روسیه:حمله احتمالی اوکراین به زاپروژیا مسیر تاریخ را تغییر می‌دهد

مدیر عامل شرکت دولتی انرژی اتمی روسیه (روس‌ اتم) امروز در سخنانی تصریح کرد: حمله احتمالی اوکراین به «زاپروژیا» مسیر تاریخ را تغییر خواهد داد.

به گزارش مشرق به نقل از شبکه تلویزیونی سی اِن بی سی، «الکسی لیخاچف» (Alexey Likhachev) مدیر عامل شرکت دولتی انرژی اتمی روسیه (روس‌اتم) امروز دوشنبه در سخنانی اعلام کرد که مسکو به جامعه جهانی پیرامون خطر وقوع حادثه هسته ای در نیروگاه اتمی زاپروژیا هشدار داده است.

بر اساس اعلام این رسانه، مدیر عامل شرکت دولتی انرژی اتمی روسیه در این خصوص گفت: ما به جامعه جهانی اطلاع می دهیم که نیروگاه (نیروگاه اتمی زاپروژیا) در معرض خطر یک حادثه هسته ای قرار دارد و بدیهی است که کی یف یک حادثه هسته ای کوچک را قابل قبول می داند.

«الکسی لیخاچف» در این خصوص ادامه داد: آلودگی به مواد رادیواکتیو بزرگ یا کوچک، این تأثیری خواهد بود که برای همیشه (مسیر) تاریخ را تغییر خواهد داد. بنابراین باید هر کاری که می توان را انجام داد تا کسی در فکر تجاوز به ایمنی نیروگاه اتمی نباشد.

در همین ارتباط، رِنات کارچا، مشاور مدیرکل شرکت «روزنرگواتوم» روسیه از حملات سهمگین و متعدد نیروهای ارتش اوکراین به نیروگاه اتمی زاپروژیا ظرف تنها یک روز خبر داد.

کارچا گفت: بین ساعات ۱۷:۱۵ تا ۱۷:۴۱ دقیقه عصر روز شنبه نیروگاه اتمی زاپروژیا ۱۲ بار هدف حمله قرار گرفت. منظورم از نیروگاه، محوطه امنیتی آن است نه منطقه صنعتی یا سایر محوطه‌های مجاورت این نیروگاه.

کارچا به این موضوع نیز اشاره کرد که سیستم خنک‌ کننده این نیروگاه، ۶ بار هدف قرار گرفته است. به گفته وی، بمباران اخیر زاپروژیا به شدت گسترده بوده اما تلفات جانی نداشت.

زاپروژیا بزرگ‌ترین نیروگاه اتمی اروپا است. روسیه در اواخر فوریه و اندکی پس از آغاز عملیات نظامی این کشور در اوکراین در ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰)، کنترل این نیروگاه را به دست گرفت. در حال حاضر، ۶ واحد انرژی این نیروگاه در حالت «خاموشی سرد» قرار گرفته زیرا نیروهای اوکراینی دائماً تأسیسات را بمباران می‌کنند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه سپتامبر پس از بازدید از این نیروگاه، خواستار ایجاد یک محوطه امنیتی پیرامون زاپروژیا شد و در حال حاضر، مبحث مؤلفه‌های جغرافیایی این نیروگاه در دست بحث و بررسی است.

گفتنی است که «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین روز چهارشنبه در مصاحبه ای با تلویزیون جمهوری چک اعلام کرد که نباید از احتمال وقوع جنگ هسته ای ترسید.

رئیس جمهور اوکراین در پاسخ به این سوال که آیا احتمال وقوع جنگ هسته ای وجود دارد یا خیر گفت: مطمئن نیستم، نمی خواهم ارزیابی کنم… فکر می کنم نیازی به ترس از این مسأله نیست. از روسیه نباید ترسید.

بر اساس این گزارش، زلنسکی که به صورت ویدئو کنفرانس برای مؤسسه Lowy استرالیا سخنرانی می کرد، ضمن طرح این درخواست تنش آفرین افزود: ناتو چه کاری باید انجام دهد؟ باید احتمال استفاده روسیه از سلاح‌های هسته‌ای را از بین ببرد. یعنی ناتو باید حملات پیشگیرانه انجام دهد تا روس‌ها بدانند در صورت استفاده از سلاح هسته‌ای چه بلایی سرشان می‌آید؛ نه اینکه ناتو منتظر حملات اتمی روسیه بماند و بعد بگوید: این کاری است که اکنون باید انجام دهیم. ما درباره حضور ۵۰۰ نظامی روسیه در نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا بسیار نگران هستیم.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس