کد خبر 1437926
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۵
تقاضای ناتو از پوتین؛ توافق صادرات غلات را تمدید کنید

خشکسالی حریف شکوفایی کشاورزی ایران نشده و رکورد تولید غلات، محصولات دامی و غذا در سال زراعی جاری خواهد شکست.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: خشکسالی حریف شکوفایی کشاورزی ایران نشده و رکورد تولید غلات، محصولات دامی و غذا در سال زراعی جاری خواهد شکست. این تازه‌ترین برآورد سازمان جهانی خواربار و کشاورزی ملل متحد(فائو) از جزئیات تولیدات کشاورزی ایران است که در جدیدترین گزارش چشم‌انداز غذایی جهان منتشر کرده است.

روزنامه همشهری ضمن انتشار این خبر افزود: ایران در سال زراعی گذشته ۱۰/۴ میلیون تن گندم تولید کرده بود؛ اما در سال زراعی جاری، با وجود تداوم خشکسالی و البته به مدد افزایش نسبی قیمت خرید تضمینی گندم، تولید این محصول استراتژیک در کشورمان ۲۵ درصد رشد کرده و طبق برآورد فائو به ۱۳ میلیون تن خواهد رسید. این اتفاق در مورد برنج نیز رخ داده و تولید آن ۱۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

در جدیدترین گزارش سازمان جهانی خواربار و کشاورزی ملل متحد(فائو) موسوم به چشم‌انداز غذایی جهان، تولید غلات ایران در سال زراعی ۲۰۲۲ میلادی ۱۹/۵ میلیون تن برآورد شده است.

در گزارش سال گذشته فائو، تولید غلات ایران ۱۶/۸ میلیون تن برآورد شده بود و با این حساب، تولید سال ۲۰۲۲ حدود ۱۶ درصد بیشتر شده است.

طبق آمارهای فائو، همزمان با افزایش تولید داخلی غلات در ایران، واردات این محصولات کاهش یافته و کل واردات غلات ایران در سال ۲۰۲۲ بالغ ‌بر ۱۸/۳ میلیون تن محاسبه شده که این رقم نسبت به سال قبل ۱۵ درصد کاهش داشته است.

آخرین برآوردهای فائو حاکی است کل ذخایر غلات ایران از ۱۰/۳ میلیون تن در سال ۲۰۲۱ به ۱۲/۷ میلیون تن در پایان سال ۲۰۲۲ خواهد رسید که بیانگر افزایش ۲۳ درصدی است.

براساس داده‌های این سازمان بین‌المللی، از کل ذخایر ۱۲/۷ میلیون تنی غلات ایران در سال ۲۰۲۲ بالغ‌بر ۸/۵ میلیون تن مربوط به ذخایر گندم است و با این حساب، با توجه به ذخایر ۶/۵ میلیون تنی گندم ایران در سال قبل، ذخیره این غله استراتژیک در کشورمان ۲/۱ تن معادل ۳۲/۸ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

سازمان جهانی خواربار و کشاورزی ملل متحد در گزارش خود، تولید گندم ایران در سال زراعی ۲۰۲۲ را ۱۳ میلیون تن برآورد کرده است که نسبت به تولید ۱۰/۴ میلیون تنی سال قبل، رشد قابل‌توجه ۲۵ درصدی داشته است.

در مقابل، واردات گندم ایران در همین سال ۳۷ درصد کاهش پیدا کرده و درحالی‌که سال پیش ۷/۹ میلیون تن گندم وارد کرده بود، امسال فقط ۵ میلیون تن واردات گندم خواهد داشت. این نهاد بین‌المللی همچنین تولید ذرت ایران در سال زراعی ۲۰۲۲ را ۱/۳ میلیون تن و تولید جو ایران را ۳ میلیون تن برآورد کرده که تغییری نسبت به سال قبل نداشته است. تولید دانه‌های روغنی نیز بدون تغییر نسبت به سال قبل در سطح ۹۰۰ هزار تن باقی مانده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
    0 8
    کمتردورغ بگید
    • ایرانی IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
      0 0
      خودت کمتر دروغ بگو تا کمتر بسوزی!!!
  • علی افصحی IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
    2 1
    واین عملیاتی کردن فرمان امام خامنه ای درضرورت خود کفایی و رشد تولیدمحصولات اساسی کشاورزی به ویژه گندم ودانه های روغنی وخوراک دام وطیوراست که استقلال میهن اسلامی را بیش ازپیش تضمین می کند؛وبه همین جهت دولت مردمی جناب رئیسی دراین مسیرکشت قراردادی وتعیین الگوی کشت برای مناطق مختلف کشوررا طراحی وازامسال اجرایی کرد. حوادث جهانی دوران کرونا وجنگ اوکراین نشان داد دانه های گندم در کنارموشک های نقطه زن تامین کننده آقایی ایران اسلامی درجهان است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس