کد خبر 1437940
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۳
آپارتمان

رفع مشکل مسکن در دستور کار است. قرارگاه مسکن تشکیل شد. یکی از راه کارها فروش متری مسکن است که رئیس سازمان نوسازی می گوید به دنبال اخذ مجوزهای آن هستیم.

به گزارش مشرق، یکی از معضلات اساسی پایتخت‌نشینان مشکل مسکن است. قیمت مسکن در سالهای اخیر رشد زیادی پیدا کرده است. بیش از نیمی از مردم تهران اجاره‌نشین هستند و خرید مسکن با شرایط فعلی برای یک فرد عادی بیش از ۶ دهه طول می‌کشد. گرانی مسکن از تهران شروع شده است و در حال حاضر مدیریت شهری تصمیم دارد که برای رفع مسکن پایتخت‌نشینان اقداماتی انجام دهد. قرارگاه مسکن در شهرداری تهران تشکیل و سیاستگذاری‌های لازم صورت گرفته و کلنگ‌زنی برای احداث مسکن‌های جدید زده شده است.

۵۱ درصد مردم تهران اجاره‌نشین هستند/خرید مسکن در تهران ۶۷ سال برای یک فرد عادی زمان می‌برد/به دنبال گشایش برای رفع مشکل مسکن هستیم

علیرضا زاکانی شهردار تهران می‌گوید: ۵۱ درصد مردم تهران اجاره‌نشین هستند و خرید مسکن در تهران ۶۷ سال برای یک فرد عادی زمان می‌برد یعنی چند نسل باید بگذرد که یک خانواده خانه‌دار شوند. در تهران هر اتفاقی که می‌افتد نقطه آغاز آن اتفاق در سراسر کشور است. گرانی مسکن و گرانی اجاره‌نشینی از تهران شروع شده است. ان‌شاءالله گشایشی هم از تهران شروع و در کل کشور تسری می‌یابد.

برای رفع مشکل کمبود مسکن در تهران روش‌های مختلفی در نظر گرفته شده و حتی قرار است که فروش متری مسکن در تهران هم آغاز شود. در دوره‌های قبل شهرداری تهران بحث فروش متری مسکن مطرح شده بود. البته خیلی تجربه موفقی نبوده و مردم هم استقبال نکردند.

طراحی لازم برای فروش متری مسکن انجام شده است/وقتی خریداران پیشرفت هفتگی کار را می‌بینند قطعا ترغیب می شوند/فروش متری مسکن در مرحله اخذ مجوز

مهدی هدایت رئیس سازمان نوسازی شهر تهران می‌گوید: در مدل جدید فروش متری مسکن طراحی‌های لازم صورت گرفته است. شرکا هم مشخص و برنامه‌ریزی صورت گرفته است. وقتی خریداران هم پیشرفت هفتگی کار را می‌بینند و ارزش افزوده در پروژه اجرا می‌شود، برای خرید متری زمین ترغیب می‌شوند. بحث دوم این است که ما در فروش متری واحدهای مسکونی را در بورس کالا ارائه خواهیم کرد و طبیعتا بورس کالاساز و کار قانونی و ایمن خودش را دارد و طبیعتا اعتماد خریداران بیشتر می‌شود.

وی در خصوص آخرین اقدامات انجام شده برای فروش متری مسکن گفت: در مرحله اخذ مجوز هستیم.

برنامه های شهرداری تهران در خصوص گود آذری/برنامه های شهرداری برای مسکن استیجاری

مسئولین شهری معتقدند در صورتی که مشارکت مردم در بحث خرید متری مسکن افزایش یابد، تولید اشتغال هم خواهد شد و همچنین شهروندان صاحب خانه می‌شوند. بر اساس این گزارش، شهرداری تهران در خصوص واحدهای مسکونی که در گود آذری ساخته می‌شود هم برنامه‌هایی دارد.

شکل گیری قرارگاه مسکن براساس منفعت مالی نیست/ آرامش جامعه هدف شهرداری است/فقر مسکن در تهران ایجاد شده و دسترسی شهروندان به خرید مسکن سخت است

شکل‌گیری قرارگاه مسکن در شهرداری تهران مزایایی دارد. حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهر می‌گوید شکل‌گیری این قرارگاه براساس منفعت مالی نبوده است بلکه براساس رویکرد منافع عمومی بوده است و سودآوری هدف نیست بلکه آرامش جامعه هدف شهرداری تهران است.

منفعتی که شهرداری در حوزه مسکن می‌برد این است که شهروند سالم و شادابی داشته باشد

فقر مسکن در تهران ایجاد شده و دسترسی شهروندان به خرید مسکن سخت است. شهرداری تهران به دلیل دسترسی‌هایی که دارند به دنبال مانع‌زدایی‌ها در این بخش است. منفعتی که شهرداری در حوزه مسکن می‌برد این است که شهروند سالم و شادابی داشته باشد و امروزه در بحث مسکن به گفته مدیران شهری هدف سودآوری نیست بلکه آرامش جامعه است.

همچنین شهرداری تهران در خصوص مسکن استیجاری هم ورود کرده است و برنامه‌هایی برای رفع مشکلات در این زمینه دارد. به گفته صارمی معاون شهردار تهران، شهرداری تهران می‌تواند با زمین‌های مختلفی که در مناطق شهری دارد با قرارداد با سرمایه‌گذار می‌تواند اقدام به تأمین مسکن استیجاری کند.

چمران: در کنار دولت هستیم و با همراهی و همکاری انشالله بخشی از واحدهای مسکونی را بسازیم / خانه‌سازی و آبادانی کاری سخت و دشواری است

شورای شهر تهران هم تأکید دارد که اقدامات شهرداری تهران در بخش مسکن مثبت است و با حضور شهرداری، پروژه‌های مسکن سرعت بیشتری می‌گیرد. مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران تأکید دارد که خانه‌سازی و آبادانی کاری سخت و دشواری است. البته باید کار مردم را به مردم واگذار کنیم و شهرداری تهران در این زمینه تسهیل‌گر است. ما در کنار دولت هستیم و ان‌شاءالله بتوانیم با همراهی و همکاری بخشی از واحدهای مسکونی را بسازیم.

نوسازی بافت فرسوده هم در دستورکار است/ زمان صدور پروانه کاهش پیدا کرد/ باید در فرایند ساخت مسکن توجه ویژه‌ای به معماری اسلامی شود/شهرداری به تنهایی نمی‌تواند بافت فرسوده را احیا کند

قرار است در فرایند ساخت مسکن توجه ویژه‌ای به معماری اسلامی شود. شهرداری تهران تفاهم‌نامه‌هایی برای ساخت مسکن فراهم کرده است. همچنین زمان صدور پروانه کاهش پیدا کرده و شهرداری قرار است در زمینه مسکن مانع‌زدایی کند. شهرداری تهران با تفاهم‌نامه‌هایی که منعقد کرده قرار نیست کارهای اجرایی انجام دهد بلکه قرار است فقط رفع موانع کند و کمک‌های لازم صورت گیرد. تولید مسکن ضروری است و یکی از مشکلات اساسی در شهر تهران کمبود مسکن است که با ورود شهرداری تهران به این عرصه قطعا بخش عمده‌ای از مشکلات برطرف می‌شود. همچنین نوسازی بافت فرسوده هم در دستورکار است و قرار است اقداماتی در این بخش صورت گیرد.

تهیه بسته تشویقی برای نوسازی بافت فرسوده/ شهرداری تهران به تنهایی نمی‌تواند بافت فرسوده را احیا کند

شهرداری تهران به تنهایی نمی‌تواند بافت فرسوده را احیا کند، این اقدام جزو فلسفه وجودی شهرداری تهران نیز محسوب نمی‌شود و باید دستگاه های مسوول در این زمینه ورود کنند البته دولت وام های می دهد که عدد آن پایین است و خیلی شهروندان ترغیب نمی شوند.

باید نوسازی بافت فرسوده سود آوری لازم را داشته باشد تا شهروندان به این امر ترغیب شوند که البته شهرداری تهران بسته تشویقی در این زمینه تهیه و ابلاغ کرده است در این بسته تشویقی حتی تراکم اضافه هم بر اساس قانون در نظر گرفته شده است. پیش‌بینی می شود که رونق ساخت و ساز در بافت فرسوده را با این سیاست‌ها شاهد باشیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس