سازمان امنیت انگلیس مدعی اخراج صدها روس به اتهام جاسوسی شد

کن مک کالوم رئیس سازمان جاسوسی ام آی پنج انگلیس روز چهارشنبه با ادعای اخراج بیش از ۴۰۰ شهروند روس به اتهام جاسوسی از سراسر اروپا گفت که این اقدام ضربه قابل توجهی به مسکو وارد کرد.

به گزارش مشرق از خبرگزاری رویترز؛ مک کالوم در گزارش سالانه در باره تهدید ها نسبت به بریتانیا در مقر این سازمان در لندن، در باره تلاش های چین برای نفوذ بر اعضای قوه مقننه انگلیس و زندگی عادی آنها و نظارت و آزار دادن چینی های ساکن این کشور، هشدار داد.

وی افزود: شمار بسیاری از مقام های روسیه از سراسر جهان بازگردانده شده اند که شامل بیش از ۶۰۰ تن از اروپاست که بیش از ۴۰۰ آنان به اتهام جاسوسی محکوم شده بودند، کاری ترین ضربه راهبردی را به سازمان های امنیتی روسیه در تاریخ اخیر اروپا وارد و به همراه امواج هماهنگ شده تحریم ها، پوتین را شگفت زده کرد.

به گفته مک کالوم، ام آی پنج انگلیس از سال ۲۰۱۸ با صدور روادید برای بیش از ۱۰۰ دیپلمات روس به علل مرتبط با امنیت ملی این کشور، مخالفت کرده است.

هم زمان، نتایج تازه‌ترین یافته‌های یک هیئت پارلمانی اتحادیه اروپا نشان می‌دهد کشورهای اروپایی به طور سازمان‌یافته‌ از نرم افزارهای جاسوسی برای رصد رفتارها و سرکوب شهروندان خود استفاده می‌کنند.

در این گزارش که از سوی کمیته تحقیقات پگاسوس به رهبری «سوفی این تی ولد» نماینده هلندی پارلمان اروپا منتشر شد، آمده است که اغلب کشورهای عضو اتحادیه اروپا «یک یا چند محصول تجاری جاسوس‌افزار خریداری کرده‌اند» و هیچ نظارت معناداری، نه برای جلوگیری از استفاده غیرقانونی از آن علیه افراد و نه برای نظارت بر تجارت این کالاهای دیجیتال وجود ندارد.

در این گزارش لهستان و مجارستان متهم شده‌اند که از نرم‌افزارهای جاسوسی به‌عنوان «عنصر جدایی‌ناپذیر» از دستگاه دولتی «برای کنترل و حتی سرکوب شهروندان» استفاده می‌کنند. بلغارستان و قبرس هم به عنوان مراکز صادرات فناوری جاسوسی، ایرلند به دلیل ارائه نظام مالیاتی مطلوب برای فروشندگان بزرگ و لوکزامبورگ نیز به عنوان مرکز بانکی مورد علاقه برای بازیگران این صنعت نام برده شده‌اند. از پراگ، پایتخت چک نیز به عنوان محل برگزاری همایش سالانه صنعت جاسوس افزار یادشده است.

نماینده پارلمان اروپا گفت، اگرچه برخی از دولت‌ها در گزارش او بیش از سایرین مورد توجه توجه گرفته‌اند، اما تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا «نرم افزارهای جاسوسی در اختیار دارند، حتی اگر آن را نپذیرند.»

وی بر همین اساس از کمیسیون اروپا به دلیل تمرکز بر "تهدیدات" خارج از این بلوک انتقاد کرد و گفت که این تشکیلات اروپایی «برای مبارزه با حملات به دمکراسی از بیرون بسیار مصمم است. اما هنگامی که دمکراسی در داخل تهدید می‌شود سکوت می‌کند.»

«ولد» تصریح کرد: «رسوایی نرم افزارهای جاسوسی یک رسوایی ملی نیست، بلکه یک رسوایی اروپایی است. نمایندگان پارلمان و مقام‌های کمیسیون اروپا در حالی هدف قرار گرفته‌اند که مجرمان شامل برخی از اعضای شورای اروپا هستند.»

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس