرق، عباس المالکی عضو ائتلاف دولة القانون به رهبری نوری المالکی نخست وزیر اسبق عراق نسبت به تحرکات سفیر آمریکا در بغداد و دیدارهای وی هشدار داد.

المالکی به پایگاه خبری المعلومه گفت: سفیر آمریکا در عراق به گونه‌ای رفتار می‌کند که یک نماینده عالیرتبه است و گویی قادر به انجام هر کاری است که اراده کند و با شخصیتهای سیاسی و غیر سیاسی دیدار می‌کند.

وی با بیان اینکه سفیر آمریکا خود را در عراق بالاتر از همه می‌داند، تصریح کرد، دستورات نخست وزیر در این زمینه نشانگر آن است که دیپلماتهای خارجی باید نقش خود را بر اساس عُرف بین‌الملل انجام دهند و دیدارهای آنان با وزارت خارجه و دولت عراق و در کانالهای دیپلماتیک دولتی باشد.

این سیاستمدار عراقی خاطر نشان کرد، سفیر آمریکا باید به اصول سیاست بین‌الملل پایبند باشد؛ اصولی که مبتنی بر احترام به حاکمیت کشور میزبان باشد و بر اساس قوانین و دستورات آن عمل کند.

المالکی خبر داد، سفیر آمریکا و برخی از سفرای دیگر، با انجام دیدار با سازمانها، سیاستمداران و شخصیتهای مهم اجتماعی، سیاست مداخله در امور عراق را در پیش گرفته‌اند.

وی تأکید کرد، در پس این تحرکات، انگیزه‌هایی وجود دارد که به امنیت ملی عراق آسیب می‌زند، در جامعه عراق ایجاد شکاف می‌کند و باعث می‌شود سفارتها دست به اقداماتی بزنند که در راستای برنامه‌های خاصی باشد.

این در حالی است که محمد السودانی نخست وزیر عراق به تازگی دستور دارد که دیدار هیأتها و سفرای خارجی با احزاب سیاسی یا سازمانهای اجتماعی لغو باشد و این دیدارها محدود به وزارت خارجه و دولت عراق شود.

در همین ارتباط، محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق هفتم مهر ماه گذشته درباره حمایت آمریکا از عراق هم گفت: «ثبات عراق، اولویت کنونی آمریکا نیست. حمایت آمریکا از عراق نیز بیش از آنکه واقعی باشد، رسانه‌ای است».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس