کد خبر 1438990
تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۷
بازگشایی و رونق بازار مهاباد + فیلم

بازار مهاباد که طی چند روز گذشته بخشی‌هایی از آن بخاطر تهدید اغتشاشگران تعطیل شده بود، از امروز / چهارشنبه/ دوم آذر، بطور کامل بازگشایی شده و با حضور گسترده خریداران رونق دوباره‌ای به خود گرفته است.

به گزارش مشرق، بازار اصلی مهاباد در بافت مرکزی این شهر و شامل چند بخش بازار سنتی که به تاریکه بازار مشهور است و میدان آرد و میدان آهنگران تقسیم می‌شود و امروز در هر کدام از این سه بخش بازار مهاباد کسبه با بازگشایی محل کار خود از خریداران استقبال کردند.

بازار سنتی مهاباد که بخشی از آن صنف میوه فروشان است، پر رونق ترین بخش این بازار است و امروز انواع میوه‌های این فصل شامل انار، نارنگی و پرتقال، سبزی و صیفی‌جات همچون کدو حلوایی، انواع سبزیجات خوراکی و مخصوص ترشی از جمله گله کلم، کرفس، هویج، سیر و موسیر در این بازار عرضه شد.

برخی مغازه داران بخشی از پیاده رو را هم به محل عرضه میوه اختصاص داده و علاوه بر آن میوه فروشان دوره گرد نیز که بیشتر یک نوع میوه را عرضه می کنند، در این بازار حضور دارند و برخی فروشندگان برای جلب توجه مشتریان با صدای بلند کیفیت و مطلوبیت میوه‌های خود را به رخ بازار می‌کشند.

کاک رشید یکی از فروشندگان در این بازار است و انار و پرتقال را برای فروش گذاشته بود و از دور فریاد می‌زد «انار تازه و پرتقال شیرین با خودت ببر به خونه»، «حراج کردیم فقط ۱۵»، از فریادش می‌شد فهمید که منظور هر کیلوگرم آن ۱۵ هزار تومان است.
در بخش دیگری از این بازار سبزیجات عرضه می‌شود، فریادهای «بیا سبزی تازه ببر، ارزانتر از هر روز»، سر و صداهای این بازار شاید برای کسانی که تازه وارد هستند کمی آزار دهنده باشد اما در واقع این صداها نشان از پویای و جنب و جوش است و البته پس از مدتی گوش به شنیدن آن عادت می‌کند.
در بخش دیگری از میدان چند فروشنده دوره گرد انار، انگور، سیب و گلابی عرضه می‌کردند آنها میوه‌ها را با مهارت خاصی چیده بودند که توجه رهگذران را به سمت خود جلب می‌کرد و به گفته یکی از آنان، مردم تمایل بیشتری به خرید از دستفروشان دارند.

کمی آن طرف تر، چندین غرفه به مواد لبنی اختصاص پیدا کرده و پنیر کوپه‌ای تازه (مهابادی ها پنیر را درون کوزه‌های گلی برای چند ماه نگه می‌دارند)، سیراج، روغن حیوانی و سایر فرآورده‌های لبنی در این قسمت عرضه می‌شود که عطر و بوی خاصی دارد.
رسم این بازار اینگونه است که قبل از خرید، فروشنده تکه یا قسمتی از محصول را برای امتحان به مشتری عرضه می‌کند و اگر باب طبع او بود خرید را به اندازه مورد نیاز انجام دهد.

بازگشایی و رونق بازار مهاباد + فیلم

جلو یک مغازه خواربار فروشی نیز انواع حبوبات و ادویه جات برای فروش قرار داشت و کمی بالاتر از آن یک مغازه دار مرغ‌های کشتار روز را که درون سبدهای زرد رنگ بود، به داخل یخچال منتقل می‌کرد و فریاد می زد «مرغ کشتار روز برای مهمانی امشب رسید».

تخم مرغ‌های محلی و صنعتی، قارچ تازه، دبه‌های دوغ محلی در کنار خرما، کشمش و گرو به ناچار رهگذران را مجبور به خرید می‌کرد.
آن طرف خیابان هم به «میدان آرد» مهاباد مشهور است و بازار بزرگ کریم خان زند در آن واقع شده است و بیشتر واحدهای پارچه و پوشاک در این مسیر قرار دارد، این بازار هم که در ابتدای آن عرضه کنندگان ارزهای خارجی دلار و دینار حضور دارند، امروز شلوغی خاصی داشت.

بسیاری از مغازه داران پس از چند روز تعطیلی مشغول مرتب کردن ویتربین مغازه و چیدن بارهای تازه از راه رسیده بودند و در این بین اگر مشتری هم به مغازه می‌آمد، یا قیمت جنسی را می پرسید، سریع به درخواست وی جواب می‌دادند.
در بخش دیگری از این بازار که به راسته قصابان مشهور است، چندین واحد قصابی گوشت و سایر فراورده‌ها را به مشتریان عرضه می‌کردند و برای تهیه گوشت تازه از کشتارگاه رسیده هم باید در صف انتظار می‌ایستادی تا به نوبت قصاب مشتریان را یکی یکی راهی می‌کرد.
بازگشایی و رونق بازار مهاباد + فیلم

در این روزهای پاییزی که به مردم به استقبال فصل سرما می‌روند، بازار فروش کدو حلوایی در مهاباد بسیار داغ است و در بسیاری از مسیرهای بازار، عرضه می‌شود و مردم بر اساس نیاز و سلیقه خود از آنها خرید می‌کنند.
در بازار مهاباد نوعی کدو حلوایی به نام «کدوی قانزالی» که زرد رنگ و برای پخت نیازی شکر ندارد، از محبوبیت زیادی برخوردار است و قیمت آن هم نسبت به سایر ارقام کمی بیشتر است.

بازگشایی و رونق بازار مهاباد + فیلم

مراکز تجاری و تاناکورای مهاباد

بازار معرف تاناکورا، محل عرضه لباس‌های دست دوم خارجی و پاساژهای خرید این کالا در مهاباد امروزه به یکی مهمترین و جذابترین مکان گردشگری مسافران و مهمانان این شهر تبدیل شده است و پولدار و فقیر را از اقصی نقاط کشور به سوی خود می‌کشاند.
مغازه داران این بازار هم از امروز فعالیت خود را دوباره شروع کردند و خود را برای روزهای پایانی هفته که زمان ورود مسافران و گردشگران بیشتری است آماده می‌کنند، انواع البسه شامل پوشاک و کفش مستعمل، استوک و تازه را در این بازار مقابل دید مشتریان قرار دارد.

بازگشایی و رونق بازار مهاباد + فیلم

تاناکورای مهاباد که نام خود را از سریال تلویزیونی قدیمی «سال‌های دور از خانه» (اوشین) به یادگار دارد و قدمت آن به حدود ۲۵ سال پیش بر می‌گردد، این بازار در این میان از جایگاه ویژه‌ای در بین گردشگران و مسافران برخوردار است که گاهی اوقات به مهمترین اولویت آنان نیز در سفر به این شهرستان مبدل می‌شود.

بازار تاناکورای مهاباد هم اکنون از تامین‌ کنندگان اصلی لباس‌های دست دوم دیگر بازارهای تاناکورا و مغازه های تاناکورای دیگر شهرها هم محسوب می‌شود بطوریکه بسیاری از مهاباد به عنوان پایتخت تاناکورای کشور یاد می‌کنند.

بازار لباس‌های دست دوم خارجی موسوم به تاناکورا در مهاباد یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین بازارهای فروش لباس‌های دست دوم در کشور است که در مجموع با سه هکتار مساحت، دارای ۹۲۵ مغازه بوده و تنوع محصول و اجناس خاص از جاذبه‌های این بازار برای مسافران است.

متوسط مبادله روزانه تاناکورا مهاباد پنج میلیارد ریال و مجموع دارایی‌های این واحد تجاری بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

امروز همچنین سایر بازارها و دیگر اصناف مهاباد کالاهای خود را برای عرضه آن به مشتریان دایر شده بود و مردم نیز برای خرید مایجتاج خود به بازار آمده و به همین دلیل ترافیک سنگین در بسیاری از مسیرهای درون شهری وجود داشت.

۶ هزار و ۸۰۰ واحد صنفی در شهر ۲۶۰ هزار نفری مهاباد فعالیت می‌کنند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس